CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 11281|Reply: 90

saka atau bukan

[Copy link]
Post time 3-6-2011 09:32 AM | Show all posts |Read mode
Post Last Edit by medangmru at 3-6-2011 11:00

kisah ni bermula masa ak g kem..ade perkhemahan..satu mlm tu..ak kene sentri dgn kwn2 ak...mlm tu bak kata dak laki ni nk tlg pantau kita org ni dr belakang guna lampu suluh...tp mslhnya ngah diorg duk suluh...diorg men lampu tu..p suluh tmpt len..dn ak masa tu p pndg tmpt lampu tu..dan secara otonya...mata ak masa tu nmpk pontianak duk berdiri di balik pokok..depan ak, ak nmpk bnda tu...trus ak tunduk...lps tu...sepnjng mlm ak diam..

mlm tu ak tido keletihan..hujan..ak xsdr apa2...tp esok pg kwn ak ckp ak meracau..pg tu..semua jln lncr..bila mlm hr ke kedua tu..ak tumpas...ak xlrt dh jln..kaki ak saket..diorg anta ak lek kem..ak dpt mimpi..suasananya dlm kem...dlm tu..ada ak n kopral ak...kitaorg ngah nk setelkn ade bdk kene rasuk..semasa ak bejln..xjauh dr ak adalah kopral ak..dtg sorg nenek..nenek tu ak nmpk mude...bertudung..mata dia biru..dia ckp kt ak..smpaikn slm kt kopral ak..dia sbut nama kopral ak..ak pelik..walhal kopral ak dpan ak jer..tp nenek tu dtg kt ak...dia ckp kopral ak hebat..lps tu ak terjg sbb azan subuh...pg tu ak termenung...kenangkn mimpi tu..xpernh dlm hidup ak..dpt mimpi mcm tu..tmbh lg..org yg dia suh smpaikn salam tu wujud dn hidup..ak tnya staff wanita...dia suh smpaikn..so pg tu ak cr kopral ak tu...kopral H..ak jmpa n ak cite ade org smpaikn slam utk dier..dan kopral H ak jwb salam tu...tp mula2 kopral tu ingt yg smpaikn salam tu lelaki..rupanya pompuan..dia ckp kt ak..ak la org pertama yg smpaikn salam dr org pompuan..selama ni dia dpt lelaki dn ak adalah yg terakhir yg smpaikn salam sbb taun tu dia dah ambis tempoh berkhidmat.ak pun lega la...ak ingt xde apa dh..lps tu ak p smbung rht...tgh hr tu...diorg ajak mkn..tp ak tibe2 saket..ak kene migrain masa tu...ak xlarat bgun..panas je ak rasa kt kepala...so diorg pun biarkn ak rehat...masa nk bertolak balik...ak dh xlart nk bgun...mata ak xleh nk buka...diorg papah ak...tp masa diorg bw ak keluar..ada sarjan sabah ni..dia dtg kat ak n ckp ak dah kene teguran...tp ak masa tu xambk port apa pun...

ak cuma fikir ak migrain je..sbb ak mmg ade saket tu...tp mmg panas la rasa masa tu...diorg nk bwk ak g hosptl tp sbb ak xde wak ic so xjd g...diorg anta ak lek kem lg satu...smpai sana ak tido je..ak harap bgun t ak leh sehat..sbb ak pikir ak xckp tido je...lps tu ak terjaga..dh nk migraib...ak bgun pelan2..tp masa tu ak rasa lemah sgt..jln pun pegang dinding...ak blk kt katel ak...ak smbng tido lg...lps tu tbe2 kecoh..diorg semua kene baris....sbb ada mslh..ak plak time tu..duk merayu kt diorg jgn tingglkn ak sowang2 sbb ak rasa sunyi n takut masa tu...lps tu..ade la sorg jg ak..tp last2 tuan suh kitorg kuar gak..xkira saket ke...so diorg dtg la papah ak....tp masa diorg letak ak kat tepi..apa yg ak ingt ak dh kene angkat dlm bilik...masa tu ak dh sendawa....semua kopral dtg depan ak..tnya ak kenal diorg x..ak ckp ak kenal..tp bila smpai kt kopral H..masa tu la...hnya nama dia ak sebut berbeza...suara ak bertukar...mlm tu ak kena berubt..bnda tu kjp je jd...sbb kopral H pnggil kwn dia...ak kene minum air bawang putih masa tu...ak rasa lega semua dh ok...esoknya ak bgun mcm biasa..tp satu yg pelik..bdn ak saket2...ak mula membongkok....puas ak cuba tegakkn bdn ak...tp ak jln tetap membongkok...kwn ak U..Dia temankn ak...ak ckp kt dia..napa ak bongkok..puas ak tegakkn...tp dia xckp apa...hr tu ak rehat je..

bila petang time mkn mlm..ak masa tu maseh bongkok...semua perasan keadaan ak..tp ak mkn selera...tp lps ak mkn tu...ak mula sendawa n muntah2...masa tu ak dh mula ngis....dh trus diorg bwk ak g msuk bilik yg mlm tu...dn mlm tu...ak kene rasuk....ak ingt lg keadaan tu...punya rmai yg pegang ak mlm tu semua lelaki...tgan ak kiri kanan kena pegang..kaki ak kiri kanan kene pegang..tp yg pasti sapa yg duk kat kaki ak mkn terajang la jwb nya...punya la ramai yg pegang ak...malam tu ak mengamuk...tp apa yg ak sedar...ak ckp dgn mak ak..tp bhsa ak masa tu tiada yg fhm...masa ak dgr sore mak ak..ak nk ckp..tp ak heran bnda lain yg kuar...ak mngis...diorg yg jg ak masa tu iktiar pnggl tukang pawang...smbel pkcik ak jurus dr jauh..kali pertama pkcik ak ckp dia nmpk ak dgn kpala kambeng...kambeng tnduk besar..kali kedua jurus bru nmpk ak...tp mlm tu..ak xtido..semua jg ak..apa yg ak taw ak baran bila org pegang ak...ak jg bengis..tp masa tu..ak ingt semua kwn2 ak..ak nmpk diorg..tp ak xkontrol bdn ni...smpai ak ckp...knpa ak mcm ni..ak jd mcm separa sedar...masa ak saket tu...berterusan smpai ke siang..siap ak surh kwn ak U tu bc yasin kt ak..ak nk tido...diorg bc apa pun ak xlut...bapa rmai bomoh diorg bw..smpai abis iktiar..ats nsiht tukang pawang ni..dier suh anta ak lek kg ak...tp ak nk lek umah mak bapak ak..diorg tipu ak ckp nk lek umah ak..tp diorg anta ak lek kg halaman ak..7 org anta ak lek naik trak..masa ak saket tu..ak kuat mkn..ak kenal pkcik ak..dr jauh ak leh jert pkcik ak...tp masa ak smpai tu..semua trun tingglkn ak...bila pkcik ak pnggil ak dtg tp ak mngis...

pkcik ak cite ak jd mcm kmbng masa tu....pkcik ak hilangkn bnda dlm bdn ak ni dgn suruh dia balik...lps tu ak sembuh...tp sejak kejadian tu..ak jd penakut...ak xleh dh tgok cite antu..sbb spnjng ak saket tu..ak rasa ak tido skjp sgt...ak rasa ak tido ibrt seminit..itu pun bila ak tido baru ak rasa ak bebas...tp dlm tido ak..semua hantu ak jumpa...ak cuba lari semua hantu kejar ak..sbb tu ak xpernah tido msa ak saket...kwn2 yg jg ak taw keadaan ak mcm mna...lps lek dr kem tu..satu mlm..sblm kakak ak lek dr srwk..pg tu ak tgok peha ak lebam dua tanda..ak abaikan ja...mlm tu akak ak tido dgn ak..dia ckp ak gelak mengilai...lps tu akak ak kene pijak mlm tu....sejak tu kakak ak xbrani tido dgn ak lg dh...dn lps kejadian rasuk ak tu..ak kerap dpt mimpi pontianak..kerap dia tgok ak dr jauh...tp yg ak xleh lupa kn..masa ak tido..ak taw ak nyenyak tido..tp ak rasa org tarik tgn ak bg ak terduduk..dn ak tersdr..lps tu ak tnya diri ak..bkn ke ak ngah tido td..lps tu ak kluar..ak rasa masa tu sunyi yg amat..mcm xde bunyi apa2..lps tu ak smbng tido..tp ak mmg xbpa suka tido dlm bilik ak..sbb kdg2 ak rasa mcm kain lalu kt muka ak..bila ak cite kat mak ak..mak ak just abaikan ja..dia suh bc kursi la...mcm2 lg la...ak pun abaikn la bnda ni..smpai skunk ak msih lg dlm takut...tp kenalan ak ni..dia bg ak satu surah...dia suh ak cuba dgr..utk pastikn bnda ni ada lg ka x...dan bila ak dgr surah ni..reaksi pertama ak..ak menguap...sepnjng ak dgr surah tu....ak sendawa..leher ak pans..kpala ak berat..belah dahi ak ak bert jer...ak smpai nk muntah2 tp xde kuar apa...tp ade satu hr tu..ak tertido bila dgr surah tu...n bila ak terjg pg tu..kepala ak sgt brt..panas...smpai skunk..bila ak dgr surah tu..ak akn nantuk sgt...ada kesah dimana akak ak bermimpikan ak...

dlm mimpi tu akak ak nenek dtg nk jg akak ak dr ak..nenek ak ckp jgn pergi kt ak..sbb kt ak ade bnda xelok..ak ada bnda jahat...ak masa tu cuma tgok akak ak dr jauh n tersenyum tgok akak ak..mmg ada yg suh ak pergi berubat..tp ak xtaw nk buat mcm mna..mmg nenek ak mengurut..ak pun blh mngurut...dlm fmly ada yg taw mgurut..xde sapa yg ajar..dia dtg sndiri...tp ak xpasti apa yg ada kt bdn ak ni..adakh saka atau bnda lain..sbb yg jg cucu cicit ni yg ak taw bnda lain..tp yg kt ak ni lain..ak maseh ingt lagi..kata2 kopral H ak ni...sbb ak tnya dia...bnda tu ada lg ke kat ak..dgn mudah kopral tu kata..bnda ni mmg ada..kalo ak ambek ak akn merana..sbb bnda ni akan merosakkan ak...yg mkcik lg sowang pun kata mcm tu....dia suh ak berbt...ak jd binggung..apa bnda dlm diri ak ni..bila ak nk tnya mak ak..

mak ak mcm elak2 xnk jwb..smpai ak binggung..bnyk ke bnda msuk dlm bdn ak masa tu...mintx tlg sesiapa yg ada jln utk saya...sy xtaw nak buat apa ni..smpai sy sndri binggung..ada ke bnda ni dlm diri sy..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-6-2011 10:00 AM | Show all posts
adoi..pening aku baca..
dik nun..buat la perenggan dik nun..
panjang bebeno ni...bpinau mata nak baca
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:02 AM | Show all posts
penat baca nak bagi paham....adessss
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:08 AM | Show all posts
Pembuka thread, kalau boleh jgn wat short form byk sgt & kalau kau buat dlm bentuk perenggan lagi mudah nak baca.
aku tunggu edited version baru aku baca..berpinar2 mata ni
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 3-6-2011 10:10 AM | Show all posts
huhuuhuh maafkn la sy....sy dak baru...uhuhhuuh sowi2...time kaseh pd teguran...
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:13 AM | Show all posts
huhuuhuh maafkn la sy....sy dak baru...uhuhhuuh sowi2...time kaseh pd teguran...
sangrembulan Post at 3-6-2011 10:10



    maaf diterima...

   sila edit ye, sian kat kawan2 nak baca... nanti ramai lak yg kene pakai spek macam s.jibeng
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 3-6-2011 10:27 AM | Show all posts
kisah ni bermula masa aku pegi kem..ade perkhemahan..satu mlm tu..aku kene sentri dgn kwn2 aku...mlm tu bak kata budak laki ni nak tolong dan pantau kita org ni dari belakang guna lampu suluh...tapi masalahnya tengah diorg dok suluh...diorang main lampu tu.. pi suluh tmpt lain..dan aku masa tu pegi pandang tempat lampu tu..dan secara otomatiknya...mata aku masa tu nampak pontianak dok berdiri di balik pokok..depan aku, aku nampak benda tu...terus aku tunduk...lepas tu...sepanjang malam aku diam..malam tu aku tido keletihan..hujan..aku xsedar apa2...tapi esok pagi kawan aku cakap aku meracau..pagi tu..semua jalan lancar..bila mlm hari kedua tu..aku tumpas...aku x larat dah jalan..kaki aku sakit..diorang anta aku balik kem..aku dapat mimpi..suasananya dalam kem...dalam tu..ada aku n kopral aku...kitaorang tengah nak setelkn ade budak kene rasuk..semasa aku bejalan.. tak jauh dari aku adalah kopral aku..datang sorang nenek..nenek tu aku nampak muda...bertudung..mata dia biru..dia cakap kat aku..sampaikan salam kat kopral aku..dia sebut nama kopral aku..aku pelik..walhal kopral aku depan aku jer..tapi nenek tu datang kat aku...dia cakap kopral aku hebat..lepas tu aku terjaga sebab azan subuh...pagi tu aku termenung...kenangkn mimpi tu.. Tak pernah dalam hidup aku..dapat mimpi macam tu..tambh lagi..org yg dia suruh smpaikan salam tu wujud dan hidup..aku tanya staff wanita...dia suruh smpaikan..so pagi tu aku cari kopral aku tu...kopral H.. aku jumpa dan aku cite ade orang sampaikan salam utk dia..dan kopral H aku jawab salam tu...tapi mula2 kopral tu ingat yang sampaikan salam tu lelaki..rupanya pompuan..dia cakap kat aku..aku la orang pertama yang sampaikan salam dari orang pompuan..selama ni dia dapat lelaki dan aku adalah yang terakhir yang sampaikan salam sebab tahun tu dia dah abis tempoh berkhidmat. aku pun lega la...aku ingat  takde apa dah..lepas tu aku pegi sambung rehat...tengah hari tu...diorang ajak makan..tapi aku tibe2 sakit.. aku kene migrain masa tu...aku x larat bangun..panas je aku rasa kat kepala... so diorang pun biarkan aku rehat...masa nak bertolak balik...aku dah xlarat nak bangun...mata aku x bole nak buka...diorang papah aku...tapi masa diorang bawa aku keluar..ada sarjan sabah ni..dia datang kat aku dan cakap aku dah kene teguran...tapi aku masa tu x ambik port apa pun...aku cuma fikir aku migrain je..sebab aku memang ade sakit tu...tapi memang panas la rasa masa tu...diorang nak bawak aku pegi hosptl tapi sebab aku xde bawak ic so x jadi pegi...diorang anta aku balik kem lagi satu...sampai sana aku tido je..aku harap bangun nanti aku boleh sehat..sbb aku pikir aku xcukup tido je...lepas tu aku terjaga..dah nak mahgrib...aku bangun pelan2..tapi masa tu aku rasa lemah sangat.. jalan pun pegang dinding...aku balik kat katil aku...aku sambung tido lagi...lepas tu tibe2 kecoh..diorang semua kene baris....sebab ada masalah..aku pulak time tu..duduk merayu kat diorang jangan tinggalkan aku sowang2 sebab aku rasa sunyi dan takut masa tu...lepas tu..ade la sorg jaga aku..tapi last2 tuan suruh kitorg keluar gak.. x kira sakit ke...so diorang datang la papah aku....tapi masa diorang letak aku kat tepi..apa yang aku ingat aku dah kena angkat dalam bilik...masa tu aku dah sendawa....semua kopral datang depan aku ..tanya aku kenal diorang tak? aku cakap aku kenal.. tapi bila sampai kat kopral H.. masa tu la...hanya nama dia aku sebut berbeza...suara aku bertukar...malam tu aku kena berubat..benda tu kejap je jd. sebab kopral H panggil kawan dia... aku kene minum air bawang putih masa tu...aku rasa lega semua dah ok...esoknya aku bangun macam biasa.. tapi satu yang pelik.. badan aku sakit2...aku mula membongkok....puas aku cuba tegakkan badan aku...tapi aku jalan tetap membongkok...kawan aku U.. Dia temankan aku...aku cakap kat dia.. nape aku bongkok.. puas aku tegakkan...tapi dia x cakap apa... hari tu aku rehat je..bila petang time makan malam..aku masa tu masih bongkok... semua perasan keadaan aku..tapi aku makan selera... tapi lepas aku makan tu... aku mula sendawa dan muntah2... masa tu aku dah mula nangis.... dah terus diorang bawak aku pegi masuk bilik yang malam tu... dan malam tu... aku kene rasuk.... aku ingat lagi keadaan tu...punya ramai yang pegang aku malam tu semua lelaki... tangan aku kiri kanan kena pegang..kaki aku kiri kanan kene pegang.. tp yang pasti sapa yang duduk kat kaki aku makan terajang la jawabnya...punya la ramai yang pegang aku... malam tu aku mengamuk... tapi apa yang aku sedar... aku cakap dengan mak aku.. tapi bahasa aku masa tu tiada yang faham... masa aku dengar suara mak aku.. aku nak cakap.. tapi aku heran benda lain yang keluar... aku menangis... diorg yang jaga aku masa tu ikhtiar panggil tukang pawang... sambil pakcik aku jurus dari jauh.. kali pertama pakcik aku cakap dia nampak aku dengan kepala kambing... kambing tanduk besar.. kali kedua jurus baru nampak aku... tapi malam tu.. aku x tido.. semua jaga aku.. apa yang aku tau aku baran bila orang pegang aku... aku juga bengis.. tapi masa tu..aku ingat semua kawan2 aku.. aku nampak diorang..tapi aku xleh kontrol badan ni... sampai aku cakap... kenapa aku macam ni.. aku jadi macam separa sedar... masa aku sakit tu... berterusan sampai ke siang.. siap aku suruh kawan aku U tu baca yasin kat aku.. aku nak tido... diorang baca apa pun aku tak lut...berapa ramai bomoh diorang bawa.. sampai abis ikhtiar.. atas nasiht tukang pawang ni.. dia suruh anta aku balik kampung aku... tapi aku nak balik umah mak bapak aku.. diorang tipu aku cakap nak balik umah aku..tapi diorang anta aku balik kampung halaman aku.. 7 orang anta aku balik naik trak.. masa aku sakit tu.. aku kuat makan.. aku kenal pakcik aku.. dari jauh aku boleh jerit pakcik aku...tapi masa aku sampai tu.. semua turun tinggalkan aku... bila pakcik aku pnggil aku datang tapi aku menangis... pkcik aku cite aku jadi mcm kambing masa tu.... pakcik aku hilangkan benda dalam badan aku ni dengan suruh dia balik... lepas tu aku sembuh...tapi sejak kejadian tu.. aku jadi penakut... aku x boleh dah tengok cite hantu.. sebab sepanjang aku sakit tu.. aku rasa aku tido sekejap sangat... aku rasa aku tido ibarat seminit.. itu pun bila aku tido baru aku rasa aku bebas... tapi dalam tido aku.. semua hantu aku jumpa... aku cuba lari, semua hantu kejar aku.. sebab tu aku xpernah tido masa aku sakit... kawan2 yang jaga aku tau keadaan aku macam mana... lepas balik dari kem tu.. satu mlm.. sebelum kakak aku balik dari sarawak.. pagi tu aku tengok peha aku lebam dua tanda.. aku abaikan je... malam tu akak aku tido dengan aku.. dia cakap aku gelak mengilai... lepas tu akak aku kene pijak malam tu.... sejak tu kakak aku x berani tido dengan aku lagi dah... dan lepas kejadian rasuk aku tu.. aku kerap dapat mimpi pontianak.. kerap dia tengok aku dari jauh... tapi yang aku xboleh lupa kan..masa aku tido.. aku tau aku nyenyak tido.. tapi aku rasa org tarik tgn aku bagi aku terduduk.. dan aku tersedar.. lepas tu aku tanya diri aku.. bukan ke aku tengah tido tadi.. lepas tu aku keluar..aku rasa masa tu sunyi yang amat.. macam xde bunyi apa2.. lepas tu aku sambung tido.. tapi aku memang x bape suka tido dalam bilik aku.. sbb kadang2 aku rasa mcm kain lalu kat muka aku.. bila aku cite kat mak aku.. mak aku just abaikan jah.. dia suruh baca kursi la... macam2 lagi la... aku pun abaikan la benda ni.. smpai sekarang aku masih lagi dalam takut... tapi kenalan aku ni.. dia bagi aku satu surah... dia suh aku cuba dengar.. untuk pastikan benda ni ada lagi ke tak... dan bila aku dengar surah ni.. reaksi pertama aku.. aku menguap... sepanjang aku dengar surah tu.... aku sendawa.. leher aku panas..kepala aku berat.. belah dahi aku berat jer...aku sampai nak muntah2 tapi xde kuar apa... tapi ade satu hari tu.. aku tertido bila dengar surah tu... dan bila aku terjaga pagi tu.. kepala aku sangat berat.. panas ... smpai skang.. bila aku dengar surah tu.. aku akan ngantuk sangat... ada kisah dimana akak aku bermimpikan aku... dalam mimpi tu akak aku nenek datang nak jaga akak aku dari aku.. nenek aku cakap jangan pergi kat aku.. sebab kat aku ade benda x elok.. aku ada benda jahat... aku masa tu cuma tengok akak aku dari jauh dan tersenyum tengok akak aku.. memang ada yang suruh aku pergi berubat.. tapi aku xtau nak buat macam mna.. memang nenek aku mengurut.. aku pun boleh mengurut... dalam family ada yg tau mengurut.. x de sapa yang ajar.. dia datang sendiri... tapi aku x pasti apa yang ada kat badan aku ni.. adakah saka atau benda lain.. sebab yang jaga cucu cicit ni yang aku tau benda lain.. tapi yang kat aku ni lain.. aku masih ingat lagi.. kata2 kopral H aku ni... sebab aku tanya dia... benda tu ada lagi ke kat aku.. dengan mudah kopral tu kata.. benda ni memang ada.. kalo aku ambik aku akan merana.. sebab benda ni akan merosakkan aku... yang makcik lagi sowang pun kata macam tu.... dia suruh aku berubat... aku jadi binggung.. apa benda dalam diri aku ni.. bila aku nak tanya mak aku.. mak aku macam elak2 x nak jwb.. sampai aku binggung.. banyak ke benda masuk dalam badan aku masa tu... mintak tolong sesiapa yang ada jalan untuk saya...saya xtau nak buat apa ni.. sampai saya sendiri binggung.. ada ke benda ni dlm diri saya..
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:28 AM | Show all posts
kisah ni bermula masa ak g kem..ade perkhemahan..satu mlm tu..ak kene sentri dgn kwn2 ak...mlm tu ba ...
sangrembulan Post at 3-6-2011 09:32



   da tolong TT edit kan sikit.. pening gak amsa editt... adoyaiiii....
nak buat perenggan plakk x sempatt..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-6-2011 10:36 AM | Show all posts
adusss...berpusing2 mataku baca. .last2 xbca sebab amat mencabar..TT sila edit..buat lah perenggan ye
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:48 AM | Show all posts
kisah ni bermula masa aku pegi kem..ade perkhemahan..satu mlm tu..aku kene sentri dgn kwn2 aku...mlm tu bak kata budak laki ni nak tolong dan pantau kita org ni dari belakang guna lampu suluh...tapi masalahnya tengah diorg dok suluh...diorang main lampu tu.. pi suluh tmpt lain..dan aku masa tu pegi pandang tempat lampu tu..dan secara otomatiknya...mata aku masa tu nampak pontianak dok berdiri di balik pokok..depan aku, aku nampak benda tu...terus aku tunduk...

lepas tu...sepanjang malam aku diam..malam tu aku tido keletihan..hujan..aku xsedar apa2...tapi esok pagi kawan aku cakap aku meracau..pagi tu..semua jalan lancar..bila mlm hari kedua tu..aku tumpas...aku x larat dah jalan..kaki aku sakit..diorang anta aku balik kem..aku dapat mimpi..suasananya dalam kem...dalam tu..ada aku n kopral aku...kitaorang tengah nak setelkn ade budak kene rasuk..

semasa aku bejalan.. tak jauh dari aku adalah kopral aku..datang sorang nenek..nenek tu aku nampak muda...bertudung..mata dia biru..dia cakap kat aku..sampaikan salam kat kopral aku..dia sebut nama kopral aku..aku pelik..walhal kopral aku depan aku jer..tapi nenek tu datang kat aku...dia cakap kopral aku hebat..

lepas tu aku terjaga sebab azan subuh...pagi tu aku termenung...kenangkn mimpi tu.. Tak pernah dalam hidup aku..dapat mimpi macam tu..tambh lagi..org yg dia suruh smpaikan salam tu wujud dan hidup..aku tanya staff wanita...dia suruh smpaikan..so pagi tu aku cari kopral aku tu...kopral H.. aku jumpa dan aku cite ade orang sampaikan salam utk dia..dan kopral H aku jawab salam tu...tapi mula2 kopral tu ingat yang sampaikan salam tu lelaki..rupanya pompuan..dia cakap kat aku..aku la orang pertama yang sampaikan salam dari orang pompuan..selama ni dia dapat lelaki dan aku adalah yang terakhir yang sampaikan salam sebab tahun tu dia dah abis tempoh berkhidmat. aku pun lega la...aku ingat  takde apa dah..lepas tu aku pegi sambung rehat...

tengah hari tu...diorang ajak makan..tapi aku tibe2 sakit.. aku kene migrain masa tu...aku x larat bangun..panas je aku rasa kat kepala... so diorang pun biarkan aku rehat...masa nak bertolak balik...aku dah xlarat nak bangun...mata aku x bole nak buka...diorang papah aku...tapi masa diorang bawa aku keluar..ada sarjan sabah ni..dia datang kat aku dan cakap aku dah kene teguran...tapi aku masa tu x ambik port apa pun...aku cuma fikir aku migrain je..sebab aku memang ade sakit tu...tapi memang panas la rasa masa tu...diorang nak bawak aku pegi hosptl tapi sebab aku xde bawak ic so x jadi pegi...diorang anta aku balik kem lagi satu...sampai sana aku tido je..aku harap bangun nanti aku boleh sehat..sbb aku pikir aku xcukup tido je...

lepas tu aku terjaga..dah nak mahgrib...aku bangun pelan2..tapi masa tu aku rasa lemah sangat.. jalan pun pegang dinding...aku balik kat katil aku...aku sambung tido lagi...lepas tu tibe2 kecoh..diorang semua kene baris....sebab ada masalah..aku pulak time tu..duduk merayu kat diorang jangan tinggalkan aku sowang2 sebab aku rasa sunyi dan takut masa tu...lepas tu..ade la sorg jaga aku..tapi last2 tuan suruh kitorg keluar gak..

x kira sakit ke...so diorang datang la papah aku....tapi masa diorang letak aku kat tepi..apa yang aku ingat aku dah kena angkat dalam bilik...masa tu aku dah sendawa....semua kopral datang depan aku ..tanya aku kenal diorang tak? aku cakap aku kenal.. tapi bila sampai kat kopral H.. masa tu la...hanya nama dia aku sebut berbeza...suara aku bertukar...malam tu aku kena berubat..benda tu kejap je jd. sebab kopral H panggil kawan dia... aku kene minum air bawang putih masa tu...aku rasa lega semua dah ok...esoknya aku bangun macam biasa.. tapi satu yang pelik.. badan aku sakit2...aku mula membongkok....puas aku cuba tegakkan badan aku...tapi aku jalan tetap membongkok...kawan aku U.. Dia temankan aku...aku cakap kat dia.. nape aku bongkok.. puas aku tegakkan...tapi dia x cakap apa... hari tu aku rehat je..

bila petang time makan malam..aku masa tu masih bongkok... semua perasan keadaan aku..tapi aku makan selera... tapi lepas aku makan tu... aku mula sendawa dan muntah2... masa tu aku dah mula nangis.... dah terus diorang bawak aku pegi masuk bilik yang malam tu... dan malam tu... aku kene rasuk.... aku ingat lagi keadaan tu...punya ramai yang pegang aku malam tu semua lelaki... tangan aku kiri kanan kena pegang..kaki aku kiri kanan kene pegang.. tp yang pasti sapa yang duduk kat kaki aku makan terajang la jawabnya...punya la ramai yang pegang aku... malam tu aku mengamuk...

tapi apa yang aku sedar... aku cakap dengan mak aku.. tapi bahasa aku masa tu tiada yang faham... masa aku dengar suara mak aku.. aku nak cakap.. tapi aku heran benda lain yang keluar... aku menangis... diorg yang jaga aku masa tu ikhtiar panggil tukang pawang... sambil pakcik aku jurus dari jauh.. kali pertama pakcik aku cakap dia nampak aku dengan kepala kambing... kambing tanduk besar.. kali kedua jurus baru nampak aku... tapi malam tu.. aku x tido.. semua jaga aku.. apa yang aku tau aku baran bila orang pegang aku... aku juga bengis.. tapi masa tu..aku ingat semua kawan2 aku.. aku nampak diorang..tapi aku xleh kontrol badan ni... sampai aku cakap... kenapa aku macam ni.. aku jadi macam separa sedar... masa aku sakit tu... berterusan sampai ke siang.. siap aku suruh kawan aku U tu baca yasin kat aku.. aku nak tido... diorang baca apa pun aku tak lut...berapa ramai bomoh diorang bawa.. sampai abis ikhtiar..

atas nasiht tukang pawang ni.. dia suruh anta aku balik kampung aku... tapi aku nak balik umah mak bapak aku.. diorang tipu aku cakap nak balik umah aku..tapi diorang anta aku balik kampung halaman aku.. 7 orang anta aku balik naik trak.. masa aku sakit tu.. aku kuat makan.. aku kenal pakcik aku.. dari jauh aku boleh jerit pakcik aku...tapi masa aku sampai tu.. semua turun tinggalkan aku... bila pakcik aku pnggil aku datang tapi aku menangis... pkcik aku cite aku jadi mcm kambing masa tu.... pakcik aku hilangkan benda dalam badan aku ni dengan suruh dia balik...

lepas tu aku sembuh...tapi sejak kejadian tu.. aku jadi penakut... aku x boleh dah tengok cite hantu.. sebab sepanjang aku sakit tu.. aku rasa aku tido sekejap sangat... aku rasa aku tido ibarat seminit.. itu pun bila aku tido baru aku rasa aku bebas... tapi dalam tido aku.. semua hantu aku jumpa... aku cuba lari, semua hantu kejar aku.. sebab tu aku xpernah tido masa aku sakit...

kawan2 yang jaga aku tau keadaan aku macam mana... lepas balik dari kem tu.. satu mlm.. sebelum kakak aku balik dari sarawak.. pagi tu aku tengok peha aku lebam dua tanda.. aku abaikan je... malam tu akak aku tido dengan aku.. dia cakap aku gelak mengilai... lepas tu akak aku kene pijak malam tu.... sejak tu kakak aku x berani tido dengan aku lagi dah... dan lepas kejadian rasuk aku tu.. aku kerap dapat mimpi pontianak.. kerap dia tengok aku dari jauh... tapi yang aku xboleh lupa kan..masa aku tido.. aku tau aku nyenyak tido.. tapi aku rasa org tarik tgn aku bagi aku terduduk.. dan aku tersedar.. lepas tu aku tanya diri aku.. bukan ke aku tengah tido tadi.. lepas tu aku keluar..aku rasa masa tu sunyi yang amat.. macam xde bunyi apa2..

lepas tu aku sambung tido.. tapi aku memang x bape suka tido dalam bilik aku.. sbb kadang2 aku rasa mcm kain lalu kat muka aku.. bila aku cite kat mak aku.. mak aku just abaikan jah.. dia suruh baca kursi la... macam2 lagi la... aku pun abaikan la benda ni.. smpai sekarang aku masih lagi dalam takut...

tapi kenalan aku ni.. dia bagi aku satu surah... dia suh aku cuba dengar.. untuk pastikan benda ni ada lagi ke tak... dan bila aku dengar surah ni.. reaksi pertama aku.. aku menguap... sepanjang aku dengar surah tu.... aku sendawa.. leher aku panas..kepala aku berat.. belah dahi aku berat jer...aku sampai nak muntah2 tapi xde kuar apa... tapi ade satu hari tu.. aku tertido bila dengar surah tu... dan bila aku terjaga pagi tu.. kepala aku sangat berat.. panas ...

smpai skang.. bila aku dengar surah tu.. aku akan ngantuk sangat... ada kisah dimana akak aku bermimpikan aku... dalam mimpi tu akak aku nenek datang nak jaga akak aku dari aku.. nenek aku cakap jangan pergi kat aku.. sebab kat aku ade benda x elok.. aku ada benda jahat... aku masa tu cuma tengok akak aku dari jauh dan tersenyum tengok akak aku.. memang ada yang suruh aku pergi berubat.. tapi aku xtau nak buat macam mna.. memang nenek aku mengurut.. aku pun boleh mengurut... dalam family ada yg tau mengurut.. x de sapa yang ajar.. dia datang sendiri... tapi aku x pasti apa yang ada kat badan aku ni.. adakah saka atau benda lain.. sebab yang jaga cucu cicit ni yang aku tau benda lain.. tapi yang kat aku ni lain.. aku masih ingat lagi.. kata2 kopral H aku ni... sebab aku tanya dia... benda tu ada lagi ke kat aku.. dengan mudah kopral tu kata.. benda ni memang ada.. kalo aku ambik aku akan merana.. sebab benda ni akan merosakkan aku... yang makcik lagi sowang pun kata macam tu.... dia suruh aku berubat... aku jadi binggung.. apa benda dalam diri aku ni.. bila aku nak tanya mak aku.. mak aku macam elak2 x nak jwb.. sampai aku binggung.. banyak ke benda masuk dalam badan aku masa tu...

mintak tolong sesiapa yang ada jalan untuk saya...saya xtau nak buat apa ni.. sampai saya sendiri binggung.. ada ke benda ni dlm diri saya..
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:48 AM | Show all posts
kisah ni bermula masa aku pegi kem..ade perkhemahan..
satu mlm tu.. aku kene sentri dgn kwn2 aku... malam tu bak kata budak laki ni nak tolong dan pantau kita org ni dari belakang guna lampu suluh...tapi masalahnya tengah diorg dok suluh...diorang main lampu tu.. pi suluh tmpt lain.. dan aku masa tu pegi pandang tempat lampu tu.. dan secara otomatiknya...mata aku masa tu nampak pontianak dok berdiri di balik pokok..depan aku, aku nampak benda tu...terus aku tunduk...lepas tu...sepanjang malam aku diam.. malam tu aku tido keletihan..hujan..aku xsedar apa2...
tapi esok pagi kawan aku cakap aku meracau..pagi tu..semua jalan lancar..bila mlm hari kedua tu..aku tumpas...aku x larat dah jalan..kaki aku sakit..diorang anta aku balik kem..
aku dapat mimpi..suasananya dalam kem...dalam tu..ada aku n kopral aku...kitaorang tengah nak setelkn ade budak kene rasuk..semasa aku bejalan.. tak jauh dari aku adalah kopral aku..datang sorang nenek..nenek tu aku nampak muda... bertudung.. mata dia biru..dia cakap kat aku..sampaikan salam kat kopral aku..dia sebut nama kopral aku..aku pelik..walhal kopral aku depan aku jer..tapi nenek tu datang kat aku...dia cakap kopral aku hebat..
lepas tu aku terjaga sebab azan subuh...pagi tu aku termenung...kenangkn mimpi tu.. Tak pernah dalam hidup aku..dapat mimpi macam tu..tambh lagi..org yg dia suruh smpaikan salam tu wujud dan hidup..aku tanya staff wanita...dia suruh smpaikan..
so pagi tu aku cari kopral aku tu...kopral H.. aku jumpa dan aku cite ade orang sampaikan salam utk dia..dan kopral H aku jawab salam tu...tapi mula2 kopral tu ingat yang sampaikan salam tu lelaki..rupanya pompuan..dia cakap kat aku..aku la orang pertama yang sampaikan salam dari orang pompuan..selama ni dia dapat lelaki dan aku adalah yang terakhir yang sampaikan salam sebab tahun tu dia dah abis tempoh berkhidmat. aku pun lega la...aku ingat  takde apa dah..
lepas tu aku pegi sambung rehat...tengah hari tu...diorang ajak makan..tapi aku tibe2 sakit.. aku kene migrain masa tu...aku x larat bangun..panas je aku rasa kat kepala... so diorang pun biarkan aku rehat...masa nak bertolak balik...aku dah xlarat nak bangun...mata aku x bole nak buka...diorang papah aku...
tapi masa diorang bawa aku keluar..ada sarjan sabah ni..dia datang kat aku dan cakap aku dah kene teguran...tapi aku masa tu x ambik port apa pun...aku cuma fikir aku migrain je..sebab aku memang ade sakit tu...tapi memang panas la rasa masa tu..
diorang nak bawak aku pegi hosptl tapi sebab aku xde bawak ic so x jadi pegi...diorang anta aku balik kem lagi satu...sampai sana aku tido je..aku harap bangun nanti aku boleh sehat..sbb aku pikir aku xcukup tido je...
lepas tu aku terjaga..dah nak mahgrib...aku bangun pelan2..tapi masa tu aku rasa lemah sangat.. jalan pun pegang dinding...aku balik kat katil aku...aku sambung tido lagi...
lepas tu tibe2 kecoh..diorang semua kene baris....sebab ada masalah..aku pulak time tu..duduk merayu kat diorang jangan tinggalkan aku sowang2 sebab aku rasa sunyi dan takut masa tu...
lepas tu..ade la sorg jaga aku..tapi last2 tuan suruh kitorg keluar gak.. x kira sakit ke...so diorang datang la papah aku....tapi masa diorang letak aku kat tepi..
apa yang aku ingat aku dah kena angkat dalam bilik...masa tu aku dah sendawa....semua kopral datang depan aku ..tanya aku kenal diorang tak? aku cakap aku kenal.. tapi bila sampai kat kopral H.. masa tu la...hanya nama dia aku sebut berbeza...suara aku bertukar...
malam tu aku kena berubat..benda tu kejap je jadi. sebab kopral H panggil kawan dia... aku kene minum air bawang putih masa tu...aku rasa lega semua dah ok...
esoknya aku bangun macam biasa.. tapi satu yang pelik.. badan aku sakit2...aku mula membongkok....puas aku cuba tegakkan badan aku...tapi aku jalan tetap membongkok...kawan aku U.. Dia temankan aku...aku cakap kat dia.. nape aku bongkok.. puas aku tegakkan...tapi dia x cakap apa...
hari tu aku rehat je..bila petang time makan malam..aku masa tu masih bongkok... semua perasan keadaan aku..tapi aku makan selera... tapi lepas aku makan tu... aku mula sendawa dan muntah2... masa tu aku dah mula nangis....
dah terus diorang bawak aku pegi masuk bilik yang malam tu... dan malam tu... aku kene rasuk.... aku ingat lagi keadaan tu...punya ramai yang pegang aku malam tu semua lelaki... tangan aku kiri kanan kena pegang..kaki aku kiri kanan kene pegang.. tp yang pasti sapa yang duduk kat kaki aku makan terajang la jawabnya...punya la ramai yang pegang aku...
malam tu aku mengamuk... tapi apa yang aku sedar... aku cakap dengan mak aku.. tapi bahasa aku masa tu tiada yang faham... masa aku dengar suara mak aku.. aku nak cakap.. tapi aku heran benda lain yang keluar... aku menangis...
diorg yang jaga aku masa tu ikhtiar panggil tukang pawang... sambil pakcik aku jurus dari jauh.. kali pertama pakcik aku cakap dia nampak aku dengan kepala kambing... kambing tanduk besar.. kali kedua jurus baru nampak aku...
tapi malam tu.. aku x tido.. semua jaga aku.. apa yang aku tau aku baran bila orang pegang aku... aku juga bengis.. tapi masa tu..aku ingat semua kawan2 aku.. aku nampak diorang..tapi aku xleh kontrol badan ni... sampai aku cakap... kenapa aku macam ni.. aku jadi macam separa sedar... masa aku sakit tu... berterusan sampai ke siang.. siap aku suruh kawan aku U tu baca yasin kat aku.. aku nak tido... diorang baca apa pun aku tak lut...berapa ramai bomoh diorang bawa.. sampai abis ikhtiar..
atas nasiht tukang pawang ni.. dia suruh anta aku balik kampung aku... tapi aku nak balik umah mak bapak aku.. diorang tipu aku cakap nak balik umah aku..tapi diorang anta aku balik kampung halaman aku..
7 orang anta aku balik naik trak.. masa aku sakit tu.. aku kuat makan.. aku kenal pakcik aku.. dari jauh aku boleh jerit pakcik aku...tapi masa aku sampai tu.. semua turun tinggalkan aku... bila pakcik aku pnggil aku datang tapi aku menangis... pkcik aku cite aku jadi mcm kambing masa tu.... pakcik aku hilangkan benda dalam badan aku ni dengan suruh dia balik... lepas tu aku sembuh...
tapi sejak kejadian tu.. aku jadi penakut... aku x boleh dah tengok cite hantu.. sebab sepanjang aku sakit tu.. aku rasa aku tido sekejap sangat... aku rasa aku tido ibarat seminit.. itu pun bila aku tido baru aku rasa aku bebas...
tapi dalam tido aku.. semua hantu aku jumpa... aku cuba lari, semua hantu kejar aku.. sebab tu aku xpernah tido masa aku sakit... kawan2 yang jaga aku tau keadaan aku macam mana...
lepas balik dari kem tu.. satu mlm.. sebelum kakak aku balik dari sarawak.. pagi tu aku tengok peha aku lebam dua tanda.. aku abaikan je...
malam tu akak aku tido dengan aku.. dia cakap aku gelak mengilai... lepas tu akak aku kene pijak malam tu.... sejak tu kakak aku x berani tido dengan aku lagi dah...
dan lepas kejadian rasuk aku tu.. aku kerap dapat mimpi pontianak.. kerap dia tengok aku dari jauh... tapi yang aku xboleh lupa kan..masa aku tido.. aku tau aku nyenyak tido.. tapi aku rasa org tarik tgn aku bagi aku terduduk.. dan aku tersedar.. lepas tu aku tanya diri aku.. bukan ke aku tengah tido tadi..
lepas tu aku keluar..aku rasa masa tu sunyi yang amat.. macam xde bunyi apa2.. lepas tu aku sambung tido.. tapi aku memang x bape suka tido dalam bilik aku.. sbb kadang2 aku rasa mcm kain lalu kat muka aku..
bila aku cite kat mak aku.. mak aku just abaikan jah.. dia suruh baca kursi la... macam2 lagi la... aku pun abaikan la benda ni.. smpai sekarang aku masih lagi dalam takut...
tapi kenalan aku ni.. dia bagi aku satu surah... dia suh aku cuba dengar.. untuk pastikan benda ni ada lagi ke tak... dan bila aku dengar surah ni.. reaksi pertama aku.. aku menguap... sepanjang aku dengar surah tu.... aku sendawa.. leher aku panas..kepala aku berat.. belah dahi aku berat jer...aku sampai nak muntah2 tapi xde kuar apa...
tapi ade satu hari tu.. aku tertido bila dengar surah tu... dan bila aku terjaga pagi tu.. kepala aku sangat berat.. panas ... smpai skang.. bila aku dengar surah tu.. aku akan ngantuk sangat...
ada kisah dimana akak aku bermimpikan aku... dalam mimpi tu akak aku nenek datang nak jaga akak aku dari aku.. nenek aku cakap jangan pergi kat aku.. sebab kat aku ade benda x elok.. aku ada benda jahat... aku masa tu cuma tengok akak aku dari jauh dan tersenyum tengok akak aku..
memang ada yang suruh aku pergi berubat.. tapi aku xtau nak buat macam mna..
memang nenek aku mengurut.. aku pun boleh mengurut... dalam family ada yg tau mengurut.. x de sapa yang ajar.. dia datang sendiri...
tapi aku x pasti apa yang ada kat badan aku ni.. adakah saka atau benda lain..
sebab yang jaga cucu cicit ni yang aku tau benda lain.. tapi yang kat aku ni lain..
aku masih ingat lagi.. kata2 kopral H aku ni... sebab aku tanya dia... benda tu ada lagi ke kat aku.. dengan mudah kopral tu kata.. benda ni memang ada.. kalo aku ambik aku akan merana.. sebab benda ni akan merosakkan aku...
yang makcik lagi sowang pun kata macam tu.... dia suruh aku berubat... aku jadi binggung.. apa benda dalam diri aku ni..
bila aku nak tanya mak aku.. mak aku macam elak2 x nak jwb.. sampai aku binggung.. banyak ke benda masuk dalam badan aku masa tu...
mintak tolong sesiapa yang ada jalan untuk saya...saya xtau nak buat apa ni.. sampai saya sendiri binggung.. ada ke benda ni dlm diri saya..
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:49 AM | Show all posts
Reply 8# ANTUGIGI

dah tolong buat perenggan
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:49 AM | Show all posts
kisah ni bermula masa ak g kem..ade perkhemahan..satu mlm tu..ak kene sentri dgn kwn2 ak...mlm tu ba ...
sangrembulan Post at 3-6-2011 09:32



   TT..
ko copy paste pe yg aku da edit.. wat perenggan.. aku da tolong wat perenggan.. tapi suma larik balik..hehehehehhe


sowieee
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:50 AM | Show all posts
Reply 7# ANTUGIGI


    {:1_126:} memang mcm saka je kekdahnyer.. di minta cik sila la jpe mana2 perawat yg berilmu dalam agama islam...darul syifa' ke... ikhtiar sementara usia masih muda...
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:50 AM | Show all posts
Reply  ANTUGIGI

dah tolong buat perenggan
ciklala Post at 3-6-2011 10:49



   bagus la... da tolong.. larik pulokkk...hahahhaha.. da cuba.. tapi x bolehh
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:51 AM | Show all posts
Reply 1# sangrembulan


    {:1_126:} memang nampaka mcm saka la kekdah nye...so, cepat2 la bwk berubat...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-6-2011 10:52 AM | Show all posts
Reply 7# ANTUGIGI


    hehee sowie erk Antugigi...lpe plak yg awak ni tukang edit je td tu...SOWIE laaa....hu2
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:52 AM | Show all posts
Reply  ANTUGIGI


     memang mcm saka je kekdahnyer.. di minta cik sila la jpe mana2 p ...
kurasatakada Post at 3-6-2011 10:50



   sian TT..

darul perubatan suma tuh.. kena amik nombor giliran.. payah n lama plak..

xpun.. boleh terai kat sini banyak perawatnya.. cuba la dengan MADMUALIJ... da baca cara perubatan dia..
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:53 AM | Show all posts
uhurmm mcm ni la beb.. kau baca al-quran 30 juzuk.. kalau boleh kau bace.. abeskan kat dalam umah kau..

pasang ayat-ayat ruqyah..

and kalau boleh kau beli VCD ustaz kazim elias tajun sasaran saka..

kat situ ada bagi tau ciri2x orang yang mungkin dapat saka melalui mimpi dan sebagainya..

ustaz ni die mmg tak bape pandai nak ubati orang kena saka and sebagainya tapi dia ada bagitau little bit mcm ne nk avoid dari gangguan jin ni..

so kau kena lebihkan usaha...
Reply

Use magic Report

Post time 3-6-2011 10:53 AM | Show all posts
Reply  ANTUGIGI


    hehee sowie erk Antugigi...lpe plak yg awak ni tukang edit je td tu...SOWI ...
kurasatakada Post at 3-6-2011 10:52


hahhahaha.. xpew... maaf mu di terima...

seb bek mud ai okeh rinik.. xmo lahar2..hehehhehe
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Ada pramugari dan pramugara terpaksa berkongsi bilik, termasuk ‘tidur’ bersama juruterbang..Video klip “Darkside Pramugari” cemarkan imej kru kabin – NUFAM.Akan buat laporan pulis
YgBenarAda pramugari dan pramugara terpaksa ber
Views : 56443 Replies : 145
Datin Intan Najwa Mengandung
irveneDatin Intan Najwa Mengandung
Views : 33599 Replies : 96
Gambar iklan produknya pun.. Iklan Produk Wanita Keluaran Nilofa Guna Foto "Double-Meaning" Buat Ramai Kurang Senang
akido_kidoGambar iklan produknya pun.. Iklan Produ
Views : 57315 Replies : 398
Uji Minda :)
yoanaUji Minda :)
Views : 92065 Replies : 845
Konsert Qalam Noraniza Idris
Lulu_717Konsert Qalam Noraniza Idris
Views : 13565 Replies : 87
Nora Danish - Nedim Nazri Aziz Sah Bercerai | Lagi Update Berita - post #133
kakasotong2Nora Danish - Nedim Nazri Aziz Sah Berce
Views : 117551 Replies : 819
Update :Jenazah Nur Farah Kartini selamat dikebumikan di Pekan.Bersemadilah semoga keadilan dapat ditebus
YgBenarUpdate :Jenazah Nur Farah Kartini selama
Views : 205763 Replies : 3740
Ketua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci  Mengaku Peraturan Penjarakan Sosial 6 kaki ‘Hanya Rekaan, Tanpa Bukti Saintifik’.Anda terpedaya?
YgBenarKetua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci
Views : 29489 Replies : 225
“Saya menceraikan anda, saya menceraikan anda, dan saya menceraikan anda,”  Puteri Kerajaan Dubai Tenang Umum Ceraikan Suami Melalui Instagram
YgBenar“Saya menceraikan anda, saya menceraika
Views : 2222 Replies : 0
Mari Tepek Gif Picture V.7
tariMari Tepek Gif Picture V.7
Views : 84158 Replies : 3757

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-7-2024 02:16 AM GMT+8 , Processed in 0.082831 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list