Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
20894
View
120
Reply

[INFORMASI] Gula-gula Zaman Persekolahan Yang Klasik

[Copy link]

Author: Nusantara77       Show all posts   Read mode

Author
Post time 7-7-2015 02:10 PM | Show all posts |Read mode
Di zaman sekolah, kita semua biasa membeli gula-gula dari kedai. Biasanya hanya membeli yang murah (tiada Ferrero Rocher) dan gula-gula yang amat popular sekitar 80-an dan 90-an ini masih boleh didapati sehingga ke hari ini.

Tora dan Ding Dang








Siapa tak kenal gula-gula ini. Tora dan Ding Dang berisi bebola bersalut coklat tetapi biasanya dibeli oleh kanak-kanak kerana mainan yang didapati secara percuma dengan pembeliannya. Tambahan pula pengiklanannya bagus. Siapa ingat suara latar pakcik Mat Sentul untuk iklan televisyen gula-gula ini?

Gula-gula Arnab Putih


Gula-gula import dari China ini enak kerana rasa susu, tetapi disyaki mengandungi bahan berbahaya dan ditarik dari dijual dari pasaran beberapa tahun lepas. Lagi 8 gambar dengan membaca entri ini sepenuhnya.


Gula-gula Udang



Ini ialah kegemaran kami.  Isi dalamnya diperbuat dari gula merah, disaluti susu dan sehelai kertas yang boleh dimakan, diperbuat dari beras. Nyam nyam!

Gula-gula Tablet

Juga dikenali sebagai gula-gula ubat kerana rupanya yang berbentuk tablet, gula-gula ini memiliki perisa susu yang kemudiannya dibezakan dengan perisa tambahan, antaranya ros, coklat, jagung dan kelapa.

Gula-gula Sugus

Gula-gula Sugus dikenali kerana ianya boleh dikunyah dan kenyal, rasanya biasanya dari rasa buah seperti oren, strawberi, mangga dan anggur.

Gula-gula Bendera

Pasti anda biasa melihat gula-gula ini bukan? Dikenali kerana bendera Malaysia, gula-gulanya terletak di ruang kosong dalam pemegang bendera. Rasanya seperti gula standard, sedikit rasa coklat dan disaluti pelbagai warna.

Nini Cokelat Celup

Satu paket mengandungi beberapa batang biskut yang boleh dicelup dalam coklat cair dan dimakan.

Trevor t-Drops

Yang ini agak mahal, jadi agak jarang juga dapat dibeli kanak-kanak. Ianya terdiri dari gula-gula keras pelbagai perisa buah yang disaluti serbuk yang  tidak kami ingat jenisnya. Besar kemungkinan glukos.

Bubble-gum

Yang ini boleh dikunyah, menghasilkan perisa buah dalam mulut dan bila sudah cukup dikunyah, boleh ditiup menjadi belon. Klasik.

Gula-gula Kenyal

Yang ini teksturnya kenyal, ada sedikit seperti rasa marshmallow dan disaluti gula halus. Kami fikir rasanya sama saja seperti rasa buah limau, cuma warnanya yang berlainan.

Amaran: makan gula-gula dalam kadar yang banyak berbahaya untuk kesihatan
amazingnara
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:18 PM | Show all posts
wow nostalgianya
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Kenangan
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:31 PM | Show all posts
sampai sekarang suka makan

Gula-gula Arnab Putih / Gula-gula Tablet
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:34 PM | Show all posts
Edited by iznanaziz at 7-7-2015 02:37 PM

betul.

ada lagi...gula2 cincin...korang ingat tak?
gula-gula cincin.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:35 PM | Show all posts
peberet aku dulu2, gula2 sugus.
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:38 PM | Show all posts
aku pun suka gula2 sugus.
ada lagi jual kan?
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:39 PM | Show all posts
sapa suka makan gula2 ni?
gula2 asam?
gambar yg kedua tu...asam bulat2 tu
gula2 asam.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Sampai ke Hari ni, gula-gula udang paling sedap..
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:52 PM | Show all posts
iznanaziz replied at 7-7-2015 02:34 PM
betul.

ada lagi...gula2 cincin...korang ingat tak?

yg ni girls suke sgttt beli.

masuk me n kakak
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 02:53 PM | Show all posts
iznanaziz replied at 7-7-2015 02:39 PM
sapa suka makan gula2 ni?
gula2 asam?
gambar yg kedua tu...asam bulat2 tu

gula gula asam boi ..


Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 03:12 PM | Show all posts
gula-gula telur burung puyuh tak masukkan sekali ke?

Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 03:28 PM | Show all posts
suke gula2 udang.. dengan asam bulat2 tu... nostalgia sugguh..
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 03:30 PM | Show all posts
dulu aku suka makan gula pasir
bukan gula pasir kat rumah tu tp gula saiz kecik2 mcm pasir dlm botol kecik
nk makan tuang je dlm mulut
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 03:42 PM | Show all posts
lahaiii..
very the down memory lane laa..

gula2 arnab putih, gula2 tablet coklat n ros, gula2 cincinnn..
pastu gula2 asam boi..manis2 masam, hoiii, kecur air liur sekarang ni..
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 04:05 PM | Show all posts
kenangan...cekelat udang tu paling favourite...gula2 tablet tu kalau beli siap pilih nak perisa ape, time tu favourite ros..
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 04:15 PM | Show all posts
dlu suke makan gula tarik bile blk sekolah, pastu satu lg gula antu... bile mkn lidah jadik kaler hijau or kaler biru ... hehehe... rindu nye mse tecit2 dlu...
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 04:16 PM | Show all posts
macam2 zaman dulu2
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 04:18 PM | Show all posts
uols, gula2x arnab stil x ley makan ke...nmpak je supermarket jual. suka btul ngn gula2x tuh
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 04:50 PM | Show all posts
Suka semua gula gula diatas termasuk gula gula puyuh. Kalau lambat makan sikit pewarna putih tu akan cair kat tangan. Paling pebret ialah gula gula udang dan makan sekali plastic/kertas bahagian dalam yg balut gula gula tu.
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 05:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Nini Cokolat celup, celup celup ..lol
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 05:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Lahaii rindunye zmn knak2..
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 07:24 PM | Show all posts
[img][/img]
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 07:25 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2015 08:33 PM | Show all posts
Nak jadi kecik balik
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.081296s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list