Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Close

Rakyat Meroyan, Kadar Tol Di 18 Lebuhraya Naik!

13-10-2015 09:14 PM| Komen: 38



Artikel : TS LOO
Video : Yen Jean Siang & TS LOO



Seperti mana yang diketahui, mulai 15 Okt, 18 syarikat konsesi lebuh raya di Lembah Klang akan mengenakan kadar baharu bagi laluan tol, dengan kenaikan antara 20 sen sehingga RM6.

Kadar baharu itu membabitkan lebuhraya seperti berikut : 

1. Lebuhraya Besraya 

2. Lebuhraya Pantai Baru (NPE) 

3. Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)

4. Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE) 

5. Lebuhraya Kuala Lumpur-Kuala Selangor (LATAR) 

6.Lebuhraya Penyuraian Trafik Lingkaran Kajang (SILK)

7. Lebuhraya Kuala Lumpur-Putrajaya (MEX) 

8.Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS) 

9.Lebuhraya Cheras-Kajang(Grand Saga)

10.Lebuhraya Kulim-Butterworth

11.Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE) 

12.Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH)

13. Lebuhraya Senai-Desaru 

14. Lebuhraya SPRINT

15. Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK) 

16. Smart-Tunnel

17. Lebuhraya Kemunting -Shah Alam (LKSA)

18. Lebuhraya Selatan Lembah Klang. (SKVE)  

Menurut Kementerian Kerja Raya dalam satu kenyataan, kerajaan telah menangguhkan kenaikan kadar tol di lebuh raya-lebuh raya yang layak mendapat kenaikan sejak tahun 2008 sebagai salah satu inisiatif untuk mengurangkan beban kewangan rakyat.

Sebelum ini, kerajaan telah membayar pampasan kepada syarikat-syarikat konsesi yang terlibat sebagai mana yang diperuntukkan dalam Perjanjian Konsesi.
    
Jumlah pampasan yang telah dibayar oleh kerajaan dari tahun 2008 hingga 2013 adalah sebanyak RM1,108.91 juta manakala bagi tahun 2014 adalah sebanyak RM402.99 juta.

Dalam hal ini, kerajaan berpandangan pampasan-pampasan penangguhan kenaikan kadar tol sewajarnya digunakan untuk melaksanakan projek pembangunan yang boleh memberi kesan pengganda kepada ekonomi negara dan memanfaatkan rakyat secara keseluruhannya. - CARI Infonet

Apa Reaksi Anda...

Bagus
13
Marah
16
Terkejut
13
Sedih
13
Lawak
15
Bosan
9
Komen: 38
Komen

Komen Terbaru

Quote mizkajura 21-10-2015 05:20 PM
telan je la. apa sel nak bising2 skrg. korang kan suka kena tipu.....

Lain-lain Komen

Quote tiang@pi 14-10-2015 12:07 AM
So, bile nak mogok?
Quote fazlee77 14-10-2015 12:23 PM
Mau x meroyannyeeee.. gili kontang mengaut untung puihhh
Quote :::: 14-10-2015 12:31 PM
Tak kisah lah. Majoriti tokey lebuhraya itu orang melayu
Quote zidane_ziege 14-10-2015 12:46 PM
si bodoh mana la yg sign perjanjian konsesi ni dulu..nmpk sgt tak baca tp main sign je..
Quote white_musk 14-10-2015 12:47 PM
Alhamdulillah akak tak terkesan
Quote clarizsa 14-10-2015 02:25 PM
seb baik bke x naik
Quote Mary_jane 14-10-2015 02:29 PM
Takziah pada yang terkesan. Moga survive lah hendaknya.
Quote karipap 14-10-2015 02:55 PM
Siapa yang sign agreement menekan rakyat tu?
Quote bluehedgehog 14-10-2015 02:57 PM
lepas ni, smpai giliran:
PROJEK LEBUHRAYA UTARA-SELATAN
Quote karipap 14-10-2015 03:01 PM
Kalau kerajaan betul-betul jujur, kerajaan kena beli balik konsesi jalan bertol. Biar jadi milik rakyat.
Quote bluehedgehog 14-10-2015 03:10 PM
karipap replied at 14-10-2015 03:01 PM
Kalau kerajaan betul-betul jujur, kerajaan kena beli balik konsesi jalan bertol. Biar jadi milik rak ...

masalahnya, duit gomen da hbis pkai
Quote karipap 14-10-2015 03:36 PM
bluehedgehog replied at 14-10-2015 03:10 PM
masalahnya, duit gomen da hbis pkai

Kalau bukan semua sekaligus pun, mungkin satu persatu dulu. Yang penting ada kesungguhan untuk bantu rakyat.
Quote bluehedgehog 14-10-2015 03:40 PM
karipap replied at 14-10-2015 03:36 PM
Kalau bukan semua sekaligus pun, mungkin satu persatu dulu. Yang penting ada kesungguhan untuk ban ...

logik ko betoi
tapi...
konsesi2 ni kebykan milik kroni2 dan nepotisme partai memerintah...
klau trus beli dan tiada lagi tol..
hilang la punca pendapatan jangka pjg meka

Quote Tlalu 14-10-2015 04:15 PM
karipap replied at 14-10-2015 03:01 PM
Kalau kerajaan betul-betul jujur, kerajaan kena beli balik konsesi jalan bertol. Biar jadi milik rak ...

Yer betul..patutnya long term planning nyer camtu lah kan. Ini sebab takder long term planning....... lepastu biz untuk tambah kewangan negara pun bengap..duit cukai dan gst rakyat pun abis katanyer buat pembangunan negara.........semua basic basic jer yang negara lain macam thailand pun dah ada. Lepastu solutionnyer naikkan lah mana mana yang rakyat boleh tambah utk kewangan negara yang lain dr bayaran cukai dan gst.

Katanyer selama ni semua tu kerajaan yang tolong tampung bayar syarikat konsesi. Dah tau rakyat terbeban..buat perbentangan budget masukkan lah budget tu sekali...kurangkan lah budget gi berpoya poya atau bermewah mewah tu..... cth renovate entah apa apa yang memang tidak lah buruk dan rosak pun..

Quote pestol 15-10-2015 09:27 AM
tula semua benda dah naik,, ada 2 benda belum naik lagi... angin abang pestol n darah abang pestol
Quote supernaturalee 15-10-2015 09:33 AM
pestol replied at 15-10-2015 09:27 AM
tula semua benda dah naik,, ada 2 benda belum naik lagi... angin abang pestol n darah abang pestol

satu je yg abg pestol sentiasa naik
tangan spy blh tayang keti kan






Quote uniq61 15-10-2015 09:38 AM
KAWASAN PEMBANGKANG YANG NAIK KAN?
Quote kenarikelabu 15-10-2015 09:47 AM
:::: replied at 14-10-2015 12:31 PM
Tak kisah lah. Majoriti tokey lebuhraya itu orang melayu

Abis tuh, melayu yg bawah2 ni yg cukup2 makan je kadang kena suap org2 melayu kaya tu la? Camtu??
Quote :::: 15-10-2015 09:51 AM
kenarikelabu replied at 15-10-2015 09:47 AM
Abis tuh, melayu yg bawah2 ni yg cukup2 makan je kadang kena suap org2 melayu kaya tu la? Camtu??  ...

Itu kena tanya kerajaan lah

Lihat semua komen(38)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.078911s Gzip On
To Top