View: 2416|Reply: 29
|
Laporan Nahas Elmina Di Laman Web Kementerian Pengangkutan Jam 10 Pagi Esok
[Copy link]
|
|
Kuala Lumpur: Laporan awal nahas pesawat di Bandar Elmina akan dikeluarkan dan akan dimuat naik di laman Web Kementerian Pengangkutan, 10 pagi esok.
"Semua fakta akan ada dalam laporan itu," kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke yang enggan mendedahkan lebih lanjut.
Loke berkata, laporan itu akan dikeluarkan sebelum Hari Malaysia.
Foto: Harian Metro
Laporan nahas itu perlu dikemukakan dalam tempoh 30 hari selepas insiden terbabit.
Kejadian 17 Ogos lalu di Bandar Elmina, Shah Alam mengorbankan 10 orang, termasuk dua pemandu kenderaan. -CARI
Sumber: Harian Metro |
|
|
|
|
|
|
|
malarky: teringat kat oyen elmina
Harap oyen kat syurga . Maafkan acik sbb dah ngumpat oyen.. rupanya oyen mmg mangsa elmina |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by cap_ayam at 16-8-2024 05:12 PM
Dah keluar laporan nahas.. Hilang kawalan katanya.. |
|
|
|
|
|
|
|
Tapi baca tadi ada sebut protokol....cuma tak jelas apa dia.. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by hanamunir at 16-8-2024 09:18 PM
pilot error kata nye..
1. technical, SIC did something yang tak patut dibuat utk kapal type tu, ada terang-terang warning dalam manual/protocol tak boleh buat, captain (PIC) acknowledged masa SIC did it, pastu jadi hilang kawalan
2. tukar seat, captain punya seat spatut nya di sebelah kiri, tapi captain duduk sebelah kanan
3. second pilot tak de kelayakan untuk bawa plane type tu
then both said masa last minute before kejadian, ya Allah
|
|
|
|
|
|
|
|
Lambat betul report keluar...
Sedih hujung2 tu diaorang sebut Ya Allah ..Ya Allah... |
|
|
|
|
|
|
|
hanamunir replied at 16-8-2024 09:17 PM
pilot error kata nye..
1. technical, SIC did something yang tak patut dibuat utk kapal type tu, ada ...
SIC tu apa u..
So ada pelanggaran di situ ye
Better family engage loyer utk saman |
|
|
|
|
|
|
|
Buritan replied at 14-9-2023 03:58 PM
Harap oyen kat syurga . Maafkan acik sbb dah ngumpat oyen.. rupanya oyen mmg mangsa elmina
Acik umpat apa kat dia?
Ingat oyen boleh survive, pergi juga bersama kerana tragedi |
|
|
|
|
|
|
|
Rogue98 replied at 16-8-2024 09:20 PM
Lambat betul report keluar...
Sedih hujung2 tu diaorang sebut Ya Allah ..Ya Allah...
Nak tgk report/dengar audio kat mana? |
|
|
|
|
|
|
|
Tadi dah keluar kat Telegram pastu diaorang delete. |
|
|
|
|
|
|
|
Nah meols c&p pilot ni tulis
Aku baru saja habis baca laporan akhir berkenaan nahas pesawat di Bandar Elmina setebal 148 muka surat yang telah dikeluarkan pada jam 3 petang tadi.
Banyak berlaku pelanggaran prosedur dalam kemalangan ngeri ini. Sungguh... Ia buat aku terkejut selepas membacanya.????
Punca utama terjadinya nahas ini adalah disebabkan oleh kesilapan juruterbang ketika mengendalikan "Lift Dump Spoilers" ketika pesawat hampir untuk mendarat.
Ok apa kegunaan spoilers ni?
"The spoilers are designed to help slow the aircraft down and help it to lose altitude. This is necessary when trying to descend quickly and without increasing speed."
Di dalam manual pesawat telah dinyatakan dengan jelas untuk tidak mengaktifkan sistem tersebut ketika mendarat.
Mengikut dari laporan nahas,
At 1,000 ft on final approach, the PIC (Captain) requested the SIC (Co-pilot) to run the Before Landing checklist.
The SIC proceeded: “Check before landing, landing gear down, lift dump unlocked, handle illuminated.”
About 0.9 seconds after the SIC said “…handle illuminated,” the PIC acknowledged “lift dump unlocked.”
Approximately 1.7 seconds after that, the SIC exclaimed loudly, “woah, woah, woah…, what's going on?”
Multiple alarm sounds followed, including the lift dump aural warning tone, autopilot disconnect alert, and Enhanced Ground Proximity Warning System (EGPWS) callouts such as “minimums, minimums” and “sink rate, pull up, pull up”.
Selain dari itu antara penyumbang kepada terjadinya nahas ngeri ini adalah disebabkan oleh pelanggaran prosedur yang serius oleh kedua juruterbang.
Siasatan mendedahkan bahawa pilot tidak mematuhi protokol yang ditetapkan dalam Manual Penerbangan Pesawat.
Kedua pilot tidak duduk di 'seat" yang sepatutnya dimana Kapten (PIC) sepatutnya duduk di kerusi sebelah kiri manakala pembantu juruterbang (SIC) duduk di kerusi sebelah kanan.
Bab 'seat' ni merupakan satu pelanggaran protokol yang sangat serius. Ia boleh menjadi punca kepada musibah akibat "pilot error" yang dilakukan oleh juruterbang.
Lebih buruk lagi, pembantu juruterbang yang duduk di kerusi kapten sebenarnya tidak memiliki "rating" (tidak berkelayakkan) untuk menerbangkan pesawat tersebut.
Pembantu juruterbang baru sahaja "cuba" menerbangkan pesawat ini dan "clock hours" beliau adalah 3:15.????
Rumusan yang boleh aku katakan selepas baca laporan nahas ini adalah ia disebabkan oleh "Pilot Error" dan kegagalan kedua juruterbang mematuhi prosedur serta Peraturan-Peraturan Penerbangan Awam 2016.
Begitulah...
#MERZ
FB : Mohd Ezairol Rezan Zainol |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
missbigrockstar replied at 16-8-2024 09:41 PM
Nak tgk report/dengar audio kat mana?
Here is the link
https://www.mot.gov.my/en/AAIB/report/a05-23 |
|
|
|
|
|
|
|
makita replied at 16-8-2024 09:50 PM
Nah meols c&p pilot ni tulis
Aku baru saja habis baca laporan akhir berkenaan nahas pesawat di Band ...
huhu...kesilapan seat tu diketahui dak both pilot tu? or depa ignore je??
benda serius gitu blh main langgar je.
tak pasal2 ramai yg jd mangsa |
|
|
|
|
|
|
|
Teringat MB Terengganu bagi pendapat kemungkinan nahas pesawat disebabkan masalah pada sayap. Spoiler mmg kat area sayap. Tapi punca pada masalah sayap tu human error sbb salah follow sop. Ikut pemahaman aku, macam driver break mengejut & lose control of the vehicle. |
|
|
|
|
|
|
|
missbigrockstar replied at 16-8-2024 09:41 PM
Nak tgk report/dengar audio kat mana?
Media just tulis kronology n dialog jer...tak tau mana nak dgr audio punye. |
|
|
|
|
|
|
|
The final report released by the Air Accident Investigation Bureau (AAIB) found that the primary cause of the accident was the inadvertent extension of the lift dump spoilers, most likely by the pilot who was the second-in-command, during the Before Landing checks. nst |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by Radzor at 17-8-2024 07:14 AM
Secara mudah nya dari report:
Pilot yang ada lesen dok kerusi co-pilot (kanan)Sepatutnya dia dok kerusi kiri.
Dia yang fly
Lesen dia authorize dia untuk fly kapal ni sorang diri.
Belum banyak pengalaman fly kapal ni
Pilot takdak lesen dok kerusi pilot (kiri).
(Bukan tadak lesen langsung ye, tp ada lesen kapal jenis lain)
Sepatutnya dia tak dok dlm kokpit pun.
Dia jadi pembantu
Tertekan salah suis (lift dump). kemungkinan besar oleh pilot tadak lesen
|
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
|
|
|
|
|
|
|
Radzor replied at 17-8-2024 06:51 AM
Secara mudah nya dari report:
Pilot yang ada lesen dok kerusi co-pilot (kanan)Sepatutnya dia dok ke ...
oooo... |
|
|
|
|
|
|
|
Radzor replied at 17-8-2024 06:51 AM
Secara mudah nya:
Pilot yang ada lesen dok kerusi co-pilot (kanan)Sepatutnya dia dok kerusi kiri.
Harap2 insurance aviation kapal ni cover la penumpang dan pilot tu. Risau insurance reject sbb error yg penting mcm duduk di tempat salah dan sic x layak utk terbangkan sbb x cukup hours. 3 jam je hours nya. Terkejut nya. Requirement utk jadi sic pon x layak sbb same type hours nya hanya 3 jam.
Harap menjadi pengajaran pd semua pilot especially pilot penerbangan sewa utk manage risk properly. Jadi bahaya sbb awal2 dah breach protocol penerbangan |
|
|
|
|
|
|
| |
|