Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
39309
View
187
Reply

anda cuci tuala wanita sebelum buang?

[Copy link]

Author: miss_bear       Show all posts   Read mode

Author
Post time 16-10-2011 09:49 PM | Show all posts |Read mode
Single Polls , Show Result after voted, Total 434 Users voted
 

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2011 10:40 PM | Show all posts
rasa2 thread ni da penah ade
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2011 10:40 PM | Show all posts
pengotor tahap apekah tak cuci pad sendiri?aiyooooo!!!
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2011 10:53 PM | Show all posts
wajib cuci..darah tu berbau la...hanyir...so,dlm pe keadaan MD akan cuba cari masa untuk cuci..kalu xcuci org boleh anggap ni pengotor la...kalu bolah cuci la..masa nk tukar pad baru tu,cuci dulu yang lama..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-10-2011 10:54 PM | Show all posts
dah search dah tapi x jumpa plak thread ni
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-10-2011 10:57 PM | Show all posts
pengotor tahap apekah tak cuci pad sendiri?aiyooooo!!!
shalin2011 Post at 16-10-2011 22:40


saje je tanya sbb nak tau...

bukan iols x cuci, iols pun cuci gak

tapi iols cuma nak survey bpe ramai cuci n bpe ramai x..



lagi satu, iols nak tau kenapa kita cuci ea?
apa tujuan, apa kebaikan dan apa keburukan sbb iols x pnah plak bincang pasal ni dengan saper2
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2011 11:09 PM | Show all posts
saje je tanya sbb nak tau...

bukan iols x cuci, iols pun cuci gak

tapi iols cuma na ...
miss_bear Post at 16-10-2011 22:57



    kan darah haid tu najis...najis kan kena cuci sampai hilang bau,warna dan rasa...dah lupa ke?
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2011 11:30 PM | Show all posts
harus cuci kalo takmo setaN JILAT darah tu
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 12:19 AM | Show all posts
eh kan da penah ade ni. iols ingat lagi iols menjawap ini
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 12:20 AM | Show all posts
dah ada tpi ai x jwb soalan tu...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 09:05 AM | Show all posts
aii selalu, bukak & koyakkan pad tu..kapasnye buang dlm lubang jamban..plastiknye, bungkus, buang dlm tong sampah...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 09:09 AM | Show all posts
cuci  ler ... mna  leh  x cuci ....   pas   cuci  tu  bungkus2  buang / bako  jer
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 09:25 AM | Show all posts
mende ni bole undang tetamu..hmy3:
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 09:41 AM | Show all posts
sekom TT.... sudah ada ini thread dalam taun nie hoccey
x kn setaun nam kali nak buka thread kot dek non...

jawapan aku adalah :
aku sentiasa cuci.......kalo x cuci ade la setan2 tolong bersihkan darah itue
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 10:12 AM | Show all posts
iols wajib cuci...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 10:29 AM | Show all posts
mesti cuci....
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 10:32 AM | Show all posts
Untuk pengetahuan.
Kaedahlupus tuala wanita

SAYA ingin tahu cara terbaik membuang tualawanita yang sudah digunakan. Ada yang berpendapat ia perlu dicucidulu sebelum dibuang, tetapi ada juga kawan memberitahu memadai jikaia dibungkus dengan baik dan dibuang ke tong sampah.Yang manasatu betul ???

NADIYAH
Klang

Jawapan dr Ustazah Rozi :

    Tuala wanita zamansekarang boleh dilupuskan dengan cara dibungkus dengan baik dandibuang ke dalam tong khas yang disediakan untuk tuala itu atau dibuangke tong sampah. Yang penting dipelihara ialah iatidak digonggong
binatang atau terbuka di khalayak ramai. Tualajenis pakai buang tidak perlu dibasuh dulu,bahkan jika dibasuhbimbang darah akan lebih meleleh di tempat lain. Mereka yangberpendapat ia perlu dibasuh merujuk pada jenis tuala wanita zaman duluyang dipakai semula. Dengan kecanggihan yang ada sekarang, tuala itudirekauntuk dipakai buang.

Waallahu'alam....

sumber : http://myuitm.com/v4/modules.php?name=News&file=print&sid=2529

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 10:39 AM | Show all posts
elis berkata       
                Oktober 23, 2010 pada 1:15 am                

Salam Ustaz,

Lama saya cuba mencari jawapan yang jelas tentang cara menyucikan tuala wanita yang dipakai oleh wanita yang sedang haid. Adakah benar terdapat dalil yang menyatakan bahawa tuala wanita pakai buang perlu dicuci kerana sifatnya sebahagian dari tubuh/ sebagai darah yang keluar akan menuntut haknya di akhirat kelak selain dari makanan jin/ syaitan? Selama ini saya diajar untuk tidak membasuh tuala wanita yang telah dipakai berdasarkan kepada aspek-aspek berikut:


a) faktor kesihatan C darah yang dibasuh di simen di bilik air akan lebih menyebabkan rebakan penyakit bawaan darah. Tuala wanita yang akan dibuang selepas itu, akan berada dalam keadaan lembap menjadi medium utama pembiakan segala kuman.

b) faktor kesucian C tuala wanita pakai buang biasanya di buang (kecuali kalau ada segelintir yang memakainya semula). Hal ini berbeza bagi wanita di zaman dahulu yang memakai kain yang memerlukan ianya dibasuh.

c) Faktor kebersihan C bayangkan darah berselerak di atas lantai bilik air, tambahan pula jika di tandas tempat kerja/ di tandas awam hanya kerana tuala wanita ini dibasuh. Dan potensi untuk ia terjatuh ke dalam lubang tandas adalah tinggi dan akan menyumbat sistem pembentungan.


Pada masa kini, di tempat awam terdapat sistem pembuangan tuala wanita yang bersesuaian dan khas. Di rumah juga, tuala wanita biasanya dibungkus dengan rapi dan dibuang bersama2 sampah lain juga oleh sistem pengangkutan sampah yang teratur. Ia tidak lagi dibuang sewenang2nya di dalam sungai, di belakang semak atau di belakang rumah.

Jadi, jika tuala wanita sebenarnya menjadi kewajipan untuk dibasuh (jika benar terdapat hukum sedemikian), saya akan merubah cara saya yang salah selama ini. Tetapi jika tiada hukum atau perkara berkaitannya tidak jelas, saya berpendapat bahawa adalah lebih baik baginya tidak dibasuh kerana sifat darah yang tidak bercampur air akan kering sendiri dan dengan syarat ia dibalut dengan rapi dan dibuang di tempat yang betul.
Waallahuaalam.

>>>Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.
Islam tidak menggariskan bagaimana mahu menguruskan tuala wanita. Terpulang kepada saudari bagaimana mahu menguruskannya asalkan ia tidak memudharatkan kesihatan, kebersihan dan sebagainya.

Wallahualam.

Sumber : http://soaljawab.wordpress.com/2007/04/20/cara-cara-mandi-wajib-mengikut-sunnah/

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 01:15 PM | Show all posts
kalau kat rumah, cuci.

kalau kat luar seperti ofis, etc, buang terus dalam tong sanitary.
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 01:39 PM | Show all posts
aku tak basuh, tak bermakna aku pengotor. bungkus elok2 dgn tisu, buang. kalau basuh kang satu keje pulak nak basuh tempat yg terkena benda alah tu. bukan boleh main pancut air je. tapi kalau berkunjung kat rumah org, terpaksa basuh sbb risau nti kalau2 ada yg tangan jahat nak ambik benda tu utk buat benda jahat. tapi biasanya aku pakai tampon je. kadang2 je pakai pad.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 01:57 PM | Show all posts
I pun x pernah basuh... x bermakna i pengotor tapi remeh nya nak membasuh, kotor... baik di bungkus dan di buang elok2....

pelik jgak dengan org yg basuh pad...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 02:24 PM | Show all posts
mmg la cuci.....,baik kt ofis aau di rumah....korang nk jd mcm bangsa lain ker...x cuci...?masyallah..
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 02:48 PM | Show all posts
opkos la cuci seblom buang.. walaupun time tu kat mana2 toilet (toilet umah sendiri ke.. toilet umah orang lain ke.. toilet opis.. toilet kat shopping complex.. toilet awam..) kena cuci bersih2 okehhh kalo nak tukar pampers...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 02:48 PM | Show all posts
basuh sbb mak ajar dr dlu..
xtau la nape..
tp da jd habit...
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2011 03:24 PM | Show all posts
bila tengok pendapat ustaz/ustazah kat atas tu, tak mo basuh dah la...
I don wan orang lain dapat mudarat dari tindakan sy...especially my loved ones..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.078110s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list