CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 2416|Reply: 29

Laporan Nahas Elmina Di Laman Web Kementerian Pengangkutan Jam 10 Pagi Esok

[Copy link]
Post time 14-9-2023 11:56 AM | Show all posts |Read mode
Kuala Lumpur: Laporan awal nahas pesawat di Bandar Elmina akan dikeluarkan dan akan dimuat naik di laman Web Kementerian Pengangkutan, 10 pagi esok.


"Semua fakta akan ada dalam laporan itu," kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke yang enggan mendedahkan lebih lanjut.


Loke berkata, laporan itu akan dikeluarkan sebelum Hari Malaysia.


Foto: Harian Metro




Laporan nahas itu perlu dikemukakan dalam tempoh 30 hari selepas insiden terbabit.


Kejadian 17 Ogos lalu di Bandar Elmina, Shah Alam mengorbankan 10 orang, termasuk dua pemandu kenderaan. -CARI


Sumber: Harian Metro
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-9-2023 12:05 PM | Show all posts
teringat kat oyen elmina
Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2023 03:58 PM From the mobile phone | Show all posts
malarky: teringat kat oyen elmina


Harap oyen kat syurga . Maafkan acik sbb dah ngumpat oyen.. rupanya oyen mmg mangsa elmina
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 05:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by cap_ayam at 16-8-2024 05:12 PM

Dah keluar laporan nahas.. Hilang kawalan katanya..
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 06:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Tapi baca tadi ada sebut protokol....cuma tak jelas apa dia..
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 09:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by hanamunir at 16-8-2024 09:18 PM

pilot error kata nye..
1. technical, SIC did something yang tak patut dibuat utk kapal type tu, ada terang-terang warning dalam manual/protocol tak boleh buat, captain (PIC) acknowledged masa SIC did it, pastu jadi hilang kawalan
2. tukar seat, captain punya seat spatut nya di sebelah kiri, tapi captain duduk sebelah kanan
3. second pilot tak de kelayakan untuk bawa plane type tu

then both said masa last minute before kejadian, ya Allah
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 16-8-2024 09:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Lambat betul report keluar...
Sedih hujung2 tu diaorang sebut Ya Allah ..Ya Allah...
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 09:34 PM From the mobile phone | Show all posts
hanamunir replied at 16-8-2024 09:17 PM
pilot error kata nye..
1. technical, SIC did something yang tak patut dibuat utk kapal type tu, ada  ...

SIC tu apa u..
So ada pelanggaran di situ ye
Better family engage loyer utk saman
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-8-2024 09:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 14-9-2023 03:58 PM
Harap oyen kat syurga . Maafkan acik sbb dah ngumpat oyen.. rupanya oyen mmg mangsa elmina


Acik umpat apa kat dia?
Ingat oyen boleh survive, pergi juga bersama kerana tragedi
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 09:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Rogue98 replied at 16-8-2024 09:20 PM
Lambat betul report keluar...
Sedih hujung2 tu diaorang sebut Ya Allah ..Ya Allah...

Nak tgk report/dengar audio kat mana?
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 09:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Tadi dah keluar kat Telegram pastu diaorang delete.
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 09:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Nah meols c&p pilot ni tulis

Aku baru saja habis baca laporan akhir berkenaan nahas pesawat di Bandar Elmina setebal 148 muka surat yang telah dikeluarkan pada jam 3 petang tadi.

Banyak berlaku pelanggaran prosedur dalam kemalangan ngeri ini. Sungguh... Ia buat aku terkejut selepas membacanya.????

Punca utama terjadinya nahas ini adalah disebabkan oleh kesilapan juruterbang ketika mengendalikan "Lift Dump Spoilers" ketika pesawat hampir untuk mendarat.

Ok apa kegunaan spoilers ni?

"The spoilers are designed to help slow the aircraft down and help it to lose altitude. This is necessary when trying to descend quickly and without increasing speed."

Di dalam manual pesawat telah dinyatakan dengan jelas untuk tidak mengaktifkan sistem tersebut ketika mendarat.

Mengikut dari laporan nahas,

At 1,000 ft on final approach, the PIC (Captain) requested the SIC (Co-pilot) to run the Before Landing checklist.

The SIC proceeded: “Check before landing, landing gear down, lift dump unlocked, handle illuminated.”

About 0.9 seconds after the SIC said “…handle illuminated,” the PIC acknowledged “lift dump unlocked.”

Approximately 1.7 seconds after that, the SIC exclaimed loudly, “woah, woah, woah…, what's going on?”

Multiple alarm sounds followed, including the lift dump aural warning tone, autopilot disconnect alert, and Enhanced Ground Proximity Warning System (EGPWS) callouts such as “minimums, minimums” and “sink rate, pull up, pull up”.

Selain dari itu antara penyumbang kepada terjadinya nahas ngeri ini adalah disebabkan oleh pelanggaran prosedur yang serius oleh kedua juruterbang.

Siasatan mendedahkan bahawa pilot tidak mematuhi protokol yang ditetapkan dalam Manual Penerbangan Pesawat.

Kedua pilot tidak duduk di 'seat" yang sepatutnya dimana Kapten (PIC) sepatutnya duduk di kerusi sebelah kiri manakala pembantu juruterbang (SIC) duduk di kerusi sebelah kanan.

Bab 'seat' ni merupakan satu pelanggaran protokol yang sangat serius. Ia boleh menjadi punca kepada musibah akibat "pilot error" yang dilakukan oleh juruterbang.

Lebih buruk lagi, pembantu juruterbang yang duduk di kerusi kapten sebenarnya tidak memiliki "rating" (tidak berkelayakkan) untuk menerbangkan pesawat tersebut.

Pembantu juruterbang baru sahaja "cuba" menerbangkan pesawat ini dan "clock hours" beliau adalah 3:15.????

Rumusan yang boleh aku katakan selepas baca laporan nahas ini adalah ia disebabkan oleh "Pilot Error" dan kegagalan kedua juruterbang mematuhi prosedur serta Peraturan-Peraturan Penerbangan Awam 2016.

Begitulah...

#MERZ
FB : Mohd Ezairol Rezan Zainol

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 09:56 PM From the mobile phone | Show all posts
missbigrockstar replied at 16-8-2024 09:41 PM
Nak tgk report/dengar audio kat mana?

Here is the link
https://www.mot.gov.my/en/AAIB/report/a05-23
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 10:31 PM From the mobile phone | Show all posts
makita replied at 16-8-2024 09:50 PM
Nah meols c&p pilot ni tulis

Aku baru saja habis baca laporan akhir berkenaan nahas pesawat di Band ...

huhu...kesilapan seat tu diketahui dak both pilot tu? or depa ignore je??
benda serius gitu blh main langgar je.
tak pasal2 ramai yg jd mangsa
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 10:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Teringat MB Terengganu bagi pendapat kemungkinan nahas pesawat disebabkan masalah pada sayap. Spoiler mmg kat area sayap. Tapi punca pada masalah sayap tu human error sbb salah follow sop. Ikut pemahaman aku, macam driver break mengejut & lose control of the vehicle.
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2024 11:22 PM From the mobile phone | Show all posts
missbigrockstar replied at 16-8-2024 09:41 PM
Nak tgk report/dengar audio kat mana?

Media just tulis kronology n dialog jer...tak tau mana nak dgr audio punye.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-8-2024 01:04 AM From the mobile phone | Show all posts
The final report released by the Air Accident Investigation Bureau (AAIB) found that the primary cause of the accident was the inadvertent extension of the lift dump spoilers, most likely by the pilot who was the second-in-command, during the Before Landing checks. nst
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2024 06:51 AM | Show all posts
Edited by Radzor at 17-8-2024 07:14 AM

Secara mudah nya dari report:

Pilot yang ada lesen dok kerusi co-pilot (kanan)Sepatutnya dia dok kerusi kiri.
Dia yang fly
Lesen dia authorize dia untuk fly kapal ni sorang diri.
Belum banyak pengalaman fly kapal ni

Pilot takdak lesen dok kerusi pilot (kiri).
(Bukan tadak lesen langsung ye, tp ada lesen kapal jenis lain)
Sepatutnya dia tak dok dlm kokpit pun.
Dia jadi pembantu

Tertekan salah suis (lift dump). kemungkinan besar oleh pilot tadak lesen


This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2024 07:25 AM From the mobile phone | Show all posts
Radzor replied at 17-8-2024 06:51 AM
Secara mudah nya dari report:

Pilot yang ada lesen dok kerusi co-pilot (kanan)Sepatutnya dia dok ke ...

oooo...
Reply

Use magic Report

Post time 17-8-2024 07:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Radzor replied at 17-8-2024 06:51 AM
Secara mudah nya:

Pilot yang ada lesen dok kerusi co-pilot (kanan)Sepatutnya dia dok kerusi kiri.

Harap2 insurance aviation kapal ni cover la penumpang dan pilot tu. Risau insurance reject sbb error yg penting mcm duduk di tempat salah dan sic x layak utk terbangkan sbb x cukup hours. 3 jam je hours nya. Terkejut nya. Requirement utk jadi sic pon x layak sbb same type hours nya hanya 3 jam.

Harap menjadi pengajaran pd semua pilot especially pilot penerbangan sewa utk manage risk properly. Jadi bahaya sbb awal2 dah breach protocol penerbangan
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-11-2024 03:59 AM GMT+8 , Processed in 0.315227 second(s), 31 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list