View: 21596|Reply: 0
|
MINI Cooper S 2024 diperkenal di Malaysia
[Copy link]
|
|
BMW Group Malaysia telah memperkenalkan MINI Cooper F66 baharu di Malaysia Autoshow 2024, dijangka mula dihantar pada suku ketiga (Q3) tahun ini. MINI Hatch F66 baharu ini ditawarkan dengan varian tunggal Cooper S dan dijangka berharga RM280,000.
Untuk makluman, F66 bukanlah versi elektrik penuh bagi hatchback ikonik MINI yang kita nampak pada September lalu (nama kod J01). Tetapi sebaliknya ia merupakan versi yang disemak semula dari MINI Hatch F56 yang sebelum ini mengekalkan enjin pembakaran dalaman.
Bagi Cooper S ini, ia diberikan unit B48 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder sebaris petrol yang mampu menghamburkan kuasa 204 PS (201 hp) dan tork 300 Nm. Ia digandingkan dengan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan yang sama seperti sebelum ini dengan pacuan disalurkan ke roda hadapan, membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam 6.6 saat dan kelajuan maksimum cecah 242 km/j.
Walau pun penjana kuasanya lebih kurang sama, namun rekaan luaran bagi Cooper F66 ini nampak berbeza dan diilhamkan dari penggayaan minimalis kenderaan elektrik (EV) J01.
Ciri kelengkapan yang menyerlahkan gaya luarannya termasuklah lampu utama LED bulat dengan lampu nyalaan siang melintang, dengan gril berbentuk octagonal. Terdapat ciri yang telah disingkirkan iaitu corong bonet palsu dan juga scuttle sisi pada fender.
Hanya ada satu ciri yang membezakan F66 dengan J01 ialah saiz pada kepingan fender berhampiran bonet yang lebih kecil. Manakala pemegang pintu dan lapisan badan berwarna hitam seperti F56 masih dikekalkan.
Tetapi F66 ini juga masih meneruskan penggayaan J01, termasuk lampu utama LED berbentuk segi tiga dengan kepingan kemasan yang tertulis nama model. Manakala bahagian bawah diberikan seksyen hitam dan terdapat beberapa ciri yang menunjukkan ia adalah versi enjin pembakaran dalaman termasuk kedudukan cangkuk tunda dan reka bentuk tiang-C yang menuju ke spoiler belakang.
Di dalamnya, Cooper S F66 menerima paparan OLED bulat seperti J01 berukuran 9.4-inci dengan bentangan papan pemuka yang lebih kurang sama. Ia dikendalikan oleh Sistem Operasi MINI berasaskan Android dan memberikan akses untuk hampir kesemua fungsi kenderaan, termasuk sistem suhu.
Model ini juga masih mendapat kawalan fizikal termasuk pemilih gear, kawalan media serba ringkas dan kawalan untuk mod MINI Experience.
Selain itu, ada perubahan lain yang dibuat untuk F66 termasuk papan pemula balutan fabrik. Untuk pasaran tempatan, kita menerima Cooper S dengan kemasan Classic, yang dihiasi fabrik hitam-biru, bersama kulit Vescin untuk roda stereng serta tempat duduk kemasan kelabu/hitam dan biru.
MINI Cooper terkini dengan enjin petrol ini masih menerima bentangan empat-tempat duduk dan ruang but berkapasiti 210 liter, namun dengan fungsi tempat duduk belakang yang boleh dibaringkan dengan nisbah 60:40, maka kapasiti kargo boleh dipertingkatkan menjadi 725 liter.
Cooper S versi Malaysia juga dilengkapi dengan roda aloi ringan dua-tona ‘Slide Spoke’ 18-inci, pantulan logo MINI pada kedua-dua sisi, sistem bunyi Harman kardon, paparan utama, Comfort Package Plus, Comfort Access dan MINI Interaction Unit.
Untuk sistem bantuan pemandu, Cooper S menerima pakej Driving Assistant termasuk amaran menukar lorong dengan fungsi kembali lorong aktif, amaran ketibaan lorong dengan campur tangan stereng aktif, info pengehad kelajuan, bantuan pengehad kelajuan manual, kawalan cruise pasif, brek kecemasan autonomous, kepekaan trafik lintasan belakang dengan campur tangan brek dan amaran keluar.
Ia juga diberikan Driving Assistant Plus yang menambah ciri kawalan cruise adaptif dengan fungsi stop and go, batuan kawalan lorong dan stereng serta bantuan pengehad kelajuan automatik.
Ciri standard bagi Parking Assistant Plus termasuk Bantuan Parkir, Kawalan Jarak Parkir Aktif, kamera undur, Bantuan Mengundur, Pandangan Parkir, Remote 3D View dan dashcam.
https://paultan.org/2024/05/21/m ... nm-jangkaan-rm280k/ |
|
|
|
|
|
|
| |
|