Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
106310
View
602
Reply

Seni Silat Melayu

[Copy link]

Author: PujaAn       Show all posts   Read mode

Post time 9-3-2004 05:34 PM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 2004-3-9 12:03 AM:
errr anakomar... awak ni dari aliran sendeng ker?


taklah...
tu nama salah satu buah silat yang aku belajar dulu.....
tapi guru sendeng, cikgu jamaludin kat taman kolej bentong tu cikgu aku..:bgrin:
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2004 05:38 PM | Show all posts
Originally posted by casio at 2004-3-9 01:10 AM:
silat apa yang ada lagi kat mesia ni... [ yang berdaftar la]?



badan pendiri PESAKA
1. silat cekak malaysia
2. silat lincah
3. silat gayung fatani
4. gayung malaysia

dan banyak lagi yang bernaung bawah pesaka negeri..
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 10-3-2004 12:15 AM | Show all posts
kalau nak wat list... rasanyer tak cukup satu malam nak pikir,,, kat pasaran ada jual majalah Seni Beladiri.... tiap isu dia akan perkenalkan dua aliran silat... ni dah sampai bilangang 50 lebih dah... tapi tak abis lagi nooo...

errr anakomar ni aliran Gayong ker?
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 10-3-2004 12:21 AM | Show all posts
silat yang berdaftar je ke yang boleh masuk bertanding? :hmm:
Reply

Use magic Report

Post time 10-3-2004 01:17 PM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 2004-3-10 12:15 AM:
kalau nak wat list... rasanyer tak cukup satu malam nak pikir,,, kat pasaran ada jual majalah Seni Beladiri.... tiap isu dia akan perkenalkan dua aliran silat... ni dah sampai bilangang 50 lebih da ...


memang kalau nak buat list banyak..
sekarang dah ada 2 majalah kat pasaran, beladiri dan silat
tak kena lagi ko teka aku dari aliran mana
aku belajar silat kampung je...:malu:
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 11-3-2004 12:43 AM | Show all posts
Originally posted by Sniper_Wolf7 at 10-3-2004 12:21 AM:
silat yang berdaftar je ke yang boleh masuk bertanding? :hmm:

hmmm maksud berdaftar tu caner? ngan  PESAKA atau kementerian?
actually biasanyer sumer leh join the tournament... asalkan ada Perguruan yg sah.. maksud saya:

1- ada gelanggang
2- ada guru
3- ada organisasi

kalau ada syarat camni kira dah leh join la...
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 11-3-2004 12:49 AM | Show all posts
saya ada baca dari majalah Seni Beladiri.. yg mengatakan bahawa setiap daerah ada peruntukan utk membina indoor hall sbg kegunaan gelanggang Seni Beladiri...
akan tetapi penulis tu juga kata yang peruntukan ni banyak di pesongkan utk tujuan lain

kalau ikutkan setiap daerah leh ada 2 atau 3 gelanggang...

kan best kalau camtu... takler kalau ujan tangguh belajar... sambil tu leh tengok seni beladiri lain berlatih... hai politik2,,,
ha ni nak ngundi apa kata kita serbu bakal2 YB kita? :D :D :D
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 11-3-2004 01:54 AM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 2004-3-11 12:43 AM:
hmmm maksud berdaftar tu caner? ngan  PESAKA atau kementerian?
actually biasanyer sumer leh join the tournament... asalkan ada Perguruan yg sah.. maksud saya:

1- ada gelanggang
2- ada guru
3- ada organisasi

kalau ada syarat camni kira dah leh join la...
...


apa yang dimaksudkan dengan perguruan yang sah? :cf: Adakah itu bermaksud silat itu mesti diajar oleh seorang guru ke? Dulu saya adalah guru, iaitu arawah atuk saya. tetapi sekarang saya tidak punyai guru lagi. Saya kini mewarisi silat yang telah diturunkan kepada saya daripada pahlawan dalam keluarga saya yang terdahulu.

Dulu, saya tidak belajar di gelanggang kerana dalam persilatan saya, dunia adalah gelanggangku.
Reply

Use magic Report

Post time 11-3-2004 02:12 PM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 2004-3-11 12:49 AM:
saya ada baca dari majalah Seni Beladiri.. yg mengatakan bahawa setiap daerah ada peruntukan utk membina indoor hall sbg kegunaan gelanggang Seni Beladiri...
akan tetapi penulis tu juga kata yang  ...



:setuju:
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 11-3-2004 11:37 PM | Show all posts
Originally posted by Sniper_Wolf7 at 11-3-2004 01:54 AM:


apa yang dimaksudkan dengan perguruan yang sah? :cf: Adakah itu bermaksud silat itu mesti diajar oleh seorang guru ke? Dulu saya adalah guru, iaitu arawah atuk saya. tetapi sekarang saya tidak  ...


Hmm kalau awak dah mewarisi pastu awak pula yang mengajar... kira dah separuh jalan la...
Negara kira ni berdaulat.. so mmg ada peraturan utk mendaftarkan perguruan jika ada membuka gelanggang dan ada yg nak belajar..
Lagi pun ini utk mengelakkan perkara serong seperti kes al-Maunah dahulu..

Dalam majalah Seni Beladiri ada dikeluarkan prosedur utk mendaftarkan perguruan..
antara yang saya ingat ialah..

- salasilah asal perguruan
- guru utama perguruan sekarang
- jumlah gelanggang
- selit cerita ajaib sedikit(normal la kan?)
- ada ahli jawatankuasa

kalau awak betul2 nak tau pasal prosedur ni... nanti saya cari dulu majalah tu... kut ada jumpa ada la :bgrin::bgrin::bgrin:
Reply

Use magic Report

Post time 12-3-2004 01:18 AM | Show all posts
hai sniper & fellas

Berkenaan dengan persilatan nusantara silat di indonesia lebih kepada pencak silat, iaitu bertarung secara bermati-matian. Ini berbeza dengan seni silat yg lebih menghargai silat sebagai satu bentuk kesenian.

Untuk memenangi sesuatu perlawanan bergantung kepada penghayatan lam silat sesorang. Pepatah lama menyebut; orang yg berlawan demi kemenangan akan tewas dengan orang yg berlawan dengan penghayatan seni..
Reply

Use magic Report

Post time 12-3-2004 01:49 AM | Show all posts
Originally posted by HLgX at 12-3-2004 01:18:
hai sniper & fellas

Berkenaan dengan persilatan nusantara silat di indonesia lebih kepada pencak silat, iaitu bertarung secara bermati-matian. Ini berbeza dengan seni silat yg lebih mengharg ...


apa beza menghayati motif persilatan dengan seni persilatan?
Reply

Use magic Report

Post time 12-3-2004 03:20 PM | Show all posts
menghayati persilatan = seni silat
menanti kemenangan = pencak silat
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 13-3-2004 01:51 PM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 2004-3-11 11:37 PM:


Hmm kalau awak dah mewarisi pastu awak pula yang mengajar... kira dah separuh jalan la...
Negara kira ni berdaulat.. so mmg ada peraturan utk mendaftarkan perguruan jika ada membuka gelanggang dan ada yg nak belajar..
Lagi pun ini utk mengelakkan perkara serong seperti kes al-Maunah dahulu..


Saya tak kata pun saya nak mengajar ataupun mencari anak murid. :hmm: Arwah atuk saya sudahpun mengajar saya sehingga apa yang sepatutnya yang saya pelajari. sepertimana Hang Tuah dan rakan-rakannya. pelajaran yang selebihnya hanya boleh dipelajari daripada pengalaman. jika persilatan hanya dipandang jika mempunyai gelanggang, jadi, kalau ada pertarungan atau pergaduhan, kita ajak saja mereka ke gelanggang untuk menyelesaikan pertelingkahan itu. Kes Al- Maunah tu ada kene-mengena dengan silat ke?

Dalam persilatan, Apa yang saya fahamlah, ajaran serong berlaku apa bila seseorang membuat tafsiran sendiri tanpa bertemu dengan guru dan mendapatkan keterangan yang sebenar.

Saya diajar untuk mengamati persekitaran. "Kita mesti bersatu dengan alam, bukan menguasai alam." itulah yang dikatakan oleh arwah atuk saya kepada saya dalam salah satu pelajarannya. setiap generasi keturunan saya pasti akan melahirkan seni mereka yang tersendiri.

Jika di izinkan Allah saya mengajar seseorang, saya akan menyampaikannya. itu pun saya harus lihat orang itu kerana tak semua orang sama. seperti mana adi putra mengajar Tuah dan rakan-rakannya seni yang berlainan.
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 14-3-2004 12:52 AM | Show all posts
Originally posted by Sniper_Wolf7 at 13-3-2004 01:51 PM:


Saya tak kata pun saya nak mengajar ataupun mencari anak murid. :hmm: Arwah atuk saya sudahpun mengajar saya sehingga apa yang sepatutnya yang saya pelajari. sepertimana Hang Tuah dan rakan-rak ...


wah menarik... err awak org mana? kalau dekat leh datang umah?
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2004 12:31 PM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 2004-3-14 12:52 AM:


wah menarik... err awak org mana? kalau dekat leh datang umah?


betul gak tu...
boleh kita muzakarah...
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 15-3-2004 12:57 PM | Show all posts
Originally posted by PujaAn at 2004-3-14 12:52 AM:


wah menarik... err awak org mana? kalau dekat leh datang umah?


saya tinggal di KG. tasek permai, ampang. Kalau dekat insyallah saya akan datang jika allah mengizinkan.
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2004 02:13 PM | Show all posts
dekatnye

Originally posted by Sniper_Wolf7 at 15-3-2004 12:57 PM:
saya tinggal di KG. tasek permai, ampang.
Reply

Use magic Report

Sniper_Wolf7 This user has been deleted
Post time 16-3-2004 02:11 AM | Show all posts
Originally posted by HLgX at 2004-3-15 02:13 PM:
dekatnye



:bgrin:memang dekat. Macam tinggal satu kawasan, kan HLgX. clap:
Reply

Use magic Report

PujaAn This user has been deleted
 Author| Post time 16-3-2004 10:50 PM | Show all posts
aiseh.. saya lak yang jauh... takleh arrr.. umah saya kat johor.. tapi bulan depan ada urusan kat KL.. mungkin lama... leh gi sungai congkak sekali... he he he :bgrin:
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.077629s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list