Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
7113
View
116
Reply

Semua agama adalah ciptaan manusia.

[Copy link]

Author: LUNCH    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 2-7-2014 08:55 PM From the mobile phone | Show all posts
LUNCH posted on 30-6-2014 04:06 PM
Sembah yang esa. SEMBAH, SUJUD.


Sapa yg ajar kau SUJUD =SEMBAH ?
Abistu yg Allah perintah malaikat2 sujud ke Adam tu sembah ke?
Yg ada dlm Islam ialah submit, total submission kpd Allah. Konsep total submission ni hampir sama across semua ajaran agama yg mengakui dan menginsafi bahawa adanya kuasa yg maha agung dan maha sempurna yg maha berkuasa atas segala sesuatu. Cabaran kita sebagai makhluk ialah bagaimana kita nak memahami dan mengakui secara mutlak akan authority Zat yg maha kuasa itu aka total submission. Sebab manusia dihalangi oleh hawaa nafsu dan syaitan sebagai penguji.  Ok ke? ekekeke

Oh kau memusuhi agama kan? Kau ingat agama tu hanya sembah sujud aje kan? Agama ialah meliputi sesuatu ajaran sama ada berupa perintah atau larangan bagi memanifestasikan kepatuhan kita kepada Zat yg Maha agung. Agama juga memberi panduan umum kepada kita bagaimana nak mengenali dan memahami akan Pencipta kita. Itu bezanya org yg beragama dgn athiest. Org athiest ingat dorang cerdek..pfghhgh... Last edited by apam on 2-7-2014 09:08 PM

Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 09:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Sephiroth posted on 30-6-2014 11:33 PM
Kamu menyibuk pasal arah perjalanan kamu je. Yg kamu nak menyibuk mengenai arah orang lain apasal? ...

No need to be harsh ler......mmg aku sebok dgn perjalanan aku aje. Aku kata kalau sama2 tetap tegak dan ikhlas menuju kebenaran, akan berjumpa kat titik persamaan. Tapi kalau kau nak ke longkang, takkan aku nak ikut kan? Kau ke longkang, dan aku tetap tegak.......ekekeke....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-7-2014 09:17 PM | Show all posts
apam posted on 2-7-2014 08:55 PM
Sapa yg ajar kau SUJUD =SEMBAH ?
Abistu yg Allah perintah malaikat2 sujud ke Adam tu sembah ke ...

Sembah-yang esa. Bukan sembah?
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 09:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Mr_Beruk posted on 1-7-2014 12:35 PM
Ogama itu apa? Semua orang bercakap tentang ogama, tentang kehidopan, tentang ketohanan dan kemanosi ...


Kau kena paham nature kehidupan di dunia.........barulah kau boleh stop blaming other factors.....
Kalau kau rasa agama punca kerosakan, in modern history, pihak mana yg paling banyak sebabkan kerosakan atas muka bumi ni? Org percaya Tuhan ka atau athiest ka? Last edited by apam on 2-7-2014 09:18 PM

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-7-2014 09:18 PM | Show all posts
apam posted on 2-7-2014 08:55 PM
Sapa yg ajar kau SUJUD =SEMBAH ?
Abistu yg Allah perintah malaikat2 sujud ke Adam tu sembah ke ...

Agama tu hanyalah ciptaan manusia untuk manusia seperti awak.  
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 09:20 PM From the mobile phone | Show all posts
LUNCH posted on 2-7-2014 09:17 PM
Sembah-yang esa. Bukan sembah?

Errrr....aku rasa cuba kau tanya sephiroth pulak......ekekeke
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 09:23 PM From the mobile phone | Show all posts
LUNCH posted on 2-7-2014 09:18 PM
Agama tu hanyalah ciptaan manusia untuk manusia seperti awak.

Memang agama ciptaan manusia. Tapi bukan manusia yg macam kau. Aku rasa kalau kau yg cipta, takde sapa ikut....ekekeke
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-7-2014 09:24 PM | Show all posts
apam posted on 2-7-2014 09:20 PM
Errrr....aku rasa cuba kau tanya sephiroth pulak......ekekeke

Sujud itu bukan bermaksud sembah?

Kalau bukan sembah apasal ada "sembah-yang"?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 2-7-2014 09:26 PM | Show all posts
apam posted on 2-7-2014 09:23 PM
Memang agama ciptaan manusia. Tapi bukan manusia yg macam kau. Aku rasa kalau kau yg cipta, takde  ...

Aku tak percaya pada agama.
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 09:30 PM From the mobile phone | Show all posts
LUNCH posted on 2-7-2014 09:24 PM
Sujud itu bukan bermaksud sembah?

Kalau bukan sembah apasal ada "sembah-yang"?

Kau nak tanya pasal sembah kaa, sujud ka, atau agama ciptaan manusia ka? Banyak sgt musykil kau nih. Semua aku boleh jawab dgn izin Allah.....cuma kalau nak tau detail, kena masuk kursus dgn aku bawak pengeras sekali......kakakaka........
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 09:32 PM From the mobile phone | Show all posts
LUNCH posted on 2-7-2014 09:26 PM
Aku tak percaya pada agama.

Dek,..kau rasa aku ada rugi apa2 ke kalau kau tak percaya agama? ........ekekeke
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 11:13 PM | Show all posts
Sephiroth posted on 1-7-2014 03:20 PM
Bukan agama yg akan menbawa manusia ke arah kedamaian. Manusia harus mengubah diri sendiri utk m ...

Betul tu chegu, pepatah ada mengatakan, 'semua worang nak mengobah donya, tetapi tiada sesiapa nak mengobah diri-nya sendiri'. Manosia menyangka dengan mengobah donya maka segala-nya akan sejahtera. Namun yang berlaku sebalik-nya, ia berterosan. Dia lopa, tidak sedar, siapa diri-nya dan apa kaitan-nya dengan donya.

Semua manosia yang waras dan bolih berfikir, rata2-nya sedikit sebanyak sedar akan apa yang berlaku pada donya di sekeliling-nya, setiap masa dia  berhadapan dengan cabaran yang dilontarkan olih kehidopan kepada-nya; penderitaan, kemosnahan akibat perperangan, sakit hati, so-called cinta, kebencian, tamak, kekecewaan, kemurongan, keganasan, kemelaratan, kepapaan, kesakitan, kebuluran, kematian dsb..dia melihat-nya wujud di luar dan juga di dalam diri-nya sendiri.. itu semua adalah cabaran2 yang diberikan olih kehidopan yang dihasilkan olih tindakan manosia sendiri. Dan olih kerana tidak mahu berhadapan dengan hakikat tersebot, kerana ia-nya menyakitkan,  manosia mencari alternatif lain, sopaya dia dapat melepaskan diri, kerana dia tidak mahu memandang-nya. Pelbagai cara dicipta sopaya kebejatan yang wujud disekeliling-nya dapat dialihkan perhatian kepada benda2 yang remeh-temeh..world cup, ritual2, hiboran2, dadah, tohan2 tertentu, wang, kuasa..dsb..semua-nya dilakukan sopaya ia tidak berhadapan dengan hakikat sebenar.

Tetapi kehidopan sentiasa memberikan cabaran-nya, sopaya manosia akan sedar dan berfikir, walo betapa jaoh mereka coba menidakkan-nya, ato coba menanggohkan-nya, lama kelamaan mereka terpaksa menghadapi-nya juga, cuma pada waktu itu mungkin sudah terlewat untok bertindak.





Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 11:14 PM | Show all posts
apam posted on 2-7-2014 09:17 PM
Kau kena paham nature kehidupan di dunia.........barulah kau boleh stop blaming other factors... ...

Apa yang dimaksodkan dengan nature kehidopan di donya? Bolih jelaskan? Kita melihat, samada sedara nampak atopon tidak, wujud-nya konflik di merata donya, penindasan, jenayah, perperangan, sesama manosia yang sesama ogama dan juga yang berlainan pegangan ogama, ideoloji, politikal dan budaya, atheist dan juga theist yang berlanjotan sejak ribuan tahon lampau sehingga kini. Ini adalah fakta yang tidak perlu dibuktikan ato dinyatakan, sedara bolih melihat-nya sendiri ia berlaku di mana2. Jadi bagaimana pandangan sedara, sebagai sa-orang indibidu, setelah melihat peristiwa2 yang berlaku di sekeliling kita, bertindak, memberi respond kepada-nya? Ato sedara bila melihat-nya mengatakan, "ah, lantak mereka lah, padan muka, itu tiada kena mengena dengan aku dan kita di sini jadi tidak perlu diberi perhatian, cukoplah sekadar menghentam dari jaoh, protes dalam hati jer lah", kerana ia-nya tidak terjadi di tempat sedara, maka tiada kewajaran untok sedara mengambil berat, atopon sedara mengambil berat tetapi hanya kepada pihak yang menguntongkan sedara semata2?
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 11:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Mr_Beruk posted on 2-7-2014 11:14 PM
Apa yang dimaksodkan dengan nature kehidopan di donya? Bolih jelaskan? Kita melihat, samada sedara ...

Cuba kau baca balik jawapan kau kat sephiroth kat atas tu......jadi kau nak blame sapa? Agama? Manusia atau diri sendiri? Cer cerita...
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2014 11:53 PM | Show all posts
apam posted on 2-7-2014 11:27 PM
Cuba kau baca balik jawapan kau kat sephiroth kat atas tu......jadi kau nak blame sapa? Agama? Man ...

Ogama dicipta olih siapa? Siapa yang membawa, mengerakkan, melaksanakan ogama?

Last edited by Mr_Beruk on 2-7-2014 11:55 PM

Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2014 05:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Mr_Beruk posted on 2-7-2014 11:53 PM
Ogama dicipta olih siapa? Siapa yang membawa, mengerakkan, melaksanakan ogama?


Manusia ler, takkan binatang kot?  ekekeke
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2014 08:15 AM | Show all posts
apam posted on 2-7-2014 09:13 PM
No need to be harsh ler......mmg aku sebok dgn perjalanan aku aje. Aku kata kalau sama2 tetap tega ...

Kenapa kamu menganggap bahawa kita berada di arah yg sama? Kenapa kamu tak pernah terfikir bahawa kamu boleh bergerak dlm arah yg salah? Kerana kamu terlalu angguk utk berfikir yg kamu boleh buat silap?

Seseorang Spiritualist akan menanyakan dua soalan yg mustahak dan terawal sekali - "Apakah tujuan muktamad aku? Adakah jalan yg aku ada sekarang akan menbawa aku ke tujuan muktamad ini?"

Gautama Buddha menanyakan soalan ini dan meninggalkan keluarga dan kesenangan duniawi semata2 kerana beliau memahami jalan yg beliau ikuti pada masa itu tak akan menbawa beliau ke tujuan muktamad beliau. Hampir semua Spiritualist di dunia ini akan memulakan perjalanan mereka dgn persoalan yg sama juga.

Tetapi bukan orang Islam dan Christians. Mereka beranggan bahawa mereka shj yg betul dan orang lain semuanya salah.
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2014 09:28 AM From the mobile phone | Show all posts
Sephiroth posted on 3-7-2014 08:15 AM
Kenapa kamu menganggap bahawa kita berada di arah yg sama? Kenapa kamu tak pernah terfikir bahawa  ...

Soalan yg sama aku tanya kau balik, macam mana kau boleh konfiden pasti yakin jalan kau tu betul? Kalau kau boleh buktikan, aku nak ikut.....
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2014 09:40 AM | Show all posts
apam posted on 3-7-2014 09:28 AM
Soalan yg sama aku tanya kau balik, macam mana kau boleh konfiden pasti yakin jalan kau tu betul?  ...

Tak payah kamu nak ikut aku. Kamu akan hanya menyesatkan aku je nanti.

Pertanyaan kamu - macam mana kamu tahu jalan aku adalah betul? Jawapannya mudah je - cara kehidupan aku serta hasil dari kehidupan aku kini yg menjadi bukti akan kebenaran dlm jalan yg aku ikuti. Sememangnya banyak pancoraba serta cabaran yg aku menerima sepanjang kehidupan aku ini tetapi cara aku mengatasinya adalah dgn mengikuti jalan Dharma.

Bila aku serba kekurangan dan aku melihat orang lain berharta - aku ada dua pilihan - Mencuri dgn buat pelbagai alasan ataupun berusaha dgn giat. Aku memilih utk berusaha giat kerana ianya jalan yg benar. Aku tak mencari sedekah dari kerajaan ataupun loan dari loan shark pun. Kini aku hidup tanpa sebarang hutang (kecuali hutang kereta yg ada dua tahun lagi nak bayar).

Aku juga boleh menjadikan nafsu syalwat sbg alasan utk berpoya2 tetapi aku memilih utk menpelajari Yoga, Meditasi, Martial Arts serta mengembara. Ianya jalan yg lebih menyusahkan tetapi bagi aku ianya jalan yg sebenarnya. Aku tidak menjadi spt Muslim yg kahwin 4 dan masih mencari wanita ataupun lelaki kerana nafsu.

Kehidupan aku sendiri yg menbuktikan bahawa aku hidup di jalan yg sebenarnya ataupun tidak. Dan orang2 Muslim macam kamu tak mungkin dapat mengejar aku di jalan yg beriku dan sempit ini.
Reply

Use magic Report

Post time 3-7-2014 10:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Sephiroth posted on 3-7-2014 09:40 AM
Tak payah kamu nak ikut aku. Kamu akan hanya menyesatkan aku je nanti.

Pertanyaan kamu - macam  ...

Yg kau cerita tu bukan jalan,...tapi ajaran/ guidelines.......org athiest pun boleh ikut/buat ajaran kau tanpa yakin dgn jalan kau tu.......

semua agama asal mengajar perkara2 baik, nak ikut taknak ikut aje......ekekekeke
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
3.385673s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list