View: 8885|Reply: 23
|
Enjin V6 Turbo bakal digunakan oleh kesemua pasukan F1 pada 2014
[Copy link]
|
|
Post Last Edit by penggali at 23-6-2011 00:04
Enjin V6 Turbo akan mula digunakan oleh kesemua pasukan Formula 1 bermula pada 2014 selepas cadangan untuk menggunakan enjin berkapasiti 4 silinder turbo mendapat bantahan dari beberapa pasukan terutamanya Ferrari. Cadangan FIA untuk memperkenalkan enjin mesra alam 4 silinder turbo juga sebelum ini menerima tentangan dari supremo F1, Bernie Ecclestone.
Enjin V6 Turbo berkenaan juga akan menggunakan teknoloji hybrid terkini. Cadangan untuk menggunakan enjin V6 Turbo dipersetujui semua pihak pada satu mesyuarat FIA F1 Commission di pada hari ini; Cadangan berkenaan bagaimanapun mesti mendapat persetujuan dari World Motor Sport Council sebelum dikuatkuasakan.
Berikut ialah perincian peraturan terbaru berkaitan enjin V6 Turbo yang akan dikuatkuasakan pada 2014 :
- 1.6-litre, four-cylinder turbos with energy recovery and fuel restrictions to replace current 2.4-litre normally aspirated V8s
- Fuel efficiency to increase by 35%
- Maximum revs of 12,000rpm
- Power of energy-recovery systems to double
- Overall power to remain at approx 750bhp
- Checks and balances to ensure costs are contained and performance across all engines remains comparable
- Plan for advanced ‘compound’ turbos to be introduced in subsequent years
read more :
http://paddockbox.com/
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/formula_one/13878359.stm
|
|
|
|
|
|
|
|
ape yg bosan..ok je..
tak kisahla enjin mana yg diaorg nak taruk..
at least still produce power yg hebat.. |
|
|
|
|
|
|
|
macam bernie ecclestone kata... yang penting bunyi enjin yang bingit dan nyaring tu mesti ada |
|
|
|
|
|
|
|
bunyi bingit if laju takpe..
jgn mcm jiran aku ni..bunyi kereta bukan main lagi bising..tapi bila press pedal minyak..takdela laju mane.. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku rasa dah ada orang buka topik ini {:1_144:} |
|
|
|
|
|
|
|
just teruskan saje..yg satu tu plan enjin lama..yg ni plan enjin baru |
|
|
|
|
|
|
|
kita akan dapat tgk F1 mcm dulu2 semula,
masa zaman turbo dan NA bercampor kete NA akan cuba nak potong masa kat straight,
pastu brek kat selekoh dan kena tinggal balik masa keluar selekoh.. |
|
|
|
|
|
|
|
tak faham maksud tuan.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku pun tak paham |
|
|
|
|
|
|
|
kita akan dapat tgk F1 mcm dulu2 semula,
masa zaman turbo dan NA bercampor kete NA akan cuba nak po ...
masa_lalu Post at 28-11-2011 23:51
dua tiga kali aku baca part NA bercampor kete NA tu... aku masih blur siyot
|
|
|
|
|
|
|
|
dua tiga kali aku baca part NA bercampor kete NA tu... aku masih blur siyot
penggali Post at 4-12-2011 12:38
ooo tu contohnya masa zaman gilles villeneuve, dia guna ferrari 3 liter 12 silinder NA, masa tu renault guna enjin 1.5 liter 6 silinder turbo.
mmg payah la enjin NA nak makan masa keluar selekoh, masa jalan lurus baru dapat..
cuba ko google mesti ade
|
|
|
|
|
|
|
|
tak faham maksud tuan..
weta_studio Post at 30-11-2011 08:59
aku dah jawap kat atas tu |
|
|
|
|
|
|
|
aku pun tak paham
akughl Post at 1-12-2011 16:37
dah jawap kat atas tu mudah2an faham |
|
|
|
|
|
|
|
baru keluar gua ke hapa?
satusembilan Post at 2-12-2011 11:43
dulu2 dah ade le, contoh kete Prost1000hp tu |
|
|
|
|
|
|
|
CC rendah perlukan RPM yang tinggi, kalau tidak, teksi pun boleh join race {:1_270:} |
|
|
|
|
|
|
|
CC rendah perlukan RPM yang tinggi, kalau tidak, teksi pun boleh join race {:1_270:} |
|
|
|
|
|
|
|
CC rendah perlukan RPM yang tinggi, kalau tidak, teksi pun boleh join race {:1_270:} |
|
|
|
|
|
|
|
enjin v6 tp bleh produce sampai 750bhp, canggeh |
|
|
|
|
|
|
| |
|