Tetapi isu mandat pada kanak-kanak ini bukan hanya mengenai keberkesanan, ia juga mengenai potensi bahaya seperti kesan negatif terhadap pembelajaran dan komunikasi mereka.
Pemakaian topeng menyebabkan pengecaman perkataan berkurangan dan menghalang keupayaan untuk mengajar dan menilai pertuturan kanak-kanak.
Terdapat kaitan antara pemerhatian mulut dan pemprosesan bahasa dan semua peringkat umur menumpukan perhatian pada mulut apabila seseorang bertutur.
Pelitup muka juga mempunyai kesan psikologi negatif kepada kanak-kanak.
Terdapat bukti pelitup muka menghalang pembelajaran sosial-emosi dan perkembangan bahasa/celik huruf pada kanak-kanak kecil.
Kanak-kanak dengan keperluan pendidikan khas dan autisme mungkin terjejas secara kerana mereka sangat bergantung pada ekspresi muka untuk mengambil isyarat.
Salah tafsiran ekspresi muka meningkatkan kebimbangan dan kemurungan pada individu.
Persekitaran sekolah yang mempunyai mandat memakai pelitup muka juga didapati meningkatkan sindrom 'anxiety' berbanding sekolah yang tidak mempunyai mandat itu.
Di samping itu, ia juga dikaitkan dengan bahaya dari sudut fisiologi yang kerap dilaporkan pada kanak-kanak berbanding orang dewasa.