Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
76982
View
215
Reply

FAKTA TENTERA MALAYSIA DI MATA DUNIA

[Copy link]

Author: uniq61       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 2-12-2013 10:28 AM | Show all posts
Lagi satu fakta, buka competition utk tender sana sini bertahun2 dgn harapan org luar masuk tender dan terpaksa masuk LIMA dan DSA, last2 habuk pon tarak sebab semuanya shelved, freezed, canceled, postponed, sehingga org luar pon malas nak layan dah, dah kenal sangat dah perangai malaysia nih...
FITNAH KO NI...AKU ADA MASUK TENDER TU....TAKKAN RAHSIA KERAJAAN NAK BAGI TAHU KO??? NANTI MUSUH NEGARA TAHU....MELAINKAN KO MUSUH DALAM SELIMUT...MACAM DSAI TU...DAN RAKAN RAKA..

ADA BACA SEJARAH TAK PASAL TENTERA SINGAPORN MASUK MALAYSIA???
PASAL TENTERA INDON NAK TAWAN SINGAPORN???
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-12-2013 10:42 AM | Show all posts
KALAU BISA NGOMONG...

KOPASSUS Pasukan Elite Indonesia Terbaik Di Dunia

Posted by Vania Aprilia on Sunday, December 9, 2012
Sebuah prestasi hebat bahwa ternyata KOPASSUS berhasil masuk dalam jajaran Top Elite Special Force in The World ! Komando Pasukan Khusus atau KOPASSUS (Special Force Command) adalah Pasukan Elite yang dimiliki oleh Tentara Nasional Indonesia Angkatan Darat (TNI AD). Semboyan KOPASSUS yaitu Tribuana Chandraca Catya Dharma. Tugas Pokok dari KOPASSUS adalah melaksanakan Pembinaan Fungsi Teknis Militer Khusus dan kesiapan operasional pasukan sesuai Kebijaksanaan KASAD serta melaksanakan Operasi Khusus terhadap sasaran strategis terpilih sesuai perintah Panglima TNI. KOPASSUS juga dikenal dengan sebutan Baret Merah.




PASUKAN ELITE
Pasukan elite adalah satuan militer yang dibentuk dan dilatih untuk melakukan misi perang non-konvensional, anti-teroris, pengintaian, aksi langsung, dan pertahanan luar negeri. Pasukan khusus biasanya terdiri dari kelompok kecil yang sangat terlatih, yang dipersenjatai dengan senjata khusus, yang bekerja secara mandiri, dan dengan kerja sama yang dekat.

Proses seleksi masuk pasukan elite sangat sulit, dan biasanya pelatihannya melebihi dua tahun. Beberapa misi juga membutu*kan pelatihan sendiri. Karena tugas pasukan elite biasa secara diam-diam dan berhubungan dengan informasi rahasia, para calon anggota pasukan elite diharuskan melewati proses pengujian yang berat.






KOPASSUS PASUKAN TERHEBAT/TERBAIK DI DUNIA (TOP ELITE SPECIAL FORCES IN THE WORLD)
Discovery Channel Military edisi Tahun 2008 menyiarkan pasukan elit terbaik dunia. Pasukan-pasukan elit dari seluruh dunia diukur kemampuannya dari performa dan keahliannya (bukan dari teknologi militernya).

Narator dari Discovery Channel Military menjelaskan mengapa pasukan khusus dari amerika tidak masuk peringkat terhormat. Itu karena mereka terlalu bergantung pada peralatan yang mengusung teknologi super canggih, akurat dan serba digital. Pasukan khusus yang hebat adalah pasukan yang mampu mencapai kualitas sempurna dalam hal kemampuan individu. Termasuk didalamnya kemampuan bela diri, bertahan hidup, kamuflase, strategi, daya tahan, gerilya, membuat perangkap, dan lain2nya.




Para ahli dan analis militer dari seluruh dunia diundang untuk memberikan penilaiannya. Berikut adalah 5 Pasukan Elit teratas di Dunia :

1. England SAS (Special Air Service)



Adalah resimen pasukan khusus dalam Angkatan Darat Inggris yang pernah menjadi model bagi pasukan khusus dari negara-negara lain. SAS membentuk bagian signifikan Pasukan Khusus Kerajaan Inggris Special Boat Service (SBS), Special Reconnaissance Regiment (SRR), dan Pasukan Special Support Group (SFSG).
Beladiri : Gon-Ryu Karate
Alumni : Bear Grylls ( ada di acara discovery channel Survival expert)

2. Mossad Israeli



He Mossad (HaMossad leModiin uleTafkidim Meyuchadim) Mossad bertanggung jawab atas pengumpulan intelijen dan operasi-operasi rahasia termasuk kegiatan paramiliter. Ini adalah salah satu entitas utama dalam Komunitas Intelijen Israel, bersama dengan Aman (intelijen militer) dan Shin Bet (keamanan internal), tetapi direktur melapor langsung kepada Perdana Menteri. Peran dan fungsi yang sama dengan Central Intelligence Agency (CIA) dan Secret Intelligence Service (SIS).
Beladiri : Israeli Krav Maga
Alumni : Eitan Rafi (Sekarang beliau udah jadi salah satu pasukan perdamaian dunia)
Moto : Cegah serangan pertama, netralkan lawan, buatlah mereka melihat mimpi buruk akan hal yang mereka perbuat. -Ron Radjik

3. Indonesian KOPASSUS



Beladiri : Merpati Putih
Alumni : 3 terbaik dari KOPASUS telah dijadikan pasukan perdamaian dunia
Moto : Berani, Benar, Berhasil.

4. Russian Spetsnaz



Special Force Resimen Rusia atau Spetsnaz, Specnaz (bahasa Rusia: pengucapan ; sptsnastr: Voyska spetsialnogo naznacheniya; adalah istilah umum untuk pasukan khusus dalam bahasa Rusia, secara harfiah tujuan khusus . Pasukan khusus Rusia tersebut dapat secara khusus mengacu ke setiap elit atau unit Spetsnaz di bawah subordinasi Dinas Keamanan Federal (FSB) atau Rusia Pasukan Internal Departemen Dalam Negeri, dan unit dikontrol oleh dinas intelijen militer GRU.
Beladiri : Russian Sambo
Moto : hahaha Betapa bodoh nya mereka yang ingin membunuh kami dengan cara mereka, mereka hanya tidak tahu bahwa darah yang akan bertumpahan nantinya berasal dari mereka sendiri. Mereka hanya tidak tahu itu saja.

5. French GIGN



Intervensi Gendarmerie Nasional Group, biasa disingkat GIGN (bahasa Perancis: Groupe dIntervention de la Gendarmerie Nationale), adalah elite Gendarmerie Perancis Operasi Khusus kontra-terorisme dan penyelamatan sandera unit; itu adalah bagian dari kekuatan militer yang disebut Gendarmerie. Bahkan jika para anggotanya milik militer, mereka sekarang dituntut dengan tugas-tugas polisi urbanised di luar daerah. Dengan demikian unit GIGN ditingkatkan lebih dekat dengan tim SWAT daripada unit militer murni seperti tentara Inggris SAS. Para operator akan dilatih untuk mengikuti peraturan polisi dan mencakup negosiasi dan penyelidikan spesialis.
Beladiri : Savate

SEKELUMIT PRESTASI KOPASSUS

  • KOPASSUS juara satu sniper dalam pertemuan Pasukan Elite Asia Pasific Desember 2006. Dengan hanya mengandalkan senjata buatan Pindad! Nomor 2-nya SAS Australia.
  • KOPASSUS menempati urutan 2 (dari 35) dalam hal keberhasilan dan kesuksesan operasi militer (intelijen - pergerakan - penyusupan - penindakan) pada pertemuan Elite Forces in Tactical, Deployment and Assault di Wina Austria. Nomor satunya Delta Force USA.
  • Negara-negara afrika utara hingga barat sekarang memiliki acuan teknik pembentukan dan pelatihan pasukan elite mereka. 80% pelatih mereka dari perwira-perwira KOPASSUS.
  • Pasukan Paspampres Kamboja adalah pasukan Elit yang di latih oleh KOPASSUS.
  • Pada perang Vietnam, para tentara Vietkong meniru strategy KOPASSUS dalam berperang melawan Amerika Serikat yang mengakibatkan kekalahan Pasukan Amerika yang mempunyai persenjatan canggih dan lengkap. Kekalahan ini membuat Amerika serikat malu di mata dunia.
  • KOPASSUS terlibat dalam operasi pembebasan sandera dalam pesawat Garuda Airline Woyla pada tahun 1981.
  • Tim Indonesia (KOPASSUS, WANADRI, MAPALA UI, dan FPTI) mendaki puncak Gunung Everest dan berhasil menjejaki kakinya di puncak tertinggi dunia itu di tahun 1997. Pendakian tersebut pun menjadikan Negara Indonesia sebagai negara pertama di Asia Tenggara yang menjejaki puncak Gunung Everest.



Kemampuan yang tidak terlalu mengandalkan teknologi canggih dan Skill di atas rata-rata pasukan luar Elite luar negeri lainnya menjadi nilai plus dari KOPASSUS. Itu pula yang menimbulkan anggapan 1 prajurit KOPASSUS setara dengan 5 prajurit reguler.



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-12-2013 10:44 AM | Show all posts
IT DULU...TAPI SEKARANG ...BISA KABUR....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-12-2013 12:00 PM | Show all posts


RAHSIA KEHEBATAN TENTERA MALAYSIA YG MUNGKIN ANDA BELUM TAHU..!!






1 C Percaya atau tidak jika dikatakan Komando2 Malaysia sentiasa diberi tugas sebagai QSR (Quick Reaction Rescue) bagi tentera NATO dalam perang BOSNIA? Suatu ketika pernah dicatatkan dalam newspaper di Amerika.. Diharapkan informasi ini dapat dikaji dan dikongsi bersama.hal ini dan diperakui oleh tentera2 asing dan mengelarkan pasukan yang datang untuk garisan mati.


2 C ATM diperakui PAKAR PERANG HUTAN oleh seluruh dunia dan merupakan satu satunya pasukan yang Berjaya mengekang komunisme .


3 C VAT69 dijulang sebagai komando terbaik dunia sehinggakan pasukan ini didokumentarikan oleh ASIA CHANNEL.


4 C Perisik Malaysia sama ada PDRM atau ATM merupakan perisikan yang paling terbaik dalam duniapercaya atau tidak? Pada 1988 seorang perisik KGB ditangkap iaitu Siddiq Ghouse kerana merisik Malaysia? Hal ini dibuktikan dengan kepantasan Malaysia membasmi Al-Maunnah,KMM, Abu Sayyaf, Jemaah Islamiah dan penganas2 lain tanpa mengambil masa yang lama.


5 C ATM dianggap pakar modified dan pakar intergrasi oleh negara luar, sebagai contoh MiG29N Malaysia satu2nya pesawat tempur jenis itu yang memiliki peluru berpandu, dan ranking pertama hingga 22 pemandu pesawat tempur adalam anggota TUDM walau hanya menggunakan pesawat buruk tersebut! ATM juga telah mengubah suai SU-30KMM Malaysia menjadi lebih baik daripada pesawat tempur terbaik dunia iaitu SU-30MKI milik Tentera India !


ATM juga mengubah suai SCORPHENE menjadi lebih senyap dan paling efisen dalam seluruh kapal selam milik angkatan tentera seluruh dunia! Bahkan percaya atau tidak jika dikatakan kapal kontena sumbangan MISC kepada ATM di ubah suai menjadi kapal seba guna dan kini ia berkhidmat dalam OPS FAJAR mengawal perairan Eden!





Last edited by uniq61 on 2-12-2013 12:03 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-12-2013 12:02 PM | Show all posts
6 C Sebelum pasukan elit MARINIR (tentera laut Indonesia ) berjaya TAWAN Singapura..pada 1980an pasukan komando udara Malaysia HANDAU telah menerobos pangkalan peluru berpandu udara milik tentera singapura yang terletak di BUKIT BATUK! Paling diingati pada kes itu Komando Malaysia meletakkan bendera MALAYSIA .!

7 C Pada lewat 1980an, sekumpulan tentera singapura ditangkap oleh askar wataniah Malaysia kerana cuba memasang radar di sebuah bukit yang terletak di johor. Tindakan ini dibalas Malaysia apabila dilimbungan kering dan basah singapura kerap berlaku letupan sabotaj yang menjejas pelancaran ekonomi Negara itu.

8 C Percaya atau tidak ? Indonesia risau apabila RELA ditubuhkan dan diperbesarkan? Ini kerana mereka tahu adanya pasukan bantuan khas dalam RELA. Ini mengingatkan pada bantahan singapura sewaktu penubuhan Pasukan Terjun Payung (briged para)

9 C Percaya atau tidak perisik dan anggota elit ATM dan PDRM,apabila bersara dikehendaki melaporkan diri di balai polis bagi waktu dan masa yang ditetapkan? Mereka juga sukar untuk memohon passport atau visa ke luar Negara.

10 C Semua anggota elit komando Malaysia (ATM) dilarang memakai motorcar berclutchpercaya atau tidak?

11 C Percaya atau tidak panggilan cikgu digunakan oleh anggota polis merujuk pada anggota ATM?

12 C ATM menjadi rebutan Amerika dan Britain.Namun ATM memilih Britain kerana ikatan persahabatan yang kian lama terjalin, namun tahukah anda ATM telah menubuhkan sekolah ketenteraan FORT BENNINGS ? Disini diperkatakan tentera terhebat adalah SAS (Britain), diikuti Malaysia (ATM) dan amerika US ARMY.

13 C Indonesia pernah mengutuk angkatan tentera Malaysia kerana sewaktu latihan , anggota tentera Malaysia membawa resin makanan! Namun ia dibalas Malaysia apabila sewaktu gempa bumi PADANG, makanan yang dihulurkan Malaysia adalah resin tersebut! Makanan inilah yang dikatakan expired padahal mereka kalah malu pada Malaysia.

14 C Bagi menghina Malaysia, Indonesia segaja mengajar angkatan tentera Kemboja. Tapi Indonesia mendapat aib apabila ATM berjaya menerobos kem tentera Kemboja tanpa disedari dan berjaya mematikan periuk api !ini amt memalukan mereka

15 C Pasukan elit pertama Malaysia merupakan Sarawak Rangers dan ini merupakan pasukan paling awal sebagi pasukan elit dari negara2 rantau ini.

RESPECT TENTERA MALAYSIA..!!!
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2013 05:28 PM | Show all posts
uniq61 posted on 2-12-2013 11:02 AM
6 C Sebelum pasukan elit MARINIR (tentera laut Indonesia ) berjaya TAWAN Singapura..pada 1980 ...

Sumbernya dari Shahpaskal ya? .....Jangan-jangan anda dan shahpaskal itu adalah orang yang sama ...
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2013 12:13 AM | Show all posts
uniq61 posted on 2-12-2013 10:28 AM
FITNAH KO NI...AKU ADA MASUK TENDER TU....TAKKAN RAHSIA KERAJAAN NAK BAGI TAHU KO??? NANTI MUSUH NE ...

Ko masuk tender mrca ke?
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2013 10:30 AM | Show all posts
Diulang lagi, sila nyatakan kredit blog asal...kalau tak wa kerat kredit. Orang susah2 tulis, ko senang2 aje tepek.
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2013 10:45 AM | Show all posts
Walaupun aku percaya ATM antara terbaik dalam dunia, tapi kita masih kena reality check, OK?


3 C VAT69 dijulang sebagai komando terbaik dunia sehinggakan pasukan ini didokumentarikan oleh ASIA CHANNEL.
- ni Asia Channel ni siapa ni?
Kalau setakat didokumentarikan dah jadi 'terbaik', siri dokumentari yang sama juga tunjuk komando Siam dan beberapa negara lain....


4 C Perisik Malaysia sama ada PDRM atau ATM merupakan perisikan yang paling terbaik dalam duniapercaya atau tidak? Pada 1988 seorang perisik KGB ditangkap iaitu Siddiq Ghouse kerana merisik Malaysia? Hal ini dibuktikan dengan kepantasan Malaysia membasmi Al-Maunnah,KMM, Abu Sayyaf, Jemaah Islamiah dan penganas2 lain tanpa mengambil masa yang lama.


Tahun pun salah, Siddiq Ghouse kena cekup awal 80an.Kalau dapat cekup soran dah kira terbaik, FBI dapat cekup Aldrich Ames, Robert Hanssen, John Walker dan beberapa orang lagi camne?


5 C ATM dianggap pakar modified dan pakar intergrasi oleh negara luar, sebagai contoh MiG29N Malaysia satu2nya pesawat tempur jenis itu yang memiliki peluru berpandu, dan ranking pertama hingga 22 pemandu pesawat tempur adalam anggota TUDM walau hanya menggunakan pesawat buruk tersebut! ATM juga telah mengubah suai SU-30KMM Malaysia menjadi lebih baik daripada pesawat tempur terbaik dunia iaitu SU-30MKI milik Tentera India !


Ya mmg kita kaki modify, dari ATM sampai mat rempit. tapi tang aku bold tu bior bebenor?


ATM juga mengubah suai SCORPHENE menjadi lebih senyap dan paling efisen dalam seluruh kapal selam milik angkatan tentera seluruh dunia! Bahkan percaya atau tidak jika dikatakan kapal kontena sumbangan MISC kepada ATM di ubah suai menjadi kapal seba guna dan kini ia berkhidmat dalam OPS FAJAR mengawal perairan Eden!


Tang mana ubahsuai jadi lebih senyap tu? Betul, kalau mmg dibuat takleh bagitau...tapi cuba bagi hint sikit?
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2013 10:55 AM | Show all posts
ATM menjadi rebutan Amerika dan Britain.Namun ATM memilih Britain kerana ikatan persahabatan yang kian lama terjalin, namun tahukah anda ATM telah menubuhkan sekolah ketenteraan FORT BENNINGS ? Disini diperkatakan tentera terhebat adalah SAS (Britain), diikuti Malaysia (ATM) dan amerika US ARMY.


Fort Benning dah wujud 1918, camne tu?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-12-2013 11:06 AM | Show all posts
TAHUKAH ANDA APA ITU FORT BENNING????
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-12-2013 11:19 AM | Show all posts
FORT BENNING BUKANNYA FORT KNOX...BAHALUL!!!!!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-12-2013 11:26 AM | Show all posts
ALLAHUAKBAR! KOMANDO ELIT KESELAMATAN NEGARA TERBAIK DI DUNIA -OPERASI HUTAN / GERILA - #opdaulat #prayforsabah #lahaddatu

25 Mar 201320comments



Pasukan Keselamatan Negara ketika ini sedang diuji dengan cabaran pemberontak. Namun , perlu diingat, ini bukan pertama kali pengalaman ATM dan PDRM dalam mengharungi ancaman negara kerana ancaman keselamatan di Malaysia kerap berlaku dan setiap ujian berakhir dengan kemenangan di Pihak Malaysia 100% termasuk ancaman komunis pasca Merdeka, ancaman pengganas dan lain-lain sehingga mewujudkan vakuum kestabilan sepanjang lebih 5 dekad lamanya.



Malah Singapura yang kononnya gah mempunyai kekuatan senjata dan peralatan pun tidak pernah diuji sebagaimana ujian yang diterima pasukan keselamatan kita. Perlu sekali lagi diingat, pengalaman pasukan keselamatan negara bukan sahaja di dalam latihan semata-mata dan operasi pengaman, malah ia adalah kejadian sebenar!!


Kita lihat 15 perkara yang telah dirumuskan daripada sumber ini: SUMBER


Tentera Malaysia sedang dalam operasi Cari DAN Musnahkan di Lahad Datu!
1 C Percaya atau tidak jika dikatakan Komando2 Malaysia sentiasa diberi tugas sebagai QSR (Quick Reaction Rescue) bagi tentera NATO dalam perang BOSNIA? Suatu ketika pernah dicatatkan dalam newspaper di Amerika.. Diharapkan informasi ini dapat dikaji dan dikongsi bersama.hal ini dan diperakui oleh tentera2 asing dan mengelarkan pasukan yang datang untuk garisan mati.





2 C ATM diperakui PAKAR PERANG HUTAN oleh seluruh dunia dan merupakan satu satunya pasukan yang Berjaya mengekang komunisme .




3 C VAT69 dijulang sebagai komando terbaik dunia sehinggakan pasukan ini didokumentarikan oleh ASIA CHANNEL.

4 C Perisik Malaysia sama ada PDRM atau ATM merupakan perisikan yang paling terbaik dalam duniapercaya atau tidak? Pada 1988 seorang perisik KGB ditangkap iaitu Siddiq Ghouse kerana merisik Malaysia? Hal ini dibuktikan dengan kepantasan Malaysia membasmi Al-Maunnah,KMM, Abu Sayyaf, Jemaah Islamiah dan penganas2 lain tanpa mengambil masa yang lama.

5 C ATM dianggap pakar modified dan pakar intergrasi oleh negara luar, sebagai contoh MiG29N Malaysia satu2nya pesawat tempur jenis itu yang memiliki peluru berpandu, dan ranking pertama hingga 22 pemandu pesawat tempur adalam anggota TUDM walau hanya menggunakan pesawat buruk tersebut! ATM juga telah mengubah suai SU-30KMM Malaysia menjadi lebih baik daripada pesawat tempur terbaik dunia iaitu SU-30MKI milik Tentera India !




ATM juga mengubah suai SCORPHENE menjadi lebih senyap dan paling efisen dalam seluruh kapal selam milik angkatan tentera seluruh dunia! Bahkan percaya atau tidak jika dikatakan kapal kontena sumbangan MISC kepada ATM di ubah suai menjadi kapal seba guna dan kini ia berkhidmat dalam OPS FAJAR mengawal perairan Eden!

6 C Sebelum pasukan elit MARINIR (tentera laut Indonesia ) berjaya TAWAN Singapura..pada 1980an pasukan komando udara Malaysia HANDAU telah menerobos pangkalan peluru berpandu udara milik tentera singapura yang terletak di BUKIT BATUK! Paling diingati pada kes itu Komando Malaysia meletakkan bendera MALAYSIA .!

7 C Pada lewat 1980an, sekumpulan tentera singapura ditangkap oleh askar wataniah Malaysia kerana cuba memasang radar di sebuah bukit yang terletak di johor. Tindakan ini dibalas Malaysia apabila dilimbungan kering dan basah singapura kerap berlaku letupan sabotaj yang menjejas pelancaran ekonomi Negara itu.

8 C Percaya atau tidak ? Indonesia risau apabila RELA ditubuhkan dan diperbesarkan? Ini kerana mereka tahu adanya pasukan bantuan khas dalam RELA. Ini mengingatkan pada bantahan singapura sewaktu penubuhan Pasukan Terjun Payung (briged para)

9 C Percaya atau tidak perisik dan anggota elit ATM dan PDRM,apabila bersara dikehendaki melaporkan diri di balai polis bagi waktu dan masa yang ditetapkan? Mereka juga sukar untuk memohon passport atau visa ke luar Negara.

10 C Semua anggota elit komando Malaysia (ATM) dilarang memakai motorcar berclutchpercaya atau tidak?

11 C Percaya atau tidak panggilan cikgu digunakan oleh anggota polis merujuk pada anggota ATM?

12 C ATM menjadi rebutan Amerika dan Britain.Namun ATM memilih Britain kerana ikatan persahabatan yang kian lama terjalin, namun tahukah anda ATM telah menubuhkan sekolah ketenteraan FORT BENNINGS ? Disini diperkatakan tentera terhebat adalah SAS (Britain), diikuti Malaysia (ATM) dan amerika US ARMY.

13 C Indonesia pernah mengutuk angkatan tentera Malaysia kerana sewaktu latihan , anggota tentera Malaysia membawa resin makanan! Namun ia dibalas Malaysia apabila sewaktu gempa bumi PADANG, makanan yang dihulurkan Malaysia adalah resin tersebut! Makanan inilah yang dikatakan expired padahal mereka kalah malu pada Malaysia.

14 C Bagi menghina Malaysia, Indonesia segaja mengajar angkatan tentera Kemboja. Tapi Indonesia mendapat aib apabila ATM berjaya menerobos kem tentera Kemboja tanpa disedari dan berjaya mematikan periuk api !ini amt memalukan mereka

15 C Pasukan elit pertama Malaysia merupakan Sarawak Rangers dan ini merupakan pasukan paling awal sebagi pasukan elit dari negara2 rantau ini.

NOTE : INGAT LAH WAHAI MACAI PR. JGN PERLEKEHKAN LAGI KEKUATAN ANGGOTA KESELAMATAN NI !
SUMBER: RUMUSAN


Pengalaman sebenar Pasukan Komando VAT 69 di Lahad Datu : -
'Ibarat hujan peluru' itulah ungkapan angota-anggota Komando VAT69 bagi menggambarkan pertempuran dengan pengganas dari selatan Filipina di Lahad Datu 1 Mac lepas.Insp Azwanazlee Saffiai, 33, berkata terdapat dua pasukan yang bertempur dengan kumpulan militan itu iaitu Pasukan Gerakan Khas (PGK) VAT 69 Bravo dan Charlie.Bertindak sebagai komander kumpulan bagi sektor Bravo terdiri daripada 34 anggota dan pegawai, beliau berkata pertempuran berlaku selepas pengganas cuba mengepung pasukan keselamatan Charlie."Sewaktu cuba mengepung pasukan keselamatan Charlie yang juga dianggotai 34 anggota dan pegawai, pengganas memasuki kawasan sektor Bravo dan mereka kemudian mengeluarkan arahan supaya sektor kami (Bravo) beredar meninggalkan kawasan.
"Kami (Bravo) enggan berganjak sebaliknya cuba mendapatkan arahan daripada Komander untuk melepaskan tembakan. Pihak pengganas yang sebelum itu memberiamaran 'berambus Tiger, balik' (kepada kami) telah melepaskan tembakan kerana kami tidak mahu berundur," katanya kepada Bernama di sini, Isnin."Mereka (pengganas) cuba rapat dengan kami dan mengacukan senjata serta melepaskan tembakan bertubi-tubi dalam jarak kira-kira 10 meter," katanya.Pertempuran yang berterusan selama sejam itu mengorbankan dua anggota polis iaitu ASP Zulkifli Mamat, 29 dan Sjn Sabaruddin Daud, 46.
Pasukan keselamatan menembak mati 15 musuh.Azwanazlee berkata dalam pertempuran di kawasan kelapa sawit yang berpaya itu, beliau mendapati beberapa anggota pengganas sukar ditumpaskan walaupun ditembak bertubi-tubi."Kami rasa mereka seolah-olah memakai ilmu kebal kerana walaupun telah ditembak berkali-kali tetapi tidak jatuh -Macam menembak Zombi. Arahan untuk menembak di bahagian kepala diterima dan ia akhirnya berjaya menumpaskan pengganas itu," katanya.Berkongsi pengalaman sama, Kpl Muhammad Imran Abd Talib, 28, yang diatur gerak dalam satu lagi pasukan iaitu sektor Alpha di Kampung Tanduo, berkatabeliau dapat menumpaskan pengganas dalam jarak yang paling dekat iaitu kira-kiradua meter."Saya masuk kampung Tanduo pada 28 Feb dan pada pagi 1 Mac saya dan rakan lain diletakkan dalam keadaan siap siaga. Ketika itu kami sedang menyediakan makanan sebelum mendengar bunyi tembakan di kawasan sektor Bravo," kata anak bekas komando itu.
Beliau berkata pokok kelapa sawit menjadi tempat perlindungan daripada serangan pengganas."Bertempur dalam hutan tidak sama dengan bertempur di kawasan ladang kelapasawit dengan binaan rumah yang tidak banyak. Pemandangan menjadi lebih luas dania mudah untuk dilihat musuh, itu antara cabaran yang harus ditempuhi ketikaitu."Selepas bertempur saya lihat tempat perlindungan saya dipenuhi kesantembakan. Saya bersyukur kerana peluru yang datang seperti hujan itu tidakmengenai saya," katanya.Muhammad Imran yang terpaksa menangguhkan pertunangannya, berkata beliaubangga kerana dapat menyumbang kudrat demi mempertahankan negara.-BERNAMA



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-12-2013 11:33 AM | Show all posts
TRIBUTE to MALAYSIAN HEROES / ANGKATAN TENTERA MALAYSIA (ATM) video


kepada yang kecut perut tak tahan tengok darah jangan tengok video ni sebab ada aksi potong kepala betul2..

anyway is it true Malaysian army is the best in this world for guerilla attack?? that's why Malaysia train USA army.. and Malaysia government got USD1 MILLION every year when USA army (especially their commando) go to Malaysia for the military training?
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2013 01:54 PM | Show all posts
Dari flightglobal 1997:


Apache scalped by Rooivalk in Malaysia


Print
By:     12:00 9 Apr 1997  Source:  

Malaysia and South Africa are finalising a deal covering the purchase of an initial eight Denel CSH-2 Rooivalk attack helicopters. If signed, it would mark the Rooivalk's first export order.

Malaysia has given the clearest indication to date that it has opted to purchase the Rooivalk, rather than the competing McDonnell Douglas AH-64D Apache.

The country's defence minister, Syed Hamid Albar, told local reporters: "We'll probably buy eight aircraft, but it all depends on negotiations of the whole deal and this includes the transfer of technology if possible."

According to local sources, Syed informed his US counterpart, William Cohen, of Malaysia's intention to drop the AH-64 in favour of the Rooivalk, during a recent visit to the USA. The Rooivalk is understood to enjoy political support in Kuala Lumpur, particularly in the wake of the South African president Nelson Mandela's trip to Malaysia in March.

A purchase price and final contract have still to be settled. The deal will almost certainly involve Malaysian industrial participation, with Denel having already signed a memorandum of understanding (MoU) to team with Airod (Flight International, 13-19 December, P24). Proposals include local kit assembly and the installation of avionics into a green airframe.

The MoU also includes provision for local kit assembly of the Denel Oryx, an upgraded South African-built version of the Eurocopter AS330 Puma. Denel is promoting the Oryx to meet a longer-term Malaysian requirement for a new combat search-and-rescue helicopter eventually to replace its Sikorsky S-61 Nuris.

A replacement machine is not included in the existing five-year plan for the period 1996-2000, but has begun to attract more attention as the result of a spate of recent Nuri crashes.

Following the loss of two machines and the death of 11 servicemen in Sabah in mid-March, the Government has ordered the air force to make recommendations within 30 days on replacing and/or upgrading some of its 30 surviving Nuris.

Various avionics enhancements are being studied, including fitting a Teledyne health-and-usage monitoring system, an autopilot, forward-looking infra-red imager and night-vision goggles. Sikorsky, in the meantime, is to deliver the first two new S-70 Black Hawk VIP transport helicopters to Malaysia by the end of the year.
Reply

Use magic Report

Post time 3-12-2013 01:58 PM | Show all posts
Kredit to malaysia flying herald:


As recent as 2007, AIROD has its own diversification plan besides from its usual MRO service businesses. The company has unsuccessfully trying to venture into aircraft and helicopter manufacturing ever since 1993. In 1993, a consortium of Malaysian company, the Aerospace Industries Malaysia (AIM), Koperasi Polis and Realmild Sdn Bhd, inked a joint venture agreement to produce Dornier Seastar CD-2 in Malaysia. AIM is a company related to AIROD which was owned by Tan Sri Ahmad Johan, AIRODs President. The joint venture agreement failed due to AIM refusal to inject any further capital for the project.(here)


Dornier Seastar CD-2

In response to RMAFs interest to acquire attack helicopter, AIROD has team up with South Africas Denel to market, manufacture and support Atlas Aviation CSH-2 Rooivalk attack helicopter in Malaysia. The MoU between both company also include provision for kit assembly for Atlas Oryx transport helicopter. It is understand that according to the MoU, local content for the attack helicopter assembly would constitute between 30% to 50%  including aluminium and composite structures, wiring looms and panels as well final assembly and flight testing.(here)


Atlas Oryx


Atlas CSH-2 Rooivalk

It is interesting to put here that back then, in response to RMAF plan to replace the aging Nuri, there has been serious consideration to acquire up to 30 Atlas Oryx from South Africa. The RMAF has also a requirement for an attack helicopter squadron which it later relinquish to the Malaysian Army sometime in 2005. Revision of doctrine as well as tactics meant that CSAR helicopter is at the top of the Air Force priorities while the maturity of PUTD, Malaysian army aviation unit means that tactical transport and attack helicopter requirement will passed to them.

At the height of RMAF CSAR helicopter program, AIROD has team up with Ulan Ude Aviation Plant to locally produce Mi-171 Hip helicopter in Malaysia. A model of the helicopter with AIRODs marking has been shown during LIMA 2007. Mi-171 Hip was promoted as the most cost effective but reliable transport helicopter ever offered to the Air Force among all of other Nuri replacement candidate. Its relatively cheap procurement cost means that the Air Force would manage a one to one replacement for its aging Nuri. Nevertheless, the plan fell through as Mi-171 was not selected by RMAF.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-12-2013 03:09 PM | Show all posts
Atlas CSH -2 Rooivalk

Atlas Oryx

Mi171 HIP


Last edited by uniq61 on 3-12-2013 03:24 PM

Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2013 12:45 AM | Show all posts
Semua tinggal mimpi, rooivalk n oryx canceled, mi17 cuma 4 biji pi kat bomba...

Anyway hope depa expedite beli tigre utk putd & tambah lagi cougar utk transfer nuri ke putd secepat mungkin.
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2013 07:47 AM | Show all posts
uniq61 posted on 3-12-2013 11:06 AM
TAHUKAH ANDA APA ITU FORT BENNING????

Tahu, US Infantry School kat Georgia...dah wujud sejak 1918. Kau kata ATM yang tubuhkan...camne ATM nak tubuhkan sedangkan platun percubaan Askar Melayu pun hanya ditubuhkan tahun 1933.

Lain la kau kata silibus PULADA diguna US Infantry School...logik la jugak.
Reply

Use magic Report

Post time 4-12-2013 07:48 AM | Show all posts
uniq61 posted on 3-12-2013 11:19 AM
FORT BENNING BUKANNYA FORT KNOX...BAHALUL!!!!!

Apa masalah kau ni?

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.087244s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list