CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 6107|Reply: 5

[Edisi Kejuruteraan] MRT : Selesaikah masalah pengangkutan awam di lembah Kelang ?

[Copy link]
Post time 20-8-2013 10:33 PM | Show all posts |Read mode
Sejak pemodenan sistem pengakutan rel yang menggunakan kuasa letrik berbanding kuasa diesel diperkenalkan di Lembah Kelang dengan perkhidmatan Komuter dan seterusnya LRT dan Monorel. Anjakan perkhidmatan itu diteruskan dengan ERL yang menghubungkan stesyen KL Sentral dengan KLIA. Kini kita memasuki fasa terbaru dengan pembinaan MRT. Setelah siapnya projek MRT nanti, Kuala Lumpur akan sebaris dengan Singapura, Bangkok, Hong Kong, London, Tokyo dan bandar-bandar besar dunia yang telahpun mempunyai sistem MRT tersendiri.

Sesuai dengan namanya Mass Rapid Transit atau MRT, mass yang bermaksud dengan kuantiti yang banyak, rapid pula bermakna kekerapan, sudah tentulah MRT mampu untuk membawa penumpang dengan kuantiti yang banyak dan kekerapan yang lebih. Secara tidak langsung sistem penyuraian penumpang dapat dilakukan dalam masa yang singkat dan efisien.

Kombinasi perkhidmatan rel yang diintergrasikan dengan perkhidmatan bas dan teksi yang menempatkan stesyen bersepadu diharap akan memudahkan pengguna berubah dari memandu kenderaan sendiri beralih kepada perkhidmatan rel. Maka dengan itu di sesetengah steysen MRT, LRT, Komuter dan stesyen bas akan berada dalam jarak “walking distance”

ikutilah seterusnya

http://hisemudinkasim.blogspot.c ... h-pengangkutan.html








Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-12-2013 01:04 PM | Show all posts
elok jgk de MRT x sbr nak pi IKEA...IOI mall puchong....he5
Reply

Use magic Report

Post time 3-1-2014 04:11 PM | Show all posts
Untuk kegunaan 2030, kerajaan sepatutnya membina sistem MRT lembah kelang yang merangkumi Tanjung malim di utara, Bentong & Karak di Timur, Kuala Selangor hingga Banting di barat dan sehingga ke Melaka di Selatan. Kawasan yang luas disebabkan ada orang yang tinggal jauh kemudian bekerja di lembah kelang.

Kadar kekerapan pula perlu dipertingkatkan terutamanya di pusat lembah kelang dan boleh dikurangkan di pinggir atau luar lembah kelang.

Setiap tren perlu memiliki 5 coach & setiap coach sekurang-kurangnya 2 kali ganda saiz star  LRT supaya boleh angkut ramai orang setiap kali perjalanan.

Stesen MRT pula dibina dalam bentuk satu bangunan kompleks yang bersepadu yang mengandungi apartmen, kedai, hypermarket, pejabat swasta, pejabat kerajaan, parking kereta & motosikal, pusat servis kereta & motosikal, bank dan kompleks sukan.

Kalau dibina stesen MRT di pusat lembah kelang seperti di atas nescaya kadar penggunaan kenderaan persendirian menurun. Penyewaan kedai, apartmen dan pejabat boleh membantu untuk subsidi eletrik MRT..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2014 04:08 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2014 12:04 PM | Show all posts
KL MRT Train Mock Up














Reply

Use magic Report

Post time 1-4-2014 07:52 PM | Show all posts
Rapid = kekerapan?
Bukan rapid tu kelajuan ke?
#tanyaje
Reply

Use magic Report

Follow Us
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

26-4-2024 04:34 AM GMT+8 , Processed in 0.057968 second(s), 31 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list