Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
25050
View
198
Reply

Aku nak tanya pada muslim..

[Copy link]

Author: Truth.8       Show all posts   Read mode

Author
Post time 9-4-2014 04:54 PM | Show all posts |Read mode
muslims yg tutup ...maksud tudung.....
dengan berapa kain...tidak kah ia panas, tidak ada udara masuk , berbau dan gugur rambut sebab tiada udara?
saya ada  berapa kawan muslims bertudung, mereka mengaku ada keguguran rambut.

apa komen orang islam dlm isu ini



Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 05:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Semua manusia pon rambut gugur
Kecuali samy
Tak gugur gugur rambut dia
Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 05:45 PM | Show all posts
burque posted on 9-4-2014 09:09 AM
Semua manusia pon rambut gugur
Kecuali samy
Tak gugur gugur rambut dia

hahahahahahahhaha
lawak kau ni...
Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 06:33 PM | Show all posts
truth 8 sekiranya anda duduk di kawasan berpadang pasir pastinya anda amat2 memerlukan
perlindungan, bukan payung tetapi kain bagi membaluti kepala anda dari terik matahari gurun sahara...

begitu jugalah kaum wanita muslims menutupi kepala mereka bg melindungi kepala dari terik/bahang mentari/sejuk melampau(salji)..dan juga faktor aurat(kecantikan yang dibataskan atas sebab tertentu)

keguguran rambut terjadi bukan dikalangan wanita yg menutupi rambut sahaja tetapi ia terjadi keatas kaum lelaki jua..malahan terjadi sama ke atas wanita tidak bertudung...

mungkin masalah bau akan menyukarkan lagi pemakaian tutup kepala tetapi pemilihan kain yg bagus mampu menangani permasalahan tersebut...dan penjagaan kulit kepala yang efisyen serta rapi boleh menangani permasalahan ini...

berkemungkinan muslim yang bertudung jua lebih rajin dalam penjagaan diri bagi memastikan anggota badan/kepala mereka sentiasa bersih dan tidak mendatangkan mudarat ke atas kesihatan sendiri dan orang lain....

berkemungkinan kawan2 anda perlu lebih teliti dalam penjagaan diri terutamanya permasalahan yang disebutkan, sekiranya mereka mengalami simptom keguguran rambut adalah baiknya perlu dirujuk amalan pemakanan dan kitaran hidup seperti konsistensi waktu tidur dan berjaga,pola pemakanan,aktiviti beriadah,tahap kelancaran mental(tidak stress melampau),chemical trauma in cosmetic usage(impak trauma akibat penggunaan bahan kimia dalam kosmetik spt shampoo dan lain-lain),dan faktor keturunan.

keguguran rambut adalah normal sekiranya tidak terlampau banyak...ia terjadi kerana pertumbuhan rambut baharu bagi menggantikan akar rambut yang lama yakini telah mencapai had matang....maka folikel rambut pasti menghasilkan anak rambut yang baru dan mencantas folikel(akar)yang matang...begitulah...
peredaran hayat rambut..kalau rambut tidak gugur dan bergantian dengan rambut baru pasti rambut tersebut akan beruban dan rapuh...lama kelamaan ia menjejas penampilan dan kesihatan manusia..

sekiranya anda memerhatikan bulu anjing atau kucing, cuba raupkan atau sikat mereka pasti gugur juga bulu mereka walaupun telah diberi makanan berkhasiat beserta suntikan pencegahan bulu gugur...mereka tidak memakai pakaian/alas bukan?

berbalik kepada asalan segala penciptaan adakah terdapat sesuatu yang kekal di alam sekitar ini...(perhatikan) pasti tidak ada yang kekal bentuknya dan kewujudannya...jadi mengapa harus menutupi kepala menjadi kesalahan dalam permasalahan rambut yang gugur? bukankah tiada satupun yg akan kekal selama-lamanya,jadi jangan perlu sandarkan kesalahan terhadap tudung sekiranya telah tiba masa rambut mulai gugur(yakini sudah tua,keturunan,gaya hidup,pemakanan)...haruskah disalahkan tudung sekiranya empunya badan tidak menjaga kekemasan diri dengan rapi?

begitulah pandangan saya....terima kasih kerana bertanya....maaf sekiranya terkasar bahasa/penulisan



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-4-2014 07:06 PM | Show all posts
popjack posted on 9-4-2014 06:33 PM
truth 8 sekiranya anda duduk di kawasan berpadang pasir pastinya anda amat2 memerlukan
perlindunga ...

keguguran rambut biasa utk lelaki kerana hormon lelaki macam itu...selalu wanita mempunyai rambut lebat kerana hormon wanita mcm itu tapi bila ia di tutup dgn kain tanpa udara, maka tiada ada pengaliran udara sehingga akar2 rambut menjadi lemah....di sini lah rambut gugur  tapi sekiranya faktor keturungan itu lain lah..

cuba kamu tanya wanita yg bertudung , adakah mereka mengalami keguguran rambut bila memakai  tudung begitu lama....

isu pasal panas, pasir dan lain...di negara arab panas and pasir..kemungkian sebab itu mereka menutup ...

saya bagi satu contoh yg pernah berlaku pasal pokok2 daun di halaman pejabat , saya membeli berapa pokok daun ...bila saya simpan dlm pejabat , ia mula gugur daun...sebab tiada udara dan cahaya ...bila saya tukar di tempat yg ada udara dan cahaya matahari .. ia mulai tumbuh dgn lebat dan daun mula menjadi sihat..
sama macam rambut...ia nya anugerah Tuhan utk menjaga dgn baik ..maksud, tiada masalah sekiranya rambut di sikat dan di ikat dengan rapi tanpa sebarang kain di tutup di atas kepala..bila kita mula menutup dgn kain...di sini lah timbul masalah

Last edited by Truth.8 on 9-4-2014 07:15 PM

Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 07:10 PM | Show all posts
bagi menjawab soalan.
myself, selesa bertudung. rambut kekal hitam tak keperangan yg rosak. minimum hair treatment due to sun exposure. i have migrain yg akan struck kalau terlalu panas. pernah tak pakai tudung dan terdedah bawah matahari..tak sampai 1/2hour dah migrain. somehow my tudung bertindak sebagai penebat to my head and hair. tiada masalah bau or kelumumur so far.
masa cuaca panas, i use my tudung buat kipas2..hihihi..windy lagi.. kalau kepala togel saja ..tiada tool nak kipas..
but yes, i'm not into tight shawl yg cekik leher tu. yang tu mmg rimas dan panas.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-4-2014 07:17 PM | Show all posts
eniliana posted on 9-4-2014 07:10 PM
bagi menjawab soalan.
myself, selesa bertudung. rambut kekal hitam tak keperangan yg rosak. minimu ...

u pakai tudung berapa lama?

Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 07:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Truth.8 posted on 9-4-2014 07:06 PM
keguguran rambut biasa utk lelaki kerana hormon lelaki macam itu...selalu wanita mempunyai rambut  ...

Saudari yang dihormati
Tumbuhan pon tak kena matahari 24 jam
Pada waktu malam tak ada matahari
Samalah juga dengan saudari islam yang bertudung
Ada waktu mereka tak pakai tudung i.e di rumah
Dan rambut tak perlukan cahaya matahari untuk tumbuh

Omg apa aku buat kat sini?
Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 08:02 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 9-4-2014 07:17 PM
u pakai tudung berapa lama?

u mean hours daily or since what age?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-4-2014 08:43 PM | Show all posts
eniliana posted on 9-4-2014 08:02 PM
u mean hours daily or since what age?

how many years u wearing tudung?

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-4-2014 08:47 PM | Show all posts
burque posted on 9-4-2014 07:27 PM
Saudari yang dihormati
Tumbuhan pon tak kena matahari 24 jam
Pada waktu malam tak ada matahari
Saudari yang dihormati
Tumbuhan pon tak kena matahari 24 jam
Pada waktu malam tak ada matahari
Samalah juga dengan saudari islam yang bertudung
Ada waktu mereka tak pakai tudung i.e di rumah
Dan rambut tak perlukan cahaya matahari untuk tumbuh

Omg apa aku buat kat sini?

tumbuhan boleh hidup segar dgn matahari di waktu siang dan malam ia rehat dgn angin dan embun semulajadi...sebab akar boleh terus kuat dan hidup....
sekiranya ia di tutup tanpa terdedah dgn cahaya matahari, maka ia akan mati ...ada juga daun yg tidak boleh kena matahari tapi memerlukan cahaya samar2 tapi boleh hidup...tapi sekiranya ia ditutup semua nya tanpa cahaya  tanpa udara....maka ia akan mati..so udara dan cahaya the key point here

Last edited by Truth.8 on 9-4-2014 08:48 PM

Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 08:49 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 9-4-2014 11:06 AM
keguguran rambut biasa utk lelaki kerana hormon lelaki macam itu...selalu wanita mempunyai rambut  ...

ooooo......sekiranyaa begitu saya menurut kata @burque
kiranya pokok yang anda beli perlu diletakkan di tempat yg mempunyai aliran udara dan cahaya matahari yang secukupnya mengikut masa tertentu.

anda perlulah mengalihkan kedudukan pokok dengan kadar kekerapan yang mungkin supaya ianya dapat menerima cahaya dan udara secukupnya.
juga dilindungkan daripada terik yang berterusan dan berpanjangan.

tahukah anda sekiranya pokok diletakkan dibawah cahaya matahari berterusan ianya juga akan layu kehancuran kerana menerima
pancaran ultraungu yang berlebihan, yakini pekebun dan petani pasti akan menggunakan pelindung hitam khas untuk menapis sinaran ultarlembayung matahari/bahang berlebihan daripada merosakkan tanaman kebun bunga mereka.

begitu juga halnya dengan rambut, kaum2 wanita muslim tidak perluah mengeluh sekiranya keguguran rambut, akibat daripada permasalahan bertutup kepala.sekiranya berada didalam rumah bersama keluarga mereka tidak diwajibkan untuk bertutup kepala,ini merupakan masa terluang untuk memperbaiki semula struktur rambut seperti sediakala.(maksudnya on dan off tudung mengikut garisan yang ditetapkan)

mengapa saudara bimbang dengan tutup tudung yang akan mengakibatkan kemudaratan tidak berpanjangan seperti keguguran rambut sementara sedangkan kaum wanita yang saya kenali rata-rata mereka mengujungi kedai saloon rambut untuk meluruskan,mewarnai,kerinting,dan bermacam lagi, sedang akibat dimasa akan datang pasti memudaratkan saraf kepala mereka sendiri kerana penggunaan bahan kimia berterusan dimasa muda.

kemungkinan wanita2 ini akan mudah keguguran rambut atau botak ekspress atau lebih teruk mengalami alahan dan simptom2 alahan kulit kepala yang serius di masa akan datang.

jadi diakhir kata, bertudung bagi muslim wanita bukan halangan besar untuk memiliki rambut yang cantik menawan dan sihat.tetapi bermula dengan amalan kebersihan dan kerajinan untuk sentiasa memastikan kulit kepala/akar rambut bernafas sebaiknya....




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-4-2014 09:32 PM | Show all posts
popjack posted on 9-4-2014 08:49 PM
ooooo......sekiranyaa begitu saya menurut kata @burque
kiranya pokok yang anda beli perlu dileta ...
begitu juga halnya dengan rambut, kaum2 wanita muslim tidak perluah mengeluh sekiranya keguguran rambut, akibat daripada permasalahan bertutup kepala.sekiranya berada didalam rumah bersama keluarga mereka tidak diwajibkan untuk bertutup kepala,ini merupakan masa terluang untuk memperbaiki semula struktur rambut seperti sediakala.(maksudnya on dan off tudung mengikut garisan yang ditetapkan)

saya ada berapa pelanggan perempuan  muslims, ada bagitahu yg rambut gugur kerana pasal tudung ...sebab itu saya tanya dlm thread ini...saya ada fikir mungkin gugur sebab ia ditutup tanpa udara ...sehingga akar rambut menjadi lemah...

mengapa saudara bimbang dengan tutup tudung yang akan mengakibatkan kemudaratan tidak berpanjangan seperti keguguran rambut sementara sedangkan kaum wanita yang saya kenali rata-rata mereka mengujungi kedai saloon rambut untuk meluruskan,mewarnai,kerinting,dan bermacam lagi, sedang akibat dimasa akan datang pasti memudaratkan saraf kepala mereka sendiri kerana penggunaan bahan kimia berterusan dimasa muda.

saya ada memberi nasihat pada klien supaya jgn membuat rebonding, warna rambut atau memakai semburan rambut yg mungkin akan mematikan akar rambut... bahan2 kimia harus di elak kan ...



jadi diakhir kata, bertudung bagi muslim wanita bukan halangan besar untuk memiliki rambut yang cantik menawan dan sihat.tetapi bermula dengan amalan kebersihan dan kerajinan untuk sentiasa memastikan kulit kepala/akar rambut bernafas sebaiknya....

bagi saya rambut adalah  hak milik Pencipta ...tak salah utk menujuk rambut tanpa menutup dgn syarat ia nya  kemas ..contoh di bawah. dlm Kitab Bible ia tidak  melarang utk menutup tapi di tempat ibadat elok bersopan dan tutup. dlm ayat berikut:
But if a woman have long hair, it is a glory to her: for her hair is given her for a covering 1 Corinthians 11:15
satu lagi, pandangan saya...sekiranya di tutup ia sama macam tidak menghargai ciptaan Pencipta..




Last edited by Truth.8 on 9-4-2014 09:34 PM

Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 09:41 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 9-4-2014 01:32 PM
saya ada berapa pelanggan perempuan  muslims, ada bagitahu yg rambut gugur kerana pasal tudung . ...

ooooo.....begitu pula..tidak mengapa masing-masing mempunyai pandangan berbeza...
bagi saya tidak salah awak bertanya....saya pun dapat maklumbalas daripada penganut yang lain mengenai agama dan penampilan cara mereka
dan ini mewujudkan pemikiran yang lebih kritis dalam masyarakat majmuk dimalaysia
Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 10:27 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 9-4-2014 09:32 PM
saya ada berapa pelanggan perempuan  muslims, ada bagitahu yg rambut gugur kerana pasal tudung . ...
Truth.8
satu lagi, pandangan saya...sekiranya di tutup ia sama macam tidak menghargai ciptaan Pencipta..

Itu adalah pendapat anda. Lihat apa yg Bible kata di 1 Corinthians 11:6
For if a wife will not cover her head, then she should cut her hair short. But since it is disgraceful for a wife to cut off her hair or shave her head, let her cover her head.

Reply

Use magic Report

Post time 9-4-2014 10:28 PM | Show all posts
Truth.8 posted on 9-4-2014 08:43 PM
how many years u wearing tudung?

15

Your post length does not reach requirement. Current length: 4 characters System limit: 10 to 20000 characte
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-4-2014 11:04 PM | Show all posts
mashimaru83 posted on 9-4-2014 10:27 PM
Itu adalah pendapat anda. Lihat apa yg Bible kata di 1 Corinthians 11:6

Does 1 Corinthians 11 require women to wear head coverings to church?                                                                                                                                                              What does the Bible teach about our personal appearance?
Answer:
        Some have wondered if the head covering the apostle Paul wrote about in 1 Corinthians:11:5-6

and 13 refers to women wearing hats to church. But the context clarifies that Paul was primarily referring to how women of the day wore their hair. In verse 6, shorn or shaved hair is contrasted with a woman being "covered." Verse 15 makes clear that the subject is hair: "But if a woman has long hair, it is a glory to her; for her hair is given to her for a covering."
        In respect to the broader question of personal grooming, our faith  encourages its members to groom themselves in socially acceptable ways. The men should appear masculine, and women should appear feminine.
        Perhaps the clearest statements in the Bible on a Christian woman's personal grooming are found in 1 Peter:3:3-4 and 1 Timothy:2:9-10

[3] Whose adorning let it not be that outward adorning of plaiting the hair, and of wearing of gold, or of putting on of apparel;
[4] But let it be the hidden man of the heart, in that which is not corruptible, even the ornament of a meek and quiet spirit, which is in the sight of God of great price.

. Both references counsel women to concentrate upon the "grooming" of their inner character in a way that is pleasing to God, as opposed to placing undue emphasis on their outward appearance.
        Personal grooming can and often does reflect one's attitude. People, men and women alike, who want to "make a statement" of rebellion through their grooming or to call attention to themselves, stand out in a crowd.
        Grooming that makes a woman stand out as odd or different from culturally accepted norms of good taste detracts from a godly emphasis on her inner character.
  
[9] In like manner also, that women adorn themselves in modest apparel, with shamefacedness and sobriety; not with broided hair, or gold, or pearls, or costly array;
[10] But (which becometh women professing godliness) with good works.

Last edited by Truth.8 on 9-4-2014 11:14 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-4-2014 11:05 PM | Show all posts
eniliana posted on 9-4-2014 10:28 PM
15

Your post length does not reach requirement. Current length: 4 characters System limit: 10 t ...

15 years...you telling me not  loosing ur hair? do u wear tudung only day time and at home you do not wear?
does feels discomfort while wearing it? itch, sweat, odor?

Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2014 01:00 AM | Show all posts
Banyak pandangan berbeza pasal tudung ini. Tapi sebenarnya tudung ini menjadi popular mulai tahun 80an.
Saya masih ingat dulu nenek dan Ibu saya tak pakai tudung, tapi pakai kain selendang yg tutup rambut atas sahaja. Istri ulama terkenal macam Hamka pun tak pakai tudung jugak.

Pendapat saya tudung taklah wajib, kerana dalam surah An Nisa yg dipentingkan adalah menutup dada.

Saya tak kata pendapat yg mengutamakan tudung itu salah. Terpulang saja pendapat masing masing.
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2014 08:00 AM | Show all posts
Truth.8 posted on 9-4-2014 11:05 PM
15 years...you telling me not  loosing ur hair? do u wear tudung only day time and at home you do  ...

kalau tak gugur langsung itu menipu namanya...gugur mcm manusia biasa punya rambut.
mungkin anugerah Allah, rambut saya sangat lebat. If i'm suffering from hairloss, i dont get jealous by a lot of hairdresser yg cemburukan my healthy rambut lebat..hehe.. and oh yes, i do ocasionally rebonding and stuff. cuma tak pernah warnakan sahaja. i never in my life so far worries pasal volume rambut. as i'm typing here right now, thanks to ALLAH i takde kelumumur sekarang. pernah ada kelumumur due to weather change di luar negara for one or two weeks, oh ya..even minah salleh puji my hair back then, never in my life ada kutu and my husband really love to sniff my hair.. dia kata wangi. do i need to say more and more? cukup2lah kot..keh keh keh...
oklah ye.. nice to chat with you. never know ada sesi interbiu2.. ingatkan sekali je soalan. sekali dah macam sesi bertemu wartawan pulak. tak habis2 soalannya...hehehhe.. saya agak sibuk untuk sentiasa melangut di forum.

bubye and have a good day.



Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2014 10:17 AM | Show all posts
Truth.8 posted on 9-4-2014 11:04 PM
Does 1 Corinthians 11 require women to wear head coverings to church?                              ...

Ooh , ikut Padri Truth.8 dlm bible tak payah pakai tudung walaupun 1cor11:6 adalah sebaliknya.




Maknanya mereka tu semua salah termasuk juga emak kepada Biblical Jesus yg kamu anggap tuhan.



Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2014 12:45 PM | Show all posts
Ini ada hal aku nak tanya Muslims :

Source : https://my.entertainment.yahoo.c ... -nuh-092100470.html

"Segala perbuatan yang menggambarkan rasul dan nabi serta pada sahabat boleh memprovokasi emosi umat Islam serta memberi kesan pada undang-undang Islam dan hal sedemikian adalah sangat bertentangan dengan darjat seorang nabi dan utusan Allah," jelas Al-Azhar dalam satu kenyataan.


Ini soalannya :- Macam mana aksi seorang pelakon boleh menjejaskan "darjat" seorang Nabi dan Rasul? Aku tak faham. Bodoh sangat kah orang Islam sampai tak boleh menbezakan fakta agama dgn lakunan semata2?
Reply

Use magic Report

Post time 10-4-2014 12:54 PM | Show all posts
By Sephiroth

Ini soalannya :- Macam mana aksi seorang pelakon boleh menjejaskan "darjat" seorang Nabi dan Rasul? Aku tak faham. Bodoh sangat kah orang Islam sampai tak boleh menbezakan fakta agama dgn lakunan semata2?


Lakonan takkan menjejaskan pulak darjat Nabi.
Dia cakap ikut suka hati je, tak guna logik.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-4-2014 01:58 PM | Show all posts
kid posted on 10-4-2014 01:00 AM
Banyak pandangan berbeza pasal tudung ini. Tapi sebenarnya tudung ini menjadi popular mulai tahun 80 ...
Banyak pandangan berbeza pasal tudung ini. Tapi sebenarnya tudung ini menjadi popular mulai tahun 80an.
Saya masih ingat dulu nenek dan Ibu saya tak pakai tudung, tapi pakai kain selendang yg tutup rambut atas sahaja. Istri ulama terkenal macam Hamka pun tak pakai tudung jugak.

Pendapat saya tudung taklah wajib, kerana dalam surah An Nisa yg dipentingkan adalah menutup dada.

Saya tak kata pendapat yg mengutamakan tudung itu salah. Terpulang saja pendapat masing masing.


Sebab itulah melayu muslims dulu rambut lebat berbanding skg....
menutup dada itu lah yg penting....kalau wanita sangat cantik sehingga ada  lelaki usik atau menganggu , maka dia boleh tutup seluruh badan...perkara2 ini tidak berlaku di malaysia..cuma di india dan arab mungkin...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-4-2014 01:59 PM | Show all posts
eniliana posted on 10-4-2014 08:00 AM
kalau tak gugur langsung itu menipu namanya...gugur mcm manusia biasa punya rambut.
mungkin anuge ...

ok, thanks for info

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.050918s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list