Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
48106
View
151
Reply

Sejarah Status NEGARA milik Sabah dan Sarawak yg cuba dipadamkan..!

[Copy link]

Author: Acong       Show all posts   Read mode

Post time 26-3-2013 01:59 PM | Show all posts
tumpang maki jap..

acong bodo
acong bodo
acong bodo

Reply

Use magic Report

Post time 26-3-2013 04:55 PM | Show all posts
nobito posted on 24-3-2013 08:20 PM
Untuk orang Melaya..Dokumen perjalanan Terhad/ Pasport Biru..hanya pas sebagai pelawat(social pass)  ...

ya..betul..ramai yang tak tau..

pernah satu ketika dulu aku dgr kat radio, orang malaya komplen apsal dia tak leh freely carik keje kat sarawak...perlu permit bagai...

sebenarnya akta 20 hak orang sabah dan sarawak nie lah...

betul kata acong, memang ada sesetgh pihak nak 'padam'kan hak2 ini...sarawak masih ok, masih dapat di kontrol kemasukan org bukan sarawak ke sarawak, tapi sabah dah mcm2 org dah kat sana...



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-3-2013 11:52 PM | Show all posts
cipOt_cedOt posted on 26-3-2013 12:09 PM
itu hak mereka sebagai ahli parlimen yang dilantik oleh rakyat dibawah perlembagaan... ko sapa nak ...

bila pindaan dibuat? kira bijak laa singapore keluarkan diri drpd gagasan Malaysia.......
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-3-2013 11:55 PM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 26-3-2013 01:24 PM
x sangka sedungu ni... klu mcm tu... = Kelab Golf NEGARA Subang tu..... : NEGARA SUBANG punye ke ...

org bodoh, lain kali baru layan posting ko k.... jgn majuk....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 26-3-2013 11:56 PM | Show all posts
katana83 posted on 26-3-2013 12:16 PM
hahaha... last2 tuan tanah yang nampak bodoh...

jika aku diperbodohkan, ini bererti org Sabah & Sarawak lagi bodoh laa? sampai status NEGARA mereka dikorbankan utk menjadi NEGERI.....

patut laa aku tgk sstgh org Sabah & Sarawak tak puas hati kerana merasa mereka diperbodohkan....

patut laa ada pihak mereka mahu Sabah & Sarawak keluar drpd gagasan Malaysia....

jika Sabah & Sarawak keluar drpd gagasan Malaysia, akhirnya siapa yg bodoh?
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2013 09:33 AM | Show all posts
Acong posted on 26-3-2013 11:55 PM
org bodoh, lain kali baru layan posting ko k.... jgn majuk....

xkan dah kantol kebodohan ko tak nak jawab kot.... "Kelab Golf NEGARA SUBANG" tu negara subang punye ker???
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2013 04:02 PM | Show all posts
leylapple posted on 26-3-2013 04:55 PM
ya..betul..ramai yang tak tau..

pernah satu ketika dulu aku dgr kat radio, orang malaya komplen ...

Tapi yang pelik makin lama makin ketat syarat kemasukan orang Melaya yang ingin bekerja di Sarawak...x diakui Perkara 20 Sabah sudah lamak dipermainkan Amno kerana UMNO berjaya masuk ke Sabah...sedangkan definisi Melayu tidak wujud di Sabah...

Dekat Sarawak tiada suku dominon cuma yang wujud peribumi/bumiputera dengan non bumi...tapi Cina Sarawak bijak, maka ramai kahwin dengan Iban dan Bidayuh untuk dapatkan tanah.

Lagi satu Melayu Sarawak ni x terlalu berbangga dengan bangsa Melayu macam di Semenanjung...cam Melayu dari Melaya tak dipandang Melayu nya...yang penting warga Sarawak...Melayu Sarawak sendiri kadang2 malu dengan Melayu Melaya jadi tak hairan generasi muda Melano dah x mo mengaku Melayu

Pernah sekali keluar dari mulut Melayu Sarawak...'Melayu Sarawak tiada beraja..masih wujud dan hidup agama Islam di Sarawak, tidak runtuh masjid di pekan2 dan di bandar2...Melayu semenanjung jak dibodoh-bodohkan AMNO'...
Last edited by nobito on 27-3-2013 04:04 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2013 06:37 AM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 27-3-2013 09:33 AM
xkan dah kantol kebodohan ko tak nak jawab kot.... "Kelab Golf NEGARA SUBANG" tu negara subang pun ...

ko nak aku jawab ke soalan bodo ko? nak ke? kalau nak, cakap laa.......
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2013 09:56 AM | Show all posts
Acong posted on 28-3-2013 06:37 AM
ko nak aku jawab ke soalan bodo ko? nak ke? kalau nak, cakap laa.......

so what?? klu "Sabah" tu NEGARA.. so as SUBANG... x ke bodo tu statement ko
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2013 10:55 AM | Show all posts
sejarah mungkin berulang....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2013 11:17 AM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 28-3-2013 09:56 AM
so what?? klu "Sabah" tu NEGARA.. so as SUBANG... x ke bodo tu statement ko

err......... kena kaa jawab soklan ko tu? alah..... soklan bodo ko tu laa....... ko nak aku jawab ke?
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2013 11:26 AM | Show all posts
Acong posted on 28-3-2013 11:17 AM
err......... kena kaa jawab soklan ko tu? alah..... soklan bodo ko tu laa....... ko nak aku jawab  ...

so.. ape bezeny cai??? both was mention and documented as 'NEGARA'...
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2013 11:26 AM | Show all posts
Acong posted on 26-3-2013 11:52 PM
bila pindaan dibuat? kira bijak laa singapore keluarkan diri drpd gagasan Malaysia.......

itu la pasal aku kata ko bodoh... memahami sejarah kena paham situasi dan ketika sejarah itu tercipta... yang jadikan manusia tu bodoh kerana tak memahami sejarah apabila mereka mengunapakai variable masa sekarang untuk menilai sejarah yang dah berlaku...

contohnya macam orang yang menilai sejarah zaman persekolahannya... berapa ramai yang merasakan yang mereka bodoh dan bangang masa sekolah dulu sebab banyak main dan sanggop ponteng kelas sebab nak isap rokok dalam tandas...

itu adalah sejarah... kita tak boleh menilai sejarah berdasarkan variable masa sekarang... keputusan yang diambil ketika itu adalah yg terbaik pada persekitaran dan waktu kita keputusan itu diambil...

kalau ko nak citer pasal bijak atau tidak Singapura keluar dari Malaysia pada tahun 1965 ko kena menilai mengikut keadaan waktu dan persekitaran ketika ia berlaku... adalah bangang sebangang-bangangnya seseorang itu mahu menilai keputusan yang diambil dahulu berdasarkan senario waktu sekarang...

contohnya leganda Hang Tuah... zaman ketika ia berlaku dan persekitaran semasa ia berlaku... walaupun mereka dakwa Raja zalim tapi masyarakat ketika itu ketat dengan sifat feudal... sifat kehambaan kepada Raja... jadi perbuatan Tuah membunuh Jebat yang menderhaka kepada Raja dianggap sebagai hero kepada masyarakat pada zaman itu kerana pantang Melayu menderhaka kepada Raja... masyarakat Melayu beranggapan Raja itu seperti ibu bapa dan rakyat sebagai anak... walau buruk mcm mana pun ibu bapa mendidik anak sekalipun anak tak boleh langsong menderhaka kepada ibu bapa...

sekarang ni dah lain... jangankan kata derhaka... bunoh ibu bapa pun dah jadi perkara biasa dah dalam masyarakat kita kalai terpaksa mempertahankan diri dari di dera oelh ibu bapa tak bertanggungjawab...

disebabkan itu selepas beratus-ratus tahun baru la klua idea baru mengangkat Jebat sebagai hero sebenar mengikut persepktif masyarakat sekarang tapi dlm masa sama kita tidak menafikan ke'hero'an Tuah juga kerana memahami senario masyarakat ketika ia berlaku...

Last edited by cipOt_cedOt on 28-3-2013 11:33 AM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2013 11:52 AM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 28-3-2013 11:26 AM
so.. ape bezeny cai??? both was mention and documented as 'NEGARA'...

betul ke ko nak sgt2 aku jawab? betul tak menyesal nanti?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 28-3-2013 11:52 AM | Show all posts
cipOt_cedOt posted on 28-3-2013 11:26 AM
itu la pasal aku kata ko bodoh... memahami sejarah kena paham situasi dan ketika sejarah itu terci ...

taip panjang2 semata nak menjustifikasi kebodohan org yg melepaskan status NEGARA? tak kaa bangang ko ni?
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2013 11:55 AM | Show all posts
Acong posted on 28-3-2013 11:52 AM
betul ke ko nak sgt2 aku jawab? betul tak menyesal nanti?

jawab jee laa.. ramai nak tengok ko ni dungu mcm disangka ke tak
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2013 01:19 PM | Show all posts
nak keluar, keluar je la. berapa org nak keluar? 2 org?
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2013 01:20 PM | Show all posts
buat referendum, kumpul 100k tandatangan
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 12:59 AM | Show all posts
thessailly posted on 26-3-2013 01:59 PM
tumpang maki jap..

acong bodo

TT tak bodoh.

Yang bodoh adalah para pemimpin Sabah yang telah banyak diperbodohkan oleh pemimpin atasan.
Bodoh dan tamak.

Salute untuk tt yang berani buka thread ini.
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 01:15 AM | Show all posts
............acong2.........

ang ni dulu mgaji kt UM ambik Ijazah sarjana Sejarah (malaysia) ka?
...cam ketua ang gak...mengaji stakat ijazah pengajian melayu....tp cite ekonomi pergh...gempakk beb...........wakakakkakaa

sama mcm pengikut2 macai dia.....ada pakar bideo, analisis bideo, pakar forensik, pakar kelentong......tp SPM ntah2 cangkul je..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 10:11 AM | Show all posts
unoryah posted on 29-3-2013 12:59 AM
TT tak bodoh.

Yang bodoh adalah para pemimpin Sabah yang telah banyak diperbodohkan oleh pemimp ...

terharunya aku.........





Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 10:11 AM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 28-3-2013 11:55 AM
jawab jee laa.. ramai nak tengok ko ni dungu mcm disangka ke tak

ko nak aku jawab ke? jika iye, sila ulang........
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 10:12 AM | Show all posts
hartanahmalaya posted on 29-3-2013 01:15 AM
............acong2.........

ang ni dulu mgaji kt UM ambik Ijazah sarjana Sejarah (malaysia) k ...

ketua aku sapa?



pojaan hati ku cuma mat taib....... 1 sarawak tu cam hartanah dia.......
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 10:16 AM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 10:11 AM
ko nak aku jawab ke? jika iye, sila ulang........

ko nak pegi subang kene cop Passport tak... kan Subang tu "NEGARA" mengikut definasi dungu ko
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 10:28 AM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 29-3-2013 10:16 AM
ko nak pegi subang kene cop Passport tak... kan Subang tu "NEGARA" mengikut definasi dungu ko :d ...

betul kaa nak tanya? aku jawab kang, nanti kang kecewa lak parents ko ada anak bodoh piang cam ko....

nak aku jawab?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.053053s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list