Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
4770
View
48
Reply

Cara-Cara Tanam Tembuni, Petua Lama Atau Ajaran Islam?

[Copy link]

Author: CARI-HBZ       Show all posts   Read mode

Author
Post time 3-8-2015 12:16 PM | Show all posts |Read mode
Artikel dan Video oleh : FirdausZ



Mungkin masih ramai yang tidak pasti atau mengetahui cara-cara sebenar untuk menyempurnakan uri atau pun tembuni setelah isteri selamat bersalin.

Kesemua yang ditemuramah oleh wartawan CARI Infonet kebanyakannya masih keliru dan tidak beberapa pasti tentang petua-petua lama yang masih diamalkan oleh masyarakat kita semasa menanam uri.

uri2.png
Sumber foto : numivitashope.com


Sesetengah orang menyatakan uri harus dibasuh dengan teliti bersama bahan-bahan yang wajib digunakan seperti limau kasturi, asam keping dan garam. Cara menanamnya juga terdapat pelbagai petua, antaranya uri harus ditanam bersama buku, pensil dan harus dinyalakan pelita selama 41 hari, atas sebab-sebab kepercayaan orang dahulu kala.

Namun ada juga yang mengatakan semua amalan ini adalah khurafat atau pun boleh jatuh syirik. Firman ALLAH SWT yang bermaksud: Sesungguhnya ALLAH tiada mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Sesiapa yang mempersekutukan ALLAH, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar. (Surah An-Nisa: 48) - CARI Infonet.


Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 12:32 PM | Show all posts
menarik gak pasal ni. tak ramai tahu sebenarnya cara2 betul
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 12:32 PM | Show all posts
@penyo dia ada guna garam apa pendapat you?
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 12:37 PM | Show all posts
kahkah tanam laptop sekali?
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 12:42 PM | Show all posts
letak pelita tu. pelik2 lah
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 12:44 PM | Show all posts
basuh uri senang je....basuh buang kekotoran darah je.....lepas tu...masukkan asam keping ngan garam....untuk mengelakkan benda nie busuk.....and balut ngan kain...ambo guna kain putih je.....then lepas tanam......gali dalam sket ellakkan binatang menggali uri yang kita tanam nie.....
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 12:47 PM | Show all posts
bab tanam tu betul
basuh biar cuci..letak asam keping nk bg ilang bau
tutup la dgn tin ke ..tempurung kelapa sbb xnk bg binatang gali
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 12:51 PM From the mobile phone | Show all posts
zaman dulu letak pelita sebab takmo ada binatang gali uri dalam tanah.
yg letak pasuberat pun ada.

zaman laa ni takyah dah.
kucing ngan anjing daa pandai makan pizza.
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 12:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada org dh sesat.letak pen,letak kertas,buku..konon anak rajin belajar.
Sebenarny uri ni kalau ko yakin tanam n binatang xmampu gali maka xperlu asam semua.

Boh garam,asam tu sbnrny nak hilangkn hanyir darah.supaya binatang mcm anjing ke kucing xlah gali nnti kang dia makn pulak.tu je.

Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 12:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Bubuh asam jawa dan garam secukup rasa.
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 01:07 PM | Show all posts
di kampung aku ada yang masih letak pen dan buku sekali...
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 01:09 PM | Show all posts
OmJualGas replied at 3-8-2015 01:07 PM
di kampung aku ada yang masih letak pen dan buku sekali...

sama mcm brother dlm video, mula2 xtw dia pun letak. bab letak laptop tu lawak
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 01:20 PM | Show all posts
piao replied at 3-8-2015 12:32 PM
@penyo dia ada guna garam apa pendapat you?

hahahaha...  celakak kau gi tag legen toyota belta.  habis laa thread ni kena ligan...  
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 01:22 PM | Show all posts
@axl_bach
di mana kaw...
jgn wat keje hangat2 cam taik babi...
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 01:23 PM | Show all posts
AKAK PERNAH MAKAN SUP URI KAMBING SIS... SEBAB TU CEKPIT AKAK SENTIASA KETAT DAN VAZZZZ..
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 01:24 PM | Show all posts
tongkatwaran75 replied at 3-8-2015 01:22 PM
@axl_bach
di mana kaw...
jgn wat keje hangat2 cam taik babi...

KENAPA SIS TAG POLIS CI ITTEW??

AKAK TERSENYUM SINIS MELIHAT @axl_bach MEROYAN
Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2015 02:17 PM | Show all posts
tongkatwaran75 replied at 3-8-2015 01:22 PM
@axl_bach
di mana kaw...
jgn wat keje hangat2 cam taik babi...

bagus btol usaha aku selama nih, nmpknya ko pun dah bleh beza yg mana tred yg ada nilai ISU SEMASA dan yg mana tred xder nilai isu semasa....kalo x masakan ko akan tag aku jika ada tred2 sampah yer dok....alhamdulillah

@Muntz @spiderman80

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2015 05:27 PM | Show all posts
ramai yang masih amal kan petua lama.... nama je islam penting kan adat dr agama?
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2015 05:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Ishhh pelik nye Melayu syumul...mesti fefeeling dh bertakwa lepas tanam tembuni tu .

Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2015 05:41 PM | Show all posts
cef_gango replied at 3-8-2015 12:37 PM
kahkah tanam laptop sekali?

tanam calculator.... leh pandai matematik
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.109206s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list