Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
51772
View
584
Reply

Famous Atheists/Freethinker/Agnostic Quotes<>Kata Mutiara<>

[Copy link]

Author: banapore       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 14-12-2012 05:44 PM | Show all posts
zonan posted on 14-12-2012 05:38 PM
Sekurang-kurangnya para agamawan tu berusaha untuk mencari bukan sekadar duduk malas mcm para athe ...

lebih baik dok diam drpd menipu dan berkhayal.
Reply

Use magic Report

Post time 14-12-2012 05:47 PM | Show all posts
Lebih baik berusaha drpd bermalas-malasan.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-12-2012 06:58 PM | Show all posts
zonan posted on 14-12-2012 05:47 PM
Lebih baik berusaha drpd bermalas-malasan.

berusaha mencari idea untuk penipuan lebih merugikan kerana hidup dalam kepalsuan yg penuh dgn khayalan.
Reply

Use magic Report

Post time 14-12-2012 09:12 PM | Show all posts
banapore posted on 14-12-2012 06:58 PM
berusaha mencari idea untuk penipuan lebih merugikan kerana hidup dalam kepalsuan yg penuh dgn kha ...

Berusaha mencari Tuhan bukanlah suatu pernipuan tetapi atheism adalah satu penipuan - menipu diri sendiri.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-12-2012 10:25 PM | Show all posts
zonan posted on 14-12-2012 09:12 PM
Berusaha mencari Tuhan bukanlah suatu pernipuan tetapi atheism adalah satu penipuan - menipu diri  ...

tiada masalah untuk berusaha mencari tuhan...tetapi agama tak perlu di reka untuk menipu manusia lain sambil kaitkan agama agama mereka adalah dtgnya dari tuhan.


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-12-2012 10:26 PM | Show all posts
Sometimes people hold a core belief that is very strong. When they are presented with evidence that works against that belief, the new evidence cannot be accepted. It would create a feeling that is extremely uncomfortable, called cognitive dissonance. And because it is so important to protect the core belief, they will rationalize, ignore and even deny anything that doesn't fit in with the core belief. -Frantz Fanon



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 17-12-2012 08:49 AM | Show all posts



Behavior and actions create your life. Make it count. Remember who you are. Be your best self! BE the change you wish to see in the world!

Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2012 12:10 PM | Show all posts
banapore posted on 16-12-2012 10:25 PM
tiada masalah untuk berusaha mencari tuhan...tetapi agama tak perlu di reka untuk menipu manusia l ...

Sekurang-kurangnya orang beragama ini percaya kepada kewujudan Tuhan tetapi atheist menyangkal kewujudan Tuhan dan mengatakan alam ini terjadi dengan sendirinya dan percaya Sains adalah segala-galanya untuk merungkai misteri alam semesta. Adakah mereka sedar Sains tidak dapat membuktikan segala-galanya kerana ada perkara yang Sains tak dapat jelaskan seperti Roh, konsep Singularity, metaphysics etc.
Reply

Use magic Report

Post time 18-12-2012 03:19 PM | Show all posts
zonan posted on 17-12-2012 12:10 PM
Sekurang-kurangnya orang beragama ini percaya kepada kewujudan Tuhan tetapi atheist menyangkal kew ...

Ya,sains tidak boleh membuktikan segala-galanya,tetapi sains boleh membuktikan dengan jelas apa yg dipercayai oleh agama pada zaman dahulu adalah salah.

Sebagai contoh, kitab Bible percaya bumi baru berusia 6000 tahun,tetapi ia sudah tidak betul lagi.Bumi berusia  tidak kurang dari 4.5 billion tahun.Al-Quran percaya bumi adalah rata,matahari mengelilingi bumi dan langit diperbuat dari struktur keras dan sekarang sains membuktikan bumi adalah sfera,bumi yg mengelilingi matahari,dan langit adalah kekosongan dan secara langsung membuktikan agama Islam/Kristian bukan datang dari tuhan.

Begitu juga dengan asal-usul manusia,sains berjaya membuktikan manusia dan haiwan berevolusi dari makhluk zaman terdahulu dan menyebabkan kepercayaan agama samawi bahawa manusia dan haiwan dicipta dlm keadaan asal sama seperti keadaan sekarang adalah salah.Di kalangan negara2 yg celik sains serta maju,kisah Adam dan Hawa adalah karut sama sekali.

Atheist menolak kewujudan tuhan kerana tiada fakta/bukti yg menyokong kewujudan tuhan.Itu sahaja.Jika setiap benda mesti diciptakan,maka siapa yg cipta tuhan?

Golongan theist mungkin menjawab tuhan adalah eternal/abadi.Dan kemudian atheist pun boleh menjawab alam semesta adalah eternal kerana tiada bukti/fakta yg membuktikan bahawa alam semesta ini diciptakan.


Reply

Use magic Report

Post time 18-12-2012 03:32 PM | Show all posts
zonan posted on 14-12-2012 05:47 PM
Lebih baik berusaha drpd bermalas-malasan.

Setakat apa yg aku tahu,orang pagan dan atheistlah orang yg paling rajin berusaha untuk mengkaji alam ini.Kebanyakan golongan pemikir dan saintis datang dari pagan dan atheist.Golongan yg paling malas adalah orang Islam.Tiada langsung nilai intelektual yg dihasilkan oleh orang Islam melainkan kitab-kitab agama yg penuh dgn kekarutan serta kisah2 karut yg tiada bukti yg menyokongnya.Orang Kristian,Yahudi dan Hindu mungkin lebih rajin dlm menghasilkan nilai ilmu.

Sebelum anda nak sebut pasal zaman sains Islam,janganlah anda sebut pasal Ibnu Sina,Al-Razi,Ibnu Rushd atau majoriti saintis zaman tersebut.Mereka bukanlah Islam,mereka adalah skeptik dan dalam erti kata lain,murtad.Ini adalah contoh kritikan para pemikir zaman keemasan Islam spt Al-Razi,Al-Warraq terhadap agama2,nabi2 dan kitab2:

http://www.youtube.com/watch?v=csEJFYwcnRA








Last edited by prototaip on 18-12-2012 03:38 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-12-2012 08:21 AM | Show all posts
zonan posted on 17-12-2012 12:10 PM
Sekurang-kurangnya orang beragama ini percaya kepada kewujudan Tuhan tetapi atheist menyangkal kew ...

Jawapan anda membuktikan agama agama memang rekaan manusia tetapi anda sibuk menyalahkan kepercayaan lain.
Tuhan bukan hak milik pencipta agama dan pengikutnya.Aturan untuk manusia di reka oleh manusia dikaitkan dgn tuhan.


Reply

Use magic Report

Post time 20-12-2012 11:04 PM | Show all posts
prototaip posted on 18-12-2012 03:19 PM
Ya,sains tidak boleh membuktikan segala-galanya,tetapi sains boleh membuktikan dengan jelas apa yg ...
Al-Quran percaya bumi adalah rata,matahari mengelilingi bumi dan langit diperbuat dari struktur keras dan sekarang sains membuktikan bumi adalah sfera,bumi yg mengelilingi matahari,dan langit adalah kekosongan dan secara langsung membuktikan agama Islam/Kristian bukan datang dari tuhan.


Al-Quran tidak menyatakan bumi itu rata sebaliknya Ia menerangkan bahawa Allah membentangkan bumi ini dengan luas untuk memudahkan kita bergerak.

Atheist menolak kewujudan tuhan kerana tiada fakta/bukti yg menyokong kewujudan tuhan.Itu sahaja.Jika setiap benda mesti diciptakan,maka siapa yg cipta tuhan?


Tetapi tanda2 kewujudan Tuhan itu ada di sekeliling kita. Lihat saja bagaimana bumi, sistem suria, bintang2 dan galaksi2 dalam keadaan tersusun menjalankan tugas masing2 mengikut hukum fizik yang jika dibuat pengiraan dalam bentuk matematik menjadi begitu cantik dan harmoni. Kalau tidak mahu lihat di luar, lihat saja dalam diri sendiri bagaimana proses2 dalam tubuh badan berjalan dengan lancar tanpa perlu kita kawal. Siapa yang mengawalnya? Fikirkanlah.

Ya mmg setiap benda mesti diciptakan tetapi ia adalah benda manakala Tuhan pula tidak dicipta kerana Dia adalah Tuhan. Sekiranya Tuhan dicipta maka Dia bukan lagi dikira sebagai Tuhan kerana mempunyai kelemahan kerana tidak dapat 'berdiri' dengan sendirinya.

Golongan theist mungkin menjawab tuhan adalah eternal/abadi.Dan kemudian atheist pun boleh menjawab alam semesta adalah eternal kerana tiada bukti/fakta yg membuktikan bahawa alam semesta ini diciptakan.


Alam semester bukan eternal dan para saintis juga bersetuju bahawa ia akan binasa suatu masa nanti samada dalam bentuk 'Big Freeze' atau 'Big Crunch'
Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2012 12:09 PM | Show all posts
zonan posted on 20-12-2012 11:04 PM
Al-Quran tidak menyatakan bumi itu rata sebaliknya Ia menerangkan bahawa Allah membentangkan b ...

Bumi sememangnya rata berdasarkan Al-Quran dan ia disokong oleh keseluruhan hadis nabi mengenai kosmologi.Malah kesemua pentafsir al-Quran sebelum ilmu sains moden seperti Ibnu Kathir,Jalalyn dan Ibnu Abbas sememangnya berpendapat seperti itu.Jika kesemua ayat2 Quran dan hadis2 mengenai bumi,matahari,langit,bulan,bintang dikumpulkan bersama secara konsisten,model alam semesta menurut agama Islam adalah seperti berikut:



Diambil dari website: http://alisina.org/blog/2011/01/17/islamic-cosmos/  

Penafian golongan apologist islam bahawa bumi tidak rata adalah hujah yg sama ada datang dari golongan yg
A)yg menolak kesemua hadis
ataupun
B)yg hanya menafsirkan semula Al-Quran dalam konteks zaman moden.Tetapi dalam masa yg sama menghiraukan ayat2 al-quran serta hadis2 yg konsisten dgn ayat quran tersebut.Dan golongan tradisional Islam pasti tidak akan bersetuju dgn golongan ini kerana melawan golongan ulama zaman dahulu yg dianggap lebih faham al-Quran berbanding zaman sekarang.Sila rujuk mana2 orang agama/ulama yg tidak mempunyai pengetahuan sains moden ataupun tafsir2 oleh ulama dahulu.Malah pada tahun 1993 Mufti Arab Saudi Ibn Baaz telah mengeluarkan fatwa sesiapa yg mempercayai bumi adalah bulat adalah atheist yg patut dihukum.

Secara amnya,kosmologi Islam sememangnya memenuhi model kosmologi zaman dahulu yg sudah tidak lagi benar seperti:
A)bumi adalah rata,tetap,tidak bergerak dan merupakan pusat kepada alam semesta.
Malah menurut penciptaan alam semesta dalam Quran, ia dicipta dahulu sebelum matahari dan bintang.

B)matahari,bintang,dan planet bergerak mengelilingi bumi.
Kejadian siang dan malam berlaku akibat matahari bergerak.Konsep Geocentrism sudah tidak lagi benar pada zaman sekarang.

C)bintang dan matahari adalah rata seperti duit syiling serta saiz mereka lebih kecil dari bumi.
Kepercayaan2 karut seperti bintang2 bergerak utk mengejar syaitan/jin,bintang2 jatuh ke bumi ketika kiamat hanya boleh diapply utk model lama kosmologi.

D)langit adalah keras dan berstruktur.
Akan jatuh dan menimpa mati manusia ketika kiamat.Di sebalik langit adalah 6 lagi lapis langit.Selepas langit ketujuh adalah tempat Arasy Allah.

E)Antara bumi dan lapisan langit pertama, ada udara.
Sila rujuk kisah penciptaan bumi serta kisah Isra Mikraj,di mana Buraq makhluk bersayap terbang ke langit pertama.Macam mana benda bersayap nak terbang ke langit pertama jika udara sudah tidak wujud lagi utk membolehkan daya tujahan ke atas menolak sayap menurut kosmologi zaman sekarang?Menyedari hakikat ini,sebahagian ulama zaman sekarang menganggap Isra Mikraj adalah bersifat spiritual bukannya realiti.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Apabila saintis merujuk kepada kemusnahan universe,universe dalam konteks itu adalah matter seperti bumi,matahari,bintang.Ya,matahari dan bumi akan hancur,tetapi setelah mereka hancur jisim mereka berubah kepada tenaga.Ia tak akan hilang dan lesap begitu saja.Tiada fakta sains yg menyokong benda jisim yg lesap terhapus begitu saja tanpa berubah dlm bentuk tenaga.

Teori bermulanya alam semesta menurut teori big bang adalah setiap objek alam semesta bermula dari satu singularity.Singularity ini adalah energy yg infinite,tiada jisim lagi,pure energy dan ini adalah first state.Tiada fakta sains membuktikan bahawa singularity ini dijadikan dari something jadi, singularity ini boleh dianggap eternal serta sebagai universe juga.Ada hipotesis yg mengatakan apabila alam jisim ini musnah,semua mass akan bertukar kepada singularity semula.Kemudian big bang yg seterusnya akan terjadi dan alam semesta yg baru akan terbentuk.Proses akan berulang selama-lamanya.

Ehem,jika ini benar,bukankah agama Hindu sudah membuktikan bahawa agama dia adalah benar secara saintifiknya manakala agama samawi adalah agama yg salah?Kalau dilihat dari segi kosmologi serta biologi sekalipun,agama Hindu adalah satu-satunya agama yg berjaya reconcile dgn ilmu zaman moden.

http://www.youtube.com/watch?v=aHT1atokFPU
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kepercayaan bahawa tuhan adalah eternal ka,abadi ka,Qiamuhu binafsihi ka,hanyalah berasaskan assertion serta andaian sahaja.Tiada fakta yg menyokong bahawa tuhan wujud apatah lagi sama ada ia eternal atau tidak.Saya pun boleh membuat assertion bahawa Algok adalah entiti yg mencipta tuhan yg eternal X tahun dahulu,di mana Algok adalah etimata,iaitu lebih abadi dari eternal dan X adalah nilai yg lebih besar dari infiniti.Tetapi,tuhan tidak mahu mengaku bahawa dia juga turut dicipta infinite tahun dahulu oleh Algok,dia menipu dan menyuruh golongan manusia utk percaya tuhan adalah abadi.Tengok!Saya pun boleh buat assertion jugak.  

http://rationalwiki.org/wiki/God_of_the_gaps
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adalah lebih baik saya mengaku bahawa saya tidak tahu apa yg menyebabkan singularity wujud berbanding orang Islam yg mengaku ada pengetahuan mutlak pasal alam ini walaupun ia hanyalah sekadar assertion sahaja dan kemudian memaksa penganut agama lain utk jadi bodoh,ganas dan mundur macam penganut dia.

http://www.youtube.com/watch?v=D1-x1zGb6dM   

prototaip~Walaupun secara saintifiknya saya adalah seorang atheist secara falsafahnya saya adalah hindu.Sekurang-kurangnya saya boleh mengikut 100% ayat2 kitab Veda tanpa rasa bersalah berbanding ayat2 kitab Quran.Memang mustahil utk saya menyembelih binatang kerana menyedari keturunan manusia berjuta-juta tahun dahulu adalah sama taraf pemikirannya dengan makhluk yg disembelih.Melabelkan orang yg tak seagama sebagai kafir harbi ka ,zimmi ka serta membunuh atas nama agama adalah bercanggah dgn moral diri saya. Last edited by prototaip on 21-12-2012 12:37 PM

Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2012 02:35 PM | Show all posts
prototaip posted on 21-12-2012 12:09 PM
Bumi sememangnya rata berdasarkan Al-Quran dan ia disokong oleh keseluruhan hadis nabi mengenai ko ...
B)yg hanya menafsirkan semula Al-Quran dalam konteks zaman moden.Tetapi dalam masa yg sama menghiraukan ayat2 al-quran serta hadis2 yg konsisten dgn ayat quran tersebut.Dan golongan tradisional Islam pasti tidak akan bersetuju dgn golongan ini kerana melawan golongan ulama zaman dahulu yg dianggap lebih faham al-Quran berbanding zaman sekarang.Sila rujuk mana2 orang agama/ulama yg tidak mempunyai pengetahuan sains moden ataupun tafsir2 oleh ulama dahulu.Malah pada tahun 1993 Mufti Arab Saudi Ibn Baaz telah mengeluarkan fatwa sesiapa yg mempercayai bumi adalah bulat adalah atheist yg patut dihukum.

Tak usah lah nak kelentong yg Sheikh Ibn Baz keluarkan fatwa bahawa sapa yg percayai bumi bulat adalah atheis.
Sheikh Ibn Bâzs fatwâ on the matter:

    According to the people of knowledge the Earth is round. Indeed, Ibn Hazm and other scholars have declared that there is consensus on this matter among the people of knowledge This means that all of the surface of the Earth is connected together so that the form of the planet is like a sphere.

    Nevertheless, Allah has spread out the Earth's surface in relation to us, and He has placed upon it firm mountains, the seas, and life as a mercy for us. For this reason, Allah said: "And (do they not look) at the Earth, how it was spread out flat (sutihat)." [Sûrah al-Ghâshiyah:20]

    Therefore, the Earth has been made flat for us in regards to our relationship to it to facilitate our lives upon it and our comfort. The fact that it is round does not prevent that its surface has been made flat for us. This is because something that is round and very large, then its surface will become very vast or broad, having a flat appearance to those who are upon it."

sumber

Argumen kamu adalah copy paste dari Ali Sina yg langsung tiada pelajaran dan sehingga kini tak tau sapa dia.

Last edited by sam1528 on 21-12-2012 03:15 PM

Reply

Use magic Report

Post time 21-12-2012 11:13 PM | Show all posts
prototaip posted on 21-12-2012 12:09 PM
Bumi sememangnya rata berdasarkan Al-Quran dan ia disokong oleh keseluruhan hadis nabi mengenai ko ...
A)bumi adalah rata,tetap,tidak bergerak dan merupakan pusat kepada alam semesta.
Malah menurut penciptaan alam semesta dalam Quran, ia dicipta dahulu sebelum matahari dan bintang.

Seperti yang saya terangkan sblm ini Al-Quran menerangkan bahawa bumi ini dibentangkan luas untuk memudahkn manusia bergerak seperti dlm ayat Quran di bwh:
"Dan bumi ini Kami bentangkan, dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang kukuh terdiri, serta Kami tumbuhkan padanya tiap-tiap sesuatu yang tertentu timbangannya." (15:19)

B)matahari,bintang,dan planet bergerak mengelilingi bumi.
Kejadian siang dan malam berlaku akibat matahari bergerak.Konsep Geocentrism sudah tidak lagi benar pada zaman sekarang.

"Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui." (36:38)
Ayat ini tidak mengatakan bhw matahari beredar mengelilingi bumi tetapi sebaliknya matahari beredar dalam paksinya sendiri. Untuk pengetahuan kamu matahari juga beredar mengelilingi galaksi Bima Sakti dalam orbitnya sendiri dan bersesuaian dgn ayat di atas.

C)bintang dan matahari adalah rata seperti duit syiling serta saiz mereka lebih kecil dari bumi.
Kepercayaan2 karut seperti bintang2 bergerak utk mengejar syaitan/jin,bintang2 jatuh ke bumi ketika kiamat hanya boleh diapply utk model lama kosmologi.

Saya tak tahu di mana kamu dapat sumber ini. Tolong tunjukkan sebarang ayat bagi menyokong pernyataan kamu ini.

D)langit adalah keras dan berstruktur.
Akan jatuh dan menimpa mati manusia ketika kiamat.Di sebalik langit adalah 6 lagi lapis langit.Selepas langit ketujuh adalah tempat Arasy Allah.

Ini pun sama, tolong tunjukkan ayatnya.

E)Antara bumi dan lapisan langit pertama, ada udara.

Setahu saya lapisan langit pertama adalah outerspase, dan memang antara bumi dan outerspace ada udara atau dikenali sebagai atmosfera.

Macam mana benda bersayap nak terbang ke langit pertama jika udara sudah tidak wujud lagi utk membolehkan daya tujahan ke atas menolak sayap menurut kosmologi zaman sekarang?

Tuhan itu maha berkuasa, dengan kehendak-Nya apa-apa pun boleh berlaku malahan tanpa kepak pun sesuatu makhluk itu boleh terbang dengan kebenaran-Nya.

Apabila saintis merujuk kepada kemusnahan universe,universe dalam konteks itu adalah matter seperti bumi,matahari,bintang.Ya,matahari dan bumi akan hancur,tetapi setelah mereka hancur jisim mereka berubah kepada tenaga.Ia tak akan hilang dan lesap begitu saja.Tiada fakta sains yg menyokong benda jisim yg lesap terhapus begitu saja tanpa berubah dlm bentuk tenaga.

Dengan kata lain alam semester yang kita kenali sekarang ini tetap akan musnah dan bertukar kepada bentuk lain (i.e Singularity) dan ini juga adalah satu teori yang tidak dapat dipastikan 100% kebenarannya. Maksudnya samada alam ini musnah sama sekali atau bertukar kepada singularity tiada siapa pun dapat pastikannya kecuali Tuhan.

Teori bermulanya alam semesta menurut teori big bang adalah setiap objek alam semesta bermula dari satu singularity.Singularity ini adalah energy yg infinite,tiada jisim lagi,pure energy dan ini adalah first state.Tiada fakta sains membuktikan bahawa singularity ini dijadikan dari something jadi, singularity ini boleh dianggap eternal serta sebagai universe juga.

Ya tetapi untuk singularity melalui proses Big Bang memerlukan satu kuasa yang dikenali sebagai "Devine Intervention" dan tanpa-Nya seluruh alam ini tidak akan terjadi.

Saya pun boleh membuat assertion bahawa Algok adalah entiti yg mencipta tuhan yg eternal X tahun dahulu,di mana Algok adalah etimata,iaitu lebih abadi dari eternal dan X adalah nilai yg lebih besar dari infiniti.Tetapi,tuhan tidak mahu mengaku bahawa dia juga turut dicipta infinite tahun dahulu oleh Algok,dia menipu dan menyuruh golongan manusia utk percaya tuhan adalah abadi.Tengok!Saya pun boleh buat assertion jugak.  

Dan saya juga boleh mengatakan bahawa Algik mencipta Algok manakala si Abu pula boleh mengatakan bahawa Alguk mencipta Algik dan ia tidak akan berkesudahan sampai bila2. Pointnya di sini adalah sudah tentu ada satu Maha Pencipta yang tidak diciptakan oleh sesiapa.

Adalah lebih baik saya mengaku bahawa saya tidak tahu apa yg menyebabkan singularity wujud berbanding orang Islam yg mengaku ada pengetahuan mutlak pasal alam ini walaupun ia hanyalah sekadar assertion sahaja dan kemudian memaksa penganut agama lain utk jadi bodoh,ganas dan mundur macam penganut dia.

Sekiranya orang Islam memaksa penganut agama lain sudah tentulah di Malaysia ini tidak ada lagi penganut lain selain Islam.

prototaip~Walaupun secara saintifiknya saya adalah seorang atheist secara falsafahnya saya adalah hindu.Sekurang-kurangnya saya boleh mengikut 100% ayat2 kitab Veda tanpa rasa bersalah berbanding ayat2 kitab Quran.

Jika begitu di manakah pendirian kamu? Setahu saya penganut Hindu mempercayai Tuhan manakala atheis pula sebaliknya tidak mempercayai Tuhan dan ia adalah sesuatu yang bertentangan.
Last edited by zonan on 21-12-2012 11:16 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-12-2012 05:47 PM | Show all posts
kebanyakan atheis di negara bertamadun dan maju asalnya adalah penganut agama malah ada yg dari anak2 praktik agama dgn ketat sejak beberapa generasi dan lepasan sekolah agama mereka.
sebab itu di sana kadang 'org awam' pengikut agama bertanya kepada atheis bab hukum agama yg semua dlm kocek mereka ,usaha atheis mencari kebenaran sampai khatam dlm agamanya terjawab dgn rumusan konkrit bahawa agama memang ciptaan manusia.
mencari kebenaran agama kita mesti bermula dgn kepercayaan,pengetahuan dan sejarah beribu2 tahun sebelum di cipta agama.
walau bagaimanapun tuhan bukan milik mutlak pencipta agama dan pengikutnya...agnostik misalnya bab kewujudan tuhan mereka tangguhkan jawapannya kalau yakinpun kewujudanNya bukan harus menjadi milik mana2 agama berserta ajaran dan kepercayaan rekaannya.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-12-2012 05:51 PM | Show all posts
                                                        Atheists and agnostics 'more knowledgeable about religion than the religious'                                                               
                                                                                                                                        By Tom Chivers                                                                                        Last updated:  September 28th, 2010
                                        552 Comments                                                                                Comment on this article                                       
                               
                                                                                               
I know that guy from somewhere. Pic: GETTY

Here's an interesting thing. A survey by the Pew Forum on Religion and Public Life has found that atheist and agnostic Americans are more knowledgeable about religion than their religious compatriots.
The LA Times reports that non-believers were more likely to be able to answer questions about Christianity than the faithful. A majority of Protestants, we are told, did not know that Martin Luther started the Protestant Reformation, while four out of 10 Catholics failed to grasp the idea of transubstantiation, saying that the bread and wine merely acted as a symbol of Christ's body and blood, rather than C as they are taught C literally becoming it in their mouths*. (The paper also quotes the fact that just seven out of 10 Christians knew Christ was born in Bethlehem as a "bright spot", which rather suggests their expectations were not high.)
Reverend Adam Hamilton tells the LA Times: "I think that what happens for many Christians is, they accept their particular faith, they accept it to be true and they stop examining it. Consequently, because it's already accepted to be true, they don't examine other people's faiths. That, I think, is not healthy for a person of any faith."
Partly the findings can be put down to the fact that atheists and agnostics tend to be more well-educated than the population at large; the more highly educated a person in general, the more they were likely to know about religion. But non-believers tended to be more knowledgeable than similarly educated believers.
One of the men behind the study, Alan Cooperman, the forum's associate director for research, credits this to the fact that, in America, most atheists and agnostics made a conscious decision to abandon their faith, often after much agonising. "These are people who thought a lot about religion," he said. "They're not indifferent. They care about it."
This might suggest that it's not so much the case in Britain C I would expect that many if not most British atheists and agnostics are the children of atheists or agnostics (I'm third-generation, myself) and so wouldn't have gone through the period of intense reflection that often marks the moment that people lose their faith.
But whether or not that's true, it is a slightly saddening finding. Religion forms such a vital part of so many people's lives; you would hope that those people would examine it closely. As Thomas Jefferson said: "Fix reason firmly in her seat, and call on her tribunal for every fact, every opinion. Question with boldness even the existence of a God; because, if there be one, he must more approve of the homage of reason than that of blindfolded fear." Amen to that.

Reply

Use magic Report

Post time 22-12-2012 11:06 PM | Show all posts
banapore posted on 22-12-2012 05:51 PM
Atheists and agnostics 'more knowledgeable about religion than the religious'                                                               
                                                 ...

If only these people try to examine other religions, they might have second thought.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-12-2012 10:56 AM | Show all posts
zonan posted on 22-12-2012 11:06 PM
If only these people try to examine other religions, they might have second thought.

Kadang mereka yg tahu agama ni palsu kesihan juga dgn penganut agama2 tersebut..nak bagi pencerahan pun mungkin makan masa bertahun2...sedangkan mungkin mereka yg dtg bertanya terdesak kerana takut membuat kesalahan yg mereka yakin dosa jadi ada baiknya mereka beritahu kisah dosa pahala berserta hukum ciptaan agama tersebut,sekurang2nya penganut itu stop dan takut melakukan kesalahan berserta mendapat keyakinan palsu yg mereka sendiri tak tahu.

Berbanding mereka yg tahu agama di cipta tak perlukan dosa pahala untuk mendisplinkan mereka menjadi manusia mulia kerana membuat kemungkaran adalah kebencian mutlak mereka dan displin amalan kebaikan bukan atas suruhan sesiapa malah mereka sendiri memperbaiki displin kebaikan untuk diri mereka sesempurna yg  mampu mereka lakukan...adalah kepuasan sejati bagi mereka membuat beberapa banyak kebaikan kepada segala yg wujud di bumi dan di langit...kita boleh lihat fenomena kini saintis yg hebat2 ramai dari kalangan mereka ini bermatlamat menyumbang segala ciptaan dan kepandaiannya untuk manafaat seluruh mahluk yg lain...adalah satu kepuasan tak terhingga bagi mereka menyumbang kebaikan sementara nyawa masih di badan.
pencinta haiwan,pencinta tumbuhan,anti peperangan,kasih sayang sesama manusia tak kira agama dan bangsa semuanya dijuarai oleh mereka.
Lihatlah di alam semulajadi semuanya ikut aturan yg di tetapkan tanpa apa apa bantahan...susunan, aturan dan segala sesuatu berjalan dgn harmoni.

Reply

Use magic Report

Post time 23-12-2012 02:14 PM | Show all posts
ATHEIS are PEOPLE IN THE DARK ROOM FINDING A BLACK CAT THAT ISNT THERE,

AND SHOUTING I FOUND IT.....

with the BLACK CAT represents  falsehoods.



ATHEISM are people of reasons to escape the burden of being human to be in par with animal...



Last edited by ussopp on 23-12-2012 02:21 PM

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.099465s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list