Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
16904
View
216
Reply

Harga rumah turun pd tahun 2012 -#64 kejatuhan hartanah global mula berlaku!

  [Copy link]

Author: penjejak_awan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 24-12-2011 09:25 AM | Show all posts |Read mode
Post Last Edit by penjejak_awan at 26-12-2011 20:17

Pasaran hartanah dijangka lembap tahun depan


2011/12/24PASARAN hartanah tempatan dijangkakan menyaksikan kelembapan secara beransur-ansur tahun depan, mengambil kira ketidakpastian dalam ekonomi global.

Presiden Persekutuan Hartanah Antarabangsa (FIABCI) Malaysia, Yeow Thit Sang, berkata unit kediaman mewah sudah pun mengalami penurunan dalam harga dan pembelian.


Semakin kurang pegawai dagang dari syarikat multinasional (MNC) yang datang ke sini dan sewa dengan hasil antara enam hingga lapan peratus tidak lagi mampu dicapai.
Pelabur dalam unit hartanah sebegini perlu menunggu lebih lama untuk merealisasikan pelaburan mereka. Kelembapan dalam ekonomi global pastinya memberi kesan kepada pasaran hartanah mewah, katanya kepada BERNAMA dalam satu temu bual baru-baru ini.

Yeow yang turut menjangkakan penurunan untuk ruang pejabat tahun depan, berkata kategori berkenaan sudah terlebih bina dan jumlah yang masih belum terjual sudah dirasai di pasaran dengan sewa mengalami kejatuhan dan kadar pengambilan agak perlahan.

Bagaimanapun, katanya, terdapat permintaan besar untuk kediaman kos sederhana rendah dan kos sederhana di bawah RM300,000 apabila kebanyakan pemaju membina unit mewah untuk meraih untung pada masa yang baik.

Usaha kerajaan dalam membina hartanah sedemikian secara usaha sama dengan pemaju akan membantu mereka yang berpendapatan rendah memiliki rumah mampu milik.
Membina kediaman sedemikian tidak akan cukup cepat untuk melegakan permintaan yang tertahan dalam masa lima tahun lalu, katanya.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 09:43 AM | Show all posts
rege umah atas rm400k je la kot yg menurun, umah rege bwah rm400k makin naik
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 09:51 AM | Show all posts
harap betul la nk bli rumah ni
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 10:01 AM | Show all posts
Sapa la nak beli rumah harga juta juta lagi pada tahun depan, rasanya rumah dibawah harga 500k masih menjadi permintaan tinggi
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 10:15 AM | Show all posts
Harga rumah sekarang memang tak masuk akal dan mengerikan
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 10:52 AM | Show all posts
Reply 5# mdmyana


    Betol3x....kt tpt ai, keluasan umah/apt xbeso mana pon...design bese2 jah...skali price punya la tinggi
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 10:59 AM | Show all posts
Reply 6# Keduarc

Ape nak buat...

Rumah yang murah yang lebar 3 kaki tapi dalam dia 7 kaki tue...
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 11:22 AM | Show all posts
Sapa la nak beli rumah harga juta juta lagi pada tahun depan, rasanya rumah dibawah harga 500k masih ...
honam Post at 24-12-2011 10:01



   tapi di mesia ..  syarat2 untuk membeli rumah pada pendatang luar amat longgar .
pasai tu walaupun harga hampir juta2 ,  tapi masih laku pasai ramai orang spore kaa

mai duduk .  nak harap orang2 sini ..  rumah2 flat saja depa mampu duduk .

,emang tak lama lagi rakyat kita makin kurang duduk dalam bandar2 .
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 12:14 PM | Show all posts
yeay...leh beli umah...{:4_500:}
mmg plan nk beli umah next year...amin
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 12:25 PM | Show all posts
Sapa la nak beli rumah harga juta juta lagi pada tahun depan, rasanya rumah dibawah harga 500k masih ...
honam Post at 24-12-2011 10:01


lebih baik menyewa dari beli.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 12:28 PM | Show all posts
yeay...leh beli umah...
mmg plan nk beli umah next year...amin
niniewawaa Post at 24-12-2011 12:14


rmh2 super kondo & rmh2 mewah jer yg turun rega.  rmh2 below 300k harga tak effect sbb demand dari rmh mewah dah beralih kpd rmh2 ni. dulu pemaju2 byk fokus kpd super2 kondo utk keuntungan cepat.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 12:34 PM | Show all posts
kat KL ni bertuah la rege rumah nak turun.. makin lama makin naek ada la... belah2 sg buloh sane pun dah start naik dah rege dia..
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 12:41 PM | Show all posts
mungkin diorang baru sedar bila tgk citer 2012 kot...
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 03:36 PM | Show all posts
so tahun 2012..masa terbaik untuk kita beli rumah
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 03:38 PM | Show all posts
ditambah dengan skim rumah pertamaku dan pelbagai skim lain yang dibawah RM300,000 rasanya harga memnag akan turun..kalau perasan..sekarang dah ada tanda..iaitu semakin banyak iklan rumah lelong ditampal..dan semuanya bawah 300K..nak tak nak jer
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 03:53 PM | Show all posts
Pi buat rumah mewah banyak2  wat aper bukan ramai yg mampu nak beli
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 04:19 PM | Show all posts
dulu warganegara asing nak beli hartanah dgn minimum sekian2 harga..tp skang harga tuh tak dirivise... rumah dah mencanak2 naik harga...peraturan tetaplah yg tuh.
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 04:20 PM | Show all posts
harga hartanah yg jatuh nie rumah2 mewah...rumah rm1juta menurun harga 20,30%..jadi rm700k,rm800k..still diluar kemampuan rakyat biasa.

rumah bawah rm300k,rm400k still tak terjejas.....
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 05:15 PM | Show all posts
hopefully.. suma rega rumah thn depan turun....

rega umah skrg getting skeri n krazi arrrrrrr
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 10:54 PM | Show all posts
bagus berita ni....
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 11:08 PM | Show all posts
...murah mcm mane pun..kalau xde duit
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 11:25 PM | Show all posts
yeay...leh beli umah...
mmg plan nk beli umah next year...amin
niniewawaa Post at 24-12-2011 12:14



    aku pun plan nak beli umah tahun depan...harap2 turun 20% pun jadi laa...
Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 11:43 PM | Show all posts
tunggu komen sis kabu

Reply

Use magic Report

Post time 24-12-2011 11:50 PM | Show all posts
skang ni aku dok kat dlm umah yg aku beli sendiri.

alhamdulillah..
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2011 12:07 AM | Show all posts
baghal naik speda tak masuk ke?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.055673s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list