Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12387
View
201
Reply

Aku nak tanya pada muslims....

[Copy link]

Author: Truth.8       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 14-10-2013 05:56 PM | Show all posts
ussopp posted on 14-10-2013 05:53 PM
cek lah jawapan yg baru sy bagi tu...ya

ya lah..tapi ia nya dari mulut manusia.......

dlm Bible tidak sebut...dlm Quran tidak sebut....



Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 05:59 PM | Show all posts
takpalah at least ada exception tentang orang yang mungkin ada masalah........cuba baca sampai habis
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-10-2013 06:04 PM | Show all posts
ussopp posted on 14-10-2013 05:59 PM
takpalah at least ada exception tentang orang yang mungkin ada masalah........cuba baca sampai habis

masalah dengan muslims di Malaysia....bila sebut rambut palsu aja...terus cop haram....
kalau pak arab, pakistan, bangla ...dia all ok aja...
sedangkan saya ada seorang kawan iran....di kata ada kilang pembuat rambut palsu di iran...dia sendir pakai...sebab botak di tengah...malah di pakistan kedai  jual rambut palsu banyak sangat

di sini , melayu muslims terus  ckp haram...

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 06:08 PM | Show all posts
truth 8 anda dah lama di forum ni....


i dont blame christianity for a muder case involving a christian guy....

masalah sikap bukan masalah agama....

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-10-2013 06:29 PM | Show all posts
ussopp posted on 14-10-2013 06:08 PM
truth 8 anda dah lama di forum ni....
masalah sikap bukan masalah agama....

yup...masalah sikap melayu muslims ...apa kamu nak buat?? diam atau didik mereka supaya lebih paham?

Last edited by Truth.8 on 14-10-2013 09:37 PM

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 11:00 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 14-10-2013 06:29 PM
yup...masalah sikap melayu muslims ...apa kamu nak buat?? diam atau didik mereka supaya lebih pa ...

didik..but it take time.....

kan.....

rite....

insyaAllah...

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 11:25 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 14-10-2013 06:29 PM
yup...masalah sikap melayu muslims ...apa kamu nak buat?? diam atau didik mereka supaya lebih pa ...

insyaAllah didik...tapi ia ambil masa juga...

kan.....

Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2013 09:26 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 11-10-2013 04:05 PM
sungguh bodoh kamu memberi pandangan....

apa yg di ubah?? sedangkan orang yg tiada rambut bot ...

emmm... rambut palsu aje rupanya... orang Islam kena rujuk sunah/hadis nabi selain dari al-Quran.

Hadith Bukhari
Menceritakan hadis kepada ku (Kata Bukhari). Hadis dari Aisyah menceritakan:
Sesungguhnya seorang hamba daripada Ansar sudah berkahwin dan dia jatuh sakit, maka gugur rambutnya, maka berkehendakkan untuk mengadakan rambut baginya (dengan rambut palsu). Mereka bertanya kepada Nabi Muhammad SAW (untuk mendapat suatu ketetapan mengenai perkara itu). Maka bersabda Nabi Muhammad SAW: Nescaya Allah melaknat seorang perempuan yang memanjangkan rambutnya (dengan rambut palsu) dan (melaknat orang yang) memanjangkan rambut seseorang ( dengan rambut palsu ).

Tapi dalam Islam tu ada kelonggaran juga, contohnya ada pendapat mengatakan dibolehkan derma organ dalaman bagi tujuan membantu orang sakit umpamanya mendermakan darah, hati, sum-sum dan lain-lain. Pakai gigi palsu pula adalah perlu kerana kalau tak ada gigi pasti sukar orang itu nak makan.

Siapa tak ada rambut boleh berubat. Banyak ikhtiar lain boleh dilakukan bagi melebatkan rambut. paling mudah sapu air embun pada kepala pada setiap pagi. Dengan izin Allah rambut akan lebat semula. Kalau tidak pun, boleh letak herba-herba... jika berminat boleh cerita lagi... ;)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 17-10-2013 10:48 PM | Show all posts
ct_og posted on 17-10-2013 09:26 PM
emmm... rambut palsu aje rupanya... orang Islam kena rujuk sunah/hadis nabi selain dari al-Quran.
...
Siapa tak ada rambut boleh berubat. Banyak ikhtiar lain boleh dilakukan bagi melebatkan rambut. paling mudah sapu air embun pada kepala pada setiap pagi. Dengan izin Allah rambut akan lebat semula. Kalau tidak pun, boleh letak herba-herba... jika berminat boleh cerita lagi... ;)
hmmm kadang2 saya  fikir juga ...adakah orang muslims ini bodoh kerana islam yg membentuk mereka...

kalau rambut gugur dan botak...faktor keturungan atau faktor lain...jadi herba2 atau embun tidak boleh membantu melainkan pilihan rambut palsu...

ingat , rambut palsu orang bukan milik siapa2 ia milik DIA..
salah ke memakainya??

Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2013 11:04 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 17-10-2013 10:48 PM
hmmm kadang2 saya  fikir juga ...adakah orang muslims ini bodoh kerana islam yg membentuk mereka.. ...

Dalam Islam kami berpandu pada al-Quran dan hadis. Bila ada bukti jelas tentangnya maka kami ikut kerana kami YAKIN bahawa ada kebaikan kepada kami jika mengikutnya. Maka itu hak kami untuk mengikutnya dan kalau kamu tak nak ikut maka itu pilihan kamu. Tak ada paksaan dalam menganut agama Islam kepada orang bukan Islam.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 17-10-2013 11:22 PM | Show all posts
ct_og posted on 17-10-2013 11:04 PM
Dalam Islam kami berpandu pada al-Quran dan hadis. Bila ada bukti jelas tentangnya maka kami ikut  ...

aku tahu agama kau pilihan mu ...saya faham tapi bila seglintir muslims jawaba soalan ,,,seolak-olak mereka tidak fikir sebelum jawab..sebab saya ingin tahu samada muslims  ini bodoh kerana agama atau mereka tidak memikir sebelum jawab...

Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2013 11:48 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 17-10-2013 11:22 PM
aku tahu agama kau pilihan mu ...saya faham tapi bila seglintir muslims jawaba soalan ,,,seolak-ol ...

Tentu kamu tahu bahawa manusia ini tidak sempurna maka semua orang boleh lakukan kesalahan bukan sahaja muslim, tetapi sesiapa saja dari mana-mana agama termasuk kristian dan hindu. Tidaklah seseorang itu lebih baik dari seseorang yang lain bila Allah ada untuk mengadili mereka.
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2013 12:43 AM | Show all posts
Hi Truth.8!

Good question! Thank you for asking.

1) Milik Allah segala apa yang dilangit dan di bumi dan segala apa yang ada di antaranya. Surah Al-Hadid, ayat ke 2 dah menyatakan.

2) Larangan memakai rambut palsu adalah kerana ianya mengubah ciptaan Allah dan juga satu tindakan menipu. biar aku break it down :

i) larangan mengubah ciptaan Allah sesuka hati tanpa ada asbab yang munasabah. Larangan ini adalah kerana seolah-olah kita tidak setuju dgn apa yang Allah kurniakan kepada kita. Namun, hukum ini gugur jika ada sebab yang sangat munasabah yang menepati syarak, contohnya rambut dah panjang sangat, nak kemaskan rambut maka bolehlah memotong rambut.

ii) menipu sebab kita tak nafikan ada orang yang "suka seseorang kerana fizikal". ada yg suka kerana mata, kerana kulit, ada juga yang kerana rambut. bayangkan apa rasa seorang perempuan bila dah nikah, baru tahu laki dia botak. kesian. (Of course, it's a different issue when it comes to the ladies coz covering the hir is compulsory).

Ok, dah faham?

Seperti yang aku nyatakan, penghukuman akan berubah apabila ada asbab yang munasabah dan menepati syarak. kalau, seseorang itu tak pakai rambut palsu = dia akan di hina, di cerca, di pulaukan, bahkan dibunuh, maka bagi dia, sudah bolehlah pakai rambut palsu.

rasanya the rest adalah common sense, but our common sense might differs so feel free to inquire anything more from us.

Allah knows best!
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2013 12:46 AM | Show all posts
Truth.8 posted on 17-10-2013 10:48 PM
hmmm kadang2 saya  fikir juga ...adakah orang muslims ini bodoh kerana islam yg membentuk mereka.. ...
ingat , rambut palsu orang bukan milik siapa2 ia milik DIA..
salah ke memakainya??


Good question. Rambut palsu adalah milik Dia, maka undang2 penggunaannya juga haruslah datang daripada Dia, sebab itu hak Dia, betul?

Dan Dia dah sampaikan, melalui baginda Muhammad s.a.w, bahawa tidak boleh menyambung rambut, mengikis gigi etc...

Takkan rambut palsu milik Dia, tapi undang2 berkaitan dengan barang itu kena ikut kita pulak, kan Truth.8?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-10-2013 04:26 PM | Show all posts
gunblade712 posted on 23-10-2013 12:46 AM
Good question. Rambut palsu adalah milik Dia, maka undang2 penggunaannya juga haruslah datang  ...
Good question. Rambut palsu adalah milik Dia, maka undang2 penggunaannya juga haruslah datang daripada Dia, sebab itu hak Dia, betul?

Dan Dia dah sampaikan, melalui baginda Muhammad s.a.w, bahawa tidak boleh menyambung rambut, mengikis gigi etc...

Dia sampaikan cara mana? dlm quran tiada sebut malah dlm Bible pun tak sebut.

Takkan rambut palsu milik Dia, tapi undang2 berkaitan dengan barang itu kena ikut kita pulak, kan Truth.8?

orang tiada rambut ...salah ke memakai rambut dari Pencipta???


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-10-2013 04:29 PM | Show all posts
gunblade712 posted on 23-10-2013 12:43 AM
Hi Truth.8!

Good question! Thank you for asking.
Seperti yang aku nyatakan, penghukuman akan berubah apabila ada asbab yang munasabah dan menepati syarak. kalau, seseorang itu tak pakai rambut palsu = dia akan di hina, di cerca, di pulaukan, bahkan dibunuh, maka bagi dia, sudah bolehlah pakai rambut palsu.
yg atas   dari hadis mana pula??


kalau seorang tiada rambut kerana botak atau nipis....tak salah memakainya ...kalau orang memakai rambut palsu kerana pancing betina...itu dia  kena jawab lah

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2013 05:43 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 23-10-2013 04:26 PM
Dia sampaikan cara mana? dlm quran tiada sebut malah dlm Bible pun tak sebut.

Method penghukuman di dalam Islam tidak sama dgn method penghukuman agama kamu. Di dalam method penghukuman kami, kami ada 4 rujukan :

1. Al-Quran
2. As-Sunnah
3. Ijma' ulama'
4. Kiasan

As-Sunnah adalah segala apa yang baginda Muhammad s.a.w tuturkan dan/atau lakukan, merangkumi kata-kata dan/atau perbuatan baginda. Method penghukuman ini juga harus diperincikan lagi supaya mudah difahami; ada tindakan Nabi s.a.w adalah kerana baginda orang Arab, ada juga tindakan baginda kerana itu adalah cara hidup yang patut dicontohi dan diikuti oleh manusia.

Namun begitu, majoriti tindakan/kata-kata baginda digunakan sebagai hukum, kerana baginda s.a.w adalah contoh ikutan terbaik.

Perlu diingatkan, bahawa susunan rujukan yang dinyatakan di atas adalah mengikut priority; seseorang itu TIDAK BOLEH mengambil As-Sunnah SAHAJA tanpa merujuk kepada Al-Quran dahulu.

Maka, penghukuman bukanlah menurut Al-Quran SAHAJA.

Harap penjelasan ini mudah dan dapat difahami.
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2013 05:46 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 23-10-2013 04:29 PM
yg atas   dari hadis mana pula??

Ianya adalah kiasan daripada hadith baginda s.a.w tentang hukum menyambung rambut dan mengikis gigi...

kalau orang itu botak, dan ingin menutup kerana aib, itu dibolehkan. Kan dah bagitau tadi, dalam posting yang panjang lebar tu? :/

kalau dia nak tutup dgn niat ingin menipu, maka itu yang salah.

hukum asal adalah tidak boleh, tetapi jika dia tak pakai rambut palsu dan boleh mendatangkan mudharat zahir @ batin, maka dibolehkan...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-10-2013 06:12 PM | Show all posts
gunblade712 posted on 23-10-2013 05:43 PM
Method penghukuman di dalam Islam tidak sama dgn method penghukuman agama kamu. Di dalam method pe ...

...maka kamu punya nabi muhammad membuat hukum atau mengeluarkan ayat yg " rambut palsu ini haram dan orang memakai di laknat....bukan dari mulut dari allah...begitu??

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-10-2013 06:17 PM | Show all posts
gunblade712 posted on 23-10-2013 05:46 PM
Ianya adalah kiasan daripada hadith baginda s.a.w tentang hukum menyambung rambut dan mengikis gig ...
Ianya adalah kiasan daripada hadith baginda s.a.w tentang hukum menyambung rambut dan mengikis gigi...

kalau orang itu botak, dan ingin menutup kerana aib, itu dibolehkan. Kan dah bagitau tadi, dalam posting yang panjang lebar tu? :/

kalau dia nak tutup dgn niat ingin menipu, maka itu yang salah.

hukum asal adalah tidak boleh, tetapi jika dia tak pakai rambut palsu dan boleh mendatangkan mudharat zahir @ batin, maka dibolehkan...


skrg ini  atau zaman skr ramai keguguran rambut kerana diet , faktor keturungan , penyakit dan lain
orang menutup bahagian tertentu ini kerana mereka ingin keyakinan diri sendiri bila berurusan dengan manusia dlm pekerjaan dan lain.

yg menipu ini adalah golongan yg menyamar seperti ada  rambut  tapi menipu utk menutup dengan rambut palsu...

yg ini harus di elakan....

dlm pandangan saya....si DIA tidak akan laknat mereka memakai rambut palsu sekiranya mereka ini kekurangan rambut/nipis atau botak....

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.083037s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list