Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
28643
View
775
Reply

Agama punca permasalahan dunia

[Copy link]

Author: Lejen       Show all posts   Read mode

Post time 27-6-2013 11:51 AM | Show all posts
atira posted on 27-6-2013 10:12 AM
punca utama masalah dunia adalah jantan sebenarnye...
tak kisah lah jantan itu taksub ugama, taksub ...

hakikatnya kebanyakan agama adalah satu bentuk social system bersifat patriarchy.  kaum perempuan kena bangun dan mainkan peranan agar social prejudice sebegini yg terbina kununnya atas nama tuhan diperbetulkan.

yang ikhlas,
jantan islam
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:07 PM | Show all posts
soebyuk posted on 27-6-2013 10:17 AM
bagi yg beragama ... mereka ada kepercayaan .. dan utk menterjemahkan kewujudan Pencipta .... mela ...
bagi yg beragama ... mereka ada kepercayaan .. dan utk menterjemahkan kewujudan Pencipta .... melalui amalan lah .  bagi kamu ( kalau percaya kewujudan Tuhan ) ... kamu nak terjemahkan macam mana? ..... kalau tak percaya kewujudan Tuhan ignore jer soklan nih ...

apa benda lobai nak cakap ni? menterjemahkan kewujudan pencipta?  sounds cliche la..

nak justify kepada keperluan ritual ka?  maksudnya dgn ritual, maka kita sebagai manusia akur akan kewujudan tuhan?  sejak bila tuhan pencipta alam semesta memerlukan manusia mempraktiskan amalan ritual utk mengenali tuhan?  dgn penciptaan sekecil2 zarah atom sehingga kealam cakarawala, tuhan memilih ritual sebagai kriteria utk mengenali tuhan?  sebab tu berulang kali saya nyatakan pendirian saya bahwa rituals sebagai paksi dlm agama adalah inovasi manusia semata2. ia adalah indoktrinasi aka penjajahan minda yg dipelopori oleh mana2 ketua agama dlm sejarah tamadun manusia.  dgn mengenalkan amalan ritual dlm masyarakat kununnya ini yg tuhan perintahkan pada manusia, status ketua2 agama ini akan melonjak keatas ddilm piramid sosial.
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:08 PM | Show all posts
ifanonline posted on 27-6-2013 10:54 AM
Pada suatu ketika,ALLAH SWT telah memerintahkan malaikat Jibrail as untuk turun ke bumi dan mencar ...

ni petikan dari cerite doraemon episod berapa?
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:09 PM | Show all posts
M5 posted on 27-6-2013 12:07 PM
apa benda lobai nak cakap ni? menterjemahkan kewujudan pencipta?  sounds cliche la..

nak just ...

dah utk apa plak adanya rukun islam kalau cam tuh? .. tidakkah rukun islam itu sendiri adalah berbentuk amalan?
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:11 PM | Show all posts
Lejen posted on 27-6-2013 09:40 AM
betul tu. tapi orang masih tak dapat terima hakikat agama tu punca masalah dunia.

manusia yg bermasalah jgn nak salahkan agama tetapi hakikatnya ialah manusia itu sendiri.  Agama mengajar semua manusia menjadi  baik kerana dlm agama ada perkara yg manusia boleh buat dan tak boleh buat.  Peraturan itu digariskan supaya manusia lebih berdisiplin. Kalau tak ada peraturan tak taulah manusia akan jadi apa.  Hak orang hak dia, hak dia hak dia.  Kalau manusia boleh patuh kpd ajaran agama, Insya Allah boleh aman.
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:26 PM | Show all posts
Lejen posted on 27-6-2013 09:42 AM
tu la akibat apabila agama menjadi eksklusif. judaism untuk yahudi. islam untuk melayu. buddha unt ...

Islam tidak hanya untuk Melayu.  Apa bangsa pun di dunia ini boleh menganut Islam, tak kiralah dianya Cina, India, Inggeris, dll.  Itu sebab Islam ada di mana2 di dunia ini, di China, India, USA, UK, Jepun, Korea and some other parts of the world.

Untuk memahami apa agama pun, bacalah kitab2 atau buku2 agama yg berkenaan serta memahami kandungannya.  Jika perlu buat research.  Buat perbandingan, kemudian pilihlah agama yg difikirkan sesuai untuk diri seseorang manusia (esp for the free thinkers).
Khusus bagi orang2 Islam, mereka diwajibkan mengaji al-Quran, fahami ayat2 kandungannya dan mempercayai juga bahawa peraturan yg terkandung dlm al-Quran adalah undang2 yg tidak sama dgn undang2 buatan manusia.
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:28 PM | Show all posts
ifanonline posted on 27-6-2013 10:54 AM
Pada suatu ketika,ALLAH SWT telah memerintahkan malaikat Jibrail as untuk turun ke bumi dan mencar ...

Tolonglah letak Surah apa ayat berapa selepas Perkataan "Allah Berkata"... untuk dibuat rujukan .

sekian.

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:28 PM | Show all posts
soebyuk posted on 27-6-2013 12:09 PM
dah utk apa plak adanya rukun islam kalau cam tuh? .. tidakkah rukun islam itu sendiri adalah berb ...

yup, rukun2 yg lazim difahami itu bagi saya adalah amalan, tetapi tidak bermakna ianya adalah ritual.
sebagai contoh, solat dan zakat, saya faham sebagai 'honor/pure/tunaikan - your commitment/pledge/janji'. konsep yg universal tanpa terhad kpd ritual khusus dan bukannya ritual sembahyang 5 kali sehari dan membayar duit/wang
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:30 PM | Show all posts
ifanonline posted on 27-6-2013 10:54 AM
Pada suatu ketika,ALLAH SWT telah memerintahkan malaikat Jibrail as untuk turun ke bumi dan mencar ...

petikan dr kitab ape nih bro,?
tak pnh dgr lagi citer ni sbb tu aku tnya dr awal td./

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:37 PM | Show all posts
M5 posted on 27-6-2013 10:08 AM
seawal manusia lahir didunia sampai kemati semuanya memerlukan ritual2 khusus utk mendapat perkena ...

sejak bila pula ibadah2 ni adalah untuk dapat perkenan Allah?
ibadah adalah untuk menunjukkan tanda ketaatan hamba kpd penciptaNya
sama la mcm hidup didunia, ada ka dok goyang kaki boleh dapat dihajati?
manusia juga bekerja utk kehidupan, jadi sama juga utk agama, utk mendapat pahala perlulah berusaha, antaranya dgn beribadah la
yg hangpa ni jenis tak ada agama dok kalut buat apa kalau org lain beribadah?
kalau rasa benda tu tak penting, makan tidur ja la
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:40 PM | Show all posts
DTECCONAN posted on 27-6-2013 12:37 PM
sejak bila pula ibadah2 ni adalah untuk dapat perkenan Allah?
ibadah adalah untuk menunjukkan tan ...

mai mengamuk disini pula kah?....udah tiada ungka yang mahu bersahut menyahut dengan kamu panjang lebar huha huha huha di thread syria?

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:43 PM | Show all posts
bangau oh bangau....
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:44 PM | Show all posts
kalau rasa benda tu tak penting, makan tidur ja la

suka sangat bagi saranan perasan bagus hala2 hanya caranya sahaja yang betul...sepertimana dikatakan sikaya wajarlah membantu simiskin untuk keluar dari kemiskinan daripada duduk derma pada masjid2 yang hanya jadi perhiasan semata2....terus reply macam bahloul duduk tuduh.....so hang nak halang orang pi masjid pulak ka?....bangsat amat yatch spesis lebai bengkok yang suka pakai emosi untuk reply posting orang ini....spesis macam ini lah yang patut kena hapuskan dalam dunia...
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:47 PM | Show all posts
True-X posted on 27-6-2013 07:52 AM
Patutnyer agama ni adelh pegangan peribadi... bile ade org yg fefeeling pemegang wakil tuhan.... mul ...

kalau agama ni utk pemegang peribadi, lebih baik wahyu tu dpt sorang2 ja

dalam al-Quran sebut kebebasan beragama bukannya bermakna agama lain betul, tetapi menunjukkan tak ada paksaan dlm agama
kalau main paksa2 ni...... tu yg banyak jadi tak ketahuan
kalaulah Islam tu tak benar, takkan sampai ada kitab segala.......
takkan tak percaya Allah kot, tak logik
sedangkan Yahudi dan Kristian pun ada persamaan dr segi cerita2
kecualilah kalau ada yg kata Islam ni hanya rekaan semata2 dan meniru agama Yahudi dan Kristian
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:49 PM | Show all posts
Lejen posted on 27-6-2013 09:37 AM
tak percaya tuhan tidak menunjukkan kebodohan. banyak orang2 yang tidak percaya tuhan atau yang pe ...

makna kata tak cerdik lagi la tu
mereka hanya boleh fikir hal2 yg sempit sahaja sedangkan org lain memikirkan perkara yg lebih luas
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:51 PM | Show all posts
Manusia cenderung memusnahkan...percaya kpd ralat dan ketidakpastian.
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:51 PM | Show all posts
DTECCONAN posted on 27-6-2013 12:47 PM
kalau agama ni utk pemegang peribadi, lebih baik wahyu tu dpt sorang2 ja

dalam al-Quran sebu ...

memanglah asal usul buku koran adalah berasal dari buku2 yahudi dan nasrani cuma ditambah sahaja versinya karena da penambahan nabi disana

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:52 PM | Show all posts
M5 posted on 27-6-2013 10:08 AM
seawal manusia lahir didunia sampai kemati semuanya memerlukan ritual2 khusus utk mendapat perkena ...

manusia yg hidup di muka bumi Allah ini harus faham bahawa hidup kita terikat kpd hukum akal, hukum adat dan hukum syarak.  Kalau tidak kita ini seperti binatang yg tidak terikat dgn segala hukum dn disiplin.  Allah menjadikan manusia drp berbagai bangsa, rupa dan  warna, untuk apa?   
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:53 PM | Show all posts
DTECCONAN posted on 27-6-2013 12:47 PM
kalau agama ni utk pemegang peribadi, lebih baik wahyu tu dpt sorang2 ja

dalam al-Quran sebu ...

pegangan peribadi bermaksud... x perlu la ko nak cakap diri ko sorg je btol...

org nak terima..trima... x perlu nak diagenda politikkan



Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2013 12:57 PM | Show all posts
C.K posted on 27-6-2013 12:44 PM
suka sangat bagi saranan perasan bagus hala2 hanya caranya sahaja yang betul...sepertimana dikatak ...

la, suruh makan tidur pun salah
awat hang ni jenis tak makan ka?
hang ni jenis tak tidur ka?
maksudnya, buat ja la apa yg hang suka buat, ikut suka hang la
tu pun BANGANG nak faham
kalau ada org nak beribadat sekalipun, nak bising lebih2 perasan baguih kata org hanya ikut ritual lama2 buat apa?
bila org lain kondem apa yg hangpa buat bising kata tak ada kebebasan
tapi jenis2 mcm perasan bagus ni, dok kondem cara org lain tak apa la pula

jenis manusia perasan baguih mcm ni la lagi teruk
padahal depa la yg dok buat kelaku dok kutuk apa org lain buat boleh pula
sebab apa tak bagitau ja benda yg sendiri buat, ni tak terhegeh2 kje hulu ke hilir kondem org ni tak reti pikiaq, dok ikut ritual la apa la
yg tu tak pa la juga
puiiiiiiiiiiiii la jenis perasan baguih ni, sama ja mcm org2 ada agama juga
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.120449s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list