JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
100652
View
601
Reply

Seni Silat Melayu

[Copy link]

Author: PujaAn       Show all posts   Read mode

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 18-3-2004 11:53 PM | Show all posts
Hmmmm... nak dapatkan feel bagaikan alir yang mengalir tu susah betul... saya sampai sekarang tak paham- paham... kalau tengok guru nyer demo cam senang jer..
Kalau saya wat lak dah jadi cam ayam berlaga lak... huuu hu hu
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 19-3-2004 02:14 PM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 2004-3-18 11:53 PM:
Hmmmm... nak dapatkan feel bagaikan alir yang mengalir tu susah betul... saya sampai sekarang tak paham- paham... kalau tengok guru nyer demo cam senang jer..
Kalau saya wat lak dah jadi cam ayam berlaga lak... huuu hu hu


jangan terburu-buru. Ianya mengambil masa untuk difahami. itu hanya kiasan yang diajar oleh Arwah atuk saya. sebelum itu, kita hendaklah faham diri kita dahulu. Seperti saya kata dahulu, tak semua orang sama. Yang penting ialah, kita mesti mengenali diri kita dahulu. bagilah masa untuk mengenali diri. saya bermain silat ketika berumur 5 tahun. tambahan pula silat saya adalah milik keturunan saya. mungkin itu satu kelebihan saya untuk menghayati seni dan pencaknya.
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 19-3-2004 08:22 PM | Show all posts
Oh ya. Silat cakera alam, (maaflah kalau tersalah ejaan :sad dibawah pesaka ke? Ada sesiapa tahu tak apa-apa mengenai silat ini?
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 23-3-2004 11:53 PM | Show all posts
sori lambat reply.. saya tgh cari artikel pasal aliran ni... :bgrin:
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 24-3-2004 12:09 AM | Show all posts
APA ITU TENAGA DALAM?

Kalau anda bertanya apakah adanya tenaga dalam, maka kami dengan cepat akan menjawab Ya, tenaga dalam memang ujud. Seseorang itu dapat memiliki dan menggunakannya menurut keperluan dan sifat-sifat dan tenaga dalam itu sendiri. Kemungkinan untuk seseorang itu memilikinya amat besar sekali kerana dalam dunia ini kebanyakan perkara yang difikirkan oleh manusia adalah suatu yang boleh dicapai, cuma tinggal manusia itu sendiri untuk berusaha.

Pada hakikatnya semua orang memiliki tenaga dalam. cuma mereka yang tidak menyedari dan tidak tahu cara untuk membangkitkan tenaga dalam tersebut. Sebabnya, tenaga dalam tersebut tidak akan bangkit atau muncul dengan sendirinya kalau kita tidak mempelajari dan mengamalkan kaedah yang betul dan sesuai dengan diri kita. Sesudah itu, tenaga dalam tersebut dapat digunakan mengikut keperluan kita.

Apakah yang sebenarnya disebut tenaga dalam itu? Tenaga dalam adalah suatu tenaga atau aliran kuasa yang terdapat dalam tubuh kita. Tenaga tersebut tersimpan atau mengeram dalam diri kita serta belum terbentuk ke sifat yang sepatutnya sama sekali. Tenaga tersebut akan bangkit dan terbentuk apabila kita menggerakkannya dengan latihan yang kita buat.

Cara latihan yang sering dipraktikkan adalah dengan latihan pernafasan berarah. Tenaga dalam itu kemudiannya akan bangkit serta terbentuk menjadi aliran getaran pada urat. Ada yang membawa kesan panas dan ada yang sejuk sesuai dengan cara latihan. Getaran itu sama dengan aliran elektrik yang menyelubungi tubuh yang biasanya disebut sebagai AURA. Pada manusia biasa, aura mereka sangatlah nipis hanya antara 0.5cm hingga 2cm di sekitar tubuh. Dengan adanya latihan pernafasan dan jurus-jurus, maka lapisan aura tersebut akan berlipat kali ganda bahkan beribu kali ganda daripada aura yang dimiliki oleh manusia biasa yang tidak melatih dirinya.

AURA yang sudah mengembang dan menyelubungi tubuh itulah yang di sebut sebagai tenaga dalam. Tenaga ini dapat dimanafaatkan baik untuk diri sendiri mahupun orang lain contohnya untuk pertahanan diri, pengobatan dan berbagai-bagai keperluan lainnya. Banyak orang yang mempunyai tanggapan bahawa tenaga dalam itu adalah tenaga batin. Fahaman ini ada betul dan salahnya. Kenapa? Tenaga dalam sebenarnya adalah berbeza dengan tenaga batin cuma ianya mempunyai persamaan dari segi kegunaannya dan kedua duanya berasal dari dalam tubuh kita.

Bagi pelatih-pelatih tenaga dalam misalnya dari Perguruan Seni Beladiri Tenaga Dalam Cakra Alam Malaysia, kedua-dua aspek tenaga dalam dan tenaga batin diajar diamal dan dipraktikkan dengan sebegitu giat sekali bagi memenuhi keperluan seseorang pelatih dalam menjalani kehidupan sehariannya.

Ini kerana seseorang yang mempunyai tenaga dalam belum tentu mempunyai tenaga batin. Cara latihannya juga berbeza sekali. Akan tetapi, seseorang yang mempunyai tenaga dalam, apabila dia mempelajari dan mengamalkan ilmu kebatinan maka, hasilnya akan menjadi lebih cepat dan keberhasilan dari amalannya akan menjadi lebih memuaskan. Ini bermakna, tenaga dalam itu menjadi suatu pemangkin atau sebagai suatu kuasa menolak yang sungguh efektif terhadap keberhasilan sesuatu ilmu yang dipelajari.

ni sikit artikel dari website dia Cakra Alam
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 24-3-2004 09:39 PM | Show all posts
:hmm:
Mungkin suatu hari nanti saya nak cuba mempelajari seni bela diri ini. Terima kasih saudara Pujaan kerana memberi info ini kepada kami semua. :bgrin:
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 24-3-2004 10:45 PM | Show all posts
no prob bro.... :bgrin:
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 27-3-2004 01:54 AM | Show all posts
kalau ada apa-apa news mengenai persilatan spt, kalau-kalau ada pertandingan terbuka diantara silat ke atau apa-apa, post kan saja. jangan biar seni persilatan atau mana-mana ilmu mempertahankan diri ini hilang.
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 29-3-2004 11:49 PM | Show all posts

VCD Telemovie Tembung

Vcd ni adalah hasil karya para pengamal silat dan diarahkan oleh Fatimah Nawi... ini ialah perintis filem melayu yang menggunakan aliran silat yang tulen..

Pengarang majalah Seni Beladiri turut terlibat dalam produksi filem ini..

Seni silat yang dipamerkan dalam filem ini ialah dari aliran negeri Pahang (nama aliran lupa lak) dan shooting di lakukan di negeri Pahang.

Beli yang ori.. :bgrin:
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 1-4-2004 04:01 PM | Show all posts
Thanks for the info. may be i'll buy that VCD when i got the money. :cak:
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2004 02:58 AM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 29-3-2004 11:49 PM:
Vcd ni adalah hasil karya para pengamal silat dan diarahkan oleh Fatimah Nawi... ini ialah perintis filem melayu yang menggunakan aliran silat yang tulen..

Pengarang majalah Seni Beladiri turut  ...



Fauziah Nawi la..
Reply

Use magic Report

Post time 3-4-2004 03:03 AM | Show all posts
dalam vcd tu silat pencak sangkar rewana banyak dihighlightkan...
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 3-4-2004 11:18 PM | Show all posts
Originally posted by anakomar at 2004-4-3 03:03 AM:
dalam vcd tu silat pencak sangkar rewana banyak dihighlightkan...


Silat Pencak sangkar rewana? :hmm: Ada sesiapa tahu apa-apa mengenai pencak ini? :cf:
Reply

Use magic Report

Post time 5-4-2004 11:42 PM | Show all posts
Originally posted by Sniper_Wolf7 at 3-4-2004 11:18 PM:


Silat Pencak sangkar rewana? :hmm: Ada sesiapa tahu apa-apa mengenai pencak ini? :cf:



kalau nak keterangan lanjut cari majalah seni beladiri bulan mac dan april..
cerita pasal vcd dan silat tu bersiri...
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 7-5-2004 08:46 PM | Show all posts
terlepaslah pulak nak beli buku tu. Adakah silat ini berasal dari kepulauan jawa?
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 7-5-2004 11:24 PM | Show all posts
emm rasanye bukan, asal dari pahang gak kut... lupa lah.. :bgrin:

sori lama tak masuk,,, sibuk uli tepung kat pizza hut... nak makan pun tak sempat.. takder event besar ker kat tempat korang?
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 12-5-2004 05:35 PM | Show all posts
entahlah. manalah ada event apa-apa di sini. lainlah kalau hidup zaman kesultanan. pasti ada sepurnama sekali sultan-sultan akan membuka gelanggang kepada para pesilat untuk menguji silat mereka. sekarangkan dah maju, apa gunanya silat lagi kalau kita dah ada bom dan senjata api. kebanyakan yang belajar pun untuk sukan.
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2004 01:58 PM | Show all posts
Originally posted by Sniper_Wolf7 at 12-5-2004 05:35 PM:
entahlah. manalah ada event apa-apa di sini. lainlah kalau hidup zaman kesultanan. pasti ada sepurnama sekali sultan-sultan akan membuka gelanggang kepada para pesilat untuk menguji silat mereka. s ...


aku belajar untuk warisan..
nanti hilang begitu saja..
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 19-5-2004 02:43 PM | Show all posts
aku belajar utk tambah pengetahuan... pas ni nak blaja apa lak ek? taekwondo kut.. tengok ler kalau ada kelas yang dekat :bgrin:
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2004 05:46 PM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 19-5-2004 02:43 PM:
aku belajar utk tambah pengetahuan... pas ni nak blaja apa lak ek? taekwondo kut.. tengok ler kalau ada kelas yang dekat :bgrin:


aku nampak aikido macam best jugak...:bgrin:
Reply

Use magic Report

Post time 7-6-2004 10:49 AM | Show all posts
sapa tau, vcd tembung yang azlan ghani terbitkan tu dah kuar ke belum?
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 10-6-2004 05:14 PM | Show all posts
sori, no info... saya pun tgh observe segala jenis kedai vcd....
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 10-6-2004 05:18 PM | Show all posts

GREAT ANNOUNCEMENT!!

MAJALAH SENI BELADIRI SUDAH ADA WEBSITE
LOG IN TO

WWW.SENIBELADIRI.COM.MY

meh kita join bersama-sama
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2005 04:42 PM | Show all posts
lama aku tak jengah sini...
banyak hal la..
sampai hari ni aku cari vcd 'tembung' tak dapat2 lagi..
inilah nasib silat melayu, terus terpinggir...
Reply

Use magic Report

Post time 25-3-2005 06:00 PM | Show all posts
tak der promosi kot....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.075703s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list