Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
123Next
Return to list New
25742
View
66
Reply

keindahan rumah api @ lighthouse

[Copy link]

Author: cikatilia       Show all posts   Read mode

Author
Post time 16-1-2013 02:07 PM | Show all posts |Read mode
aku mmg suka rumah api @ lighthouse.. sbb cantik..

LIST:-
  • Lighthouse of Basargin
  • Enoshima Lighthouse, Japan
  • Torre De Hercules, Spain
  • Madang Lighthouse, Papua New Guinea
  • Rumah Api Tumpat aka Rumah Api Isyarat
  • Rumah Api Pantai Senok (Pengkalan Daty Light), Pantai Senok, Kelantan
  • Seabelle Rock Light, Perhentian Islands, Terengganu
  • Rumah Api Bukit Puteri, Terengganu
  • Nugget Point Lighthouse, New Zealand
  • THE LEGEND    BELLROCK LIGHTHOUSE
  • Frozen Lighthouses of Lake Michigan
  • The Amde lighthouse
  • Bishop Rock: The Smallest Island in the World
Last edited by cikatilia on 11-7-2014 01:59 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-1-2013 02:12 PM | Show all posts
THE LIGHTHOUSE BASARGIN













Last edited by cikatilia on 11-7-2014 01:10 PM

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2013 05:33 PM | Show all posts
Must be very cold....!
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2013 05:33 PM | Show all posts
.....but a cool light house connected via a bridge....a first time I've seen this...
Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2013 08:06 PM | Show all posts
cantik... tapi cuma satu tu je ke?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-1-2013 10:43 PM | Show all posts
Enoshima Lighthouse, Japan
The Enoshima lighthouse in Japan has a spiral staircase to the top is surrounded only by a steel frame which is lit in different colors that change throughout the night, making it pretty hard to ignore.














Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-1-2013 10:53 PM | Show all posts
Torre De Hercules, Spain

The Torre De Hercules is the only roman lighthouse still in use and holds the title of oldest active lighthouse in the world. The 185ft lighthouse still stands today and looks as sturdy as ever
.



















Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-1-2013 11:39 PM | Show all posts
Madang Lighthouse, Papua New Guinea














Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2013 01:34 AM | Show all posts
malaysia punya lighthouse takde ke
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2013 12:54 PM | Show all posts
mcm2 pesen dah umah api skang
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-1-2013 01:36 PM | Show all posts
selyusi posted on 19-1-2013 01:34 AM
malaysia punya lighthouse takde ke

ada... nanti i list yang ada di seluruh malaysia.. :p
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-1-2013 01:40 PM | Show all posts
Rumah Api Tumpat aka Rumah Api Isyarat


Rumah Api Tumpat juga Rumah Api Isyarat merupakan sebuah bangunan bersejarah yang terdapat di Jajahan Tumpat. Rumah api ini terletak berdekatan dengan kawasan stor Keretapi Tanah Melayu di Tumpat. bangunan ini berketinggian 70 kaki dan ukur lilit di bahagian bawah adalah 37 9". Ia dibina menggunakan batu-bata, berbentuk bulat, tirus ke atas dan mempunyai tangga di dalamnya.

Rumah api ini tidak digunakan lagi dan dijadikan bahan sejarah untuk tontonan umum kini dan akan datang.













Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-1-2013 01:45 PM | Show all posts
Rumah Api Pantai Senok (Pengkalan Daty Light), Pantai Senok, Kelantan

yang ini cantik kot... marvelous











Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-1-2013 10:50 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2013 08:16 PM | Show all posts
macam2 bentuk
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2013 02:26 AM | Show all posts

cantik. kita pulak minat windmill
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-1-2013 07:49 AM | Show all posts
mayaBB posted on 24-1-2013 02:26 AM
cantik. kita pulak minat windmill

windmill pon cantik

esp yang ada air... mcm dlm muvi tu.. hehe nanti i tempek winmill plak eh?
Reply

Use magic Report

Post time 25-1-2013 01:47 AM | Show all posts


Pantai Kok Langkawi
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2013 10:00 PM | Show all posts
cmf_blingblings posted on 25-1-2013 01:47 AM
Pantai Kok Langkawi


cantik noks.. TQ sgt
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2013 10:17 PM | Show all posts
Rumah Api Bukit Puteri, Terengganu

Bukit Puteri kaya dengan catatan sejarah dan lagenda sehingga menjadi antara daya tarikan pelancong ke negeri ini. Bukit Puteri merupakan satu tempat yang penuh bersejarah kerana pernah menjadi kubu dan rebutan semasa Perang Saudara semasa zaman pergolakan Kesultanan Terengganu antara tahun 1931 hingga 1939. Antara peninggalan sejarah yang masih jelas dapat dilihat di Bukit Puteri ini antaranya singgahsana sementara, tempat simpanan bedil dan meriam, genta (loceng besar), meriam beranak, tiang bendera dan rumah api. "Malah pelancong juga dapat melihat sendiri kubu pertahanan yang dibina dengan menggunakan pasir, putih telur, kapur, kulit kerang dan madu lebah, masih lagi kukuh walaupun telah berusia hampir sedekad yang lalu.

Bukit Puteri, seluas 0.688hektar itu, terletak dalam kawasan bandar Kuala Terengganu dan berhampiran dengan muara sungai Terengganu dengan ketinggian lebih kurang 200 meter dari aras laut. Tidak sukar untuk anda ke lokasi ini, kerana ianya terletak berhampiran dengan bangunan bersejarah Istana Maziah dan Masjid Abidin selain berdekatan Pasar Payang. Pengunjung dapat melihat keindahan Bandaraya Kuala Terengganu dari atas bukit ini dan sememangnya menggamit pemandangan bagi yang pertama kali melihatnya.









Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 25-1-2013 10:21 PM | Show all posts
Rumah Api tanjung Gelang, Pahang









Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2013 06:40 PM | Show all posts
Lighthouse kat Japan tu x mcm rupa lighthouse pun
Reply

Use magic Report

Post time 5-2-2013 04:30 PM | Show all posts
umah api tanjung tuan, sesape ade pic leh tepek x
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-2-2013 12:51 PM | Show all posts
edoraixora posted on 5-2-2013 04:30 PM
umah api tanjung tuan, sesape ade pic leh tepek x


Rumah Api Tanjung Tuan @ Cape Rachado Lighthouse

Rumah api Tanjung Tuan yang terletaknya di Port Dickson, Negeri Sembilan,Malaysia dilancarkan pada tahun 1958 dan merupakan antara yang tertua di Malaysia.
Rumah api ini dibina pada tahun 1819 oleh kerajaan British, khususnya semasaStamford Raffles. Ia kemudian dibina semula pada tahun 1860 setelah menara yang asal termusnah, akibat perang. Dari puncak Tanjung Tuan akan kelihatan pusaran air yang ganas yang menenggelamkan sekurang-kurangnya empat buah kapal perang Belandadan Portugis pada tahun 1605.
Rumah api ini berfungsi membantu kelasi, kapal-kapal dagang dan nelayan untuk singgah ke pelabuhan. Ia dikawal dan diselenggarakan oleh Shahbandar Melaka. Sebuahradar untuk tujuan pengawalan laluan kapal-kapal besar di Selat Melaka baru saja dipasang di stesen rumah api ini pada awal tahun 1990.
Rumah api ini asalnya daripada bangunan kayu sahaja tetapi kini telah diganti dengan bangunan batu dan dilengkapi dengan sistem lampu yang memenuhi piawai antarabangsa. Kos pembinaannya lebih daripada sejuta ringgit. Di tepi rumah api ada lorong denai menuju ke Tok Keramat Lela dan medan tinjau Pulau Intan. Laluan denai daripada batu telah dibina oleh Jabatan Perhilitan Melaka. Disebabkan faktor-faktor keselamatan, rumah api ini tidak dibuka kepada orang ramai.




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 7-2-2013 12:53 PM | Show all posts




Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.055573s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list