CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 4782|Reply: 13

Kereta German vs Proton

[Copy link]
Post time 8-11-2011 07:59 PM | Show all posts |Read mode
jom bincang2.. apsal la jauh sgt standerd proton ngan german manufactured car.. dr segi teknologinye, value, extra2 function dlm kete tu, design.. etc2..

ape yg haku nmpk antare sbb jauhnye standerd nih:

1. supplier.. german ade byk supplier part2 kete yg bertaraf dunia.. e.g ZF, continental, knorr-bremse, blaupunkt, siemens etc2.. msia?

2. german mmg dh lama dlm industry automobil.. n big market presence kat dunia.. so byk experience n knowledge kat situ.. proton ade kat uk, middle east

3. persaingan dlm german sndiri.. audi bmw volkswagen mercedes... msia: proton vs perodua?? highly debateable

4. back-up dr university2.. byk kajian/thesis dr bachelor smpi la phd yg dibuat di kelang2 kete di germany.. di malaysia student2 ramai talented just xde peluang mcm kat german..

so ape kate uollss??

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 8-11-2011 08:10 PM | Show all posts
Tak payahlah nak bandingkan dengan German. Kita bandingkan aje dengan Jepun ataupun Korea Selatan sudah boleh.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-11-2011 08:23 PM | Show all posts
jepun n korea selatan pon dh boleh saing2 ngan kete german.. in fact manufacturing style/system kat europe tiru jepun style.. specifically KANBAN system.. toyota yg introduce..
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2011 09:17 PM | Show all posts
sbbnya sikap & mentaliti management & pekerja juga, semuanya ada pemikiran " ala xpe masih lg boleh kowtim, ala sket je ni, ala lain kali bole setel, "

ada seorng wakil dari Bosch german pernah crita utk jd supplier utk syarikat kereta geman ni amatla jerih & perit, susah nk dpt untung mudah,

mcm2 bnda kena bwat, sehinggakan barang yg sekecil2 skru washer pun mereka ingin tahu setiap proses & dokumen yg lengkap utk bnda tu, tiada kompromi
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-11-2011 09:30 PM | Show all posts
Reply 4# H4dRi


    tu satu lg... mentaliti.. mmg x dapek le den nk nolong.. sume mende nk sng je.. tu pasal even dh lebih 20 taun proton establish.. still cam hampeh...:@ :@
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2011 09:48 PM | Show all posts
Reply 5# panglimahitam

tp sjak DSZ amik alih tampuk pemerintahan proton, adela nmpak improvement sket,
kutuk lebih2 krang mngamuk plak enginayar enginayar proton tu nnti sbb rmai yg kna kna keje truk2, da lewat malam bru dpt balik umah, bsoknya pagi pagi da kna dtng opis smula.
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 8-11-2011 10:11 PM | Show all posts
Reply 6# H4dRi


hehe.. kadang2 engineer x besalah pon.. diorng buat keje je..
yg nk kene betulkn management la kot..  mandai2 je haku pale kat sini..
tp tu la xleh gak nk salahkn proton 100% gak.. sbb kat proton x diback-up oleh supplier2 mcm kat german..
so.. kite sbgi rakyat msia boleh tgk nih sebagai peluang ntok buat bisnes ..
nnt boleh la klua siemens, bosch versi malaya..
Reply

Use magic Report

Post time 8-11-2011 10:25 PM | Show all posts
Reply 7# panglimahitam


   Bosch mmng da ade kt malaysia da pun, kat penang sane kilangnye, dlu yg jd supplier proton tu kebnyakannye kroni orng2 tertentu sje skrng da kurng kot pengaruh kroni
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 8-11-2011 10:39 PM | Show all posts
Reply 8# H4dRi


    maksud haku bosch versi pure local.. .. tuka name sket.. instead bosch.. jd la borhan.. or boboi.. or botak..
Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2011 11:19 AM | Show all posts
jom bincang2.. apsal la jauh sgt standerd proton ngan german manufactured car.. dr segi teknologinye ...
panglimahitam Post at 8-11-2011 19:59



    German leh changgih
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2011 11:44 PM | Show all posts
TT nak keta german satu
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2011 02:46 PM | Show all posts
Post Last Edit by dombot at 2-12-2011 14:50

Nak compare boleh tapi mesti apple to apple. Proton Vs German cars sama macam Harimau Muda Vs Germany.  Aku hanya menceritakan hakikat sebenar.

Aku pernah jugak melawat kilang2 engineering kat Germany nun. Mesin buat gear terbesar kat dunia ni pun aku tgk kat sana. Nak ckp dia macam Jepun aku rasa dia lg advance. Berani ckp sebab aku dah tgk dengan mata kepala aku sendiri. Dari segi engineering kalau bab mechanical dan geometri champion dia mmg Germany. Jepun pun kene tunduk kat sini. So ditambah dengan pengalaman beratus tahun dlm engineering camner kita nak compare Proton Vs kereta Germany? Even Jepun banyak tiru German. Mr. Otto, Mr. Diesel, Mr. Wankel , Mr.  Von Trapp... semuanya asal German. Masa Jepun jajah Malaya dia dah buat Kapal terbang... huhuhu... kita dok makan ubi kayu lg time tu...

Kalau nak compare dengan kereta China ke, Korea ke lebih sesuai. Kalau di Korea polisi kereta dia lg strict. Tak pasti skrg macam mana tetapi masa dulu kereta2 Jepun yang nak masuk pasaran korea hanya dibenarkan dlm 3 warna... Hitam, Putih, Silver kalo tak silap la.. so aku rasa kalau kat Malaysia ni persaingan Proton hebat jugakla.

So aku tak expect Proton akan match dengan kereta German dlm masa terdekat. Yang lg penting ialah menambah baik kualiti produk. Lgpun dalam kalangan negara Islam ada ke yang buat kereta? Dalam Asia Tenggara pun Proton jer rasanya yang ada design sendiri. Indonesaia dulu ada kereta nasional gak... Timor collaboration dengan Kia. Skrg dah takder. So aku support jer Proton. Kalau org Islam sendiri tak buleh tunjuk support agak malang la. Aku pun pakai Proton. Alhamdulilllah dah 14 tahun xder masalah major.

Apapun kereta German mmg bagus. Walau hakikatnyer Proton masih jauh dibawah tapi inilah yang kita ada pun. Rasanya ada beratus company2/vendor yang buat komponen untuk Proton. Jadi selain buat kereta industri2/teknologi2 lain yang berkait turut akan berkembang dengan Proton. It's actually much bigger than what you think.

Mengutuk modal air liur jer, kalau suruh kira besar mana stud nak pakai untuk ikat tayar pun lum tentu boleh buat. Pesanan untuk 'pakar2' kereta tempatan.

Sorry yer TT panjang sket. Cuma kongsi apa yg saya tau.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2011 02:22 AM | Show all posts
pd aku masa bukanlah peranan utama utk dijadikan alasan knp kereta kita x blh berkualiti.

analogi mudah kalo jepun bleh jd negara maju dlm ms 100 tahun, adakah negara lain kalo diberi masa selama 100 tahun akan blh jd maju setaraf atau lebih baik dgn jepun?

belum tentu.

so, apa yg aku nak smpikan, sejauh mn kita bleh adopt dan exposure sesuatu teknologi tu kita akan jd lebih matang dr yg sepatutnya.

1 lg anologi mudah, seorang panglima yg berada selama sebulan di medan peperangan adalah lebih hebat berbanding seorang panglima yg 10 tahun berada di zaman aman.

pengalaman tu penting.mcm mn nak dpt pengalaman?kena exposure cr sebanyak mungkin masalah dan selesaikan.tp kita bila jumpa masalah lebih suka tutup atau buat jln penyelesaian simplistik.

cth mudah, ambik teknologi dr syarikat kereta A, bawak masuk malaysia kemudian tukar logo n claim ni adalah kereta Malaysia.adeh mcm ni sapa2 pun leh buat.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2012 02:03 AM | Show all posts
sbbnya sikap & mentaliti management & pekerja juga, semuanya ada pemikiran " ala xpe masih lg boleh  ...
H4dRi Post at 8-11-2011 21:17



   sungguhh,,btol 2..mementingkan kualiti mey =.="
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

23-4-2024 08:03 PM GMT+8 , Processed in 0.213040 second(s), 41 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list