CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 63450|Reply: 31

Perkhidmatan Courier mengecewakan

[Copy link]
Post time 17-4-2012 11:41 AM | Show all posts |Read mode
Aku selalu beli barang secara online. Kebanyakan brg2 yg dibeli biasanya penjual akan hantar dgn poslaju. Setakat ni Alhamdulillah, perkhidmatan Pos Laju sangat cekap. Selalunya sehari dah sampai dan mereka akan hantar apabila brg telah tiba di pejabat mereka.

Namun, bagi seller yg menggunakan company courier selain pos laju, ia selalunya amat mengecewakan. setakat ni, syarikat2 courier ni amat lembab. Jika barang tu tak sempat dihantar pd hari tersebut, mereka akan hantar pd keesokkan harinya, sedangkan ketika itu, barang sudah dibawa keluar. kadangkala mereka suruh pickup sendiri kat pejabat mereka.

Malah lebih teruk, pernah juga brg dah sampai pejabat mereka, tetapi mereka terlepas pandang sehingga ia tidak dibawa keluar untuk dihantar. Sudahlah tu, apabila kita hendak track barang kita, mereka menjawab ala kadar sahaja..

Setakat ni, pengalaman aku dgn skynet yg paling teruk. tapi nak buat mcmana, sbb seller dah ada akaun dgn dorang. Company lain mcm kanggaroo pun boleh tahan lembab servisnya. Gdex sahaja yg ok apabila saya berurusan dgn mereka.

Sebenarnya byk lg pengalaman kurang baik apabila berurusan dgn syarikat courier ni. Rasanya, ramai lg yg pernah menghadapi situasi mcm aku.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-4-2012 11:54 AM | Show all posts
pernah sekali aku beli barang online & seller tu hantar guna skynet.. delivery nya kata seller esok boleh sampai.. so aku pon tunggu lah..

keesokan hari nya dekat2 kul 11 pagi cenggitu, ada satu mamat call aku.. "encik saya drpd skynet nak dtg deliver shipment.. encik ada rumah? taman encik nih kat mana ye?" yennada.. apa punye courier da kerja hari2 hantar document/shipment customer tapi tak familiar dgn kawasan perumahan tu..

memandangkan aku nih customer berhemah & berpekerti mulia, aku pon guide ler dia over the phone.. last2 di pon sampai & call aku lagik.. "encik boleh turun kat post guard tak? sy tak boleh masuk dalam la.." dey, apa hal plak courier tak leh masuk dlm, selama nih guard tak pernah tahan pun poslaju ka, telekom ka, tnb ka masuk dlm area apartment.. "okey la saya turun" aku cakap kat dia..

aku pon sampai la kat pos guard.. eh mana dia org skynet nih.. van skynet pun tak nampak, kata tunggu kat guard.. tiba2 sorang matcha tegur aku.. "abang yg saya call tadi ka? ni abang punya shipment" yennaporrenggei.. uniform pun tak pakai, id pun tak tunjuk kat aku..

rupa2nya matcha itu part time jer antar shipment skynet kat area seberang jaya, pulau pinang.. bawak nissan sunny 120y buruk jerk buat delivery.. hapa punya cikai la servis skynet nih.. chaittt..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2012 12:18 PM | Show all posts
saya banned kangaroo sebab courier nye x sepantas kangaroo melompat
pengalaman last year.. nak return barang kat seller... patut nye paling lama 2-3 hari jek..
tapi jadi 2 minggu... tau pon lepas seller call kata barang x sampai...
call kangaroo diorang main tolak sana sini...
mula2 cool lagi... lama2 bengang sangat wat kite cam bola... barang x sampai2 gak..
alasan dia penerima xde kat umah.. padahal seller tu kata dia xde g mana2 pon...
2x attempts x berjaya ngan alasan sama... cam hapa jek....
tu lepas tu eda call ngamuk... kata nak return balik barang tu kat eda....
hari ni ngamuk2 esok terus sampai ke seller...
eh.. laju plak....
x teringin dah nak pakai kangaroo... lagi bagus pakai pos laju... lg murah plak tu
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2012 01:13 PM | Show all posts
Aritu aku tempah kad kawen. Company kad kawen ni pon guna skynet. Aku suh dia hantar kat pd. Bleh plak ada hari yg dia masuk pd n ada hari yg x. Pastu,time hr yg dia nk hntr tu,sama cerita mcm dasatgiler.cite tu. Mula2 call tanya umah kat mana. Pastu br nk ckp umah kat mana,dia da potong dulu. Ckp ye sy tau ada sekolah pastu ada bla bla bla.. tanya tp mcm dia yg lebih tau mana rumah plak. Time call tu ckp da nak sampai. Tggu punya tunggu,lama btol. Br sampai.
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2012 01:15 PM | Show all posts
Jangan guna DHL nanti Dua Hari Lewat,
Jangan guna UPS, U Pun Sama.

Gunalah FedEx




P/S: tapi, memang best giler performance Ziana Zain dengan Lan!!!!
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2012 04:25 PM | Show all posts
pada aku dlm byk2 kali beli barang online nih, poslaju boleh dikatakan murah & reliable la.. kebiasaannya barang akan sampai selepas sehari dikirim (walaupun drpd sabah & sarawak) sbb mereka guna overnight airmail utk shipment ke semenanjung..

online tracking adalah satu tool yg sangat berguna utk track kat mana shipment tu berada.. bila status "Item Arrived At Processing Center" bermaksud shipment dah sampai kat Pejabat Pos Laju (PPL), biasanya aku akan trus call PPL utk self-collect sendiri sbb takder sapa kat rumah utk terima..
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 19-4-2012 12:26 PM | Show all posts
setakat ni saya ban skynet & citylink. kangaroo, gdex, etc. ok lagi.

skynet - branch rawang tak mau hantar rumah saya sebab katanya dah jauh sangat. kalau ikut alamat memang rawang tapi sebab sebelah selayang je, dia transfer ke batu caves untuk hantar. jadi patut terima lepas sehari, jadi 2 hari. tapi bagusnya skynet ni dia call dulu. selalu memang ada kat rumah. tiada masalah. last time dia hantar dari rawang, sebab saya paksa juga dia hantar. ada ke patut suruh saya jumpa dia kat tesco rawang. tak de kerja nak pergi sana.

citylink - branch kat rawang ni ada 4 kalau tengok website dia. tapi ikut hari pulak nak pergi certain tempat tu. macam hari tu order barang, orang tu hantar pakai citylink. dah la tak call cakap hantar lain hari, kita pulak terpaksa call. bila tanya kenapa tak hantar hari tu, senang hati je dia cakap, "sebab a... hari ni hari sabtu. driver kami tak pergi kat sana." apakah???? pemalas! tahulah rumah saya dah jauh dari pekan rawang. tapi bukan hutan pun! saya paksa dia tunggu kat branch tu sebab husband saya pi ambik barang tu. nasib baik dengar cakap.

semalam ada 1 lagi barang. itu pun datang lepas 2 hari orang tu kurier. tekan loceng sekali, tunggu seminit, lori dia nak jalan. tak mau tunggu lama2. apa... ingat kalau lepas bunyi loceng tu, dia ingat saya nak terjun ke gate terus ke. nasib baik saya jerit, dia dengar. kalau tak, kena ambik kat branch. tak de kerja.

setakat ni saya percaya pada pos laju je walaupun kadang2 ada masalah sikit2. yang lain2, cuba dielakkan. kalau beli barang pun, kalau dapat request guna pos laju, saya minta seller pakai pos laju je. mahal sikit pun tak apa. asalkan dapat next day lepas pos.
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2012 07:37 PM | Show all posts
bagi aku pos laju paling reliable.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 19-4-2012 10:18 PM | Show all posts
prefer pos laju je

yang lain ban terusssssss
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2012 09:10 AM | Show all posts
pengalaman aku setakat hari ini pernah dapat barang yg dipos menggunakai gdex,poslaju,abx,skynet,post express ,  semuanya sampai pada hari berikutnya selepas bayaran dikonfirm kan sebelum pukul tertentu,,, kalau hari cuti, lambat la...
tapi setakat ni,, post express cam lambat sket lah

takde pulak kene pegi ambik sendiri, pasal rumah saya ni,,, kawasan dalam bandar, ibu pejabat currier tu,, dekat sangat lah...
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2013 01:59 AM | Show all posts
pos laju hantar balik tak barang pada kita kalau kita takde kat rumah?
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2013 10:51 AM | Show all posts
wakaka_eh posted on 4-1-2013 01:59 AM
pos laju hantar balik tak barang pada kita kalau kita takde kat rumah?

kalau xde kat rumah nnt poslaju akan letak notis utk uols dtg collect dalam tempoh masa yg ditetapkan dan klu uols x tuntut dlm tempoh masa tue nnt poslaju akan hantar balik pd pengirim

Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2013 05:27 PM | Show all posts
meritokrasi posted on 18-4-2012 01:15 PM
Jangan guna DHL nanti Dua Hari Lewat,
Jangan guna UPS, U Pun Sama.

Penah guna khidmat DHL dan memuaskan hati
Dulu org DHL pnh dtg umah sb nak pos brg overseas..Masa tu DHL blom ada branch kat area kita org

Dan pnh jugak guna DHL nak hantar dokumen penting ke UK secara urgent
Dokumen sampai ontime kat UK spt  dikehendaki
Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2013 12:07 AM | Show all posts
barang dah dapat..tapi mengecewakan bila check kat tracking pos laju stated kat situ customer takde kat rumah
padahal posmen x sempat hantar..xde option lain. mereka simply choose customer xde kat rumah..
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2013 10:09 AM | Show all posts
baru2 ni guna gdex...antar ke lokasi rasa sume courier tau..USM georgetown
14/3 hantar
15/3 outbound fr hub & 9.40am out for delivery fr Bayan Baru Branch
tup2 boleh pulak repot - unable to locate????
smpai hr ni 18/3 belum smpai
patut ke????
Reply

Use magic Report

Post time 23-3-2013 09:24 PM | Show all posts
SKYNET

Shipment Problem 1
Date:        11 Mar 13 11:59 am
Problem Code:        PC003E
Created By:        CR2
Comments:        INCOMPLETE ADDRESS
We were unable to locate the consignee's address, please contact your local courier office to provide a new address and/or phone number

Shipment Problem 2
Date:        12 Mar 13 10:33 am
Problem Code:        PC034
Created By:        CR2
Comments:        CUSTOMER CONTACTED
The shipper/consignee has been contacted for additional information masa ni diorang call to get my complete address, dah bagi address yang betul kat seller, but somehow they missed the lot number. skynet tanya kalau nak hantar esok ada orang kat rumah tak? aku ada je.

Shipment Problem 3
Date:        13 Mar 13 3:42 pm
Problem Code:        PC039
Created By:        CR2
Comments:        OFFICE CLOSED on wednesday?

Shipment Problem 4
Date:        14 Mar 13 11:10 am
Problem Code:        PC003E
Created By:        CR2
Comments:        INCOMPLETE ADDRESS
We were unable to locate the consignee's address, please contact your local courier office to provide a new address and/or phone number no shipment/call

Shipment Problem 5
Date:        14 Mar 13 12:41 pm
Problem Code:        PC034
Created By:        CR2
Comments:        CUSTOMER CONTACTED
The shipper/consignee has been contacted for additional information no they didnt call

Shipment Problem 6
Date:        15 Mar 13 10:22 am
Problem Code:        PC003E
Created By:        CR2
Comments:        INCOMPLETE ADDRESS
We were unable to locate the consignee's address, please contact your local courier office to provide a new address and/or phone number

Shipment Problem 7
Date:        15 Mar 13 2:26 pm
Problem Code:        PC003E
Created By:        CR2
Comments:        INCOMPLETE ADDRESS
We were unable to locate the consignee's address, please contact your local courier office to provide a new address and/or phone number

i was out of town from 15-18 mac. so the next day (19) aku call. aku tanya la apa masalahnya, aku dah bagi full address kan. dia cakap alamat tak lengkap. dia sebut la alamat aku. pastu aku cakap tu la dia my full address, ive given you the same last time you call, apa masalahnya tak hantar lagi?

pastu dia cakap, aku tak bagi tau tingkat berapa. sebab address aku ade huruf kat depan dia which they assume to be acronym untuk jabatan kerajaan, so diorang ingat tu opis. cam bangang. padahal masa dia call mula-mula dia dah tau ni alamat rumah?

masa ni orang lain pulak cakap kat aku, dia kate - "thats why la, you never tell this is a house". dah sejak bila pulak nak kne mention rumah ke pejabat? aku siap bagi landmark lagi masa ni. dia cakap sebab tu la rider tak jumpa alamat aku. dah kalau tak jumpa kenapa tak call gila?

customer service memang camharam, pass-pass phone tak bagitau pun aku cakap dengan sape, dengan suara orang bercakap kat belakang, bertempik-tempik. "cakap kat dia blah blah blah" aku paling benci kalau jenis bekerja dengan customer tapi takde budi bahasa. they were indian ladies speaking english.

pastu diorang cakap akan hantar hari tu jugak, kalau tak dapat, esok. lepastu aku buat benda lain, tengok-tengok ada missed call. aku ingat takpela maybe tak dapat hantar harini. esok la kot.

Shipment Problem 8
Date:        19 Mar 13 12:43 pm
Problem Code:        PC028
Created By:        CR2
Comments:        HELD IN BRANCH
Shipment delayed. Please contact your local courier office

Shipment Problem 9
Date:        19 Mar 13 5:18 pm
Problem Code:        PC029B
Created By:        CR2
Comments:        INFO - REQUIRED
Information required. Please contact your local courier office.

Shipment Problem 10
Date:        20 Mar 13 8:25 pm
Problem Code:        PC003E
Created By:        CR2
Comments:        INCOMPLETE ADDRESS
We were unable to locate the consignee's address, please contact your local courier office to provide a new address and/or phone number

Shipment Problem 11
Date:        21 Mar 13 2:28 pm
Problem Code:        PC029B
Created By:        CR2
Comments:        INFO - REQUIRED
Information required. Please contact your local courier office.

Shipment Problem 12
Date:        22 Mar 13 1:27 pm
Problem Code:        PC003E
Created By:        CR2
Comments:        INCOMPLETE ADDRESS
We were unable to locate the consignee's address, please contact your local courier office to provide a new address and/or phone number

Shipment Problem 13
Date:        22 Mar 13 4:41 pm
Problem Code:        PC003E
Created By:        CR2
Comments:        INCOMPLETE ADDRESS
We were unable to locate the consignee's address, please contact your local courier office to provide a new address and/or phone number

semalam aku call lagi pukul 9.30. yang jawab tu cakap melayu pulak. aku tanya la pasal barang aku. dia check, pastu dia tanya hapebendetah kat orang belakang, pastu dia cakap, barang akan dihantar hari yang sama. pastu aku tanya lah, yang info required ni hape benda? dia kata sebab "cik ada mintak hantar masa 19 haribulan kan?" aku pun tak paham la. so takde la info required? die kate takde.

tapi tak sampai jugak barang aku. eff
Last edited by blythes on 23-3-2013 09:27 PM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-3-2013 11:28 AM | Show all posts
aku ada poblem dengan DHL.. parcel aku sangkut kastam..dh lebih seminggu ni.. call, email xde sape respon..jumaat lepas ada la sorang respon kol aku..dia kata dia incharge parcel aku..pastu petang tu aku folo up sampai arini xdpt2..emel xbalas..kol kastemer servis pon xtau diorang nak ckp apa..sbb dh ada person in charge.. skang ni aku dh mati akal apa nak buat dengan parcel aku ni...apa la DHL ni.. teruk sangat servis.. yang incharge pon senyap je.. aduiiiiiiiiiiii...tensen aku!!
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2014 01:12 PM | Show all posts
ada sesiapa pernah guna syarikat TAQbin?

Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2014 02:05 AM | Show all posts
akak tahu takubin jah takut bini
Reply

Use magic Report

Post time 29-8-2014 03:33 PM | Show all posts
so far saya selalu guna pos laju je.. dan memang bagus lah.. pos laju kalau takde kat rumah mesti dia call tanya kat mana.. kalau cakap otw nak balik mesti dia cakap dia pusing dekat area situ juga nanti dah sampai call dia balik.. mungkin sebab selalu sangat beli online jadi dah kenal tu yang takde masalah mennggu agaknya..
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

28-3-2024 07:44 PM GMT+8 , Processed in 0.077802 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list