Mufti Kerajaan Negeri Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainal Abidin
20Shares
KANGAR – Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis sudah memutuskan bahawa perbuatan menari untuk berzikir dilarang mengikut syarak.
Mufti Kerajaan Negeri, Prof Madya Dr. Mohd Asri Zainal Abidin berkata perkara itu diputuskan dalam mesyuarat ke-29/2015 jawatankuasa tersebut pada 24 dan 25 Ogos lepas.
Beliau berkata perbuatan menari bagi tujuan berzikir adalah bercanggah dengan nas-nas syarak dan tujuan pensyariatan zikir itu sendiri.
Mohd Asri memberitahu pemberita selepas merasmikan seminar Maqasid Syariah peringkat kebangsaan di Dewan Warisan di sini, hari ini. “Hal ini (menari untuk berzikir) tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah dan generasi al-Salaf al-Soleh. Zikir hendaklah dilakukan dalam keadaan khusyuk dan tenang. “Nas-nas yang cuba digunakan bagi membolehkan perbuatan itu seperti takwilan dalam ayat 191 surah Ali Imran, kisah Ja’far, peristiwa tarian Habasyah, tamayul oleh beberapa sahabat Nabi Muhammad SAW dan lain-lain telah ditafsirkan secara salah,” tambahnya.
Mohd Asri berkata riwayat tersebut pula tidak sahih dan pendalilan dibuat di luar konteks.
Beliau bagaimanapun berkata zikir dalam segala keadaan yang diizinkan oleh syarak seperti semasa bekerja, memandu, bersukan dan seumpamanya dibolehkan dan terpuji. “Maka seorang muslim hendaklah membezakan antara menari untuk berzikir sebagai ibadat dengan zikir semasa melakukan aktiviti kehidupan. Berzikir semasa melakukan aktiviti yang baik digalakkan,” katanya.
Mohd Asri berkata tamayul atau gerakan yang berlaku secara spontan tanpa diniatkan sebagai ibadat semasa berzikir atau membaca al-Quran dan lain-lain juga tidak dilarang.
Beliau berkata walaupun menari untuk berzikir tidak dikesan berlaku di Perlis, pihak berkuasa tidak boleh alpa membuat pemantauan berterusan untuk mencegahnya sebelum dapat bertapak di negeri ini. – BERNAMA
Post time 27-10-2015 05:54 PMFrom the mobile phone|Show all posts
"Di zaman kita ini, kata “wahabi” adalah julukan bagi kaum muslimin yang berpegang teguh kepada al-Qur’an dan as-Sunnah dengan pemahaman Salafush-Shalih. “Wahabi” adalah julukan yang diberikan kepada kaum muslimin yang mendakwahkan tauhid, melarang kesyirikan, mengajak kepada sunnah, anti kepada bid’ah". -Buya Hamka
Para pencinta seperti Maulana tidak akan sesekali marah kepada orang yang mengatakan mereka sesat ka, kafir ka, apa ka termasuklah yang menaku merekalah penganut Isle sebernerrrrr.....
Jom tengok mereka berzikir dengan cara yang telah dilakukan selama 700 tahun. Macam putaran planet pon ada...
Shariat juga berasaskan prinsip "apa yang tidak dilarang adalah dibenerkan". Kalau tak silap ini tergulong dalam prinsip "ibahah" - what is not prohibited is permitted.
Sebab itulah tidak ada orang bertanya "Mana dia dalil kita tak boleh makan nasi? Kalau tak ada dalil, maka ianya adalah dilarang!"