Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
48228
View
151
Reply

Sejarah Status NEGARA milik Sabah dan Sarawak yg cuba dipadamkan..!

[Copy link]

Author: Acong       Show all posts   Read mode

Post time 29-3-2013 11:01 AM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 10:28 AM
betul kaa nak tanya? aku jawab kang, nanti kang kecewa lak parents ko ada anak bodoh piang cam ko. ...

tak payah la jawap... skarang ni pun kita dah boleh simulate mcm mana pindaan tu boleh berlaku...

bila ko dah decide utk bukak thread ni ia dah menjadi sejarah dan org ramai membodohkan ko dan menyokong ko atas pelbagai alasan yang mereka percaya...

begitu juga yg berlaku terhadapa keputusan yang telah dibuat utk meminda perlembagaan berdasarkan keputusan yang telah dibuat pada ketika ia berlaku...

keputusan apa pun yg telah diambil akan sentiasa dikritik dan dibahaskan... pasti sentiasa ada idea baru yg bercambah dan kerana itu perlembagaan membenarkan pindaan dilakukan mengikut tatacara dan panduan yang dibenarkan...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 11:28 AM | Show all posts
cipOt_cedOt posted on 29-3-2013 11:01 AM
tak payah la jawap... skarang ni pun kita dah boleh simulate mcm mana pindaan tu boleh berlaku...
...

adakah pindaan itu dibuat selepas kejadian Double 6?
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 11:35 AM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 11:28 AM
adakah pindaan itu dibuat selepas kejadian Double 6?

tak kira la ia dibuat atas dasar apa, peristiwa apa dan keperluan apa...

asas demokrasi memberikan mandat kepada ahli dewan rakyat utk meminda perlembagaan sekiranya mendapat persetujuan majoriti setelah melalui proses pembahasan dan peraturan mesyuarat...

itu juga tatacara dan kaedah yang akan digunapakai oleh PR sekarang di negeri-negeri yang mereka menjadi kerajaan... meminda perlembagaan adalah sah mengikut perlembagaan... majoriti rakyat yang memilih mereka dulu menjadi kerajaan membenarkan mereka utk mempunyai kuasa meminda perlembagaan sebagai kuasa majoriti dalam dewan... setiap pindaan adakah akan dipersetujui oleh segelintir penyokong tepu BN di sana... bangkang jugak macam ko...

nilai ko sebagai penyokong pembangkang peringkat pusat sama saja nilai penyokong BN diperingkat negeri di negeri-negeri PR memerintah... ANJING!

kembali kepada asas demokrasi... suara minoriti dalam konteks demokrasi macam lipas dan nyamOk... tak ada nilai langsOng...kalau pun diambil kira ia sekadar memehuni tuntutan norma kemanusiaan saja...
Last edited by cipOt_cedOt on 29-3-2013 11:37 AM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 11:47 AM | Show all posts
cipOt_cedOt posted on 29-3-2013 11:35 AM
tak kira la ia dibuat atas dasar apa, peristiwa apa dan keperluan apa...

asas demokrasi memberi ...

bilakah tarikh pindaan dibuat? selepas kejadian double 6? cuba habaq sikit......

main ANJING lak....... ko sekoq pondan sentap kaa?
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 12:20 PM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 11:47 AM
bilakah tarikh pindaan dibuat? selepas kejadian double 6? cuba habaq sikit......

main A ...

apa kena-mengena dengan peristiwa 1966 dengan pindaan 1976... beza 10 tahun tu... hehehehe...

cuba ko tengok balik postign yg ko buat sendiri:

"Perkara 16: perlindungan Perlembagaan
Tiada pengubahsuaian pindaan atau penarikan balik mana-mana perlindungan khas yang diberikan kepada Borneo (Sarawak & Sabah) hendaklah dibuat oleh Kerajaan Pusat tanpa persetujuan positif Kerajaan Negeri Borneo Utara

Kuasa meminda Perlembagaan Negeri Borneo (Sarawak & Sabah) harus dimiliki secara eksklusif kepada rakyat di negeri ini. (Nota: Parti Bersatu, Parti Demokratik dan Parti Pasok Momogun yang menganggap bahawa majoriti tiga perempat akan diperlukan untuk melaksanakan apa-apa pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri manakala
UNKO dan USNO dianggap majoriti dua pertiga akan mencukupi)."

perjanjian tu jelas mengatakan sebarang pindaan perlembagaan melibatkan Negeri Borneo mesti dibuat atas persetujuan kerajaan negeri-negeri borneo... dewan dun dah lulus so apa masalah ko lagi...


perjanjian itu sendiri membenarkan pindaan dibuat terhadap perlembagaan selagi mana pindaan yang dicadangkan mendapat persetujuan kerajaan negeri.

rujuk pulak peruntukan perlembagaan sekarang dalam perkara 71 bahagian 5. apa perlembagaan kata. begitu juga peruntukan perlembagaan mengenai keanggotaan wakil setiap negeri dalam dewan-dewan parlimen.

ko tak hormat proses demokrasi dan hak majoriti tetapi ko sebOk bising pasal demokrasi dan hak. sebab itu aku gelarkan ko sebagai ANJING. ANJING maha tahu hormat hak manusia yang tengah sedap tidor bila dia menyalak memekak pada gunung yang takan akan berganjak.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 12:25 PM | Show all posts
cipOt_cedOt posted on 29-3-2013 12:20 PM
apa kena-mengena dengan peristiwa 1966 dengan pindaan 1976... beza 10 tahun tu... hehehehe...

c ...

astaga................ ko ingat double 6 tu tahun 1966?

lu tak sokong pindaan 1976, lu mati............!


The Double Six Crash, also known as the Double Six Tragedy, was a plane crash which took place on June 6, 1976 in Kota Kinabalu, Malaysia. The plane, operated by Sabah Air, coming from Labuan crashed in the sub-district of Sembulan in Kota Kinabalu upon approaching Kota Kinabalu International Airport.

The crash killed everyone on board the flight, including Tun Fuad Stephens, the Chief Minister of Sabah at that time. The other passengers on the flight were State Ministers Datuk Salleh Sulong, Datuk Peter Mojuntin, Chong Thien Vun, and assistant minister Darius Binion. Others who perished were the then Secretary of State for the Ministry of Finance of Sabah Datuk Wahid Peter Andau, Director of Economic Planning Unit of Sabah Dr. Syed Hussein Wafa, Isak Atan (Private Secretary to Tengku Razaleigh Hamzah), Corporal Said Mohammad (bodyguard to Tun Fuad Stephens), Captain Gandhi Nathan (the pilot of the aircraft) and Tun Fuad's eldest son Johari Stephens.

The reason behind the crash is uncertain. Immediately after the accident there were allegations of foul play due to the political circumstances at the time. The Australian government sent a team of four investigators to assist in finding the cause of the accident. Mechanical failure was ruled out, and preliminary investigations indicated overloading was one of the contributing factors. The real reason for the crash remains a mystery, and the original report on the incident remains classified.[1]

In the afternoon following the accident, Deputy Chief Minister Harris Salleh was sworn in as the sixth Chief Minister of Sabah.

The aircraft was an Australian designed and built Nomad.

Double Six Crash
Date: June 6, 1976
Site: Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Fatalities: 11
Survivors: none
Aircraft type        GAF Nomad
Operator        Sabah Air
Registration        9M-ATZ
Flight origin        Labuan Airport, Labuan
Destination        Kota Kinabalu International Airport, Malaysia

http://en.wikipedia.org/wiki/Double_Six_Crash
Last edited by Acong on 29-3-2013 12:27 PM

Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 12:49 PM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 12:25 PM
astaga................ ko ingat double 6 tu tahun 1966?

lu tak sokong pindaan 1976, lu mati. ...

ketuanan sikit2 konspirasi theory.. Detektif bala mati kene makan sumpah pun konspirasi jugak  
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 01:28 PM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 29-3-2013 12:49 PM
ketuanan sikit2 konspirasi theory.. Detektif bala mati kene makan sumpah pun konspirasi jugak  ; ...

dah lupa pasal NEGARA subang ko kaa?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 02:01 PM | Show all posts
hartanahmalaya posted on 29-3-2013 01:15 AM
............acong2.........

ang ni dulu mgaji kt UM ambik Ijazah sarjana Sejarah (malaysia) k ...

ko kah macai yg jual tanah org melayu di Johor kat PAP Singapork?
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 02:36 PM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 01:28 PM
dah lupa pasal NEGARA subang ko kaa?

sampai skarang ko x bleh nak jawab kan???? klu serawak tu 'documented as NEGARA'.... so as Subang.. skrang nak belit ape lagi cai???
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 03:01 PM | Show all posts
ahahaha... kes kemalangan maut ketua menteri sabah boleh dijadikan alasan menukar status negara menjadi negeri... ahahahah...

apa significan perubahan status negara menjadi negeri... ko dah baca ke belOm perlembagaan negara... apa perbezaan yang ketara dalam perlembagaan dan status kuasa autonomi kepada setiap negeri-negeri di Malaysia ni...

apa kata kalau aku kata setiap negeri-negeri di Malaysia adalah sebuah negara sebenarnya... ko terkejut tak... heheheh... kalau ko faham apa itu maksud persekutuan dan setiap negeri yang bernaung dibawah persekutuan Malaysia diberikan kuasa autonomi dan dijamin hak autonominya semenjak merdeka mesti ko pun takan percaya...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 03:06 PM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 29-3-2013 02:36 PM
sampai skarang ko x bleh nak jawab kan???? klu serawak tu 'documented as NEGARA'.... so as Subang. ...

aku kena jawab soklan bodoh ko? ko nak aku jawab kebebalan ko?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 03:07 PM | Show all posts
cipOt_cedOt posted on 29-3-2013 03:01 PM
ahahaha... kes kemalangan maut ketua menteri sabah boleh dijadikan alasan menukar status negara menj ...

ko tak sokong pindaan, ko mati........
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 03:16 PM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 03:06 PM
aku kena jawab soklan bodoh ko? ko nak aku jawab kebebalan ko?

pusing2 jee laa cong semampu ko.. semua dah tau ko bangang
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 03:32 PM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 29-3-2013 03:16 PM
pusing2 jee laa cong semampu ko.. semua dah tau ko bangang

semua org tu siapa? TMJ yg tak mengaku ko rakyat negeri dia?

tauke meriam 500 meter?

buat makluman si bebal @ bodoh piang, Kelab Golf Negara Subang; NEGARA situ merujuk pada Subang atau Kelab Golf?
Bahalol nak mampus....! BM ko fail kaa?
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 03:49 PM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 03:32 PM
semua org tu siapa? TMJ yg tak mengaku ko rakyat negeri dia?

tauke meriam 500 meter?

mengikut definasi orang dungu mcm ko "negara sarawak" is negara... so as "negara subang" unless dia cakap "kelab golf negara, subang" etc. etc.

ko nak main pusing2 ayat kan??? meh bawak datang
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 04:03 PM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 29-3-2013 03:49 PM
mengikut definasi orang dungu mcm ko "negara sarawak" is negara... so as "negara subang" unless di ...

muahahahaha! kelab golf negara sudah mau dijadikan bahalol menjadi negara subang.....! perangai sebiji cam indon suka claim itu ini....! skrg mau claim subang sbg negara pula si bahalol pacal...........
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 04:15 PM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 04:03 PM
muahahahaha! kelab golf negara sudah mau dijadikan bahalol menjadi negara subang.....! perangai se ...

ko nak contradicting your own statement ker?? kate everything with 'negara' is actually a sovereign state.. rite?? so as "Kelab Golf Negara Subang"

masuk lubang taik sendiri nampaknyerrrr
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 04:38 PM | Show all posts
cipOt_cedOt posted on 29-3-2013 03:01 PM
ahahaha... kes kemalangan maut ketua menteri sabah boleh dijadikan alasan menukar status negara menj ...

apa la sgt yg ada pada perlembagaan? bila berkuasa, kuasa raja2 melayu pon
kelling bleh tarik. rizab melayu pon kelling bleh tukar status.



Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 05:48 PM | Show all posts
bangcak posted on 29-3-2013 04:38 PM
apa la sgt yg ada pada perlembagaan? bila berkuasa, kuasa raja2 melayu pon
kelling bleh tarik. ri ...

so... apa masalahnya... itu la sistem demokrasi yang korang agong-agongkan... demokrasi memberi kuasa kepada majoriti utk melakukan apa yang mereka rasa betul dan mendapat sokongan majoriti... suara minoriti serupa ANJING saja... hehehehe...
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2013 05:50 PM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 03:07 PM
ko tak sokong pindaan, ko mati........

well... itu la nilai harga suara minoriti... dalam proses demokrasi... minoriti adalah ANJING... sejak bila ANJING mati ada orang nak amik kisah... ahahahah...

kecuali kalau ko tu yahudi... mungkin ada org yg akan kisah... itu pun sebab yahudi tidak mengamalkan demokrasi... mereka mengamalkan kapitalis yang membezakan yahudi dan ANJING minoriti... Last edited by cipOt_cedOt on 29-3-2013 05:52 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 06:36 PM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 29-3-2013 04:15 PM
ko nak contradicting your own statement ker?? kate everything with 'negara' is actually a sovereig ...

okok......! ko menang........ aku surrender.......!










Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 29-3-2013 06:38 PM | Show all posts
cipOt_cedOt posted on 29-3-2013 05:50 PM
well... itu la nilai harga suara minoriti... dalam proses demokrasi... minoriti adalah ANJING... s ...

siannye si pencacai.........

dah laa gadai hak org Sabah & Sarawak, anak isteri sendiri pun sanggup dilacurkan......
Reply

Use magic Report

Post time 30-3-2013 09:09 AM | Show all posts
Acong posted on 29-3-2013 06:36 PM
okok......! ko menang........ aku surrender.......!

acong yang tegar akhirnye tersungkur dibawah tapak kaki aku
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-3-2013 09:10 AM | Show all posts
unekspekted_XII posted on 30-3-2013 09:09 AM
acong yang tegar akhirnye tersungkur dibawah tapak kaki aku

ko hanya online bila kat opis saja? umah ko tak de internet ke? miskinnya ko....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.066742s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list