CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 8134|Reply: 11

"Saya Fikir Adalah Penting Untuk Sentiasa Mencabar Diri Sendiri" - Lelaki Tamatkan Ijazah Sarjana Pada Usia 95 Tahun

  [Copy link]
Post time 7-2-2024 04:15 PM | Show all posts |Read mode






London: Usia hampir seabad bukan halangan untuk Dr David Marjot memecahkan rekod universiti sebagai graduan tertua yang menamatkan pengajian di Universiti Kingston, United Kingdom (UK), baru-baru ini.


Kejayaan Dr Marjot, 95, memadam rekod universiti itu yang dicipta oleh graduan berumur 93 tahun, pada 1994.


Ketika naik ke pentas, Dr Marjot menerima tepukan gemuruh daripada rakan dan tetamu majlis graduasi itu.


Dr Marjot, yang menerima Ijazah Sarjana Falsafah Eropah Moden berkata, kejayaan dikecapi itu adalah hasil kerja kerasnya.


"Ingatan saya tidak seperti dahulu tetapi saya berasa bertuah kerana mempunyai guru bertaraf dunia dan ia adalah pengalaman yang sangat positif.


"Saya fikir adalah penting untuk sentiasa mencabar diri sendiri walaupun semakin meningkat usia," katanya seperti dilaporkan portal Mirror.


Dr Marjot menyambung pengajian bagi memastikan dirinya sibuk dan tidak terlalu mengingati kematian isterinya selepas 65 tahun mereka berkahwin.


Beliau kini mempertimbangkan untuk mendaftar untuk ijazah doktor falsafah secara sambilan, yang mungkin dapat ditamatkan pada usia 102 tahun.


"Saya tahu masa terhad, jadi apabila saya melihat iklan untuk kursus saya memutuskan untuk memohon.


"Kakitangan dan pelajar sangat membantu saya. Ia adalah satu kursus yang menarik... jadi satu penghormatan untuk mendapatkan ijazah dan menjadi sebahagian daripada universiti yang hebat," katanya yang bergelar doktor pada 1952.


Majlis graduasi itu turut dihadiri anak lelaki dan menantunya.


Menurut rekod, Dr Marjot bukanlah graduan tertua di UK, kerana rekod itu dipegang oleh Archie White yang berusia 96 tahun ketika menamatkan pengajian di Universiti Brighton pada 2021.


Sumber : Harian Metro
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-2-2024 05:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahniah atok. Kagum noh guwe tengok orang tua dah lanjut umur ini belajar and cintakan ilmu akademik.
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2024 05:18 PM From the mobile phone | Show all posts
yeah syabas syabas
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2024 05:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Aiols nak semangat atok ni.
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2024 01:49 PM | Show all posts
antara impian iolls adalah grade dengan topi bulat, dan jubah 3 jalur...insyaaAllah...
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2024 05:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow.Otai masih berbisa.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 9-2-2024 02:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Saya pun nak cabar diri belajar banyak2.. tapi pitis takde
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2024 04:28 AM | Show all posts
Edited by FOTHER-MUCKER at 8-2-2024 12:29 PM

Seorang Dr juga (med Dr) yang saya kenal baru berusia 82/83 meninggal awal December 2023. Tak pernah merokok dan selalu pergi gym. Tengah sihat sihat menunggal.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-2-2024 05:24 AM | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 9-2-2024 04:28 AM
Seorang Dr juga (med Dr) yang saya kenal baru berusia 82/83 meninggal awal December 2023. Tak pernah ...

mati itu kan pasti....sihat ke sakit ke, kita semua mesti akan mati jugak....
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2024 06:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Tahniah atuk..
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2024 06:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Steady je lg dia...

Btw last week nenek mty hubby meninggal at 99 y.o. lg beberapa hari nak besday dia...
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2024 10:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow hebatnye otak dia dapat belajar lagi
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

25-4-2024 10:10 PM GMT+8 , Processed in 0.109462 second(s), 37 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list