CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3547|Reply: 6

Internet Brand Logo Redesign

[Copy link]
Post time 18-9-2013 10:01 AM | Show all posts |Read mode
kalo isu ni dah ada boleh delete atau merge.. saja nak share pada anda yg mungkin dah tau atau mungkin belum berapa nak tau..

bila Gergasi internet berlumba upgrade logonya.. semacam satu trend kemestian lak masing2 nak tukar gak logo baru / tukar style baru.. mcm ada seruan yg buat diorg ni rebranding logo2 diorg... mungkin atas sebab peningkatan penggunaan mobile internet / apps yg lebih ringkas, padat & ringan.. maka lahir laa new trend dlm logo design - 'Clean & Flat Design'

Yahoo!
mula2 kita tgk logo Yahoo!... diorg rebrand logo Yahoo! (yg latest ni) sejak CEO baru dia Marissa Mayer ambik alih Yahoo! lepas CEO lama blah..
Marissa Mayer ni dulunya salah sorg org kuat Google, staff no.20, kira hebat gak laa..
Dia ni bukan jer engineer, tp juga designer, product manager, exec... dia juga yg terbabit dlm bnyk produk2 Google..
saja nak bgtau skit pasal Marissa Mayer ni sebab dia ada kaitan dgn logo baru Yahoo! ni yg bnyk dikritik dimana2 site2 femes worldwide.. korg boleh search laa..


ok logo Yahoo! ni masa diorg nak launch baru2 ni dulu, diorg buat 30 shorlist senarai pilihan dan diorg tunjuk kat site yahoo.com selama 30hari, bermakna 1hari satu logo ditukar ganti sampai 30hari baru diorg buat pilihan logo yg dipilih, spt image atas.

antara komen2 org pasal 30 logo design Yahoo! tu cuma lebih kepada pilihan font jer, tukar2 font... yg paling bnyk komen org sebab big boss dia, si Marissa ni turun tangan sama terbabit nak design (gi layan share holder kampeni jer dah laa kan), so apa guna designer2 Yahoo! yg dibayar mahal stakat design tukar2 font last2 guna idea boss gak... yelaa dah boss suka camtu, yg lain ikut jerlaa, "who's the boss?"..
antara lain komen org, font yg diorg guna tu adalah font optima, (cuma di modified skit huruf Y & A), dikatakan pilihan yg takde taste utk logo internet.. hilang elemen "yahuuu".. huhu
komen aku mungkin marissa ni dia minat sgt kat brand GUCCI kot (font +/- sama)..


bing
microsoft punya search engine Bing ni pulak baru tukar logo baru dia, tapi rasanye belum official lagi, baru stakat pakai dekat blog bing diorg jer..

logo lama
logo baru

Bing mula diperkenalkan tahun 2009 nak lawan google & yahoo kunun nye, tapi tak mampu nak bersaing, ntah mana silapnya.. mungkin pada nama dia kot... dlm bahasa china bing bermaksud penyakit.. mungkin sebab tu search engine paling top kat china adalah brand diorg sendiri, mcm baidu, dll..
cuma apa yg boleh aku komen pasal logo baru bing ni (tang logonye tu) skali pandang dah mcm GoogleDrive punye logo laa pulak... color pon takde kaler lain selain dari kaler tu ker.. mungkin utk dark bckgrd ok laa..

Google
bapak kepada internet search engine, dia lah yg buat bukan saja search punye top engine algorithm (nak menyebut pun payah wey), code2, formula2 data smpai apa yg kita cari boleh dpt (kdg2 tak dpt pon).. bahkan dia juga lah yg menentukan benchmark, polisi, ranking satu2 website tu boleh listed atau tak nye dlm list search result.. dia juga lah yg berhak (suka2 jer) nak kenekan 'sepakan penalti' pada mana2 website yg dikatakan melanggar polisi beliau..


kalo jadi Google akan tukar / rebrand new logo dia nampak better laa, takde emboss efek timbul & flat design.. sesuai dgn design logo produk2 dia yg lain mcm ni..


sebagai pengguna internet atau tuan empunye website / blog, kita pon tau kita takleh lebih2 sgt komen dia ni, kang tak pasal2 kene sepakan penalti dia.. peace yeow


twitter
dalam banyak2 design ni aku prefer logo baru twitter, ada falsafah (chewah), ada konsep, seolah2 diorg tau apa yg diorg nak sampaikan.. cuba tgk perubahan dari logo lama twitter ke logo latest dia, nampak professional..


kalo kita tgk lak design proses dia construct logo dia, ada element intelligent atau 'golden ratio' 1.618, iaitu suatu perkiraan rekabentuk alam semesta yg maha bijak oleh Pencipta alam semesta..


kalo nak lebih faham apa tu golden ratio 1.618 sila layan youtube ni.....
Last edited by kapulet on 18-9-2013 10:08 AM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-9-2013 03:39 AM | Show all posts
sebagai bekas designer memang apa-pan pun idea bos terbaik. pffffttt.
ni lah salah satu sebab agency ni akan cepat rugi and bankrap.

sekarang keje jadi video editor pun sama. bila pitching idea nak buat segmen lawak, idea dia je terbaik.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-9-2013 08:30 AM | Show all posts
grafreak posted on 22-9-2013 03:39 AM
sebagai bekas designer memang apa-pan pun idea bos terbaik. pffffttt.
ni lah salah satu sebab agenc ...

itu laa bila mereka dah guna kuasa veto, payah aar
Reply

Use magic Report

Post time 23-9-2013 10:36 AM | Show all posts
based on current trend. sekarang logo banyak nak 2D saja. emboss tu adalah trend 10 tahun lalu.

trend 2D atau flat design jika dilihat dalam industri memang semakin jadi pilihan. minimalist la. even IOS7 untuk Iphone yang baru pun UI dia flat design.
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2013 06:56 PM | Show all posts
wa suke logo epal..  dia boh kat mana2 pun tetap nampak simple dan cun..

Last edited by hanalisa on 29-9-2013 07:22 PM

Reply

Use magic Report

Post time 4-11-2013 07:38 AM | Show all posts
logo macammacam ada
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 5-11-2013 12:57 AM | Show all posts
hanalisa posted on 29-9-2013 06:56 PM
wa suke logo epal..  dia boh kat mana2 pun tetap nampak simple dan cun..

logo epal nampak cantik.. mmg apple punye credibility dlm hal design, tapi.. meh nak komen skit pasal logo epal ni..

  • logo & nama Apple - dia suka sangat2 kalo nak saman2 org ciplak dia punya right, paten, design, icon, bla bla bla.. tapi dia tak sedar yg dia guna logo & nama tiru ciptaan Tuhan, buah epal sebagai logo, apa barang..!! company lain manada amik ciptaan Tuhan sebagai nama & logo, dia sorg jer, pastu nak kecoh saman2 org lain.. ahahaha
    .
  • logo lama Apple color rainbow tu - dicipta melambangkan gay, (tatau laa kalo2 designer dia sejenis), mcm zaman tu, 90's seolah2 nak angkat golongan gay ni sperti nak femeskan diorg.. "its soo Gay..!!" eeeuuuwww

    mmg sebahagian besar designers kat dunia ni adalah gay.. fagggg..!! (oh plisss)..
    .
  • logo yg anda maksudkan tu pulak - Aqua design - style ni jd trend sekejap awal 2000's mmg nampak stylo & cantik.. tp 'aqua' dlm loghat kantonis = bapok.. errrrkkkkkkhhh.. (hahaha takde kene mengene)
    .
  • dan yg paling tak best polisi dia - 'Racist' a.k.a perkauman - barang dia, OS dia hanya sesama dia jer yg boleh share, lain tak geng.. device yg tak bersifat universal.. mahal lak tu..

hehehe jgn marah ek'


grafreak posted on 23-9-2013 10:36 AM
based on current trend. sekarang logo banyak nak 2D saja. emboss tu adalah trend 10 tahun lalu.

trend 2D atau flat design jika dilihat dalam industri memang semakin jadi pilihan. minimalist la. even IOS7 untuk Iphone yang baru pun UI dia flat design.

yup, patutnye buat flat jer 'mesra responsive' utk web & device.. ni tiba2 jer ada emboss terus jd outdated.. baik laa dia remain atau upgrade dari logo lama jer..
Last edited by kapulet on 5-11-2013 01:09 AM

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

23-12-2024 07:07 AM GMT+8 , Processed in 0.330057 second(s), 20 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list