CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1896|Reply: 9

[Tempatan] Tumpang - Tawar Caj RM5 Untuk Perjalanan Jarak Dekat

[Copy link]
Post time 4-10-2015 10:54 AM | Show all posts |Read mode
KUALA LUMPUR: Aplikasi 'Tumpang' kini semakin mesra di kalangan penumpang perjalanan jarak dengan menggunakan teksi di sekitar Lembah Klang.

Menurut pengasas bersama Tumpang, Dhillon Kannabhiran, penumpang hanya perlu membayar RM5 untuk perjalanan sejauh tiga kilometer.

"Perkhidmatan ini bukan untuk menggantikan bas henti-henti atau teksi sedia ada.
"Ia perkhidmatan baharu yang duduk diantara kedua-dua perkhidmatan pengangkuatan awam sedia ada kerana lebih murah daripada teksi dan selesa berbanding bas," katanya memetik mStar hari ini.

Tumpang diwujudkan untuk menangani masalah yang dihadapi penumpang yang mahu ke sesuatu tempat dalam jarak dekat contohnya dari rumah ke stesen pengangkutan awam.

Tumpang dibahagikan kepada zon di mana penumpang boleh memilih untuk diambil dan diturunkan di lokasi tertentu pada harga RM5.

Bagi yang menempah untuk perkhidmatan berganda juga berpeluang mendapat potongan harga di mana perjalanan dengan dua penumpang pada kos Rm8, manakala berkumpulan seramai empat penumpang dengan hanya RM15.

Penumpang bagaimanapun perlu mendaftar dan membeli kredit pra bayar terlebih dahulu kerana tiada urusan tunai di antara pemandu dan penumpang.

Ia kini mula beroperasi di Cyberjaya, Taman Tun Dr Ismail dan Bangsar, dengan jumlah 35 orang pemandu.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-10-2015 11:05 AM | Show all posts
ok.. forumer yg dah try guna ni cerita la pengalaman guna tumpang.
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2015 11:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Wah abam teksi makin runsing
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2015 11:51 AM From the mobile phone | Show all posts
lebih kurang harga teksi jugak kan....

teksi bila tutup pintu rm3....
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2015 12:23 PM | Show all posts
mohon SPAD dan JPJ ambik tindakan. asyik UBER je yang kena
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2015 12:26 PM | Show all posts
nanti abam teksi hilang mata pencarian...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 4-10-2015 02:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Abam teksi hanya boleh tersenyum saja apabila kereta tu di sita ..
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2015 02:51 PM | Show all posts
padan mka pemandu teksi

servis macam celaka

ingatkan ada uber je, sekarang dah ada tumpang

3-4 tahun lagi ada autonomous car pulak

lepas ni pekerjaan sebagai pemandu akan lupus
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-10-2015 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalu servis teksi bagus xdelah org cari yg lain...
Reply

Use magic Report

Post time 4-10-2015 06:17 PM | Show all posts
3km okay la tu rm 5..
ni naik teksi je da rm3 ..
pastu meter ikut masa pulak tu..
nak2 jam pulekk..
baru 50 meter da naik 30 sen..
tak sampai 1km..
da kena charge rm5..
baik jalan kaki..
teksi kat shah alam lagi la..
meter tu buat perhiasan adja..

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-5-2024 02:42 PM GMT+8 , Processed in 0.077516 second(s), 36 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list