"It is not for me to say whether I have succeeded or not. The people and history will judge and determine whether my service was good or bad" -tun mahathir-
sorry tun det.............rasanya lambat lagi ler orang2 ni nak perasan.....
saya nak taip satu2 ler........itu pun kalau ingat.......
1. Projek Kereta Nasional (Proton)
2. Jambatan Pulau Pinang
3. Dayabumi
4. Projek Kereta Nasional (Proton)
5. Projek Kereta Nasional Kedua (Perodua)
6. Motor Nasional (Kriss Modenas)
7. KLCC
8. KLIA Sepang
9. Projek Lebuhraya Utara-Selatan
10. KL Sentral
11. Menara KL
12. Projek LRT
13. Projek MONOREL
14. Ibu negara yang baru (Putrajaya)
15. Projek Angkasawan Melayu Pertama (Dr Sheikh Muszaphar)
16. Terowong SMART
17. Jambatan Bengkok @ Gerbang Selatan (harap2 jadi.)
18. Le Tour de Langkawi
19. LIMA
20. F1 Sepang
takkan berpuluh tahun........tun det dapat buat ini jek??????
nik aziz dapat buat lagi better la wa rasa!!!!!!!!!!! hahahahahhahahahahah
[size=+1]KOS KLCC YANG SEBENAR HAMPIR RM 10 BILION.
Kebanyakan rakyat Malaysia tidak mengetahui kos sebenarnya projek KLCC, yang merangkumi pembinaan Menara Kembar Petronas dan bangunan-bangunan serta segalainfrastruktur lain disekitar tanah bekas lumba kuda di Jalan Ampang itu. Surat khabar “Harakah” dalam satu keluaran lalu ada menyebut bahawa kos MenaraKembar itu ialah RM 1.8 bilion. Ada akhbar lain pula menyebut RM 4.8 bilion sebagai kos KLCC keseluruhannya. Jangkaan-jangkaan ini adalah jauh sekali dari angkasebenarnya, iaitu HAMPIR RM 10 BILION.
Perkara ini perlu didedahkan kepada rakyat Malaysia, kerana ia melibatkan pembaziran wang Petronas yang amat banyak, dan Petronas adalah, sebenarnya, kepunyaanrakyat. Fakta-faktanya adalah seperti berikut:-
1. SIAPA SEBENARNYA YANG KONTROL PETRONAS?
Sungguhpun saham Petronas dipegang oleh Kementerian Kewangan Inc (99%), dan Menteri Kewangan (1%), apabila orang-orang pergi mengadu kepada Dato’Seri AnwarIbrahim, sebagai Menteri Kewangan dan TPM pada masa itu, yang projek KLCC itu adalah satu pembaziran besar, beliau dilaporkan telah menjawab lebihkurang sepertiberikut, “ Petronas adalah seratus peratus dibawah Perdana Menteri. Jadi dalam perkara ini saya tidak boleh komen pun, jangan kata nak buat apa-apa”.
Adalah satu pengetahuan umum bahawa perlantikan Pengerusi, Pengarah-Pengarah, Presiden, dan Naib-Naib Presiden Petronas perlu kelulusan Perdana Menteri (secaralisan atau bertulis, saya tidak tahu). Mana-mana dari mereka yang ingkar dengan kehendak PM sudah tentu tidak boleh bertahan lama.
2. ADAKAH PETRONAS PERLU PROJEK KLCC ?
Jawabnya TIDAK, kerana Petronas sudah ada Dayabumi, dan telah pun membeli dua bidang tanah besar untuk dijadikan tapak pejabat tambahan bila perlu untukmenempatkan kakitangan-kakitangannya yang kian bertambah, dan yang sedang menyewa ruang pejabat dibeberapa bangunan di sekitar bandaraya KL. Satu bidang tanahitu terletak dipersimpangan Jalan Tun Razak-Jalan Bukit Bintang yang diberi nama “ Prince Court “, dan yang satu lagi ialah bekas tapak British CouncildiJalan Ampang dibelakang Yow Chuan Plaza.
Lagi pun, pihak Pegurusan Petronas telah beberapa kali sebelum itu mengumumkan dengan tegasnya kepada kakitangan bahawa hartanah tidak termasuk dalam senaraiperniagaan asas (“core business”) syarikat, apabila kakitangan meminta mengekalkan atau menambah perumahan yang disediakan untuk keperluan kakitangan diKerteh, Bintulu, dan lain-lain, dimana tidak cukup rumah-rumah untuk disewa dengan harga sederhana. Malah rumah-rumah syarikat yang sedia ada telah dan akandijual, tanpa mempedulikan rayuan kakitangan, atas alasan hartanah bukan “core business” Petronas.
Jadi kita boleh buat kesimpulan bahawa keputusan Lembaga Pengarah Petronas untuk melabur secara besar-besaran dalam projek hartanah yang digelar KLCC itu adalahatas desakan orang yang lebih berkuasa dari pihak Pengurusan Petronas, iaitu PM.
3. BAGAIMANA CARA PETRONAS DIPAKSA MEMAJUKAN KLCC?
Petronas terpaksa memajukan KLCC melalui sebuah syarikat bernama KLCC Holdings yang sahamnya dipegang oleh Petronas (51%), sebuah syarikat ANANDA KRISHNAN (40%lebihkurang), dan sebuah syarikat lagi (saya tidak ingat namanya, tetapi kepunyaan kroni jua). Ananda Krishnan adalah seorang kroni Dr Mahathir yang besar.
Hampir semua wang untuk membiayai projek pembaziran ini datang dari Petronas, samada sebagai sumbangan ekuiti atau sebagai pinjaman; ANANDA KRISHNAN sebagaipengambil untung saja.
4. BAGAIMANA KOS KLCC NAIK SAMPAI HAMPIR RM 10 BILION?
4.1 KOS TANAH: RM 900 JUTA
Petronas telah diarahkan membeli tanah bekas gelanggang lumba kuda dari syarikat kepunyaan ANANDA KRISHNAN dengan harga RM900 JUTA, walaupun ANANDA KRISHNAN telah membeli tanah pertanian itu dengan harga lebihkurang RM 300 juta hanya setahun sebelum itu, dan telah tukar syaratkegunaan kepada komersial. Jika ditolak kos penukaran syarat, serta faedah keatas pinjaman wang dari bank, kita boleh jangkakan bahawa ANANDA KRISHNAN telahdiberi keuntungan tidak kurang dari RM 400 JUTA oleh Dr Mahathir, melalui Petronas.
Untuk menutup peranannya dalam hal ini, semua arahan PM kepada Petronas adalah secara lisan, dan Lembaga Pengarah Petronas didesakkan meluluskannya denganresmi, lengkap dengan kertas cadangan yang menggambarkan keuntungan yang bakal diperolehi Petronas dari projek KLCC itu,
Harga RM 900 juta ini dibayar secara tunai oleh Petronas melalui sekeping cek sahaja, setelah dituntut dengan cara tergesa-gesa oleh ANANDA KRISHNAN sendiri,yang datang keDayabumi dengan seorang pegawainya untuk tujuan tersebut, pada suatu hari masa Pengerusi dan Presiden Petronas tidak ada dalam negeri..
4.2 KOS MENARA KEMBAR SAHAJA: HAMPIR RM 4 BILION
Kos bangunan tertinggi didunia ini dalam keadaan kosongnya sahaja ialah RM 2.3 BILION, sebelumtermasuk kos persiapan dan pemasangan alat-alat disebelah dalam, yang menelan belanja lebihkurang RM 1 BILION lagi.
Konsortium untuk Menara Satu termasuk sebuah syarikat yang dipegangi oleh SEORANG IPAR PEREMPUAN KEPADA DR MAHATHIR.
Konsortium untuk Menara Dua mempunyai syarikat yang dipegangi oleh SEORANG IPAR LELAKI KEPADA DR MAHATHIR.
Selain daripada itu, semua anak-anak syarikat Petronas yang berpindah ke Menara Satu tidak dibenarkan membawa atau membeli perabot sendiri, malah dipaksamembeli “workstation” dari SYARIKAT ARTWRIGHT, yang dipunyai majoritinya oleh MIRZAN BIN MAHATHIR, anak kesayangan Siti Hasmah, saya dengar. Dengan harga RM10,000 tiap-tiap sebuah “workstation”, dan memandangkan ada lebihkurang 5,000 kakitangan Petronas diMenara Satu, maka kontrak ini bernilai lebihkurang RM 50JUTA. Dari segi mutu,harga ini dianggap ramai sebagai luarbiasa tingginya.
Selain daripada “workstation”, bilik pengurus -pengurus dilengkapi dengan perabut dari luar negeri dan harga yang dikenakan kepada Petronas ialah RM 70,000sebilik. Untuk pengurus besar-pengurus besar pula RM 138,000 sebilik; dan untuk Naib-Naib Presiden, Presiden dan Pengerusi pula tentulah lebih tinggi lagi(ma’af, saya tidak ada maklumat tepat). Selain daripada itu ada beratus bilik mesyuarat, yang pelbagai nilai perabutnya. Jika dicampur dan didharabkan semuabilik-bilik ini, maka kita mendapati kontrak yang bernilai LEBIH DARI RM 200 JUTA, terutama sekali kalau diambil kira perabut untuk ARAS 86, DIMANA DIBINAKHAS UNTUK DR MAHATHIR SEBUAH PEJABAT, BILIK TETAMU, BILIK MESYUARAT, dll. Siapa punya syarikat pembekal perabut-perabut ini, saya tidak tahu, tetapi dari segiharga yang amat luarbiasa tingginya yang Petronas telah terpaksa membayar, kemungkinan besar mereka terdiri dari suku sakat atau kroni Dr Mahathir
Dari satu sudut, mengadakan PEJABAT UNTUK DR MAHATHIR di aras 86 Menara Satu JELAS SATU LAGI PEMBAZIRAN, kerana dilapurkan menelan perbelanjaan berjutaRinggit.. Tak cukupkah yang mewah diPutra Jaya tuh? Dari sudut lain, ianya perlu untuk memberi keuntungan besar lagi kepada sukusakat dan/atau kroni.
Tiap-tiap satu menara Petronas ini mempunyai luas lantai yang berjumlah 1.85 juta kakipersegi.(kpsg) DiMenara Satu, hampir tiap-tiap aras dipasangkan denganpermaidani (yang dikatakan susah terbakar) yang berharga RM 70-90 tiap satu kpsg ( sungguh terkejut manusia apabila mendengarnya!!). Kalaulah hanya 1.5 jutakpsg dihiaskan dengan permaidani ini, maka kontrak pembekalan dan pemasangannya bernilai lebih RM 100 JUTA. Ramai kakitangan Petronas menyebut-nyebut bahawasyarikat-syarikat pembekal itu dipunyai oleh ANAK-ANAK MAHATHIR.
Tidak ada maklumat tentang permaidani di Menara Dua; Petronas ada satu anak syarikat sahaja yang menduduki disitu. Ruang lain samada disewa kepada syarikat lainatau masih kosong ---- KEBANYAKANNYA MASIH KOSONG KERANA TIDAK LAKU DISEWA!!
DiAras 41, 42, dan 43 terdapat MALAYSIAN PETROLEUM CLUb, yang amat mewah sekali perhiasannya, menelan belanja berpuluh juta ringgit (dengar-dengarnya,lingkungan RM 30 JUTA).
4.3 KOS TAMAN KLCC: RM200 JUTA
Yang peliknya konsultan dari Brazil yang diberi kontrak untuk merekabentuk dan membina taman seluas 50 ekarini. Pada mulanya semua pokok yang ditanam diimport dari Brazil, dan semuanya MATI. Jadi akhirnya diganti dengan pokok tempatan.
Tentulah lebih murah jika pakar dan pokok tempatan digunakan. Lagipun, kos penyenggaraan taman ini dilaporkan sebanyak RM7 JUTA SEBULAN !! Kalau kroni tidakterlibat, masakan sebuah pokok pinang, mithalnya, yang biasanya berharga RM200-300, dikenakan harga RM1,200 kepada KLCC.
4.4 KOS DEWAN SIMFONI FILARMONIK: RM500 JUTA
Dewan ini amat canggih dan tinggi mutunya. Lebih seratus ahli muzik asing digajikan oleh Petronas,sehingga kos bersih operasi sebulan mencapai RM5 JUTA !!.
4.5 KOS LOJI “GAS DISTRICT COOLING (GDC)”: RM300 JUTA
Loji ini dibina untuk menjana elektrik untuk KLCC, dan air sejuk untuk alat-alat hawadingin bagi seluruh KLCC. Sekarang sedang diperbesarkan lagi dengan belanja lebihkurang RM80 juta.
Mahathir mengutamakan projek mega yang menelan belanja besar hingga mencecah angka RM150 bilion. Antara projek-projek membazir yang muncul bawah pemerintahan Mahathir, samada secara awam atau penswastaan: Multimedia Super Corridor (MSC): RM2.0 bilion. Istana/Mahligai PM : RM200juta yang hanya mahu dihuni oleh ‘dua orang tua’. Jet peribadi PM (Global Express): RM200juta. Pesawat TUDM terhempas tak apa, nak beli baru duit tak ada. Wira negara terkorban tak mengapa, asalkan jangan wira dunia ketiga. Panggung Negara: RM225juta. Kompleks Sukan Bukit Jalil: RM1.5 bilion (kemudahan di sini tanpa sebarang halangan boleh digunakan untuk menghimpun rakyat bagi memuji pemimpin, tapi bila pembangkang ingin menyewanya ditolak dengan alasan nak repair). Sukom: RM330juta. (boleh bina kompleks sukan yang besar tetapi tak mampu uruskan bekalan air di Lembah Kelang hingga terpaksa dicatu; memalukan!!) Kenyataan dari Kementerian Belia dan Sukan di sidang parlimen (Ogos 99) Sukom mengalami kerugian RM10,642,844.00 dan hutang belum selesai RM17,545,052.00. Replika keris gergasi, dipintu masuk kompleks sukan di Bukit Jalil: RM9 juta. Projek Empangan Hidroelektrik Bakun: RM13.4 bilion Pusat Pentadbiran Putrajaya: RM5.2 bilion. Program Jaya MSN: RM160 juta. Velodrom Cheras: RM9 juta. KLIA, Sepang: RM10.5 bilion. KLCC (Menara Kembar Petronas): RM4.56 bilion Litar Sepang F1: RM286 juta. Untuk menganjurkan perlumbaan, Malaysia terpaksa membayar RM76 juta. Hadiah dan kos perbelanjaan RM182.4 juta. Petronas pula membelanjakan RM1.9 bilion untuk membolehkannya mempunyai pasukan pelumba sendiri. Saban tahun Malaysia kehilangan ribuan rakyatnya akibat kemalangan di jalanraya, tapi Mahathir pula seolah-olah menggalakkan rakyatnya berlumba…? Lumba dah tamat tonjol pula budaya barat, goncang botol arak!! Pelbagai projek lebuhraya bertingkat di Lembah Kelang Projek Kota Terapung Di Johor Bharu. Laluan Kedua (menghubungi Singapura) di Gelang Patah, Johor. Gelanggang Lumba Kuda Tambalang, Tuaran (1983): RM40 juta, kini terbiar begitu saja. Jeti Parameswara di Bandar Hilir, Melaka berharga RM11.5 juta juga terbiar masih belum digunakan kerana kedudukan tak sesuai.
‘Malaysia Maverick’ menceritakan dengan lengkap dan panjang lebar tentang perjalananan politik Mantan Perdana Menteri Malaysia pertama yang bersara pada tahun 2003 setelah lebih dari dua dekad sebagai Perdana Menteri. Buku akan diterbitkan secara global minggu depan oleh Palgrave Macmillan.
Pembinaan Putra World Trade Centre di Kuala Lumpur menggunakan sebahagian duit pembayar cukai, dengan memaksa bank-bank milik negara untuk menghapuskan sekurang-kurangnya RM140 juta pada UMNO, bunga di atas pinjaman yang dilakukan.
Barry Wain menulis bahawa pemerintahan Mahathir Moahmad, yang mula berkhidmat pada tahun 1981 dengan slogan, “bersih, cekap, boleh dipercayai”, terlibat secara langsung dalam skandal kewangan di Malaysia yang berlaku sebelum ini.
Mahathir Mohamad Malaysia menggunakan dana rahsia daripada UMNO berkuasa untuk menukar parti menjadi konglomerat dengan pelaburan yang sangat luas yang membentang hampir seluruh ekonomi.
Mahathir Mohamad Malaysia telah menandatangani perjanjian keselamatan dengan Amerika Syarikat pada tahun 1984 untuk tujuan akses kepada sekolah latihan peperangan hutan di Johor dan membolehkan mereka untuk menubuhkan sebuah kapal kecil di Lumut pembaikan kemudahan dan kilang di Kuala Lumpur untuk memperbaiki C-130 pesawat pengangkut Hercules.