Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Close

Sindiket Pengemis Jalanan, Untungnya Ke Mana?

2-11-2015 04:03 PM| Komen: 14

Artikel Oleh  Izzah Abbasy
Video Oleh  Izzah Abbasy, FirdausZ


Sedekah atau dalam Bahasa Arab صدقة sadakah, adalah pemberian seseorang kepada orang lain secara sukarela dan ikhlas tanpa mengira waktu dan jumlah tertentu.

Namun, pada hari ini sedekah dilihat tidak lagi diberi secara sukarela malahan dipaksa oleh segilintir pengemis mahupun peminta sedekah.

Pergi sahaja di mana-mana, contohnya di pasaraya, kedai makan, pasar malam dan sebagainya pasti nampak kelibat pengemis jalanan ini. 

Mereka berpakaian mencerminkan Islam, tetapi mereka bukanlah orang Islam dan bukan juga warganegara Malaysia. Bagaimana, penulis boleh berkata sebegini? Ia sudah tentu daripada pengalaman ketika diminta untuk memberi sedekah dan sekaligus bertanyakan kepada mereka sendiri.

Bukan sahaja penulis, anda sekalian juga pasti mempunyai pengalaman yang sama bukan? Yang peliknya, bagaimana mereka boleh masuk ke negara kita dengan sewenang-wenangnya?

Sudahlah penat mengemis bahkan wang tersebut dikatakan bukan dapat pada mereka, ia adalah aktiviti jahat yang dilakukan oleh dalang kepada sindiket 'pengemis jalanan' ini. - CARI Infonet   

Apa Reaksi Anda...

Bagus
13
Marah
15
Terkejut
20
Sedih
13
Lawak
15
Bosan
14
Komen: 14
Komen

Komen Terbaru

Quote meklalala 5-11-2015 11:19 AM
mereka lagi banyak uwang dari mek...

Lain-lain Komen

Quote krustykrab 2-11-2015 04:11 PM
itu la...bertudung berkupiah berserban.....tak semestinya islam

diorg ni menggunakan imej islam agaknya sbb mudah menipu org melayu kat msia ni, almaklumlah org melayu ni asal "niat bersedekoh dah dpt pahala, tak kira la org tu pi main judi ka, pi langgan pelacur ke"

Quote jelitaqasyah 2-11-2015 04:12 PM
Kat Bukit Bintang, ketuk cermin kete jual bunga. Budak2 kecik lagi kot.. Bukan org Malaysia pun..

Quote zafira 2-11-2015 04:15 PM
dekat jambatan bank negara pun ramai sekarang.... yang sihat walafiat pun minta sedekah...
Quote chinta89 2-11-2015 04:27 PM
kat kaki lima bank.. peminta2 sedekah sgt ramai. guna imej islam plk tuh!

berkopiah, bersongkok, pakai tudung.. plus nk bg nampak kesiannnn bawak anak yg sakit. pakia lusuh2. mburukkan imej islam!pdhal ramai je bukan islam.
Quote AbukRokok 2-11-2015 04:39 PM
sadakah = derma

RM2.60 sedekah xsama derma RM2.6bilion
Quote AbukRokok 2-11-2015 04:41 PM
xyah nk merungutlah kalau ujung2 korang bagi sedekah juga....konon xpelah dia tipu dia jawab sama tuhan Allah
Quote pestol 2-11-2015 04:57 PM
minta penampar nak tak?
Quote giyomi 2-11-2015 05:53 PM
Dekat traffic light sementara tunggu ijou pon leh mintak sedekah, rasanya kanak2 rohinya...masalahnya kenapa tiada penguatkuasaan, takan lah badan tertentu tak nampak. Klu duit haram nampak jer khennn.
Quote saladin780 2-11-2015 06:14 PM
selagi ada mentaliti 'kalu dia menipu ..tu urusan dia dgn tuhan..yg penting kita ikhlas nak sedekah'..sampai mampus la tetap kena tipu dgn sindiket

Quote kemaruk 2-11-2015 06:15 PM
bangkem paling bengang bila member2 pandang semacam je bila bangkem tak kasi duit kat pengemis ni....

pastu member2 ni berebut-rebut bagi rm5 rm10 kat pengemis ni... kunun mereka la paling mulia

bodoh
Quote incrossroad 2-11-2015 06:24 PM
Dbkl buat lah kerja sikit, KL dapat nama busuk sebab tourist tengok KL ini serupa india dan africa, mana2 pun ada pengemis
Quote Mary_jane 2-11-2015 09:35 PM
Kat kl, shah alam dan mana2 tempat pun sama. Especially kedai makan.
Quote haiku08 4-11-2015 12:31 PM
kat trafic light pun dah ade...kat kdai mkn pun ade..mana2 pun ade..kat pasar mlm paya jaras lagi dasat...jalan 3 4 tapak mesti ada pengemis
Quote meklalala 5-11-2015 11:19 AM
mereka lagi banyak uwang dari mek...

Lihat semua komen(14)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.075039s Gzip On
To Top