|
MAMEE-DOUBLE Decker (M) Sdn Bhd (Mamee) merancang untuk mengeluarkan lebih banyak produk makanan dan minuman yang dikategorikan sebagai produk kesihatan, pada masa akan datang.
Pengarah Komersial, Pemasaran dan Jualannya, Chan Meng Yang berkata, ia bagi mempelbagaikan barisan produk keluaran syarikat itu dalam memenuhi kehendak pelanggan, selaras dengan usaha syarikat untuk mengembangkan perniagaan.
"Pada Mac lalu, Mamee mengeluarkan susu kultur jenama Nutrigen perasa asli untuk orang dewasa, dalam dua varian iaitu biasa dan kurang manis.
"Walaupun kami baru mengeluarkan susu kultur dalam satu perasa, namun sambutan yang diterima begitu menggalakkan dan melebihi jangkaan kami," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di kilangnya di Subang Jaya, Selangor, baru-baru ini.
Meng Yang berkata, sempena ulang tahun Mamee ke-45 tahun ini, syarikat itu bakal mengeluarkan beberapa produk baharu sebagai penghargaan kepada pelanggannya, selain susu kultur dewasa.
Katanya, Mamee bakal mengeluarkan biskut kesihatan, diperkaya dengan pelbagai vitamin, yang disasarkan untuk kanak-kanak dan dewasa, pada suku ketiga tahun ini.
"Biskut mempunyai permintaan yang tinggi. Produk ini selari dengan hasrat syarikat yang mementingkan 4I iaitu inovasi (innovation), integriti (integrity), penglibatan (involvement) dan intensiti (intensity) dalam memberikan yang terbaik kepada pelanggan.
"Ia kini dalam proses akhir sebelum biskut ini dikeluarkan. Sebelum dilancarkan, kami melakukan pembangunan dan penyelidikan (R&D) dengan pelanggan," katanya.
Selain itu, beliau berkata, Mamee turut memperkenalkan kerepek dan cip kentang Mister Potato varian baharu, keju madu, dalam bentuk tin dan paket, sekali gus melengkapkan tiga produk baharu Mamee pada tahun ini.
Sehingga kini, Mamee mempunyai lebih 200 produk makanan dan minuman di pasaran tempatan dan luar negara.
Jenama produk keluaran Mamee termasuklah Mamee Monster, Mister Potato, Mamee Chef, Perfecto, Double Decker, Corntoz, Lite-Yo, Mamee Cool Tea dan Nutrigen.
Selain mengeluarkan produk sendiri, Mamee turut menghasilkan produk untuk beberapa syarikat lain dari luar negara seperti Australia dan Arab Saudi, menerusi kontrak pengilangan (OEM).
Teroka pasaran Timur Tengah
Sejak ditubuhkan pada 1971, produk keluaran Mamee sudah dieksport ke hampir 100 negara antaranya Amerika Syarikat (AS), Australia, Kanada, Lubnan, Argentina, Thailand, Singapura dan lain-lain.
Mamee mempunyai dua kilang di Melaka, satu di Subang Jaya, Selangor, Kuantan, Pahang (1), selain Indonesia dan Myanmar.
Meng Yang berkata, syarikat itu menyasarkan negara Timur Tengah untuk meluaskan pasarannya kerana permintaan tinggi di negara berkenaan.
Dengan pembinaan kilang baharunya di Arab Saudi yang dijangka siap hujung tahun hadapan, katanya, ia dapat meningkatkan produktiviti syarikat, sekali gus mampu menampung permintaan di negara Timur Tengah.
"Bukan semua produk Mamee yang dijual di Malaysia boleh didapati di pasaran luar negara, sebaliknya, kami mengeluarkan produk mengikut cita rasa penduduk di kawasan yang disasarkan," katanya.
Beliau berkata, syarikat itu menyasarkan untuk mencapai sasaran jualan RM800 juta pada tahun ini, didorong oleh pelancaran sekurang-kurangnya tiga produk baharu.
"Pada tahun lalu, kami berjaya mencapai sasaran jualan ditetapkan iaitu RM700 juta, walaupun berdepan dengan pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST), yang menyebabkan orang ramai berhati-hati ketika berbelanja.
"Namun, ketika GST dilaksanakan pada Mac dan April lalu, jualan kami memberangsangkan kerana promosi yang dijalankan. Kami tidak menaikkan harga barangan, sebaliknya menambah kuantiti produk yang dibeli pelanggan. Ini menyebabkan ramai membeli produk Mamee," katanya.
Menurutnya, Mamee merupakan pengeluar terbesar produk snek di Malaysia dari segi volum, dengan 40 peratus penguasaan pasaran.
"Portfolio syarikat terdiri daripada 60 peratus produk snek, 25 peratus mi dan 15 peratus minuman," katanya,
Sah halal, berkualiti
Semua produk keluaran Mamee termasuk barang yang dieksport ke luar negara, disahkan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Pengurus Hal Ehwal Islam dan Hubungan Kerajaan, Mamee, Ahmad Syukry Ibrahim berkata, syarikat itu amat menitikberatkan pengiktirafan halal dan kualiti dalam setiap pengeluaran produknya.
Katanya, pada 2020, nilai pasaran global perniagaan halal mencecah AS$4 trilion.
"Jadi, kami tidak boleh ketinggalan untuk mendapatkan pengiktirafan halal bagi semua produk kami untuk bersaing dengan syarikat-syarikat antarabangsa yang beroperasi di Malaysia.
"Ia penting supaya produk Mamee terus mendapat kepercayaan ramai, tanpa diragui. Tambahan pula, halal ini bukan sahaja untuk orang Islam, tetapi ia untuk semua orang kerana ia bukan saja berkaitan bahan yang digunakan, tetapi juga termasuk kebersihan, kualiti dan lain-lain," katanya.
|
|