CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2369|Reply: 1

Oshiya, Pekerja 'Pemadat' Keretapi

[Copy link]
Post time 30-11-2015 06:24 PM | Show all posts |Read mode
Hari ini, negara Jepun merupakan sebuah negara model terhadap sektor pembangunan sejagat.



Pernah dipandang lemah dari segi ketenteraan sebelum kurun ke 17, Jepun memulakan fasa pembangunannya selepas era kebangkitan Meiji sekitar tahun 1868.

Pada kurun ke 19, pembinaan sistem keretapi dilihat memangkinkan kemajuan serta menjadi tulang belakang terhadap sistem pengangkutan yang menghubungkan wilayah-wilayah di negara tersebut.

Seiring dengan kepesatan yang berlaku dibandar-bandar besar, Jepun merupakan antara negara terawal memiliki keretapi berkelajuan tinggi jika dibandingkan dengan negara=negara Eropah lain.

Kepadatan penduduk bandar metropolitan Tokyo misalnya dianggarkan lebih 15 juta orang. Lebih 3.5 juta orang menggunakan perkhidmatan ini untuk ke tempat kerja setiap pagi dilebih 29 buah stesen melibatkan aliran laluan Yamanote.

Secara purata, tren aliran laluan Yamanote akan tiba distesen-stesen dengan kekerapan setiap 5 minit. Pada waktu puncak pula, jadual transit boleh menjadi begitu ketat dengan kehadiran tren setiap dua minit pada pukul 7.30 hingga 9 pagi.

Bayangkan, bagaimana sesaknya stesen-stesen keretapi pada awal pagi apabila kesemuanya berpusu-pusu mahu ke pejabat pada masa yang sama.

Sudah pasti ada adegan tolak-menolak dihadapan platform kerana masing-masing tidak mahu terlepas tren dan menunggu tren berikutnya walaupun beza waktu hanya dua minit.

Ketika inilah munculnya beberapa orang lelaki lengkap berpakaian seragam beserta sarung tangan putih memulakan tugas. Mereka dikenali sebagai Oshiya atau pemadat tren.

Oshiya akan menolak penumpang-penumpang yang masih belum masuk hingga melepasi pintu tren.

Dalam beberapa klip video pendek menerusi laman web YouTube, biasanya Oshiya akan melaungkan 'Hai Oshimasu! Hattekudasai! yang bermaksud 'Saya akan menolak kamu, sila masuk,' sebelum mereka mula menolak.

Tolakan Oshiya agak kuat hingga membuatkan ruang kosong menjadi padat seperti ikan sardin dalam tin.

Paling penting, ketika memedatkan pengguna keretapi, Oshiya akan memastikan tangan atau kaki penumpang tidak terbonjol keluar daripada pintu dan berkemungkinan tersepit.

Jadi, anda boleh bayangkan betapa padatnya gerabak, ditambah pula tolakan daripada Oshiya, seluruh badan akan terhimpit dan tidak boleh bergerak sehinggalah tiba ke destinasi. Kes sesak nafas sudah menjadi perkara biasa.



Jawatan Oshiya kali pertama diwujudkan selepas stesen Shinjuku mula beroperasi sejak tahun 1885.

Menerusi laman web Quora.com, terdapat beberapa orang pengguna internet yang pernah menggunakan perkhidmatan tren mengakui pernah berhadapan dengan situasi biasa ditolak ke dalam gerabak oleh Oshiya.

Dibayar secara gaji sambilan, Oshiya biasanya diupah dengan kadar 800 Yen hingga 1,000 Yen sejam atau bersamaan RM25 hingga RM30.

Oshiya hanya bertugas pada sebelah pagi ketika waktu kemuncak dan bilangan staf bertugas pada syif sebelah petang tidak seramai waktu puncak pagi kerana keadaan waktu petang masih terkawal dengan pola aliran masuk keluar penumpang sedikit terkawal.

Rata-ratanya adalah pelajar universiti selain merupakan konduktor untuk syarikat keretapi tersebut. Oshiya hanya bekerja tiga kali sahaja dalam tempoh seminggu.

Tujuannya adalah untuk memastikan pekerja-pekerja ini tidak merasakan amalan menolak penumpang sebagai suatu amalan kepada mereka kerana pekerjaan ini dilihat sedikit kasar bagi sesetengah pihak.

Jadi, jika anda merancang untuk mengembara dengan menaiki tren pada waktu puncak di Jepun, awas, anda mungkin ditolak jika menjadi penumpang terakhir masuk ke dalam tren.

http://www.sentiasapanas.com
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-12-2015 12:41 PM | Show all posts
Nasib semasa menaiki train di Jepun dulu tak pernah kena tolak dengan Oshiya ni
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Dividen KWSP 2023 5.4% dan 5.5%
AbahmungDividen KWSP 2023 5.4% dan 5.5%
Views : 1718 Replies : 0
Ex Laki Irma Hasmie yg Helok kawin Lain
bottomproEx Laki Irma Hasmie yg Helok kawin Lain
Views : 36072 Replies : 479
Sanusi jangka ada tokoh besar PH-BN tumbang
mojarean_XSanusi jangka ada tokoh besar PH-BN tumb
Views : 6297 Replies : 29
Apakah Idea Di Sebalik Nama Samaran Anda Di Forum Ini?
KILL_NANCYApakah Idea Di Sebalik Nama Samaran Anda
Views : 109981 Replies : 484
Uji Minda :)
yoanaUji Minda :)
Views : 86362 Replies : 630
[Edisi pungpakkepung] Azri Iskandar dan kekasih baru?
doubleA[Edisi pungpakkepung] Azri Iskandar dan
Views : 9866 Replies : 85
Pakcik berkopiah hidap sakit jantung mengaku tak salah tipu tanah rizab Melayu seluas 649.2 hektar
mojarean_XPakcik berkopiah hidap sakit jantung men
Views : 5912 Replies : 61
Restoran Kantan Datin Isma
AngelFreakyAFRestoran Kantan Datin Isma
Views : 21362 Replies : 118
Mari Tepek Gif Picture V.7
tariMari Tepek Gif Picture V.7
Views : 55813 Replies : 2785
Bina Kondo budaya kito:Kawasan sekitar pusat takungan banjir Bohol telah ditanda untuk pembinaan Kondominium dan perumahan Madani?.Netizen bimbang banjir besar bakal berlaku
YgBenarBina Kondo budaya kito:Kawasan sekitar p
Views : 6863 Replies : 10

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

1-5-2024 06:50 PM GMT+8 , Processed in 0.053238 second(s), 27 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list