Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
55112
View
693
Reply

LAWAK KELAS ARAB

[Copy link]

Author: GuaAnakMelaka       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 2-4-2012 11:31 PM | Show all posts
Reply 24# aLieNzDaToR


   pakcik nie???????????????
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-4-2012 11:38 PM | Show all posts
Part 17

ustaz : kata nama perempuan tidak semestinya ada ta marbutoh...contohnya salwa..ia adalah muannath..jadi kalau kita buat ayat salwa cantik maka kita kata salwa jamilah..

ok siapa nak buat ayat?

Aminah :salwa tilmizah...(salwa seorang murid )

ustaz :ahsanti aminah...Ali pula..

Ali :salwa thobibah (salwa seorang doktor )

ustaz :ahsanta Ali..Ahmad pula!

Ahmad :Salwa lawa ustaz..

ustaz :#################@#$%^&*()_(*&^%$#$%^&*(
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-4-2012 11:46 PM | Show all posts
Part 18

Ustaz : semua anggota badan yang ada dua ,adalah muannath mujazi,ia bukan muzakkar.Jadi jika yadun (tangan) maka ia adalah muannatah.Contohnya yadun thowilah (tangan panjang),bukan yadun thowilun (thowilun adalah muzakkar).

Jika anggota badan ada satu sahaja,maka ia muzakkar,contohnya

ra'sun (kepala) kita buat ayat ra'sun kabirun ( kepala itu besar ).

Aminah : saya cuba ustaz....uzuni hamraa' (telinga saya merah )

ustaz :ahsanti Aminah..

ustaz :siapa lagi nak cuba?

Hasan : saya....rijli qothirah (kaki saya pendek...)

ustaz :ahsanta Hasan...

Abu : ustaz...saya nak cuba....baidhi baidhi...baidhi mutaharrikah...(t****  saya bergerak-gerak)

ustaz : @#$%^&*()_@#$%^&*()_@#$%^&*()_
Reply

Use magic Report

Post time 2-4-2012 11:52 PM | Show all posts
Reply 26# GuaAnakMelaka


    tak ingat nama pacit tu. kenal kat masjid. selalu dok belajar mengaji dgn dia lps isyak. pastu tiba2 dia ajak belajar bahasa arab sama2 dgn dia. lama2 tu pakcik tu macam tak sihat sbb kena gout. pastu, kelas tu, abes camtu je la. sempat belajar bberapa bulan je. tp time diploma dulu, ada gak sesaja amek subjek arab. tapi result cukup2 makan je
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-4-2012 11:54 PM | Show all posts
Part 19

Ustaz : kita belajar mengira hari ini...

wahid satu.....sambung Aminah

Aminah :isnani dua....

Ali : salasah tiga...

Jumaat : arba'ah empat

Abu : khomsah lima

ustaz : ..ahsantum.........Hasan sambung..

Hasan : .enam.... enamah enamah enam ustaz!

ustaz : kenapa kamu hasan?

Hasan : salah ke ustaz?kan ada ah ah hujung tu???

ustaz : @#$%^&*()_@#$%^&*()...............
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 12:04 AM | Show all posts
Part 20

Ustaz : hari ini kita belajar nama makanan...makanan seharian kita adalah nasi..dalam bahasa arab dipanggil aruzz..ana uhibbu aruzz..(saya suka nasi)

siapa mahu mencuba?

Aminah : ana uhibbu lontong...

Ali :ana uhibbu laksa..

Abu : ana uhibbu Tom Yam...

Fatimah : ana uhibbu Yong Tau Fu..

Ahmad : ana uhibbu Putu Mayam...

ustaz :wara'saah.wara'saah........(adus pening kepalaku...)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 12:07 AM | Show all posts
Reply 29# aLieNzDaToR


   x mengapa..teruskan belajar...Bahasa arab adalah bahasa Quran..alangkah indah kita menghayati kalimah Allah yang benar dan memahaminya...teruskan belajar....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 03:27 AM | Show all posts
part 21

Ali :ustaz..kalau masjid disebut masjidun dalam bahasa arab,nape surau tidak disebut surawwun?

ustaz : Ali...surau tiada dalam bahasa arab....ia dipanggil musholla...

Ali : ooooooo..............

ustaz : ada yang tiada dalam bahasa arab,maka ia mengikut bahasa Melayu..

Ali :contohnya ustaz?

ustaz : belacan,budu,cencaluk....Jadi arab pula ikut bahasa kita..

Ali : oooooooooOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO..

akaltu budu wal cencalok ustaz...

ustaz : wabothnaaah!!!!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 03:39 AM | Show all posts
Part 22

ustaz : dalam bahasa arab,ada sighoh mubalaghoh ,iaitu kita melakukan sesuatu banyak kali.Contohnya taqahqaha maksudnya ketawa berdekah-dekah...atau tadhorraba maksudnya  sentiasa memukul banyak kali..

Ali : ustaz..kalau tengok banyak2 tanazzhorta?

ustaz :ahsanta Ali..

Abu : ustaz kalau tanya banyak tasawwala?

ustaz :sohih..(betul)

Hasan : ustaz...ayat ini betul tak "tajamma'tu zaujati thowal lailah'?

ustaz : sohih jiddan! (betul sangat...)

Hasan :
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 03:50 AM | Show all posts
Part 23

Ustaz dan murid-murid berada di restoran mamak menonton bolasepak...

Rooney membawa bola dan menendang kencang..

"Hadaf................hadaf!!!!!!"semua menjerit..

semua penonton memandang ke arah mereka....

pakcik  Saleh : nak..............hadaf tu apa...?

Hasan : Gol...

pakcik:  Ooo........

keesokannya pakcik tersebut menonton bolasepak di rumahnya...

"Hadaf............................hadaf...."jerit pakcik Salleh bila melihat bola menerjah gawang..

semua ahli keluarganya kematu sambil berbisikan..........
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2012 03:54 AM | Show all posts
Best laa TT walaupun aku tak pernah pun belajar bahasa arab....

tapi Part 12 tuu...siot jee mula2 aku tak faham lepas 2..3 kali baca baru paham...hahaha
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 03:59 AM | Show all posts
Part 24

Hasan : ustaz..kenapa arab Mesir dan  Syria bahasa mereka berbeza?

ustaz : bahasa arab semua berbeza mengikut negara mengikut dialek atau dipanggil bahasa arab pasar,namun bahasa arab baku adalah sama semua negara..

hasan : O.....

Ali : nape bahasa arab tiada perkataan internet  Ustaz?

ustaz : ada....

Ali : apa dia ustaz?

ustaz : alif nun ta ra nun ta!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 04:15 AM | Show all posts
Part 25

seorang pelancong arab  sedang mencari restoran Islam dan bertanya "Man muslim ?" (siapa orang Islam?)

Muslim : ana muslim..

pelancong : masmuka (apa nama kamu?)

Muslim : ana muslim

pelancong : anta muslim?

Muslim : na'am..ana muslim...

pelancong : @#$%^&*()(*&^%$#@Q

ustaz : ismuhu muslim wa huwa muslim...................

pelancong : Subhanallah.........................
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 04:17 AM | Show all posts
Post Last Edit by GuaAnakMelaka at 3-4-2012 08:46

Part 25

seorang pelancong arab  sedang mencari restoran Islam dan bertanya "Man muslim ?" (siapa orang Islam?)

Muslim : ana muslim..

pelancong : masmuka (apa nama kamu?)

Muslim : ana muslim

pelancong : anta muslim?

Muslim : na'am..ana muslim...

pelancong : @#$%^&*()(*&^%$#@Q

ustaz : ismuhu muslim wa huwa muslim...................

pelancong : Subhanallah.........................
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 04:19 AM | Show all posts
Part 25

seorang pelancong arab  sedang mencari restoran Islam dan bertanya "Man muslim ?" (siapa orang Islam?)

Muslim : ana muslim..

pelancong : masmuka (apa nama kamu?)

Muslim : ana muslim

pelancong : anta muslim?

Muslim : na'am..ana muslim...

pelancong : @#$%^&*()(*&^%$#@Q

ustaz : ismuhu muslim wa huwa muslim...................

pelancong : Subhanallah.........................
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 04:23 AM | Show all posts
Reply 36# foxs


   Thanks.....................................................
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 04:34 AM | Show all posts
pesal pulak post sampai tiga kali?aku tekan sekali je lepas tu putus..bila refresh tekan lagi..

last2 kuau,masuk balik..ada 3 post pulak!
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2012 08:41 AM | Show all posts
Reply 43# GuaAnakMelaka


    TT bleh delete double post tu. tekan edit. pastu ada kotak utk tick delete. kemudian tekan button update ke apa tah

harap TT bleh bagi terjemahan ayat2 bahasa arab skali. ada yg tak paham
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 08:48 AM | Show all posts
Reply 43# aLieNzDaToR


   hah? x faham........camna nak wat?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 08:51 AM | Show all posts
Part 26

Ustaz : Murid-murid....rambutan dalam bahasa arab adalah abu sya'run (bapa rambut ) sebab buah rambutan banyak rambut..

murid-murid : ooooOOOOOOO...

Ustaz : Buah durian pula dipanggil abu syaukah (bapa duri) sebab kulit durian banyak duri...

Murid-murid : ooooOOOOOO...

Hasan : ustaz....Abu Jahal dan Abu Lahab buah apa pula ustaz?

Ustaz : @#$%^&*()(*&^%$#@#$%^&*()_
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 08:56 AM | Show all posts
Part 27

Ustaz : Bahasa arab sebenarnya lebih canggih dari bahasa Inggeris.Bahasa Inggeris hanya ada singular dan plural tapi bahasa arab ada mufrad (satu),muthanna (dua) dan jamak (bilangan banyak)....

murid-murid : ooooOOOOOO....

Ustaz : Mari kita belajar membuat mufrad dan jamak.Contohnya kitabun satu buku,jamak adalah kutub (banyak buku).Masjidun  sebuah masjid,masaajid banyak masjid....ok,siapa nak cuba?

Aminah :  baitun satu rumah,buyut banyak rumah

ustaz :ahsanti Aminah...

Abu : filun seekor gajah,afyaal banyak gajah ustaz!

ustaz : ahsanta Abu...

Karim : fallahun seorang peladang,fallahuun ramai peladang....

ustaz :ahsanta Abu....ahmad pula...

Ahmad : kasuttun satu kasut..kasuttuun banyak kasut....

ustaz : @#$%^&*()*&^%$#@#$%^&*()_+
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2012 09:03 AM | Show all posts
ha ha ha..aku tengah sengih2 depan pc ni...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 09:16 AM | Show all posts
Part 28

Hasan : ustaz..kenapa bahasa arab ada bahasa terbalik?

ustaz : bahasa terbalik?

hasan : contohnya dhorabani ahmad (memukul akan  saya oleh Ahmad )

ustaz : Ooo.....itulah canggihnya bahasa arab...
kita boleh buat ayat  Ahmad dhorabani atau dhorabani Ahmad...walaupun berlainan ayat tapi maksudnya sama..

Abu : Ustaz..kalau kita buat ayat ni betul ke ? akalani mauz ( pisang makan saya )

ustaz : @#$%^&*()_)(*&^%$#
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 09:22 AM | Show all posts
Reply 43# aLieNzDaToR
yg mana x faham,boleh masuk sini...



Last edited by GuaAnakMelaka on 22-9-2012 02:29 AM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-4-2012 09:30 AM | Show all posts
Part 29

praktikal di restoran

ustaz : Ahmad.....kamu mulakan

Ahmad : ana uridu aruzz maqlii (saya hendak nasi goreng )

ustaz : ahsanta Ahmad...

Aminah : wa ana uridu aruzz addajjaj ( dan saya hendak nasi ayam )

ustaz :ahsanti Aminah..wa anta Abu?

Abu : ana...ana...ana uridu aruzz ....aruzz tijarah ustaz!

ustaz : aruzz tijarah?

Abu : Nasi dagang ustaz........................

ustaz : @#$%^&*()@#$%^&*()_
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.063561s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list