JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
48744
View
234
Reply

MEMANAH WARISAN / SUNNAH MEMANAH / MEMANAH TRADISIONAL (MALAY ARCHERY)

[Copy link]

Author: HangPC2       Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 1-9-2014 10:27 PM | Show all posts
Malaysian Horse Archery Demonstration at the Old Royal Palace (Royal Museum)







http://www.youtube.com/watch?v=NibcXa85Flw




Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 3-9-2014 01:18 AM | Show all posts
Edited by HangPC2 at 29-10-2017 11:39 AM

Gambar Seorang Pemanah Warisan Dari Sabah (Aufa Wazien) Dijadikan Iklan di Bangunan Milik KAYA Archery Di Korea Selatan










Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-9-2014 10:57 AM | Show all posts
The Archery Competition in Jianza, Qinghai China (9-11 September 2014)











Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-9-2014 07:25 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2014 12:25 AM | Show all posts
orang melayu zaman dulu pun memanah ke
takde pun dihighlight dlm sejarah klasik, malah film2 melayu pun tak tunjuk
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-9-2014 06:46 PM | Show all posts
sekngucing posted on 12-9-2014 12:25 AM
orang melayu zaman dulu pun memanah ke
takde pun dihighlight dlm sejarah klasik, malah film2 melayu ...

dalam Filem Melayu ada....


Lela Manja



Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2014 06:56 PM | Show all posts
sekngucing posted on 12-9-2014 12:25 AM
orang melayu zaman dulu pun memanah ke
takde pun dihighlight dlm sejarah klasik, malah film2 melayu ...

haritu masa kita tunjuk zaman kesultanan mulayu malacca pun dah ada peluru, pestol, meriam, takajut ummah dibuatnya, kalau boleh nak mulayu tu ada keris jah baling-baling macam lontar dart sebegitu
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-9-2014 12:58 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-9-2014 11:09 AM | Show all posts



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 1-10-2014 12:00 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2014 12:07 AM | Show all posts
memanah, naik kuda, lawan pedang ni ketinggalan zaman la

mana sesuai lagi pada zaman moden ni

sepatutnya umat islam fokus bina peralatan perang yang canggih
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-10-2014 09:21 AM | Show all posts
8th World Traditional Archery Festival in Danyang, South Korea









Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 5-10-2014 10:55 PM | Show all posts
8th World Traditional Archery Festival in Danyang, South Korea















Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-10-2014 09:53 PM | Show all posts
Latihan Memanah di Lake Garden Taiping














Reply

Use magic Report

Post time 8-10-2014 12:13 PM | Show all posts
Pemanah Berkuda Terbaik Menunggang Sejak Muda
Thierry Descamps (kiri) mengajar anaknya Robin memanah tradisional seawal usia lapan tahun. Robin merupakan peserta paling muda di Kejohanan Antarabangsa Memanah BerkudaOleh Sakina Mohamed

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Anda tidak perlu menjadi seorang pemanah berkuda untuk menyedari kehandalan Robin Descamps.

Pemuda berusia 20 tahun dari Maulde, Perancis, itu sememangnya dikagumi dalam dunia memanah berkuda. Beliau menyertai kejohanan dunia sejak berumur 15 tahun dan kerap memenangi pertandingan dengan menduduki antara tiga tempat teratas.

Kassai Lajos

Tahun ini sahaja Robin, yang dididik oleh bapanya Thierry juga seorang pemanah berkuda yang berpengalaman, menjuarai beberapa pertandingan termasuk Kejohanan Memanah Berkuda Perancis 2014.

Bernama menemubual pasangan anak-beranak itu pada Kejohanan Memanah Berkuda Antarabangsa 2014, yang diadakan julung kalinya di Malaysia, baru-baru ini.

Thierry, 46, mengakui persembahan Robin pada setiap pertandingan adalah jauh lebih baik berbanding beliau walaupun lebih berpengalaman dari segi usia.                       
Robin Descamps memenangi tempat ketiga kategori "Polish track"


"Tentulah dia berkata begitu, dia kan bapa saya", kata Robin tertawa.

Namun kata-kata Thierry itu memang ada benarnya. Robin memenangi tempat ketiga dalam kategori "Polish Track" pada pertandingan itu, walaupun terpaksa menghadapi pemanah-pemanah berkuda terhandal dunia. Bagaimanapun, Thierry tidak mendapat tempat pada kejohanan itu.

Walaupun kerap menang, Robin berkata sebenarnya beliau jarang berlatih.

"Bapa saya menggunakan 500 anak pemanah dalam setiap sesi latihan, manakala saya hanya berlatih bila perlu", kata Robin.

Thierry, yang mempelajari ilmu memanah 15 tahun lepas, telah mengajar Robin memanah tradisional sejak usia lapan tahun.

"Saya akan mengadakan pertunjukan selama sejam untuk Robin mempersembahkan kebolehannya ketika beliau kecil", cerita Thierry lagi.

Keluarga Descamps memiliki 40 ekor kuda dan sebuah sekolah memanah, yang semestinya banyak membantu meningkatkan kebolehan Robin dalam sukan itu.

DARI SEAWAL USIA

Adalah menjadi kebiasaan kanak-kanak di negara Eropah belajar berkuda sedari usia muda.

Ramai kanak-kanak belajar berkuda tanpa pelana dan perlumbaan berkuda bagi kanak-kanak pula sering diadakan.

Pengasas sukan memanah berkuda moden, Kassai Lajos dari Hungary, memberitahu Bernama sekolah memanah berkuda beliau di Hungary mengajar kanak-kanak berkuda seawal umur enam tahun.

"Kuda-kuda di sekolah saya semuanya tenang dan dilatih agar berjalan perlahan dan lembut dengan kanak-kanak. Budak-budak berusia enam tahun sememangnya tak akan dapat duduk diam, jadi penting agar kuda yang ditunggangi itu sifatnya tenang", jelas Lajos ketika ditemui pada kejohanan itu, baru-baru ini.

Lajos memenangi tempat pertama dalam kategori "Hungarian track" pada pertandingan itu.

Beliau hanya akan memulakan anak didiknya menunggang kuda yang lebih laju apabila usia mereka menjangkau belasan tahun atau lebih.

Lajos memulakan pengembaraannya dalam dunia memanah berkuda sebagai seorang pembuat busur, sebelum membangkitkan semula seni tradisional itu pada lewat 80an. Beliau mengadakan kejohanan memanah berkuda pertama pada tahun 1994.

PUBLISITI BAIK

Sementara itu, seorang daripada pengelola pertandingan, Sheikh Fuad Sheikh Mahmud, memberitahu Bernama bahawa kejohanan itu memberi pendedahan baik mengenai sukan sunnah itu kepada rakyat Malaysia.

"Peserta pertandingan juga ada bertanya sama ada kita akan mengadakan pertandingan di sini lagi pada tahun hadapan, jadi saya anggap itu sebagai satu petanda positif", katanya.

Sheikh Fuad juga pengasas program "Learning Archery through Play" (LEAP), yang adalah program memanah tradisional pertama di Malaysia.

Kejohanan yang diadakan di Pusat Ekuestrian dan Sukan Selangor Turf Club Equestrian dari 25-28 Sept itu adalah sebahagian daripada Pertunjukan Kuda Antarabangsa 2014 dan dirasmikan oleh Sultan Mizan Zainal Abidin.

Ia adalah pertandingan pertama seumpamanya di Malaysia, dengan penyertaan 35 orang dari 20 negara.

Maklumat lanjut mengenai sukan memanah tradisional boleh layari laman sesawang Pemanah di www.pemanah.net.

  -- BERNAMA
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-10-2014 12:26 AM | Show all posts
The 10th World Horseback Archery Championship, Seoul South Korea (10/10/2014-12/10/2014)






















Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2014 02:28 AM | Show all posts
oang mai serang mesia pakai drones

mesia lawan dengan panah

oang mai masuk mesia ngan tank

mesia anto tentera berkuda Bajau

frigate carrier warship kapal selam mai keliling mesia

mesia anto ahli sukan renang pakai jubah swim suit dan burqini


takbirrrrrrrrrr
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-10-2014 09:24 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2014 10:39 AM | Show all posts
tekoyong posted on 1-10-2014 12:07 AM
memanah, naik kuda, lawan pedang ni ketinggalan zaman la

mana sesuai lagi pada zaman moden ni

ye ker?



Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2014 10:41 AM | Show all posts
nabi pernah berkata belajarlah memanah. sbbnya pada zaman nabi panah sahaja yg boleh pergi jauh dan membunuh musuh.

akhir zaman nanti mgkin peperangan terakhir manusia hanya melibatkan pedang dan anak panah. hem...!
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2014 01:35 PM | Show all posts
AMDTurion posted on 12-10-2014 10:39 AM
ye ker?

ye betul

sebab tu la orang Islam tak maju

cer guna kuda dan pedang untuk lawan kereta kebal amerika

melawak ke ape korang ni

Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2014 03:22 PM | Show all posts
tekoyong posted on 12-10-2014 01:35 PM
ye betul

sebab tu la orang Islam tak maju

org islam x maju sbbnya pemimpinnya dilimpahkan dgn kemewahan. yg penting poket sendiri mesti penuh dulu.

rakyat yg beragama Islam pun dah tak berpegang teguh dgn ajaran agama Islam itu sendiri. kalo setakat nak hantar kereta kebal lawan amerika tapi perjuangannya bukan berpaksi kepada agama dan Allah pun sia2 juga. baru segerombolan nak pi serang sekali kena serang hendap berterabur lari.

kenapa Palestin x boleh nak adakan pasukan pertahanannya sendiri. sbbnya yahudi yg menjadi ahli2 senat dah control amerika. mmg tak dinafikan yahudi adalah sebijak2 manusia akan tetapi juga manusia yg paling angkuh dan sombong
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-10-2014 09:37 PM | Show all posts
The 10th World Horseback Archery Championship, Seoul South Korea (10/10/2014 - 12/10/2014)
























Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-10-2014 04:54 PM | Show all posts
Yecheon World Archery Festival 2014












Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2014 04:22 PM | Show all posts
PERATURAN KESELAMATAN KETIKA BERADA DI PADANG SASAR MEMANAH




1. Jangan sesekali menghalakan busur ke arah orang walaupun tiada anak panah, ditakuti akan menjadi tabiat yang tidak baik.

2. Jangan bergurau ketika melakukan latihan memanah.

3. Memakai pakaian yang sesuai untuk memanah.

4. Bersama-sama menjaga kebersihan dan hartabenda kelab untuk kebaikan bersama.

5. Memakai aksesori keselamatan memanah ketika latihan ataupun pertandingan.

6. Jangan Dry Fire iaitu melepaskan panahan tanpa anak panah ini akan mengundang kecederaan dan kerosakan peralatan.

7. Menjaga etika pemanah dan kesopanan semasa latihan atau pertandingan.

8. Minta bantuan daripada jurulatih ataupun orang yang berkelayakan jika ada masalah peralatan.

9. Peralatan mestilah diletakan di dalam keadaan tersusun rapi supaya tidak berlaku kemalangan pada peralatan dan pemanah.

10. Patuhilah semua peraturan supaya kita dapat menjaga keselamatan ketika berada di padang sasar memanah.



Selamat Memanah.







Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.048697s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list