Edited by YgBenar at 1-10-2025 08:07 PM
ramai pemilik mula mengaku hidup di kondo tak seindah poster iklan yang dijanjikan pemaju.
Antara keluhan utama ialah kos penyelenggaraan bulanan yang meningkat saban tahun, selain caj tambahan apabila fasiliti besar seperti lif, pam air atau bumbung perlu dibaiki. Apa yang pada mulanya kelihatan mudah dan praktikal, akhirnya bertukar menjadi beban kewangan berpanjangan.
Kos tersembunyi dan konflik komuniti
Selain caj bulanan, wujud pula sinking fund yang kadang kala tidak dijelaskan dengan telus oleh pihak pengurusan. Bagi kondo lama, fasiliti semakin lusuh tetapi caj tidak pula berkurang. Ada pemilik yang kecewa apabila kolam renang ditutup lama, gim rosak atau tempat letak kereta tidak mencukupi walaupun bayaran masih berjalan.
Konflik komuniti turut menjadi punca tekanan. Segala keputusan perlu melalui mesyuarat bersama dan tidak semua suara diterima. Ada pemilik mengeluh apabila cadangan membaiki fasiliti ditolak kerana majoriti enggan menanggung kos tambahan.
Lebih merugikan, nilai jualan semula unit kondo tidak selalu naik seperti dijangka. Jika bangunan sudah berusia lebih 10–15 tahun, harga boleh merosot, malah sukar dijual kerana pembeli baharu bimbang dengan caj penyelenggaraan tinggi.