Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
53941
View
279
Reply

Seksanya hidup tanggung hutang gara2 MLM

  [Copy link]

Author: I.d       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 9-9-2011 12:43 AM | Show all posts
Sy pn xtau la sebenarnye patut ke x sy sebarkn kisah sy ni pd umum, sbb kdg2 sy rs seolah2 sy memburukkan lg keadaan dan mcm menjatuhkan biz org lain pulak...
Entah la, niat sy cuma nk citer perasaan geram n skt hati ttg sikap upline yg tak b'tggjwb tu. Sy hrp org lain dpt blaja dr kesilapan sy, jgn bertindak terburu2, jgn tamak dgn harta duniawi, krn sikap itulah sy menyesal smp skg... drpd sy melabur xtentu psl dlu, lg bgs klu sy beli brg kemas ker, dh tentu2 hrge sentese naik.bole jugk jd mami jarum kjp..hehehe;p  

Tapi sy rs tak semua upline tu jht dan tipu org kot..emm iyeke??? Entahla kdg2 sy ni berperang dgn perasaan sndri je. tapi bpe kerat je pn yg betul berjaya dibandingkan dgn yg gagal dan menanggung hutang berpuluh ribu. Tgk sy pn dh cukup, 15thn lg br setel loan. Sedihnye tuhan je yg tau.Bygkn la pinjam 20k tp byr blk 40k. :cry:
Hari2 sy pikir, ape cara sy nk buat utk setel loan dgn cpt. Pntg nmpk ape2 peraduan, kuiz,lucky draw,asalkn yg hadiah duit/keta ....msti sy masuk, dgn harapan klu menang bole setel loan. hmmm Runsing.

Dulu bukan sy tak berusaha dlu utk cari downline, tapi bila ikut upline pi jumpe prospek, tetiba sy rasa tak sanggup....Sy tekankn sekali lg disini.
                           SAYA TAK SANGGUP dan SAYA TAK SAMPAI HATI.
-sy cuma diam dan senyum je dpn prospek sy, cuma angguk dan mengiyakan.
walhal ape yg upline sy ngayat prospek tu ntah ape2 smp sy sndri pn x phm dan tak jangka dgn kata2 dia. Mcm mat jenin.
Pernah ada, prospek sy tanya ttg biz ni, dia mcm berminat..tapi sy bole ckp "dahla lupakn je, tak pyh masuk la" <---- sy sndri pn xtau npe sy ckp cmtu, sy rasa bodonye lepaskn peluang, tp yg sy tau sy taknak pikul rs bersalah seumur hidup sekiranye sy menabur janji dan harapan pd prospek tu  tp sy tak tunaikn janji sy.

*Honestly sy ckp :
MLM bukan cara saya utk berjaya dlm bisnes, itu bukan diri saya, bukan sikap saya.
Saya tak sanggup. Memang, biznes ni bukan jual dadah ,bukan jenayah...tapi.....faham2 la.
Berkat ke...? Dorg salu guna ayt 90% kejayaan adlh dr perniagaan, rasulullah s.a.w juga berniaga. TAPI..... rasulullah s.a.w bukan niaga MLM, malah baginda bersikap jujur dan adil dlm berniaga. Haiiiii la manusia zmn skrg ni....pelik..mcm2 hal....

Skg ni brg tu berbaki lg kt umh sy, nk jual bio aura dgn hrge 2000 dan korset 2300 pn sy tak smpai hati, rs mcm menipu org je. Ada kwn sy bli korset tu tp pki 2,3x je pstu tak pakai dh. sy rs bersalah kt dia mcm cekik drh dia pulak. tp klu xjual sy xde income, dan hutg bank potong tetiap bln. Klu jual pulak even sy bg hrge murah tp sy tetap rs bersalah.
Sy lembut hati sgt ke atau sy bodoh sbb korbankn diri sy?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-9-2011 12:53 AM | Show all posts
Ada lg satu kisah benar ni kn, org tu melabur bepuluh ribu dlm 1 skim piramid ni, then bbrpa bln pstu syarikat tu kena serbu, aset suma dibekukan,maka bankrup la..sy dgr cter pakcik tu xbole terima kenyataan yg dia rugi smp jd mental kjp. tak lme pstu dgr cter org jmpe dia gantung diri kt pokok. pstu roh dia salu berkeliaran. terkejut n kesian sgt dgr kes tu, agaknye klu owner skim tu tau kisah ni, ape dia buat ye....? Keras btul hati dorg kn smp sanggup aniaya org cmtu...kenapa perlu menipu utk kaya? Yg pkcik tu pn nape la singkat sgt pemikiran. Semoga ada hikmah dan Allah bantu aku utk berjaya dgn cara yg lebih baik. Aminnn. Sy mmg ada bt biz online dan jualan kecik2 tp bl mengenangkn loan berpuluh ribu tu, aduhaiiii mampu ke sy nk kejar hutg tu.
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2011 02:54 PM | Show all posts
TT klu keja mcm office hours tu gi je buat niaga pasar malam.....
ramai jg la kenalan niaga pasar malam depa keja time pejabat, petang terus shoot gi pasar malam.... dpt rm300/400 semlm ok lah....
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2011 03:29 PM | Show all posts
aku ade kisah psl hai-o ni.

masa aku kj kat putrajaya dulu as kontrak dah heboh dah psl buat loan 20K lebih ni..ramai bdk departement aku join.tapi hasil lebur..

setahun lps tu aku dpt posting jadi cikgu dalam latihan(now dah terlatih dan tetap lagi berpencen)..

satu batalion leader tegar hai-O (aku panggil hai  zero(0) ).. pujuk2 aku join..thn 2007. mase tu hai-o ni tgh di puncak kejayaan kata deme..

tapi prinsip aku mudah je..

DUIT TAKKASN DTG BERGOLEK ATAU TURUN DARI LANGIT!!! :@

so pulanglah mereka ituww dengan kuciwa di hati.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2011 01:26 AM | Show all posts
kesian tt..sabar dan berusaha lagi ya..
mungkin tt boleh jual kuih2 kat opis ke?.
saya ada produk yg boleh tambah pendapatan tt..
modal rm5 jer...klu minat leh pm saya..yg penting bukan mlm.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2011 02:41 AM | Show all posts
ramai yg jadi ranap kerana hai 0, sepupu adik ipar pun ada sampai tergadai rumah pusaka,..sian..
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2011 10:58 AM | Show all posts
Post Last Edit by Brutal at 12-9-2011 11:04
Skg ni brg tu berbaki lg kt umh sy, nk jual bio aura dgn hrge 2000 dan korset 2300 pn sy tak smpai hati, rs mcm menipu org je.I.d Post at 9-9-2011 00:43

sorry to say...bagi aku mmg menipu pun...sebab para ahli menceritakan kehebatan2 produk tersebut yg tak betul...banyak dakwaan2 yg palsu, tidak terbukti (testimoni bukan bukti untuk dikemukakan) dan mengarut...dan sebenarnya aku tak salahkan ahli sebab mereka juga ditipu oleh top leaders mereka...cuma, agak bagus jika kita mengkaji produk yg kita jual...bio-aura bukanlah tak bagus, tapi ianya overpriced...jadi bila mahal, mulalah reka cerita mengarut untuk menghalalkan produk yg mahal tersebut....

Sy lembut hati sgt ke atau sy bodoh sbb korbankn diri sy?

bagi aku, tak bodoh dah....baik rugi sikit kat sini daripada rugi banyak kat "sana" nanti....lagipun, jika kita sanggup tinggalkan yg haram, insya-Allah akan digantikan dari sumber yg halal nanti....
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2011 11:02 AM | Show all posts
Dorg salu guna ayt 90% kejayaan adlh dr perniagaan, rasulullah s.a.w juga berniaga. TAPI..... rasulullah s.a.w bukan niaga MLM, malah baginda bersikap jujur dan adil dlm berniaga. Haiiiii la manusia zmn skrg ni....pelik..mcm2 hal....
I.d Post at 9-9-2011 00:43

ayat wajib geng2 MLM...bila tanya tu hadis ke ayat Al-Quran? mostly yg aku jumpa terkulat2 nak jawap...

bila tanya status hadis tu sahih ke? lagi terkulat2....
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2011 02:12 PM | Show all posts
Reply 41# I.d


   ko jgn letak perasaan bersalah tuh pada diri ko sbb ko sebarkan citer nih utk dijadikan pengajaran & pedoman pd yg lain supaya lbh berhati-hati.ramai org2 kat luar sana jadik mangsa mlm cam ko nih...akhirnya,bisnes ke mana...ko yg menanggung hutang bank utk dilangsaikan.adik ipar aku yg dah 2 thn kawin,tp blm preggy lagi telah diayat oleh member dia konon nya..."dgn pakai korset beautiful nih...peratusan utk preggy adl tinggi"!!!.dek kerana terpengaruh...dia beli la 1 set...pakai x sampai 5 kali cos bila pakai dia rasa nk pitam.skrg nih korset tuh dia simpan jek dlm kotak & letak dlm stor.dah dpt anak 2 ponnn..tp bkn disebabkan pakai koset tuhh...:@
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2011 09:34 PM | Show all posts
pasti bagi permulaan sipenipu MLM ni
akan kata

Doktor, lawyer, akitek, bankers, dan profesional ramai yg joinkan

yg presenter tu pakai ketayap guna hadis tu hadis inikan

soh ko beli produk dia harga riban2 ( harga prooduk cuma 200 jual kat ko 1k)

satu hari 20 org macam ko sangkut
dia untung satu  kepala 8k x 20 =160K ( based satu produk 1K 1 org beli 10)
satu Malaysia  = berapa

pasti yg labur tu semuanya rugi, nak jual kat siapa?

Melayu kelentong Melayu =MLM
Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2011 04:47 PM | Show all posts
Post Last Edit by PrinceOfNorth at 14-9-2011 16:49

macamni lah TT.. sy simpati dgn apa yang terjadi..nak tlg bayarkan pun.. sy pun ada keluarga nak kena tanggung.. apa yg sy boleh bagi.. pada u dan kawan2 senasib u.. ialah peluang menjadi usahawan takaful. modal tak sampai 1% pun dr apa yg u laburkan. setakat rm400 sebulan tu.. u usahakan dapat dlm 10 kes.. insyaAllah bleh cover hutang TT tu..tu baru 10 kes.. kalau rajin sampai 20-50 kes? dlm masa 6 bulan tt leh simpan je duit gaji TT tu.. takyah usik lg dah. just PM me if u interested. dari bisnes ni pun dah ramai yg jadi jutawan. nak dgn taknak saja... siapa rajin berusaha.. dia dapatlah. dok saja merintih nasib diri.. tak kemana pun. be strong kay?
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2011 04:25 PM | Show all posts
saya pon join MLM tapi saya xbuat mcm typical MLM cari org segala.saya jual je barang.sebab barang diaorg bgs. Alhamdulillah dgn jual ni je pun saya blh generate income yg masyuk.
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2011 02:00 PM | Show all posts
hahaha...aku pun sama la wei...sib baik x muflis...
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2011 08:47 PM | Show all posts
Sabarlah dik, anggaplah itu sebagai dugaan dan ujian... Skrg ni cuba fokus nak tambah pendapatan sampingan dgn jual apa2 aje kat online melalui blog2, fb mungkin camni lebih telus dan berkat
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2011 10:09 PM | Show all posts
saya merasa amat kasihan dgn nasib saudara. . dan sedikit terkilan kerana tidak dpt membantu apa2  selain berdoa agar saudara dpt melepasi ujian ini, Insyallah .

ada org sekampung saya  sampai sanggup meminjam kat along demi perniagaan MLM ni, org2 MLM ni pula hina sesangat sampai org kampung pun diorang sampai hati nak tipu..

dunia dunia. .
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2011 02:47 PM | Show all posts
skang kene pk canner nak selesaikan utang ngan bank la plak...ciannyer....
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2011 02:47 PM | Show all posts
aku pun pernah terkena la...huhhuuuu
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2011 04:11 PM | Show all posts
Hmmm...ni 1st time aku nk luahkn mslh dlm forum mcm ni. salunye dok baca org punye je. tp aku rasa s ...
I.d Post at 5-9-2011 14:05



    DCHL KE??
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2011 04:11 PM | Show all posts
macamni lah TT.. sy simpati dgn apa yang terjadi..nak tlg bayarkan pun.. sy pun ada keluarga nak ken ...
PrinceOfNorth Post at 14-9-2011 16:47



    HAI O?
Reply

Use magic Report

Post time 5-10-2011 07:16 PM | Show all posts
Post Last Edit by PrinceOfNorth at 5-10-2011 19:20
HAI O?
zeeha77 Post at 5-10-2011 16:11



   zeeha... hai o modal mau ribu riban lah..! i nye bisnes murah je startingnye.. pm sy untuk tahu lebih lanjut.. kay?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.080879s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list