Apabila bercakap mengenai snek masin, keripik kentang tidak dapat dinafikan adalah produk terbesar di pasaran. Dengan pelbagai rasa dan banyak jenama yang tersedia, salah satu jenama yang menonjol di Malaysia adalah BJC Foods. BJC Foods ditubuhkan pada tahun 2001 yang menguruskan beberapa jenama snek dan berfungsi sebagai pengeluar peralatan asal (OEM) untuk pelbagai keripik kentang dan snek di Malaysia dan sebahagian Asia. BJC Foods, singkatan untuk Berli Jucker, pada asalnya adalah sebuah syarikat perdagangan yang berjaya ditubuhkan oleh keluarga Berli dan Jucker, salah satu yang terawal di Kerajaan Siam. Pada tahun 1882, Berli Jucker bekerjasama dengan perniagaan tempatan di Thailand dan Malaysia, membawa snek rangup ke Malaysia dan berkembang menjadi BJC Foods seperti yang kita kenali hari ini. BJC Foods telah membezakan dirinya di kalangan banyak jenama, mencipta nama dalam industri keripik kentang. Baru-baru ini dianugerahkan Anugerah Legenda Jenama BAM 2024, kami berkesempatan untuk berbincang dengan Pengarah Urusan BJC Foods, En. Phillip Leong untuk mengetahui rahsia kejayaan syarikat ini.
Sebelum menyertai BJC Foods, En. Phillip Leong bekerja sebagai juruaudit dalaman di sebuah bank. Minatnya dalam pemasaran membawanya ke sektor perniagaan, di mana beliau memberi tumpuan untuk menjual produk seperti pencuci dan barang penjagaan peribadi. Beberapa tahun yang lalu, beliau menerima jemputan pakciknya untuk menyertai BJC Foods dan membantu menguruskan syarikat, menyumbang kepada pertumbuhannya. Walaupun BJC Foods telah memegang kedudukan yang kukuh dalam industri, En. Phillip Leong tidak berpuas hati untuk berehat dengan kejayaan yang ada. Beliau menegaskan, “Kami bukan jenama baru; kami telah berada di Malaysia selama bertahun-tahun. Namun, masa telah berubah... Persaingan dalam industri hanya akan semakin sengit kerana halangan untuk masuk adalah rendah, membolehkan sesiapa sahaja untuk menyertai. Kami tidak boleh teruskan dengan cara lama.” Beliau menekankan, “Kami berbincang mengenai snek dan keripik setiap hari kerana kami perlu menyesuaikan produk kami untuk menarik perhatian generasi muda. Ini adalah cabaran yang kami hadapi.” En. Phillip Leong berkongsi pendekatannya dalam menguruskan syarikat. Apabila beliau menyertai syarikat, beliau mendapati syarikat itu mempunyai struktur dan budaya yang sangat tradisional, yang mendorongnya untuk memulakan perubahan, terutamanya dengan mengubah cara pemikiran pekerja. Beliau memperkenalkan konsep “CDSH” dalam nilai-nilai syarikat: C untuk Pelanggan di Hati D untuk Sentiasa Mendorong Perubahan S untuk Sentiasa Mengejar Kecemerlangan H untuk Tempat Kerja yang Bahagia Beliau menambah, “Kami juga menanamkan budaya kemenangan dalam syarikat untuk mendorong perubahan positif, dan setakat ini, kami telah melihat hasil yang baik dengan pertumbuhan jualan yang berterusan.” Apabila ditanya tentang motto peribadinya, En. Phillip Leong berkongsi, “Motto saya mudah: tiada yang datang secara serta-merta. Anda perlu berterusan dan percaya dengan apa yang anda lakukan.” Beliau juga menegaskan, “Jika anda benar-benar percaya bahawa anda melakukan perkara yang betul, teruskan dengan jalan anda dan jangan mudah mengubah arah. Namun, jika anda kekal kaku, anda akan menghadapi cabaran lain, jadi penting untuk fleksibel apabila perlu.” Seperti yang dikatakan oleh En. Phillip Leong, tiada yang dicapai dalam sekelip mata, termasuk membina jenama. Selama bertahun-tahun, BJC Foods telah mengekalkan kualiti produk dan, di bawah kepimpinan En. Phillip Leong, telah berjaya berinovasi, merayakan 40 tahun yang luar biasa. Di masa depan, jenama ini pastinya akan terus menjadi pilihan utama untuk keripik kentang! |
ADVERTISEMENT