Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12
Return to list New
7982
View
29
Reply

Kurung atau beri KEBEBASAN

[Copy link]

Author: GuaAnakMelaka       Show all posts   Read mode

Post time 9-11-2015 01:01 AM | Show all posts
sekarang ni tgh bela anak kucing dah dekat 2 bulan. adik ipar yg bagi, dia tetiba dtg rumah mertua dlm keadaan kaki terhenjut2 sebelah. diorg nak bela, mertua dah ada sekor kucing betina. pantang ada kucing lain dlm kawasan rumah dihambatnya sampai dapat. kucing jantan pun takut dgn dia

so anak kucing ni dia bagi kat aku utk jaga. malam pertama tu try lepas dia dlm rumah. memang baik betul kucing ni. manja pulak tu. bukan jenis nakal. bagi makan apa semua, tapi tido letak dia dlm sangkar, tido luar rumah. bukan apa, takut dia berak merata je sbb masa tu takde pasir lagi. malam esoknya baru beli pasir letak dlm litter box. nampak je pasir dia terus uk2 kat situ.

dah lulus ujian uk2, try kasi dia tido dlm rumah. ok je tak byk perangai. lebih kurang seminggu tak bagi dia keluar rumah, takut hilang atau kena langgar kereta. kaki yg terhenjut2 tu lama2 dah ok dah, maybe masa awal2 dulu dia kena langgar kot sampai tersesat ke rumah mertua. pernah sekali lepas dia luar rumah, dia merayau sekitar taman tak balik sampai malam. risau dah takut hilang. tapi lewat malam tu dia balik.

sekarang ni bagi dia kebebasan. nak keluar masuk rumah ikut suka hati dialah asalkan bahagia hehe. lagi2 sejak dah ada kawan 3 ekor yg lebih kurang baya dia ni (anak kucing jiran) lagilah dia galak main kat luar. tapi sampai masa dia balik rumah jugak terutamanya bila waktu makan ataupun bila aku balik keje dia akan lari keluar dari rumah jiran datang ke pintu kereta aku. walaupun cuma stray cat tapi comellah pulak tengok dia ni. manja bukan main. lepas makan je mesti ajak main huhu. tak larat nak layan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2015 12:42 PM | Show all posts
kalu rumah bujang, kurung dalam rumah [kecuali mak otai, pasal dah pandai]. tuan dia malas nak bukak n tutup pintu. lobang dah kena tutup.


kalu balik kampung, suka hati korang la nak merayau ke mana. janji tahu balik.
Reply

Use magic Report

Post time 22-12-2015 01:56 PM | Show all posts
Saya ada dua ekor kucing, satu kucing kampung...satu kucing dlh..biasanya yg kucing kampung ni mmg biar bebas sebebasnyanya sbb dari kecik mcm tu( umur dah 3tahun) ..kalau xbagi keluar..habis pintu or tingkap dia cakap sampai dapat kluar...

Lagi sekor kucing dlh..baru 4bulan...yang ni mmg xbg keluar gate, kalau kluar gate je asik lari masuk bawah kereta jiran sebelah...lepas tu susah nak panggil dia kluar dari bawah kereta tu...tp kalau dlm rumah mmg bebas la, masuk kandang kalau nakal sangat je sebagai denda

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-2-2016 02:08 PM | Show all posts
gemas kali aku tengok itu
Reply

Use magic Report

Post time 17-2-2016 09:41 AM | Show all posts
kucem2 aku ade yg kembang ada yg biase2 je...
dan aku buatkan kandang beso untuk depa2.
Kucem2 aku tak suka masuk umah aku n mak aku tak biasakan kuceng aku dok dlm umah...kecuali kes2 ttentu jah
pagi aku lepas barang sejam dua..bagi die main2, tangkap2 natang ke...then dh boring, penat, masuk kandang, makan then tdo smpla ptang...
petang lak aku lepas lagi smp depa dh penatdan lapo (biasenye time ni depa dok berkumpul depan kandang depa la)...kurung smpaila esok pagi...
kandang depa aku siap buh kelambu bagai...hahha..sbb kandang depa kat luar umah...kang kene gigit aedes sapa susah...tuannn jugak yang susahh khennn



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-2-2016 04:56 PM | Show all posts
tq abam medang

Ni ada update sket. Kucing hari tu dah hilang Lama dah, rasanya seminggu akhir bulan 12 lepas.

Alkisahnya malam tu sekitar pukul 1 pagi masa aku tgh buat keje ngan laptop ni dia datang nak naik atas riba. Biasanya aku bagi je tapi malam tu tgh sibuk malas nak bagi dia kacau. Kalau dah naik atas riba tu bukannya nak tido, tapi nak 'menaip' sekali huhu. Ataupun nak tangkap cursor kat skrin

Bila dia tak dapat nak beriba tu dia mengiau kat pintu utama nak keluar. Sebelum ni pun pernah gak gitu sekali keluar rumah pukul 11 malam. Subuh esoknya dah mengiau nak masuk. Tapi kali ni dia keluar tak balik2 Puas tunggu tak jugak nampak misai dia. Kuat betul merajuk.

Sehari sebelum hilang tu dah beli pasir baru, syampoo baru dgn makanan dlm tin ProDiet baru nak bagi dia makan kenyang2. Sedihnya tak sempat bagi. Simpan je semua tu sampailah minggu lepas adik ipar bagi anak kucing baru. Dia ambik dari kedai. Umo dalam 3 bulan rasanya. Tengok rupa macam maine coon. Yang ni pun suka beriba jugak tapi riba ada makna...nak menenen huhu. Habis baju atau kain pelikat basah kena jilat. Yang selalu jadi mangsa nenen dia selimut akulah sebab berbulu. Teringat kat mak dia agaknya....
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2016 10:33 AM | Show all posts
aku ada 3 ekor kucing yg sedang meningkat remaja.

diorg basically tinggal di luar rumah (belakang rumah) kawasan ada tiles dan atap separuh. kat situ aku letak biskut 2 jenis dan air kosong.

situ jugak ada sangkar yang aku sentiasa buka je pintu sangkar tu. dalam sangkar tu taruk alas towel dan ada sebelah tu alas dgn kotak. atas sangkar pun alas kotak.

area belakang rumah tu jugak aku letak 2 litter box yang kena tukar 2 hari sekali. kalo penuh x tukar2 pasir, mendapatla kena berak tepi litter box la tepi mesin basuh la tepi ampai kain la aiyaaa

diorg pantang dengar bunyik manusia pegi ke dapur pasti mereka akan melanggar / menghentam pintu dapur dan grill dgn sengaja untuk membuktikan mereka ingin masuk ke dalam rumah. selalunya bila kul 730am barula aku buka pintu dapur bagi diorg masuk dan makan nasi / ikan rebus / kicap. awal2 sangat buka pintu nanti nyamuk aedes plak yg masuk

pastu suka lepak2 tido atas alas kaki dapur... main gigit2 sesama adik beradik.. kejar2 langgar barang2 dalam rumah dan tak suka bila disuruh keluar sbb org nak gi kerja.

favourite spot mereka ialah duduk dalam kain bila aku berdiri kat dapur masak or basuh pinggan. diorg suka bergumpal dalam kain kaftan aku hahaha gila punya budak

apabila mereka nakal aku akan tangkap dan menasihati mereka sambil memeluk mereka. bila mereka masih berdegil mereka akan menguap dan pandang tempat lain. protes la tu

begitulah kehidupan anak kucingku yang gila tetapi menawan hati.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2017 06:57 AM | Show all posts
Kat luar je.sesekali je bg masuk.hehe
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2017 09:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Bila baca komen forumer semua teringat kucing2 aku kat kampung halaman. Dah 6 bulan tak balik menjenguk. Yang terbaru adik aku bagitahu kucing jantan kesayangan aku tu dah mati kena langgar. Maybe sebab dia dah besar makin matang keja nak berjalan cari betina je. Pastu bila lintas jalan raya nak balik ke umah tu yang kena langgar tu

So sekarang tinggal kucing2 betina je la dengan anak2 dia. Aku pun tak tengok lagi anak2 kucing tu semua. Oh ya kucing2 aku semua memang kami bagi dok luar je. Kecuali ada la a few kucing yang pandai memanjat kot bumbung umah nak menyelinap masuk dalam umah. Tambah2 time malam la. Pastu esok tu pandai pulak dia cari jalan keluar sendiri. Yang tak best tu dia tinggal sekali najis dalam umah. Huhu.
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2018 04:48 PM | Show all posts
hahhh last post kat sini tahun 2014. masa berubah kan
skrg kami dah pindah rumah thn 2015.. dok kawasan perumahan tp kami dah buat kan rumah kucing.. 3 partition.. ni kontraktor rumah buat kan. lps tu tambah lagi 2 pondok kucing 2 tingkat.. ni upah 1 pondok 800.
sebab angkut bawa pindah kucing semua..
kucing sakit kita bubuh kat bhgn dapur ada sangkar 2 tingkat.. beli dari vet.. ada tingkat besi beli 240... sangkar beli sendiri.. dlm rumah takde kucing.. psl emak jalan slow.. kang berebut jalan dgn kucing2.. pernah mak tergelincir..
kesimpulan nya out door laa.. pernah satu kali tu hampir 47 ekor.. kita pelihara.. tp dtg virus jahat parvo.. 30++ mati... tinggal belas2 je.. tu pun kucing tua sbb imune badan dia tinggi..
skrg ada 20++ semula..

sbb pagar rumah ni mmg dibuat utk kucing keluar masuk.. jd stray cats yg dtg mkn pun hampir 12 ekor.. tp dok luar je laaa... kami tanam pokok bunga kertas tinggi.. utk kucing2 luar  ni berteduh masa hujan panas.. bubuh ler bekas air.. nanti dia lepak situ.. sapa yg dah jd residen tu.. mmg kami tangkap utk mandulkan.. supaya dia tak membiak dan jd kemarahan jiran2..
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
4.001594s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list