Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
2390
View
27
Reply

Tahu tak ? Macam mana Durian Dihasilkan?

[Copy link]

Author: ultramantujuh       Show all posts   Read mode

Author
Post time 6-7-2015 10:03 AM | Show all posts |Read mode
Hi geng Ultraman,

       Kalau cakap pasal durian, ramai daripada kita mesti teringin nak makannya sebab macam-macam benda boleh dilakukan daripada durian. seperti kuih durian, nasi durian, pulut durian ,bubur durian dan jus durian. walaupun ada juga ramai yang rasa baunya dikatakan amat busuk... tapi ramai tidak tahu langsung bagaimana durian itu dihasilkan, ada pula tak pernah tengok pun pokok durian itu.... termasuk pokok durian memiliki bunga... Saya berkesempatan melawat ke kebun durian kawan saya baru-baru ini, dan mengetahui prosese durian dibesarkan menjadi buah durian yang disukai serta dibenci oleh masyarakat kerana baunya yang memang pekat..   

    durian 25d.jpg durian 44d.jpg
    buah durian ketika hari ke 25                   pada 44 hari bunga nya akan berkembang


Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2015 10:47 AM | Show all posts
tu je ke???????   
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2015 11:25 AM | Show all posts
mesti TT nih baru kenal pokok durian.....
kesian.............
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2015 11:59 AM | Show all posts
bunga durian tu boleh di masak buat gulai lemak kan??
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 06:06 PM | Show all posts

tu je aa,,,ko nak apa lagi,,ko wat aa cite pasal bubur dorian plak ke
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 06:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Ingat kan ade pic selanjutnya..dr bunga tu mcmana rupe durian putik tu..
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 07:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Oooooo begitu kitaran buah durian ye. Lama juga sampai lebih 100 hari...
Reply

Use magic Report

Post time 8-7-2015 06:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku suka betul artikel gini. Artikel "Tahukah Anda". Tak semua orang tahu. Yang tahu...bagus la, mungkin kau pemilik kebun durian atau tauke durian. Yang tak tahu tu, ini 1 ilmu. Janganlah diperlekehkan orang yang baru nak tahu.

Banyakkan lagi artikel ilmu gini. Bagus untuk public.
Reply

Use magic Report

Post time 8-7-2015 10:23 AM | Show all posts
Edited by Pengurus at 8-7-2015 10:25 AM

O macam tu yer ia di hasilkan tqvm tt

Futures market
Reply

Use magic Report

Post time 8-7-2015 10:40 AM | Show all posts
1st time tengok bunga durian... durian ada bunga eeeh
Reply

Use magic Report

Post time 8-7-2015 02:15 PM | Show all posts
mase kecik suke tgk bunga durian... pas dah berbuah awas lu punye kepala haha
Reply

Use magic Report

Post time 8-7-2015 02:32 PM | Show all posts
xpernah pun tgk bunga duarian cmne.tq ur info TT
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2015 06:12 AM From the mobile phone | Show all posts
..............
a48ae22f-3613-46f4-a210-8fa8e9de4f13.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2015 08:27 AM | Show all posts
1st time tgk  bunga durian.
huhu. thanks info.
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2015 10:55 AM | Show all posts
cantik eh bunga durian.. ala2 sakura hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2015 01:54 PM From the mobile phone | Show all posts
ahkak sukaaaa durian
tapi...skang sore ahkak dh xde....huwaaaa
xsempat nak.makan
.kene tunggu reda doluuuu
Reply

Use magic Report

Post time 10-7-2015 04:28 PM | Show all posts
oo mcm ni rupanya..
Reply

Use magic Report

Post time 21-4-2017 10:31 AM | Show all posts
betul ke nak tunggu durian berbuah kena tunggu 10 tahun lepas tanam?? xde spesis yg cepat berbuah ke?
Reply

Use magic Report

Post time 22-4-2017 12:41 PM | Show all posts
gituhhh rupanya..
Reply

Use magic Report

Post time 3-5-2017 02:19 PM | Show all posts
bunga durian??
Reply

Use magic Report

Post time 3-5-2017 02:23 PM | Show all posts
hari ke 45 macam mana? sambungan pleaseeeeeee
Reply

Use magic Report

Post time 3-5-2017 06:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Wowwww
Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2017 02:52 AM | Show all posts

Errr...

[AceHand SPECTaceLAR]

Pastu...?


Jizzz... Klong! Klong!
Reply

Use magic Report

Post time 7-5-2017 04:14 AM From the mobile phone | Show all posts
ultramantujuh replied at 6-7-2015 10:03 AM
Hi geng Ultraman,

       Kalau cakap pasal durian, ramai daripada kita mesti teringin nak makann ...

:zz  :zz
Reply

Use magic Report

Post time 8-5-2017 02:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Sejak bila durian ada bunga??
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.079033s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list