CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Fieza-mira

Betul ke roh balik rumah??

  [Copy link]
Post time 6-1-2011 05:16 PM | Show all posts

Boleh tolong elaborate statement awak ni tak…..? 2 roh kongsi satu jasad......Macam pelik jer bunyi dia…..manarik jugak nih


Tapi dalam bod MPS ni takde apa yang pelikkan…..?


Fieza-mira Post at 6-1-2011 17:07

aku agresif
dia pendiam
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 6-1-2011 05:21 PM | Show all posts
aku agresif
dia pendiam
mr_evergreen Post at 6-1-2011 17:16



Dia tu siapa???
Aku tu siapa???
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2011 05:27 PM | Show all posts
Dia tu siapa???
Aku tu siapa???
Fieza-mira Post at 6-1-2011 17:21



    entah terserah
    adili sendiri
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-1-2011 05:29 PM | Show all posts
entah terserah
    adili sendiri
mr_evergreen Post at 6-1-2011 17:27



    Aik...tu jer ke??? Ceritalah panjang sikit....takkan tu jer?
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2011 05:48 PM | Show all posts
Aik...tu jer ke??? Ceritalah panjang sikit....takkan tu jer?
Fieza-mira Post at 6-1-2011 17:29



    cukup la tu
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2011 09:10 PM | Show all posts
Bagi saya isu roh ni, bukan black & white.

Cume bagi saya, bile sesorg itu mati, "terputusla amalan die, kecuali, doa anak yg soleh, sedekah & ilmu yg bermanfaat yg pernah diajar"

Hadis yg berbunyi lebih kurang yg mcm saya katakan itu, saya 'percaya' juga bermaksud, bile sesorg tu mati, die dah tak boleh buat baik atau pun jahat.
Buka kira2 malaikat raqib & aidid, dah tutup bila hembusan nafas terakhir, jadi saya susah nak terima tentang roh jahat yang mati roh 'gentayangan' mampu berbuat jahat lagi.

tapi saya tak 'percaya' bukan bermaksud saya betul, sbb saya respect dgn org mcm uncle Tom @Hantukiller yang percaya tentang perkara ini, sbab ilmu saya tak seberapa, ilmu Allah itu luas sedangkan hantu pun saya tak pernah jumpe.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 6-1-2011 10:36 PM | Show all posts
[quote]Bagi saya isu roh ni, bukan black & white.


slpas mninggal,simati mmg xde apa dgn alam dunia ni...
arwah dh berada dlm alam roh..
dan alam roh ini adalah alam ghaib,kita pn x tahu cmna...
semasa kita dilahirkn,kita ada teman yg sama mcm kita iaitu dipanggil qarin(dr makluk jin)...
dan qarin nilah yg mngajak kita melakukan kesesatan melalui bisikan dan gerak hati...
kita bole melemahkn qarin ni dgn beramal pada allah(solat,berzikir dll)
even nabi Muhammad SAW pn ada qarin,yg bezanya qarin baginda telah islam dgn izin allah..
selepas kita meninggal,qarin ini akan terlepas dr jasad kita dan terus berada dlm alam ini smpi ditetapkn ajalnya..
krn jin dianugerahkn umur yg pnjng dari manusia(dari beratus tahun even ke beribu tahun)...
jadi,slpas meninggal,ada org kata roh blik umah la,mnyerupai simati la dll adalah qarin sbnrnya...
wallahu'alam.
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2011 10:53 PM | Show all posts
Bab roh ni terlalu sedikit yang Allah jelaskan...ada ustaz kata roh tak boleh balik lagi dah tapi  orang yang masih hidup boleh jumpa dengan roh simati melalui mimpi berdasarkan tafsiran Al-Quran surah Al-Zumar ayat 42(kalau tak silap)-  bermakna roh orang mati boleh berkomunikasi dengan roh orang hidup tapi di dalam mimpi sahaja..bila tiba waktu, Allah kembalikan roh orang yang masih hidup utk kembali ke jasadnya tapi Allah pegang roh orang yang mati & tak dapat balik semula ke jasadnya....
Tapi ada juga setengah ustaz kata roh simati boleh balik ke dunia & tengok keluarga dia sbb itu semua kuasa Allah, boleh jadi belaka...Wallahualam...

Tunggu bila kita dah mati, baru kita tau apa jawabannya.....boleh balik ke tidak. Skrg jom kita siapkan bekalan kita ke sana....JUMPA DI SANA!!!!!!!!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-1-2011 10:39 AM | Show all posts
Reply 100# berrygurl


thanks for the infos

so betul la barzakh itu tembok/dinding yg memisah antara dunia dan akhirat
soal bagaimana tembok/dinding tersebut x perlu lg dipertikaikan....itu semua Rahsia Allah
cukuplah kita fhm ia tembok. bagaimana bentuk tembok dan sebagainya.... Wallalhua'lam
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2011 10:55 AM | Show all posts
Reply 148# jazaa


kalau x silap aii.... roh dilepaskan Allah kembali ke bumi hanyalah pada bulan Ramadhan...
1 hari akhirat bersamaan 1000 hari dunia...

so bygkan la kalau 30hari dunia tu.... berapa jek nisbahnya dgn hari akhirat

wallahua'lam bissawab.
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2011 10:59 AM | Show all posts
Alam roh dan alam barzakh adalah sangat berbeza

Alam roh adalah tempat roh roh manusia sebelum dimasukkan ketubuh manusia tersebut

Alam barzakh adalah tempatnya roh roh manusia setelah kematian jasad manusia itu.


Tak semua roh roh manusia yg telah menghuni tubuh manusia itu dapat memasuki alam barzakh setelah kematian, Roh tersebut seolah olah tergantung tidak bertempat, tubuh badan dah hancur tetapi tempat yg sepatutnya ia berada tak menerima(dihalang oleh malaikat) bahasa indon gelar roh gentayangan.

Kejadian seperti itu berlaku disebabkan perbuatan manusia tersebut semasa didunia, biasanya terlalu jahat seperti ahli sihir dll.  Walaupun ketika kita didunia kelihatannya banyak amal ibadah sekalipun, belum tentu roh kita dapat melepasi alam barzakh kerana mungkin ada "hutang' yg belum dijelaskan... maksud hutang disini bukanlah hanya hutang wang ringgit pada rakan dll, banyak sangat jenis hutang ini seperti zakat, ibadah, nyawa dll.. Waulohualam

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2011 11:02 AM | Show all posts
roh myb blik la...n x kcu org
p lau mpi or digangu 2 bkn roh tp jelmaan iblis or syitan
waallahualam.....
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2011 11:35 AM | Show all posts
Reply 151# hantukiller

adakah ini bermakna roh yg masih balik ke rumah atau dtg dlm mimpi tu adalah diantara roh2 yg bergentayangan aka x diterima bumi?
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2011 11:37 AM | Show all posts
Menarik topik ni !
selama ni pun saya tertanya2 jugak adakah roh org meninggal akan balik rumah

sekadar kongsi kisah saya

masa arwah fil meninggal...pagi tu kebumikannya
mlm tu ada la majlis tahlil
masa tu dalam 8 lebih la...pintu dapur terbukak sbb jiran2 tetangga yg perempuan masuk ikut pintu dapur
masa tu ank saya berumur dlm 1 thn lebih tak silap dan mmg dah pandai ckp...

tetiba dia pergi kat pintu dapur tu
terus cakap " mbah' (panggilan bahasa jawa)...sesambil jarinya di tunjukkan ke arah luar gelap tu lah......masa tu agak meremang gak la bulu roma saya

dan lagi skali malam tu jugak arwah dtg dlm mimpi adk ipar yg lelaki
dia bgtahu yg duit simpanan dia ada dia simpan bawah baju kat rak kainnya...ada lagi la yg arwah bgtau

esk paginya adk ipar bgtau mil n abang2nya...lalu dorang cari apa yg diceritakn oleh arwah pada adk ipar...mmg ternyata semua ada seperti yg dicerita tuh


aku pernah dengar orang ckp jugak dalam 7 hari kematian mmg tiap2 mlm roh arwah akan blk rumah  lps tu tiap2 mlm jumaat sehingga 40 hari

betul ke tak ye ?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2011 11:43 AM | Show all posts
Reply  hantukiller

adakah ini bermakna roh yg masih balik ke rumah atau dtg dlm mimpi tu adalah  ...
Maisarah Post at 7-1-2011 11:35
Tak semestinya, sebab roh roh yg sangat baik yg dah ditempatkan di alam barzakh, sekali lagi roh yg sangat baik, ia bebas keluar masuk alam barzakh kealam dunia.. dan boleh berinteraksi dengan roh kita, bukan secara zahir!(biasanya dlm mimpi)

Tapi kadangkala jin jin saka@qarin mereka menyerupa... yg ada tu siap bercakap cakap seperti " dik, ni ayah kat sebelah' bila tengok tak de, bila tanya orang pandai benda tu cuma jin jin rakan arwah je yg cuba pula nak berkawan dgn si anak!


susahlah nak membezakan roh sebenar atau jin yg menyamar!!!
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2011 12:01 PM | Show all posts
Tak semestinya, sebab roh roh yg sangat baik yg dah ditempatkan di alam barzakh, sekali lagi roh yg  ...
hantukiller Post at 7-1-2011 11:43



    sebut psl roh sebenar ngan jin yg menyamar
ni satu lagi yg ku pernah dengar dari org2 tua lah

kata dorang..

selepas 7 hari dorang meninggal....klu kita mimpikan arwah
kita tegur dia tak bercakap maknanya itu adalah roh betul
tp
klu kita tegur arwah bercakap maknanya itu jelmaan jin

ni pun sbbnya masa ku darjah 3 dlu...kiranya 30 thn lps lah
moyang ku meninggal....dlm sebulan lps tu ku mimpi jumpa moyangku...duduk kat pangku depan kedai runcit seberang jalan rumahku....puas ku panggil ku ajak balik rumah.....tp dia hanya tgkkk je aku...lsg tak bercakap

tu yg esknya ku tya org2 tua dorang la yg jwb mcm tu

*tetiba rasa rindu kat arwah moyangku...al-fatihah untuknya**
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 7-1-2011 02:50 PM | Show all posts
Yelah....susah jugak ye kalau tak tahu membezakan antara roh dengan jin setan nih......

Kita beriya2 kata jumpa roh tapi orang kata tu jin atau setan yang nak menyesatkan.....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-1-2011 05:18 PM | Show all posts
Saya ada satu lagi cerita nak kongsi.

Saya dengar cerita orang tua2 ada kata 100 hari sebelum tarikh kematian kita, malaikat maut akan datang bagi salam....lepas tu 40 hari sebelum tu, dia datang lagi bagi salam.....lepas tu 7 hari countdown dia datang lagi....dan akhirnya pada saat kematian kita, dia datang ambil nyawa tapi sebelum tu bagi salam dulu.

Cuma tak semua orang alert dengan signal dari malaikat maut nih. Bergantung kepada amalan dan ilmu akhirat kita.....kalau kita selalu mengingati mati......kita akan diingatkan oleh malaikat maut....supaya kita lebih bersedia.

Cuma cara dia bagi salam tu masih misteri. Adakah dia hadir depan mata? Atau bisik kat telinga? atau datang dalam mimpi....atau cara bagi salam lain dari cara kita bagi salam sesama kita sehinggakan kita tak perasan dia bagi salam.....

Kita selalu dengar cerita, kawan atau orang terdekat masa nak meninggal dia ada luahkan rasa tak sedap hati seolah2 dia tahu kematian dia dah nak dekat. Adakah malaikat maut datang bagi salam kat dia.....?

Entahlah......Waulahualam......
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2011 08:16 PM | Show all posts
nih cerita aku pulak. tak ingat waktu yg tepat bila arwah nenek aku meninggal. rasa nya masa aku darjah 3 @ darjah 4 kowt. masa tuh tahlil hari ke tujuh kowt. orang semua tahlil kat atas rumah, aku ngan sepupu2 aku nih duk la kat beranda rumah. lepas tuh kteorang nampak arwah nenek lambai2 kat kteorang macam nak ucap selamat tinggal. bila aku cerita kat mak aku, mak aku cakap arwah nenek nak ucap selamat tinggal kat kteorang.

sedeyh la. aku rindu arwah nenek aku. al-fatihah.~
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2011 09:56 PM | Show all posts
nak citer gak..

satu masa dahulu, aku pernah tinggal berdekatan dgn hospital besar kerajaan. rumah aku berhadapan ngan bilik mayat. dari depan rumah, dari bilik, dari ruang tamu boleh nampak bilik mayat tersebut.

hari2 pasti ada kes yg melibatkan kematian. ada yg meninggal akibat sakit tua, ada yg meninggal mengejut time muda, ada yg kena bunuh, ada yg teroverdose, ada yg meninggal eksiden, dan mcm2 lagi. selama lebih kurang 5 tahun tinggal disana, bermacam macam cerita menakutkan pernah aku dengar. lebih2 lagi dilorong shortcut yg selalu aku gunakan yg dikatakan sbg "laluan" sidia.

time tu muda lagi.. stended aa.. perut sentiasa lapar. kuar malam/pagi sengsorang carik makan adalah lumrah sambil test power ex5 baru bikin/sentiasa bikin. alhamdulillah x pernah lak aku jumpa memana roh...

yg ngilai atas rumah, dari pokok ke pokok tu kira stended aa.. malas ambik port.. tapi tu je aa.. satu jenis je..

sambil type nie tersenyum sengsorang.. teringat lak satu kes nie, member kena tinggal ngan bapak dia. citer dia cam nie. kitorang tengah lepak reramai kat satu port atas bukit. tetiba ada bapak sorang member nie sambil mengamuk n penoh macho carik anak dia (member aku kat situ) sbb x balik2. mak suh gie pasar dia boleh singgah lepak ngan kitorang sampai lupa nak balik.

setelah mereka beredar (naik moto turun bukit), tetiba sayup2 kedengaran kedengaran 2 suara garau minta tolong ~ suara member aku ngan suara bapak dia. beberapa minit kemudian, member aku nie termengah mengah berlari kat kitorang.. dia kata bapak dia dah lari menelamatkan diri sbb mereka ternampak sesuatu atas pokok time turun bukit. dia lak tercicir sbb bapak dia terwillie.. tu yg dia lari balik naik atas kat kitorang.. pastu kitorang anta la dia balik..

abis.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Update :Jenazah Nur Farah Kartini selamat dikebumikan di Pekan.Bersemadilah semoga keadilan dapat ditebus
YgBenarUpdate :Jenazah Nur Farah Kartini selama
Views : 182368 Replies : 3103
BERENANG LAUTAN MERAH, HARAPKAN HASIL BERBEZA...
kruzamanBERENANG LAUTAN MERAH, HARAPKAN HASIL BE
Views : 11271 Replies : 19
Ada pramugari dan pramugara terpaksa berkongsi bilik, termasuk ‘tidur’ bersama juruterbang..Video klip “Darkside Pramugari” cemarkan imej kru kabin – NUFAM.Akan buat laporan pulis
YgBenarAda pramugari dan pramugara terpaksa ber
Views : 55926 Replies : 142
Takut kena tembak? Takut kena culik? Takut kena sepak? Tanya Kim Pan-gon Apa Dia Maksudkan Dengan Bahaya – TMJ
YgBenarTakut kena tembak? Takut kena culik? Tak
Views : 28736 Replies : 97
Datin Intan Najwa Mengandung
irveneDatin Intan Najwa Mengandung
Views : 21117 Replies : 44
Uji Minda :)
yoanaUji Minda :)
Views : 91957 Replies : 819
Bantah penjualan saham MAHB kepada BlackRock, Aktivis M Mythreyar teruskan mogok lapar lebih 80 jam
YgBenarBantah penjualan saham MAHB kepada Black
Views : 10899 Replies : 1
Al-Kisah Tok Janggut Gerik, Perak.
chaconAl-Kisah Tok Janggut Gerik, Perak.
Views : 4170 Replies : 4
Wan Ahmad Fayhsal digantung enam bulan daripada hadir sidang Dewan Rakyat. Sejurus keputusan penggantungan, semua Ahli Parlimen blok pembangkang bangun membaca doa qunut nazillah
mojarean_XWan Ahmad Fayhsal digantung enam bulan d
Views : 25862 Replies : 13
Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
fadz84Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
Views : 38311 Replies : 300

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-7-2024 04:44 AM GMT+8 , Processed in 0.422421 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list