Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
10780
View
77
Reply

AL BURAQ ----Pagan ??? Lets examine the source

[Copy link]

Author: Truth.8       Show all posts   Read mode

Post time 20-7-2010 02:31 PM | Show all posts
so if it's NOT in the Quran, then I demand you to apologize for your post #9

this is your #9:

of course the verses in quran lah ...u see u problem understanding it or u afraid to admit that the riding mystical animal is pagan believed


apologize for your bad behavior of "posting something without proof" , and we can continue this discussion.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-7-2010 02:44 PM | Show all posts
so if it's NOT in the Quran, then I demand you to apologize for your post #9

this is your #9:

...
gunblade712 Post at 20-7-2010 14:31



    ok...is my mistake....so i apologize

so, u believed the strange creature like buraq taking ur so called seal of prophets layer of sky???
physical or spiritual one/or vision???
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 02:54 PM | Show all posts
apologies accepted. jangan buat lagi aaa..

yes, I do. The ijma' of the Ulama' have agreed that the Night Journey is a physical journey, not a spiritual ones. I rely my beliefs on those ulama'.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-7-2010 03:25 PM | Show all posts
apologies accepted.  jangan buat lagi aaa..

yes, I do. The ijma' of the Ulama' have a ...
gunblade712 Post at 20-7-2010 14:54



    meaning the sayings of ulama not quran??
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 03:53 PM | Show all posts
seeing that you've asked a question in such a manner, i need to reconfirm one thing..

do you know how the ijma' of the ulama' works?
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 04:22 PM | Show all posts
Buraq tak pernah di sebut di dlm AlQuran.
ia adalah cerita yg di sensasikan @ yg ada-ada kan selepas kewafatan nabi muhammad.
harap maklum.

mana-mana cerita @ hadis-hadis yg tiada di sebut dlm AlQuran seperti kesah buraq,
kesah nabi mi'raj/naik ke langit menerima solat 5 waktu dsbnya,
adalah cerita @ hadis yg MESTI di tolak @ di reject oleh umat Islam.

bagi org-org yg percaya,
hanya AlQuran shj Buku yg tiada keraguan di dlm dunia ini.


Demikianlah itu Buku yg tiada keraguan.

petunjuk bagi org-org yg bertaqwa.
Al-Baqarah: 2


Kami telah menurunkan kpd engkau akan sebuah Buku dgn Kebenaran,
yg membenarkan bagi apa yg di antara kedua tangan nya dari Buku itu,
dan sebagai Penjagaan ke atas nya.

Al-Ma 'i dah: 48




WALLAHU A'LAM.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-7-2010 06:38 PM | Show all posts
seeing that you've asked a question in such a manner, i need to reconfirm one thing..

do you kno ...
gunblade712 Post at 20-7-2010 15:53



    no i dont....please explain?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-7-2010 06:58 PM | Show all posts
Post Last Edit by Truth.8 at 20-7-2010 19:02
Buraq tak pernah di sebut di dlm AlQuran.
ia adalah cerita yg di sensasikan @ yg ada-ada kan selepas kewafatan nabi muhammad.
harap maklum.

mana-mana cerita @ hadis-hadis yg tiada di sebut dlm AlQuran seperti kesah buraq,
kesah nabi mi'raj/naik ke langit menerima solat 5 waktu dsbnya,
adalah cerita @ hadis yg MESTI di tolak @ di reject oleh umat Islam.sirrikhafi Post at 20-7-2010 16:22


ye ker? jadi hadith ini tak boleh pakai lah?? abis napa  umat islam satu dunia nak di sensasikan pasal Night Journey, Isra and Mi'raj ? utk pancing ramai masuk islam ?

bagi org-org yg percaya,
hanya AlQuran shj Buku yg tiada keraguan di dlm dunia ini.


ok...betul

Demikianlah itu Buku yg tiada keraguan.
petunjuk bagi org-org yg bertaqwa.
Al-Baqarah: 2


Kami telah menurunkan kpd engkau akan sebuah Buku dgn Kebenaran,
yg membenarkan bagi apa yg di antara kedua tangan nya dari Buku itu,
dan sebagai Penjagaan ke atas nya.

Al-Ma 'i dah: 48

sirrikhafi Post at 20-7-2010 16:22


betul....jadi buraq semua satu rekaan cerita dongeng lah....nampak gaya nya orang2 arab ini tukang cerita lah???
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 08:09 PM | Show all posts
Exalted is He who took His Servant by night from al-Masjid al-Haram to al-Masjid al- Aqsa, whose surroundings We have blessed, to show him of Our signs. Indeed, He is the Hearing, the Seeing. - aL ISRA - 17-1

Saudara sirri tolong jelaskan..terimakasih.
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 09:21 PM | Show all posts

ye ker?
jadi hadith ini tak boleh pakai lah??
abis napa  umat islam satu dunia nak di sensasikan pasal Night Journey, Isra and Mi'raj?
utk pancing ramai masuk islam?


U tak boleh tuduh mcm tuh terhadap org islam secara keseluruhan.
kan Tuhan sudah beritahu: Tiada paksaan dlm cara hidup/agama ( 2:56) & Sesungguhnya cara hidup di sisi ALLAH ialah damai/sejahtera/menyerah diri/Islam (3:19).

so, kenapa u maseh mahu tuduh Islam yg bukan-bukan?

cerita tuh menjadi sensasi kerana kononnya ia di di ceritakan oleh mereka-mereka yg di gelar "sarjana-sarjana hadis" yg paling saheh di sisi golongan ahlussunnah dan jemaahnya,

apakah mereka itu terlupa bahawa AlQuran lah sumber sebenar kepercayaan yg utama bagi org-org yg percaya kpd ALLAH???

kononnya cerita Mi'raj ke langit itu ada kaitannya dgn perintah solat 5 waktu di dlm Islam Sunni,
walhal dlm surah 73 @ surah Al- Muzammil ayat 20 itu adalah wahyu ke-3 yg telah mencatatkan tentang perintah solat dlm Islam.

so,
yg i maksudkan ialah peristiwa Mi'raj @ naik ke langit menerima perintah Solat 5 waktu.

Adapun "Peristiwa night journey" @ Isra' @ "Perjalanan malam dari masjidil haram ke masjidil aqsa" itu adalah peristiwa yg di sebut di dlm AlQuran, kerana ia memang jelas telah di wahyu kan dlm AlQuran yaitu dlm Surah 17 @ Al-Isra' ayat 1.

dan lagi satu,
kesah itu sebenarnya tiada kaitan pun utk memancing manusia masuk islam pun.

sebenarnya islam itu petunjuk dari Tuhan dan semestinyalah AlQuran itu petunjuk bagi org-org yg percaya.

maka adapun org-org yg ingkar dgn petunjuk Tuhan,
Tuhan menjadikan di dlm dada mereka itu sempit,
sebagai suatu kesukaran,
seolah-olah ia mendaki ke langit (6:125).




betul....jadi buraq semua satu rekaan cerita dongeng lah....nampak gaya nya orang2 arab ini tukang cerita lah???


Nampaknya begitulah,
kerana sememangnya tiada pengesahan pun dari AlQuran tentang makhluk yg bernama buraq.

tapi harus di ingat juga kerana tukang-tukang cerita itu bukan shj terdapat di dlm bangsa arab shj bahkan di setiap bangsa pun ada tukang cerita nya dan skrg pd abad moden ini tukang-tukang cerita itu di gelar sebagai "Ahli Sejarah" pula yaitu yg mengajar subjek sejarah di tiap-tiap university di seluruh dunia.

heh,
itulah tukang-tukang cerita zmn moden tapi maseh lagi tak menyedari akan diri nya.

sebenarnya ramai yg salah faham dgn islam.
mereka anggap islam itu ialah apa yg ada berkaitan dgn arab walhal ibrahim (abraham), musa (moses) &isa (jesus) pun islam juga tetapi mereka bukanlah bangsa arab.

kesimpulannya,
memahami ajaran islam itu mestilah melalui AlQuran yaitu ayat-ayat @ mesej @ pesan-pesan dari Tuhan ALLAH yg maha esa.

sesungguhnya aku berlepas diri dari org yg mempersekutukan Nya.



WALLAHU A'LAM.
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 09:25 PM | Show all posts
out of topic....we talking abt buraq

u got problem reading it??
Truth.8 Post at 19-7-2010 12:44


paria menyalak lagi ye...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 10:10 PM | Show all posts
Post Last Edit by sirrikhafi at 20-7-2010 23:36

Exalted is He who took His Servant by night from al-Masjid al-Haram to al-Masjid al- Aqsa, whose surroundings We have blessed, to show him of Our signs. Indeed, He is the Hearing, the Seeing. - aL ISRA - 17-1

Saudara sirri tolong jelaskan..terimakasih.


Salaaamun 'alaykum ya saudara Pendakwa,

berkaitan dgn ayat:

Maha suci Dia yg telah memperjalankan utk hamba Nya akan suatu malam dari masjidil haram kepada masjidil aqsa yg Kami berkati sekelilingnya supaya kami perlihatkan akan nya dari ayat-ayat Kami.
Sesungguhnya Dia itu maha mendengar lagi maha melihat.
Al-Isra: 1


ayat di atas hanya menyebut peristiwa nabi Isra' shj.
so mana pula ayat-ayat yg menyebut peristiwa nabi Mi'raj ke langit?

mengenai Masjidil Aqsa pula,
menurut sejarah,
kononnya ia tamat di bina pd 68 hijrah oleh amir abd malik yaitu kira-kira 50 tahun selepas kewafatan nabi.

so, Masjidil Aqsa mana pulak yg nabi di isra' kan itu?

kalimah al-aqsa itu membawa pengertian "yg jauh",
bermakna ia bermaksud: masjid yg jauh.
masjid yg mana pula? wallahu a'lam.
itu bukanlah urusan kita utk mengetahui akan nya.
sebagai org-org yg percaya,
kita hanya di tuntut utk percaya dgn ayat-ayat ALLAH shj.
tak lebih dari itu.

berkenaan peristiwa Mi'raj ke langit pula,
ada satu ayat yg menyebut mengenai mi'raj ke langit yaitu:

Sedang naik oleh malaikat dan ruh kepada Nya di dlm satu hari yg adalah kadarnya lima puluh ribu tahun.
Al-Ma'arij: 4


bayangkan,
kalaulah 50 puluh ribu tahun bagi manusia adalah kadar 1 hari bagi kenaikan malaikat &ruh kpd ALLAH.
bagaimana pula nabi boleh mi'raj kpd ALLAH dlm masa 1 malam menurut kadar manusia???
kan aneh bunyinya &nampak sangat bercanggah dgn ayat di atas yaitu:
kadar 1 hari kenaikan malaikat & ruh kpd ALLAH ialah 50 puluh ribu tahun!


berkenaan Sidratul muntaha pula,
ini cerita yg cukup menarik.

ramai umat islam yg percaya Sidratul muntaha itu di atas langit sana walhal jika di terjemahkan ke dlm bahasa melayu ia bermaksud "Pokok bidara yg penghabisan/kemuncak/penamat" dll.

Sidratun itu jamak sedangkan singularnya ialah sidrun.
contoh:

Di dlm pohon bidara yg tidak berduri.
Al-Waqi'ah: 28


contoh kalimat muntaha = kesudahan/penghabisan/penamat dsbnya ialah:

Kpd Tuhan engkau lah akan kesudahannya.
An-Naazi'at: 44




Kesimpulannya,
Sidratul Muntaha itu bukanlah sebuah benda atau sebuah tempat yg di atas langit sana,
tetapi POHON BIDARA YG PENGHABISAN.

di manakah "ohon bidara yg penghabisan" itu?
wallahu a'lam.
itu bukan urusan kita utk mengetahui di manakah pokok itu berada.
cukuplah org-org yg percaya mempercayai akan ayat-ayat Nya shj.

di dlm AlQuran,
ada banyak peristiwa-peristiwa besar yg berkaitan dgn Pokok yaitu peristiwa adam dgn pokok khuldi (20:120), peristiwa musa mendapat wahyu di pinggir lembah sebelah kanan di dlm tempat yg di berkati dari pokok (28:30), peristiwa pokok yg di laknati yg di perlihatkan di dlm mimipi nabi muhammad (17:60), peristiwa perjanjian di bawah pohon (48:18) &peristiwa sidratul muntaha @ pokok bidara yg penghabisan (53:14).

apakah kaitan & erti nya setiap Pokok-pokok itu ya?



WALLAHU A'LAM.
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 11:15 PM | Show all posts
maknanya masjid alAqsa dalam alQuraan tak sama dengan yang dekat palestine sekarang?awak kan anti hadith, jadi sya pun nak tahu pendapat awak dalam perkara ni sebab ia tempat suci ke-3 dan kiblat pertama kita (itupun kalau awak percaya)
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 12:00 AM | Show all posts
Post Last Edit by sirrikhafi at 21-7-2010 01:23

Oh ya,
bila kita menyebut tentang Sidratul muntaha,
ia ada kaitan dgn Jannatul ma'wa.

Dan sungguh dia telah melihat akan nya sebagai suatu penurunan yg lain.
yaitu di sisi Sidratul muntaha.
yaitu di sisinya Jannatul Ma'wa.
An-Najm: 14, 15, 16



apakah yg di maksudkan "Jannatul ma'wa" itu?
dlm bahasa arab, jannah itu ada 2 makna yaitu "Syurga" & "Taman".

dalilnya ialah:

Buatlah bagi mereka suatu perumpamaan akan dua org lelaki,
yg telah Kami jadikan bagi keduanya dua taman dari anggur-anggur,
dan Kami kelilingkan kedua nya dgn tamar,
dan Kami jadikan di antara keduanya sebagai tanaman.

Al-Kahfi: 32


so, yg di maksudkan dgn Jannatul ma'wa itu bukanlah Syurga yg sebenarnya, tetapi ia adalah sebuah Taman.
dan makna kalimat ma'wa pula ialah "tempat tinggal".
so ia membawa maksud: Taman tempat tinggal.
begitulah juga dgn kesah adam.
boleh jadi, syurga adam itu ialah sebuah Taman.



WALLAHU A'LAM.
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 01:18 AM | Show all posts
Post Last Edit by sirrikhafi at 21-7-2010 01:20

maknanya masjid alAqsa dalam alQuraan tak sama dengan yang dekat palestine sekarang?awak kan anti hadith, jadi sya pun nak tahu pendapat awak dalam perkara ni sebab ia tempat suci ke-3 dan kiblat pertama kita (itupun kalau awak percaya)


Saudara,
sebagai "Umat Islam" yaitu "Umat yg sejahtera","damai","menyerah diri" dsbnya,
hendaklah saudara hiaskan sikap,akhlak& kata-kata dgn sifat-sifat yg "sejahtera", "damai" dsbnya pula.
bila saudara memberi gelaran yg negatif kpd saudara seagama seperti gelaran "Anti Hadis" dsbnya,
maka saudara telah menunjukkan kebalikkan erti sebenar "Islam" yaitu "sejahtera/damai/menyerah diri" dsbnya!

nama agama ialah "Islam/sejahtera/damai/menyerah diri" dsbnya,
tapi umatnya saling berperang satu sama lain seperti "sunni" dgn "syiah" dsbnya.

inikah yg di katakan agama yg "Islam/Damai/Sejahtera/Menyerah diri" dsbnya itu?
sedangkan penganutnya sendiri tidaklah "Islam/Tidak Sejahtera/Tidak Damai/Tidak Menyerah diri" antara sesama penganutnya?

nah fikirlah sendiri wahai org-org yg merasakan diri nya "Islam/sejahtera/damai/menyerah diri" dsbnya,
tetapi akhlak &sikapnya tidaklah "Islam/Tidak Sejahtera/Tidak Damai/Tidak Menyerah diri".


bagi saya,
adalah membuang masa shj jika kita mahu mempertahankan masjidil aqsa di palestin itu.
sebab, kalau Tuhan boleh memelihara kaabah dari pencerobohan tentera bergajah.
tentu shj Tuhan mampu mempertahankan masjidil aqsa dari di cerobohi org-org yahudi itu.

satu lagi,
tanah baitul maqdis itu adalah tanah suci yg telah di tulis oleh ALLAH utk bani israel &keturunan mereka.

"Wahai kaum ku! masuklah kamu akan bumi yg suci yg telah di tulis oleh ALLAH bagi kamu,
dan janganlah kamu murtad di atas belakang-belakang kamu,
lalu kamu berbalik sebagai org-org yg rugi."

Al-Ma 'i dah: 21


so,
tak payah lah kita berebut dgn tanah yg telah dituliskan utk bani israel dan anak cucu nya itu pula!

bagi org-org yg percaya,
cukuplah ka'bah &masjidil haram itu sebagai kiblat& syi'ar islam.

bagi org islam di palestin,
lebih baiklah mereka berhijrah kerana bumi ALLAH itu luas.

Sesungguhnya org-org yg telah di wafatkan akan mereka oleh malaikat itu,
yaitu yg menzalimi akan diri-diri mereka,

mereka (malaikat) telah bertanya:
"Di dlm apakah, adalah kamu itu?"
mereka berkata:
"Adalah kami itu org-org yg lemah di bumi!"
mereka (malaikat) berkata:
"Bukankah bumi ALLAH itu luas, lalu kamu berhijrah di dlm nya?"
maka mereka itu, tempat tinggal mereka adalah jahannam,
dan seburuk-buruk tempat kembali.

An-Nisa': 97




WALLAHU A'LAM.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-7-2010 01:50 PM | Show all posts
Saudara,
sebagai "Umat Islam" yaitu "Umat yg sejahtera","damai","menyerah diri" dsbnya,
henda ...
sirrikhafi Post at 21-7-2010 01:18



    cuba awak lihat perkataaan pariah?
napa moderator tidak ambil tindakan? tidak kah ia berat sebelah? kalau muslims kutuk bukan islam...mereka boleh lepaskan

adakah ini ajaran islam?
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 02:13 PM | Show all posts
cuba awak lihat perkataaan pariah?
napa moderator tidak ambil tindakan? tidak kah ia berat sebelah? kalau muslims kutuk bukan islam...mereka boleh lepaskan

adakah ini ajaran islam?
Truth.8 Post at 21-7-2010 13:50


apsal kau nak libatkan perbuatan segelintir orang Muslim dengan ajaran Islam?

yang kau pergi percaya patung Siddharta Gautama bagi kau blessings tuh pulak apa cerita? adakah itu ajaran Kristian?

mende simple pun kau tak boleh fikir.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-7-2010 03:11 PM | Show all posts
apsal kau nak libatkan perbuatan segelintir orang Muslim dengan ajaran Islam?

yang kau pergi  ...
gunblade712 Post at 21-7-2010 14:13



    it show how some muslims who pray 5x yet behave different
the moderrator beings muslims not taking any action
i wait another few days and later i used back harsh words against that guy
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-7-2010 03:13 PM | Show all posts
Saudara,
sebagai "Umat Islam" yaitu "Umat yg sejahtera","damai","menyerah diri" dsbnya,
henda ...
sirrikhafi Post at 21-7-2010 01:18



    jadi kesimpulan umat islam sudah tipu lah...percaya dgn buraq ini??
kesian kan....percaya dgn cerita yg di goreng oleh segelintir orang 2 arab
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 03:39 PM | Show all posts
it show how some muslims who pray 5x yet behave different
the moderrator beings muslims not taking any action
i wait another few days and later i used back harsh words against that guy
Truth.8 Post at 21-7-2010 15:11


so? the act of a muslim is to be justified with the WHOLE teachings of Islam? where did you learn THAT? Can i justify your act with the WHOLE teaching of your religion?

besides...


i wait another few days and later i used back harsh words against that guy


Ye have heard that it hath been said, An eye for an eye, and a tooth for a tooth:

But I say unto you, That ye resist not evil: but whosoever shall smite thee on thy right cheek, turn to him the other also.

And if any man will sue thee at the law, and take away thy coat, let him have thy cloke also.

And whosoever shall compel thee to go a mile, go with him twain.

Give to him that asketh thee, and from him that would borrow of thee turn not thou away.

Ye have heard that it hath been said, Thou shalt love thy neighbour, and hate thine enemy.

But I say unto you, Love your enemies, bless them that curse you,
do good to them that hate you, and pray for them which despitefully use you, and persecute you;

(Matthew 5:40-44)

i don't know whether you wanted to follow those law or not, though.. :re:
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.078450s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list