View: 8710|Reply: 35
|
[Tempatan]
Kakitangan Cakap Semua Wajib’ –Pelajar Wanita Dakwa Dipaksa Bayar Caj Servis Bezza 6,000KM Lebih RM800 di pusat servis perodua.Tapi tarik balik posting dan minta maaf.Netizen kata kena LOD
[Copy link]
|
|
Edited by YgBenar at 14-1-2025 11:11 AM
Ramai yang mengetahui kepentingan membuat servis mengikut waktu yang ditetapkan tetapi masih kena ‘sembelih’ dengan sesetengah staf tidak bertanggungjawab berkaitan caj servis yang dikenakan dek tidak mahir berkaitan automotif.
Seorang pelajar wanita telah menyoal netizen di platform Threads adakah logik dikenakan caj servis kereta Bezza X miliknya mencecah hampir RM1,000 menerusi sebuah pusat servis di Jalan Klang Lama.
“Salam semua, logik ke hantar servis kereta untuk 10,000km dgn harga RM879.20 utk bezza X?”, soalnya kepada yang berpengalaman atau mahir berkaitan caj servis kereta tersebut.
Difahamkan mileage keretanya baru sahaja menjejak 6,000KM, tetapi staf tanpa sebarang perbincangan langsung memberikan jumlah keseluruhan caj yang dikenakan untuk servis kali keduanya.
Walaupun berkeras hanya mahu melakukan servis yang wajib sahaja, dia telah dimaklumkan ‘semuanya wajib’ dilakukan seperti yang tertera atau boleh menyebabkan warantinya terbatal.
Dia juga menyertakan butiran bayaran yang dikenakan serta penyata harga daripada skrin staf tersebut. Bahkan, dia terpaksa membayar beberapa komponen yang tidak perlu berharga RM83.20.
Sampai tahap dia terpaksa berulang dua kali ke staf untuk mendapatkan kepastian berkenaan jumlah caj servis tersebut.
Tetap jawapan yang diterima masih sama bahkan menegaskan itulah bayaran caj yang dikenakan kepada semua pelanggan sebelum ini.
Mahu tak mahu, dia pun membayar jua dengan jumlah yang diberikan pada penyata harga dan bila bertanya semula kepada ahli keluarga dan kawan barulah tahulah dirinya telah ditipu oleh staf di pusat servis terbabit.
Malah, dia mendedahkan pernah dikenakan caj servis sebanyak RM83.20 dengan alasan wajib dilakukan meskipun di laman web rasmi mendedahkan servis tersebut sepatutnya percuma sahaja
Dia menyoal lagi adakah kelewatan membuat servis pada 10,000 km bakal dikenakan terus caj servis seperti pada mileage 20,000KM.
Perkongsian wanita itu langsung menjadi perhatian dan rata-ratanya bersetuju yang dirinya telah dianaiya oleh staf yang tidak bertanggungjawab itu yang dipercayai mahu mengaut keuntungan mudah.
Sebahagia netizen menasihati wanita tersebut untuk membangkitkan perkara itu kepada ibu pejabat Perodua dalam mendapatkan keadilan dan maklumat terperinci berkaitan caj servis keretanya.
Tidak hanya sekadar itu, ramai juga berkongsi mengalami perkara yang sama sewaktu mendapatkan servis di cawangan tersebut.
Kemas kini terbaharu, dia memaklumkan telah dihubungi oleh pusat servis tersebut dan ditawarkan baucar bagi menutup mulut barangkali.
Bagaimanapun, dia menolak tawaran itu dan masih menunggu respon dari ibu pejabat berkaitan isu tersebut |
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Warranty ni 'perangkap' sebenarnya untuk memastikan business berterusan untuk service centres dengan caj berganda dari workshop indi. Warranty cuma cover manufacturing defect yang often found masa awal hayat kereta. Kalau dah 5-6 kali servis yang kena tukar semua wear and tear. Apa yang warranty nya except kena bayar lebih sahaja.
Eh.. ada kaitan ka? Boleh kot
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by bpbbppbp at 14-1-2025 12:00 PM
servis sebanyak RM83.20 dengan alasan wajib dilakukan meskipun di laman web rasmi mendedahkan servis tersebut sepatutnya percuma sahaja.
Jahatnya. Klau betul mmg kena tipu ni.
Dan yg lain pun kata pernah kena dgn cawangan tu, mungkin lah cawangan tu mmg bermasalah.
Pastu tetiba dapat baucer. Klau x salah kenapa nak bagi rasuah baucer pulak. Hmm |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by Samerosie at 14-1-2025 12:07 PM
Keta perodua ni first service adalah 1000km then terus 10,000km tak silap with my husband's axia (sbb keta latest beli 2023). So kalau dia missed yg 1k km tu dia hantar masa 6k km service centre terus buat the next service punya la. Yg benda2 yg dia dispute tu pun rega setakat 4-5 ringgit jer. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku punya bezza dh 8tahun
Masih lagi service SC setahun 2kali jer
Tpi charger service yg gurl ini memg mahal
Aku ingt plg mahal dulu kne kt rm1k
Itupun sbb tukar spark plug |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by Samerosie at 14-1-2025 12:23 PM
bpbbppbp replied at 14-1-2025 11:58 AM
servis sebanyak RM83.20 dengan alasan wajib dilakukan meskipun di laman web rasmi mendedahkan servis ...
Eh tak free la i tengok buku servis myvi i mmg ada charge. Everytime hantar service derang akan tukar battery protector tu tp before service derang akan show the list untuk kita agree atau tidak. Boleh je cakap x nak. |
|
|
|
|
|
|
|
Samerosie replied at 14-1-2025 12:06 PM
Eh tak free la i tengok buku servis myvi i mmg ada charge. Everytime hantarbservice derang akan t ...
Ooo,, pulakk dah, igt cover sekali |
|
|
|
|
|
|
|
dalam website Perodua sndr dah ada list ni... knp tak gulu gulu dulu dik.. pusat service tu mmg kencing kau.. aku biasa tgk kt sini je lps tu compare dgn quotation masa buat booking date nk htr service tu..
|
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
|
|
|
|
|
|
|
bpbbppbp replied at 14-1-2025 12:16 PM
Ooo,, pulakk dah, igt cover sekali
Tu i sus dia sudah missed first service dia hantar in between so servis centrr terus buat 10kkm punya servis tu yg mahal. |
|
|
|
|
|
|
|
BungaKencana replied at 14-1-2025 12:18 PM
dalam website Perodua sndr dah ada list ni... knp tak gulu gulu dulu dik.. pusat service tu mmg ke ...
kiranya pusat servis tu kenceng adik ni la ye??
alahaaiii pompuan ni pun nape tak check dulu skrg semua info blh godak je.
kesian plak.
warranty ni blh je pergi mana2 pro2 servis centre or once ko dah pergi yg tu seterusnya kene kat situ jugak smpai habis warranty? |
|
|
|
|
|
|
|
syamzana replied at 14-1-2025 12:26 PM
kiranya pusat servis tu kenceng adik ni la ye??
alahaaiii pompuan ni pun nape tak check dulu skrg ...
Mana2 je boleh pergi dulunada bukunservis sekarang dah online history service. Masa baru beli myvi kalau hari kerja i hantar kat perodua sg penchala dekat office, kalau hari sabtu i hantar kat perodua kat rumah je. |
|
|
|
|
|
|
|
lame tak dgr GODAK tu hahahha. ni biasa kt melaka je guna..
mana2 SC kite blh pergi tak terhad kt situ je, ikut pada kita la nk dkt ke jauh ke ape ke.. kalau situ tak ok lps ni cari SC lain tp sblm pegi tu try cari no wasap SC situ & wasap dulu utk booking & quotation. biasa dorang bg je.. ni atas pengalamn sndr la
|
|
|
|
|
|
|
|
tak juga u, kalau 20k KM pun tak mahal mcm tu.. mmg gile2 dia kne kencing.. agknye sbb dia pmpuan tu sng kne ketuk, SC plak mmg sntiasa buat duit.. i selalu pesan kwn2 pmpuan i jgn ikut sgt ape SC ckp.. battery tu beli kt luar wiper beli kt luar.. air sabun utk cuci cermin pun tak payah nk amk..
|
|
|
|
|
|
|
|
tak
knp dia delete posting dia?
dia tnya je.. |
|
|
|
|
|
|
|
katenya dpt voucher tak pown SC situ takut2kn dia psl saman..
|
|
|
|
|
|
|
|
Masa 110k km honda crv aku kena tukar belt tensioner dekat service center kasi quotation rm1300.... aku buat dekat workshop luar, pakai honda brand belt tensioner, workshop tu order and tukar, rm650... masa tu kebetulan baru genap 5 tahun pakai, so dah abes warranty... since then aku mmg terus hantar je workshop tu even normal service pun.. lubricants aku order sendiri lah sbb dapat special price high quality syntium, lain2 aku pakai honda brand...
Now dah 250k km, belt tensioner wear and tear typical mileage cukup haul, aku masih hantar workshop sama...
Jauh gila ok 1300 service center vs workshop. Barang same brand je |
|
|
|
|
|
|
|
BungaKencana replied at 14-1-2025 01:01 PM
tak juga u, kalau 20k KM pun tak mahal mcm tu.. mmg gile2 dia kne kencing.. agknye sbb dia pmpuan ...
Biasa nya perodua ni murah gila je.. enjin bezza ni tak silap aku sama je dengan axia..
Aku pernah pakai axia selama hampir 5 tahun, hantar service center baru rm200.. seingat aku, tak pernah lebih dari tu.. major service 100k km tak sempat cecah, sbb dah jual |
|
|
|
|
|
|
|
Aku servis proton die siap bg harga untuk next service and ape yang die nk ganti, sejurus lepas ko settle current service. Die print and tampal depan buku service tu. |
|
|
|
|
|
|
|
betul tu mmg murah.. resit dia tu tak clear nk juga tahu ape benda yg smpai 800++ tu... aku pun lps abes warranty mmg servis luar & aku plak spesis suke beli brg sndr sbb aku nk brg yg baik & tahan lama.. mujur abam2 pomen semua merestui aku bawa brg sndr
|
|
|
|
|
|
|
|
ada je sc perodua yg jenis macam ni..pernah terkena servis keta axia anak..kena nearly 500 dgn alasan x buat void warranty…masa bayar cakap servis kat honda pun x semahal ni apa punya teruk perodua paksa pelanggan..memang pangkah sc tu skarang pergi sc yg ok bleh nego ikut budget..last month servis anak iols bayar 230 je |
|
|
|
|
|
|
| |
|