CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Permainan Bantu Anak Capai Potensi

3-5-2016 05:38 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 4712| Komen: 0


Oleh : TS LOO


Memberi kanak-kanak permainan yang bersesuaian mengikut peringkat perkembangan usia mampu membantu mereka mencapai potensi sepenuhnya.

Memahami keadaan itu, Fisher-Price, pengeluar permainan kanak-kanak terkenal, menampilkan Play IQ, satu konsep permainan yang membantu para ibu bapa menilai peringkat perkembangan anak mengikut tiga aspek utama iaitu fizikal, kognitif serta sosial dan emosi.

Mengenalpasti perkembangan anak kecil mengikut kaedah ini, para ibu bapa dapat mempelajari cara untuk membantu mereka mencapai perkembangan baharu di samping mengesan kemajuan anak-anak dalam tiga aspek tersebut.


Ini kerana apabila anak sedang bermain, mereka mempelajari mengenai dunia di sekeliling mereka dan membentuk pelbagai kemahiran penting.

Lebih banyak mereka bermain, lebih banyak yang dipelajari.

Play IQ lebih daripada sekadar membiarkan anak bermain, malah ia berkaitan dengan kesedaran bahawa anak berkembang mengikut kemampuan masing-masing dan mencapai perkembangan penting pada waktu-waktu yang berbeza.


Permainan ini membantu dari segi menentukan perkara yang perlu dipelajari oleh bayi, mengenalpasti peringkat perkembangan mereka dan cara terbaik bagi menyokong mereka ke arah mencapai potensi sepenuhnya.

Apabila merujuk kepada pembelajaran berasaskan permainan, permainan adalah pemangkin untuk pembelajaran berkesan serta interaktif.

Bermain juga boleh membuka pelbagai peluang bermakna di setiap peringkat umur.

Kanak-kanak belajar dan mengingat dengan baik apabila bermain dengan permainan, kerana ia menarik, berwarna-warni, menyeronokkan dan menawan bagi mereka.



Bagi membantu para ibu bapa memilih permainan yang betul untuk anak-anak mereka, permainan Fisher-Price kini ditandakan dengan simbol pengenalan yang mewakili tiga aspek utama perkembangan anak iaitu fizikal, kognitif serta sosial dan emosional.

Permainan yang mencetus rasa ingin tahu semulaj adi mereka serta keinginan untuk belajar akan membantu membentuk kepintaran dan kreativiti mereka, manakala sosial dan emosional pula merujuk kepada keupayaan kanak-kanak untuk berkongsi dan ekspresi dengan yakin sambil bermain.- CARI Infonet




30

Bagus
16

Marah
19

Terkejut
27

Sedih
33

Lawak
21

Bosan

Friends Rank (146 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

| Komen di Forum

Komen Terbaru


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

29-11-2024 09:08 AM GMT+8 , Processed in 0.028725 second(s), 14 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top