CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 19041|Reply: 123

[Jenayah] Masyarakat mudah tertipu dengan lelaki segak

  [Copy link]
Post time 24-2-2024 11:05 AM | Show all posts |Read mode
Edited by maklukpenggoda at 24-2-2024 11:40 AM

Sikap mudah percaya dan ketaksuban orang ramai terhadap individu yang mendakwa dirinya sebagai keturunan ke-38 Nabi Muhammad SAW membuatkan masyarakat mudah tertipu.

Mufti Perlis Asri Zainul Abidin berkata ia ditambah dengan rupa segak Mawla Muhammad Amin al-Idrisi, lelaki yang mengaku cicit Nabi Muhammad SAW.

“Dia (orang ramai) tengok muka ada janggut, putih, mata letak celak sikit terus jadi keluarga nabi.

“Sedangkan, jika kita pergi ke negara Arab, bersepah (lelaki segak) macam itu. Berlambak (orang seperti dia), di Syria segak-segak orang dia. Di Iran, pun segak-segak.

“Tetapi kita mudah ditipu, tanya kenapa (percaya) keluarga nabi sebab dia punya segak. Malah, ada sebahagian itu ada buat cerita cartoon, kenapa dia pakai cermin mata hitam sebab takut terkena panahan matanya. Amboi, cair sangat,” katanya dalam video yang dimuat naik di laman sosialnya, awal hari ini.

Terdahulu, Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail dilaporkan berkata kehadiran lelaki warga Algeria yang mendakwa dirinya sebagai cicit Nabi Muhammad SAW ke negara ini untuk memberi ceramah agama, akan terus dipantau rapi.

Saifuddin berkata jika lelaki warga Algeria itu dikesan melakukan aktiviti menyalahi undang-undang, maka pihaknya akan bekerjasama dengan pihak berkuasa negeri untuk mengambil tindakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) (Hal Ehwal Agama) Dr Mohd Na'im Mokhtar juga dilaporkan memberi amaran kepada masyarakat terutamanya umat Islam supaya tidak terlalu taksub kepada mana-mana individu, sebaliknya perlulah sentiasa berpegang kepada neraca ilmu dan fakta.

Mengulas lanjut, Asri berkata setahun yang lalu dia pernah memberi amaran mengenai individu tersebut, namun baru sekarang orang ramai mula meragui lelaki tersebut.

“Setahun yang lalu, di meja kuliah ini saya beritahu ini kemungkinan (lelaki mengaku cicit Nabi SAW) scammer.

“Setahun dulu kita dah kata ‘awas, ini scammer’. Alhamdulillah, hari ini semua orang kata (lelaki terbabit) scammer (penipu).

“Tertipu orang Islam, ada yang kata saya dah bagi duit RM50,000, RM20,000sebab nak pergi umrah dengan anak cucu Nabi Muhammad SAW. Tiba-tiba duit saya hilang, macam-macam,” katanya.

Justeru, Asri mengingatkan semua pihak supaya mendengar segala hujah mengenai satu-satu perkara terlebih dahulu sebelum meletakkan kepercayaan penuh kepada apa yang didengar mereka.

“Kadang-kadang orang kata dengar dulu, tapi ini awal-awal dah kata tak mahu dengar. Malah, dia kata puak-puak ini memang tak sayang kepada keluarga Nabi Muhammad SAW.

“Sekarang, baru kata scammer. Maka tertipulah orang Islam ini. Bukan saya nak kata berbalah, tapi tertipu orang Islam,” katanya.

Sementara itu, Asri juga turut mempertikaikan kewibawaan seorang profesor yang mengiktiraf lelaki terbabit sebagai cicit Nabi Muhammad SAW itu.

“Orang datang kata keturunan Nabi SAW percaya, ambil profesor mana pun tak tahu, yang bercakap tentang nahu sorof (tatabahasa), yang hari itu pun kita perbetulkan terjemahan, kata dia ada bukti bahawa dia ini memang keturunan Nabi Muhammad SAW.

“(Dakwa ada dalam) Di atas dokumen, dokumen nak tengok tak boleh. Apa?

“Seseorang datang mengatakan ini bapa dia, dia bawalah (susur) galur (keluarga) diatas itu…Sanad bukan untuk kebanggaan tetapi bagi membuktikan kesabitan, maksud sanad adalah rangkaian periwayat daripada si pulan kepada si pulan.

“Sebab itu orang tak faham dalam ilmu ini mereka kata kami ada sanad dan mereka boleh dakwa apa saja dan semua orang boleh dakwa apa saja yang dia mahu.

“Apa jenis keprofesoran ini?” soalnya.

Terdahulu tular satu video memaparkan seorang profesor bernama Solehah Yaacob mengiktiraf kesahihan lelaki yang mengaku dirinya cicit Nabi Muhammad SAW.

“Kes yang ahlul bait, Mawla Amin itu saya ada datanya. 100 muka surat datanya tapi kita tak bolehlah nak tunjuk kepada orang ramai kerana ia rahsia. Tetapi percayalah dia memang ahlul bait dan siapa yang memfitnah itu saya rasa kena minta maaflah. Ini wali-wali Allah. Dia punya sanad (jalur keturunan) itu memang sah dan dia adalah jalur emas.

“Apa maksud jalur emas, dia dari Fatimah (anak Rasulullah SAW) dia memanjang (susur galurnya), dia tak pergi ke kiri atau kanan. Maksudnya, mak dengan ayah dia jaga melahirkan Al-Amin Al-Hassan ini,” dakwa profesor terbabit.

https://www.malaysiakini.com/news/697112

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-2-2024 11:13 AM | Show all posts
tengok kening la dikkkk
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 11:54 AM | Show all posts
Bila Dr.Maza berbunyi.... tak berkutik acik-acik merenyam session Maula Amin.
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 01:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by tumpanglalu74 at 24-2-2024 07:01 PM

Si sarban ni hensem??  Muke cam acik2 bawang tayang pipi lepas facial je pon..

Nah orang hensem:

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 02:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Bengong nya yg kata nak pegi umrah dgn cucu nabi, padan muka kena tipu 20k.
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 02:18 PM | Show all posts
bukan main menggeletis orang perempuan.. setazah pun sama
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 24-2-2024 02:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Dada si nyanmanyambek....tersenyum kejong....
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 02:21 PM From the mobile phone | Show all posts
tumpanglalu74 replied at 24-2-2024 01:28 PM
Si sarban ni hensem??  Muke cam acik2 bawang tayang pipi lepas facial je pon..

Nah orang  ...

Cuba mamat ni diserbànkan...haha..ptt le akhir zmn dah dipesan org pompuan ni kena control dok di rumah...ni le dia..hok berkelebung2 tu ha...bukan main dok mawla..mawla...isk...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-2-2024 02:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Ntahlah...mata i ni susah nak kata hensem.pd org putih   org arab..bollywood...etc....so pd x rasa maula ni hensem....org hensem di mata i adalah pd ilmunya dan i respect ilmu maza walau selalu dipanggil wahabi
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 02:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by lightheaded67 at 24-2-2024 02:47 PM

maap la aku pun tak rasa dia ni segak, nmpk mcm peremfondan.  tapi aku paham le kata dr asri tu, dia ni puteh, ala retis koriya gitu kan, acik2 terpana ler. knp lah dia tipu kata keturunan nabi, kalau dia bawak diri jadi omputeh, masuk jd influencer blakon citer mikel ang ke ape kan boleh jadi retis tarap tarap kit fu. lagi lama leh cari makan kt melesia stakat ni hok putih putih dan mggeramkan acik, dak wara aje tiberrr
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 02:46 PM From the mobile phone | Show all posts
lightheaded67 replied at 24-2-2024 02:42 PM
maap la aku pun tak rasa dia ni segak, nmpk mcm peremfondan.  tapi aku paham le kata dr asri tu, dia ...



You speak like an enemy of isle:

Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Segak kah dia?

Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 02:56 PM | Show all posts
Sejak zaman nabi dulu pun ada ja yang tak percaya, Abu Talib sampai kesudah kapir kan?

Gitu aku bekap acik2 maula amin
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 02:59 PM From the mobile phone | Show all posts
I pun tak rasa dia segak tapi I rasa ramai di luar sana rasa dia tu segak. Beauty lies in the eyes of the beholder.
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 03:01 PM From the mobile phone | Show all posts
kakikuDibibirmu replied at 24-2-2024 02:46 PM
You speak like an enemy of isle:

Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 03:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Puak2 walauntit & ustazoh semak bolelah terpikat
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-2-2024 04:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Muka arab mmg la cantik...lain la muka asia
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 06:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Muka mcm tu org leh terperdaya..kemonnnnn...

Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 06:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Mata aku tgk x segak. Bekepiah, serban, janggut bjubah lebih2 ni hmmm
Reply

Use magic Report

Post time 24-2-2024 06:12 PM From the mobile phone | Show all posts
tumpanglalu74 replied at 24-2-2024 01:28 PM
Si sarban ni hensem??  Muke cam acik2 bawang tayang pipi lepas facial je pon..

Nah orang  ...

Ni br emsem si amin tu mcm jakpa on je
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

24-4-2024 09:16 PM GMT+8 , Processed in 0.108999 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list