CARI Infonet

Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: mnm77

[Edisi Sains Am] Motive for MH370 diverted route (academic discussion)

[Copy link]
Post time 10-10-2014 10:48 AM From the mobile phone | Show all posts
See? Eja pun silap dah...

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 14-10-2014 11:01 AM | Show all posts
i hope boeing capable of giving us the information
there must be an explanation behind this

why Emirates Airlines boss Sir Tim Clarke believes the missing aircraft was under control to the end?
he's very bold with that statement

for instance we take the example of the late Princess Diana car accident
is was not a normal accident

err.. i might sound paranoid

Use magic Report

Post time 31-10-2014 04:16 PM | Show all posts
missnina posted on 14-10-2014 11:01 AM
i hope boeing capable of giving us the information
there must be an explanation behind this

no you are not....
somehow i just think that what emirates CEO trying to say it is not impossible that the aircraft has being controlled from the far by "somebody" to the secret location that has not being told....at that time  the pressure inside the aircraft probably low, and all the passenger and crew on board in the state of unconscious.....

recently the investigator believe that the wreckage is approaching indonesian costal......is it a ploy to divert the attention on the statement made by emirates ceo???

Use magic Report

Post time 1-11-2014 09:47 AM | Show all posts
lkick2113 posted on 31-10-2014 04:16 PM
no you are not....
somehow i just think that what emirates CEO trying to say it is not impossible ...

this is the mysterious airplane missing case
sigh..

Use magic Report

Post time 19-12-2014 09:53 AM | Show all posts
misteriiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Use magic Report

Post time 6-7-2015 09:53 AM | Show all posts
I Know what happened.....

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 8-7-2015 07:49 AM | Show all posts
Nokiaman replied at 6-7-2015 09:53 AM
I Know what happened.....

what happened?

Use magic Report

Post time 7-8-2015 04:57 AM | Show all posts
Edited by system_failure at 7-8-2015 11:40 AM

Lets play this.. Imagine u r a police officer and me as a hijacker..

As an police officer, the first basic things u need to know is the flights itself..

MH370 is a "variable" code and not a "specific" designation to 1 aircraft only..
It can be a Boeing 747, Airbus 380 or even a smaller aircraft like ATR 50.
Why?
What happen if on that day, the flight to Beijing is suddently change to Airbus 330 due to system failure at the Boeing 777 ?
Then the hijacker need to prepare and need to know how to fly ALL types of aircraft ??  to become a super pilot ???... for a preparation of last minutes changes?
This is what the investigators missed....
They think the hijackers might be either the Captain Zaharie or the First Officer Fariq.
They made a conclusion that the passengers may not fly the aircraft becoz they unable to control the "variables" flight code MH370.

So... as a police officer can u predict this?
Me as a hijacker, will say this.... "Yes I can control the uncontrollable variables"... sound impossible kan?
How to make that?
Thru the online ticketing system laa..
From there i manage to see all passengers and the aircraft type!
and the worst scenario is....... I CAN SEE all types of aircraft and other airlines that will flown on the same route that night... hahaha... bingo.
Then for sure i can stick the variables code of MH370 to the specific aircraft... the 9M-MRO.

Now go thru next level,
As a person to come with a brilliant hijacking plan, u might not want to be suspected by the police then.. isnt it?
So what should u do? Senang jer...
Just create "someone" or maybe 2 or more scapegoat..
-Those arab guys with the fake passports...
-The captains politicals fanatic background...
-The ukranian and russians guys....
-The IBM tech. guy...
So,
As a police officer, what u want to say about this?
Pls dont say all this clowns just a "co-incidents" things and they were in same flight just by themselves,. nothing elses..
Please laa wei..
for me as a hijackers, its easy to put them blindfolded...
Just look at the chronology of the arab guys. They buy the fake passport and ticket from somebody out there.. bingo.
Then look at the captain. The captain shows his political view thru the net and social media... another bingo.
This two easy example... how u want to connect the dots ? and how to make them sit under the same plane... hehe

The third and the main important things,
TIMESLINES. Full stop.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Malaysia_Airlines_Flight_370

As a police officer, what can u predict from the "unbelievable" times movement from the list?

For me as a hijacker, I will make sure its look like made by the captain himself.
At 12.37am, the last communication by the captain.,
2 minutes later at 12.39am. The transponder been shut off, and the aircraft turnning backwards.
Yes. This indicates the aircraft been hijack by the captain, based on the timing and the action by "someone" whose control the cockpit.

As a hijacker i will say this....
The cockpit can be controlled from the underneath compartment! A remote takeover.
Just hack the radio, wait for the last handshake made by the pilots, turn off the tranponder, switch off the radio... and zam zam alakazam...

The main keypoint is at the 12.48am.
Ramai yg endah tak endah pada pukul 12.48am.
I will say this.. The other pilots from other aircraft (most likely is a Singapore Airline) trying to open a comm with MH370 and he heard a mumbling voice from the captain. For me this is the main keypoint.
My conclusion is.. The other pilots from other aircraft (most likely is a Singapore Airline) trying to open a comm. with MH370 and he heard a mumbling voice from the captain. This is the main keypoint.
Remember this, Captain Zaharie is one of the most senior pilots with 18,000 flying hours since 1981. He is a trainer, an instructor and also an examiner for Mas pilots cadet..

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 7-8-2015 09:30 AM | Show all posts
Reunion Island is NOT far from Diego Garcia....  any chance MH370 flew that area and being shot down near Diego Garcia?

Use magic Report

Post time 7-8-2015 12:43 PM | Show all posts
mnm77 replied at 7-8-2015 09:30 AM
Reunion Island is NOT far from Diego Garcia....  any chance MH370 flew that area and being shot down ...

I dont think so..

First, if the american shoot it inside of their military area... i think cerita tamil pun lagi better ending ceritanya... hihihi

Second, the oceans wave pattern... if diego garcia is the place,
the debris should be found somewhere near sri lanka or india..
Bukan aku nak backup amerika, tapi cuba hangpa bayangkan hangpa nak bunuh seseorg dan tempat yg hang nak bunuh tu ialah dlm kawasan rumah hang sendiri?
Cuma filem keling je yg boleh buat ceritera camgini...

Jika aku seorg penjenayah, aku akan pastikan aku adalah org yg terakhir sekali utk disyaki oleh polis cap ayam berperut buncit itu... hahaha
Adalah tersgt bodoh jika aku terlalu menonjolkan diri dan menjadi org yg paling disyaki sekali...
Sebab tu in my opnion, the only passengers with very less to be suspected is.. maybe he is the brainchild of this hijacking..
Not the arabs, nor the pilots...... abaikan semua entiti yg terlalu menonjol..
Kita tak boleh menyiasat mcm format citer dlm filem Gerak Khas bangang tuh.... mcm taik jer...

Lagi satu,
Buat pembandingan antara MH370 dan MH17.
Apa yg terlalu pelik bin ajaib berlaku pd pola politik dunia selepas tuh?
Campurtangan Russia.
Thats my answers!

Can u believe that Russians bermati-matian menafikan penglibatan mereka dlm insiden MH17 dan mengemukan bukti image satelit bagi menafikan dakwaan amerika... tapi dlm masa yg sama buat bodo jer pd MH370?!
Sedangkan ramai mangsa MH370 adalah dari sekutu rapat mereka sendiri iaitu China!

Ok, anggapkan begini...
Malaysia tak punya satelit dan radar pengintip yg canggih... malah military intelligence malaysia yg sgt cerdik itu boleh buat bodo jer dan sanggup mendefinisikan unknown flying aircraft as a friend?!.... babi sungguh... astaffirullah... dah termencarut ler pulaks...

Ok fine with that...
How about other military radar ?
Anggapkan aje US berlakon kononnya mereka tak nampak MH370 yg besar gedabak tuh...
Then how about russians radar?
Tak nampak jugak ker....
Aku berani kerat kepala kalau radar russia tak nampak....
Pesawat pejuang ukrain yg laju dan kecik tu boleh je dia captured....

So the possible answers is...
Its an unexpected / mysterious hijacking.
Takde langsung penglibatan US malah russia pun malas nak campur sebab ianya takde kena mengena dgn agenda political US...
dan yg paling penting Najib si bangang tu tak pandai bermain politik sepertimana almarhum sultan ibrahim johor (see what he has done at the world war 2 dlm blog uneks), dan juga tun mahathir yg pandai mempergunakan russia dan china dlm bentuk perang psikologi ketika membawa masuk petronas ke sudan walaupun dihalang ketat oleh US.
Kedua2 pemimpin ini pandai bermain catur politik. Bukan mcm jibbi the pink lips.... Aku teringin nak bg penampor kat muka dia tuh

Seperti ape yg dah aku concludekan sblum nie... (tak boleh sebut dlm BI.. hehehe)
Si penhijek itu mengkontrol ketebang itu didlm kompartmen bwh ketebang dan tmpt ditujui adelh somwher in madagaskr.
Ianay adelah perkare mustahill tapi purcayalah.... para pengkaji yg mungkaji jarak ketebang dgn jumlh minyak yg ade terlupe satu perkare..
Meluncur... like a birds...
Cer kaji kes Air Canada Flight 143. Sebuah pesawat Boeing 767 yg tak byk beza saiznya dgn 777-200.
Dlm kes MH370 ini, she's not survive....
Mengikut bentuk flapperon yg tertanggal tuh, besar kemungkinan ianya still intact when crashed.
Thats means... the pilots or the hijackers try to land at the water.
Jadi, teori bunuh diri dah tak boleh pakai langsung.....

ahh... solat time.. jom ke masjid besi

Use magic Report

Author| Post time 7-8-2015 03:12 PM | Show all posts
Edited by mnm77 at 7-8-2015 03:14 PM
system_failure replied at 7-8-2015 12:43 PM
I dont think so..

First, if the american shoot it inside of their military area... i think ceri ...

So have you come up with strong conclusion to justify your standing?

*Kalau boleh politik membangangkan orang lain tu letak tepi lah, kalaupun dah memang tak suka orang tu, atau cerita apa ka, atau pendapat sapa-sapa ka.

Try to substantiate your finding, that would be more academic and more interesting

Use magic Report

Author| Post time 7-8-2015 03:18 PM | Show all posts
Edited by mnm77 at 7-8-2015 03:19 PM
Si penhijek itu mengkontrol ketebang itu didlm kompartmen bwh ketebang dan tmpt ditujui adelh somwher in madagaskr.
Ianay adelah perkare mustahill tapi purcayalah.... para pengkaji yg mungkaji jarak ketebang dgn jumlh minyak yg ade terlupe satu perkare..

Susah nak purcaya!

If you are really believe that, the hijackers must have MOTIVE to do so!

Buat apa susah-susah nak hijack bawa pi situ?

Use magic Report

Author| Post time 7-8-2015 03:25 PM | Show all posts
Edited by mnm77 at 7-8-2015 03:30 PM
I dont think so..

First, if the american shoot it inside of their military area... i think cerita tamil pun lagi better ending ceritanya... hihihi

Hanya satu kemungkinan. Mungkin tak betul. Aku bukan kata US saja-saja tembak, depa pun boleh silap tembak (*KALAU BENAR) bila ada low flying aircraft yang tak mahu berkomunikasi terbang atas airbase kat situ. Depa mungkin ingat depa kena attack, so depa tembak dulu. Pastu dah hancur berkecai, depa kena diam la bila dapat tahu itu MAS punya. Depa pun suggest pilot suicide kat hujung dunia utk divert pencarian, sambil depa cuba tutup bukti. (INI HANYA KEMUNGKINAN, BUKANNYA MESTI BETUL). Tapi bukan senang nak tutup segala semua bukti kalau dah berkecai. Mesti ada 'parts' yang terlepas juga.

Ada sapa2 berani pi cari dekat Diego Garcia? Takdak sapa berani kalau US kata takdak kat situ kan?

Second, the oceans wave pattern... if diego garcia is the place,
the debris should be found somewhere near sri lanka or india..
Bukan aku nak backup amerika, tapi cuba hangpa bayangkan hangpa nak bunuh seseorg dan tempat yg hang nak bunuh tu ialah dlm kawasan rumah hang sendiri?
Cuma filem keling je yg boleh buat ceritera camgini...

Have you studied the sea waves & speed around Diego Garcia? It is slow moving or fast moving speed?

Use magic Report

Post time 9-8-2015 04:12 AM | Show all posts
mnm77 replied at 7-8-2015 03:25 PM
Hanya satu kemungkinan. Mungkin tak betul. Aku bukan kata US saja-saja tembak, depa pun boleh sila ...

kalau meletup kerana kena tembak, sattelite boleh detect.
contohnya, pembakaran hutan terbuka kat indon tu.. guna sattelite je utk detect kawasan yg mempunyai titik haba yg kuat.

lagi contoh, ujian peluru berpandu oleh korea utara, iraq, iran.. sume tu US monitor.. mereka tau kat mana lokasi rahsia ujian peluru berpandu mereka dan betapa kuatnya impact bom2 buatan mereka.

lagi contoh lagi, pesawat Korean Air Flight 007 yg ditembak oleh russia. US ade rakam bukti menerusi sattelite.

tapi takde mana2 kuasa dlm dunia yg tampil memberitahu MH370 di tembak.
malah jika betul ditembak sekalipun mesti ada ramai saksi yg nampak bunga api tuh... dan mesti terdpt byk serpihan disana sini.
w'pun diego garcia adalah tmpt larangan, aku yakin pasti ada pengintip dari malaysia, atau china yg dtg kesana sebagai tukang kebun.....  

Use magic Report

Post time 9-8-2015 04:34 AM | Show all posts
Edited by system_failure at 9-8-2015 04:36 AM

Oceanographer predicted debris would wash up on Réunion island a year ago

Use magic Report

Post time 9-8-2015 04:46 AM | Show all posts
yg gambar kedua tu, pusat crashed adalah yg bertompok biru tua.

cuba try alihkan kaler biru tua tu ke pulau deigo garcia...
selepas setahun (yg mewakili kaler pink) akan tersentuh bahagian selatan india dan sri langkat............

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 9-8-2015 05:32 AM | Show all posts
Edited by system_failure at 9-8-2015 09:01 AM
mnm77 replied at 7-8-2015 03:18 PM
Susah nak purcaya!

If you are really believe that, the hijackers must have MOTIVE to do so!

motif yg boleh disenarai pendek cuma ada 2 jer..

samada meminta wang tebusan atau nak membunuh diri...

aku tak berminat pd teori meminta wang tebusan.
aku cuma berminat pd teori membunuh diri.

cuba refer beberapa kes kemalangan udara akibat bunuh diri...
try rujuk silang semua sekali dan cari apa yg unik kat situ...
aku jumpa satu persamaan... kesemuanya tidak mempunyai plan yg rumit.
mereka bunuh diri mcm tu jer..

tapi dlm kes mh370 ni,
kenapa perlu bunuh diri kat tmpt tersorok kat lautan hindi?
kenapa perlu mencipta delay time? smpai berjaya membuat pasukan sars tertipu dan membazir masa mencari kat laut cina selatan.

apa yg dia "perlukan" ialah masa.
supaya sukhoi tak sempat kejar dia.
andaikata
sukhoi berjaya mengejar bontot dia sekalipun, kena pikir 18 kali sebab kita takde pesawat tanker minyak.

jadi apa hasilnya jika dia berjaya dan selamat sampai ke destinasi yg ditujui?
takkan nak meminta wang tebusan? ingat boleh dpt ker?
kali terakhir kes hijack pesawat yg meminta wang tebusan yg betul2 berjaya adalah 100 tahun yg lampau.

apa pulak hasilnya jika andaikata dia tak sempat sampai kedestinasi yg ditujui?
jawapan kpd "sekiranya berjaya sampai" dan "sekiranya tak berjaya sampai" mempunyai satu titik persamaan!

jika sampai, dia boleh "membunuh" watak diri dia dengan melarikan diri kedlm hutan dan "mati"
atau
jika tak sampai, dia boleh "mati" kerana pesawat terhempas.

kedua2 pun berakhir dgn kematian.
so apa yg untungnya dia buat mcmtu?

hanya org yg nak hilangkan identiti diri je yg akan buat bende sepelik ini.....

sebab tu aku kata dlm byk2 passenger list tu, individu yg paling tak bermotif dan yg paling bersih sekali sehingga terlalu janggal utk dikaitkan itu yg paling menarik minat aku sekali...

adakah logik bagi seseorg yg merancang plan dgn sebegitu teliti, tapi terlalu bodoh mengkantoikan diri dgn mudah sgt seperti menggunakan pasport yg dibeli di black market thailand?

dia mungkin seorg yg ada banyak masalah dan mempunyai jln buntu dan perlu melarikan diri dari seseorg.
jadi dia mungkin nak write off diri sendiri dan mencipta identiti yg baru.
itu lebih berharga dari meminta wang tebusan

Use magic Report

Post time 9-8-2015 09:16 AM From the mobile phone | Show all posts
ada juga teori yg mengatakan ini adalah konspirasi kerajaan.
aku bukan nk backup kerajaan, tapi sejujurnya kerajaan kita terlalu bodoh dan tak mungkin terlibat langsung pun. itu yg aku berani jamin.

jika kerajaan adalah tok dalang utama, segala jalan cerita, skrip statement, susulan media, bukti alibi yg direka mestilah nampak kemas dan teratur.
tapi cuba tgk apa yg dah berlaku?
gila serabut. menteri pertahanan kata lain, jeneral atm kata lain, bos dca kata lain. pastu kenyataan media saling bercanggah sampai pihak china marah dan gelar kita ni anjing. Bukan tu je, dari day 1 lagi atm dah kerah kesemua aset pesawat dan kapal laut utk berkejar ke tmpt false alert. Gila bai. Itulah saat yg paling teruk dlm sejarah keselamatan nasional sejak peristiwa keseluruhan negara bergelap pd thn 1997. Org kata sekilas ikan diair kita dah tahu jantan atau betina. Sama jugalah kalo korang pernah berdepan dgn si kaki penipu. Punyelah konfiden dia bercakap utk convincekan kita. Berbeza dgn org yg jadi mangsa, perlakuan dan perilaku dia secara psikologinya kita dah boleh buat kesimpulan..

Use magic Report

Author| Post time 11-8-2015 10:26 AM | Show all posts
Edited by mnm77 at 11-8-2015 10:30 AM
system_failure replied at 9-8-2015 04:12 AM
kalau meletup kerana kena tembak, sattelite boleh detect.
contohnya, pembakaran hutan terbuka kat indon tu.. guna sattelite je utk detect kawasan yg mempunyai titik haba yg kuat.

lagi contoh, ujian peluru berpandu oleh korea utara, iraq, iran.. sume tu US monitor.. mereka tau kat mana lokasi rahsia ujian peluru berpandu mereka dan betapa kuatnya impact bom2 buatan mereka.

lagi contoh lagi, pesawat Korean Air Flight 007 yg ditembak oleh russia. US ade rakam bukti menerusi sattelite.

Betul satellite boleh detect. Kes MH17 tu US kata depa ada BUKTI MH17 kena tembak, ada depa keluarkan bukti tak? Tak ada. Tapi Russia yang keluarkan bukti bacaan radar ada 2 jet pejuang mendekati MH17. Ini menguatkan teori kes MH17 tu didalangi pakatan US & Ukraine. Baru-baru ni Russia veto pasal cadangan tribunal, sebab dalam tu ada Ukraine. Russia dan Ukraine merupakan suspect apatah lagi masing2 saling tuduh-menuduh, tapi macamana Ukraine boleh berada dalam kumpulan penyiasat untuk buat pertuduhan? Tentu tak adil kan?

Kalau mana-mana negara boleh keluarkan bukti satelit pasal MH17, kenapa tiada pun bukti satellit, kecuali dari yang sumber tak rasmi gambar jet pejuang tembak MH17, dikatakan sumber dari satelit UK & US sendiri.... tapi sumber US pula kata gambar tu palsu.

Kembali pada MH370, so kalau US yang tembak, memang sah lah depa tak akan keluarkan bukti. Kalaupun mereka ada bukti satelit.... apatah lagi dekat airbase mereka sendiri kan?

tapi takde mana2 kuasa dlm dunia yg tampil memberitahu MH370 di tembak.
malah jika betul ditembak sekalipun mesti ada ramai saksi yg nampak bunga api tuh... dan mesti terdpt byk serpihan disana sini.
w'pun diego garcia adalah tmpt larangan, aku yakin pasti ada pengintip dari malaysia, atau china yg dtg kesana sebagai tukang kebun.....  

Kalau betul berhampiran Diego Garcia, mana nak ada saksi melainkan US military kat situ lah... pengintip nak pi situ naik apa? Kapal selam? Tongkang? Tengah-tengah laut tu.... kalau kapal terbang akan kena tembak juga

Use magic Report

Author| Post time 11-8-2015 10:35 AM | Show all posts
Edited by mnm77 at 11-8-2015 10:36 AM
system_failure replied at 9-8-2015 05:32 AM
motif yg boleh disenarai pendek cuma ada 2 jer..

samada meminta wang tebusan atau nak membunuh diri...

1. Kalau minta wang tebusan, tentu dah ada CLAIM yang dibuat. Sampai sekarang TIADA!
2. Kalau bunuh diri, apahal susah-susah nak pi jauh-jauh? Apahal nak bunuh diri dengan bunuh orang lain sekali?

Saya masih berpendapat, terdapat satu kemungkinan iaitu KEROSAKAN TEKNIKAL, mungkin berlaku kebakaran dalam cockpit. Sistem komunikasi rosak, pesawat buat air turn back dan terbang rendah untuk mendarat di Langkawi, tetapi tak berjaya, kemungkinan pilot dan penumpang kemudiannya sesak nafas dan pengsan.... pesawat terus terbang sampai habis minyak...

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

26-4-2024 12:13 AM GMT+8 , Processed in 0.320946 second(s), 43 queries .