View: 7533|Reply: 8
|
cara mengurus kewangan bisnes part time enterprise
[Copy link]
|
|
Salam..
- sy berkerja di sektor swasta berpendapatan 1700..
- sy ada membuat kerja part time dalam bidang service anggaran income dalam (-+700 monthly) ** mungkin lebih bergantung kepada rezeki dr -Nya..
-baru2 nie saya ada mendaftarkan perniagaan sy
1. buka syarikat enterprise
2. bukak account bank syarikat.
masalah sekarang :-
1. sy xtau mcm mana nak urus kewangan wang masuk n wang keluar?
2. mcm mana dengan income tax plak?
3. dorng akan audit kan ?
** mungkin masalah sy xde la sebesar mana , harap otai2 dapat membantu sy..
TERIMA KASIH..
** info - sy mendaftarkan perniagaan nie bukan ape , kerana gaji sy kecik dan bila nak buat pinjaman perumahan asyik2 gagal je.. sy masih bujang dan tiada cara lain untuk support fnancial sy. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 1# PakUSUman
wang keluar masuk tu rekodkan jer untuk apa...
akhir tahun kira lah untung rugi nyer.....
keuntungan enterprise rasanya dianggap sebagai pendapatan individu for tax purposes..
campurkan kepada pendapatan tahunan kita saperti biasa...
selepas ditolak pelepasan... kira laa berapa kena bayar...
kalau 1700 + 700 sebulan.... sikit jer rasa tax kena bayar |
|
|
|
|
|
|
|
Salam..
- sy berkerja di sektor swasta berpendapatan 1700..
- sy ada membuat kerja part time dal ...
PakUSUman Post at 5-3-2012 16:50
salam pakusu..
kalau dah buka enterprise kat ssm kena buat laporan tahunan kewangan. bermula dari mencatit perbelanjaan keluar dan mencatit jualan masuk dalam buku lejer. simpan semua bill/resit berkenaan untuk rujukan. tiap bulan total kan berapa jumlah dan seterusnya baki dibawa kebulan hadapan sehinggalah cukup setahun. Dari situ akan dapat untung rugi perniagaan.
untuk mendapatkan maklumat income-tax, terlebih dahulu pakusu kena register dikaunter atau melalui online. pihak LHDN akan menghubungi pakusu untuk mendapatkan maklumat lanjut. perlu diingatkan pendapatan tetap pakusu semestinya syarikat ditempat kerja ada memberi borang EA sebagai rekod.
diharap dapat membantu. maaf sekiranya salah maklumat. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply 3# rospinki
perlu buat buku lejar ker ?
untuk wang keluar masuk itu ?
dorg akan datang audit ker ? alamat yg sy guna pakai sekarang adalah alamat rumah kawan sy..dorg akan datang melawat ker?
** mungkin soalan sy ,dah mcm budak tadika je huhuhu |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by tampinus at 6-3-2012 11:28
xnak pening kepala pak su.. buat mcm saya..
segala belian xkiralah cekodok goreng pisang sekalipun.. kita ambik resit.
kalau xde resit kita buat sendiri tulis apa kita beli..
simpan semua resit sebulan..
cukup sebulan.pg hantar kat budak akaun..upah budak2 akaun tolong buat..
skrg ni rate dalam RM80 - RM100 utk satu bulan P&L dan Balance Sheet akaun.
diorang siap filingkan resit2 tu.. dan penyata mak nenek mengenai company kita..
dah cukup setahun nanti baru tanya kat akauntan berbayar kita tu camne nak byr cukai hape ke..
sekian terima kasih.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply rospinki
perlu buat buku lejar ker ?
untuk wang keluar masuk itu ?
dorg akan datan ...
PakUSUman Post at 6-3-2012 08:18
kena pakusu...buku lejer tu akaun manual ada jual dikedai buku. ADa 5 ruang kosong..ikut apa yang diletak seepti No. Perkara/description, Debit (Masuk) Credit (keluar) Balance / Baki. Catitkan yang berkenaan dengan operasi perniagaan pakusu, simpan resit pembelian dan resit minyak untuk pengangkutan. Kos perbelanjaan asas seprti sewa kedai/minyak kereta dan alatan perlu disimpan rekod sebagai bukti perbelanjaan. Sekiranya pengiraan untuk cukai tahunan dibuat, perbelanjaan tersebut membantu mengurangkan cukai yang dikenakan keatas perniagaan pakusu.
lebih baik buat rekod, selalunya org LHDN tak check detail, tapi cuma buat bukti rekod sahaja.
apa2 bole je tanya lagi...harap dapat membantu
tks.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply 6# rospinki
sy tiada pekerja admin... so ,semua sy kena buat sendiri..
pekerja bergantung kepada job yang pakusu dapat la.. biasanya 3 orang la,gaji dorg bayar cash..
so , kena beli buku lejar la..macam buku budak2 akaunt sekolah menengah tue ker ?
**kalo ikut kepala pakusu , x payah nak regester company pon ,tapi coz nak apply loan rumah senang..nak bagi kuat financial pakusu la ni.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply rospinki
sy tiada pekerja admin... so ,semua sy kena buat sendiri..
pekerja bergantung ...
PakUSUman Post at 6-3-2012 14:47
ooo..pelan2 pakusu, kena cari buku mcm budak sekolah akaun tu. Kalau admin ni tk susah...janji simpan ikut dokumen. Tajuk job...dokumen berkaitan..dan akaun letak file lain.
lama2 ok la..senang je. Kalau ada file kat LHDN senang nak buat loan ke apa2 keje berkaitan dgn goverment.
bye.. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|