Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Close

Ini Alasan Peguam Negara Untuk Hapuskan Hukuman Mati Mandatori

17-11-2015 02:32 PM| Komen: 18

Artikel Oleh  Izzah Abbasy
Video Oleh  Izzah Abbasy, FirdausZ



Berikutan masih ramai banduan yang menunggu hukuman mati dan ada juga yang menunggu rayuan mereka dipertimbangkan oleh pihak hakim, Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali baru-baru ini berpandangan untuk memansuhkan hukuman mati mandatori ini.

Beliau berpendapat ;

"Jika saya dibenarkan ikut cara saya, saya akan memperkenalkan opsyen untuk hakim dalam kes di mana ia melibatkan hukuman mati. Beri pilihan kepada hakim sama ada untuk menggantung atau menghantar dia ke penjara".

Namun, jika bertanyakan kepada orang awam, hukuman haruslah adil dan setimpal dengan apa yang telah dilakukan. Jika banduan tersebut telah melakukan pembunuhan, dia haruslah dihukum mati mandatori.

Sejauhmana permansuhan hukuman mati mandatori ini, ia akan ditentukan oleh pihak Kabinet Malaysia kelak. - CARI Infonet 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
37
Marah
25
Terkejut
35
Sedih
34
Lawak
25
Bosan
22
Komen: 18
Komen

Komen Terbaru

Quote tokwan_jantan 29-11-2015 11:50 AM
hukum jenayah dlm Islam ada tiga - hukum qisas, hukum hudud dan hukum takzir... bukan hukum hudud satu2nya... jadi kena faham tiga2 ni!

Lain-lain Komen

Quote piao 17-11-2015 02:41 PM
tukar kepada hukuman geletik sampai kencet la izzah abbasy oiii
Quote asasindino 17-11-2015 02:47 PM
piao replied at 17-11-2015 02:41 PM
tukar kepada hukuman geletik sampai kencet la izzah abbasy oiii

haha bagaimana pelaksanaan nya
Quote md.jie 17-11-2015 02:53 PM
"ia akan ditentukan oleh pihak Kabinet Malaysia kelak."

mohon pencerahan...
Quote chinta89 17-11-2015 03:10 PM
isu ni tgh panassss skg. 1mdb dh jd berita sejuk beku.
Quote AbukRokok 17-11-2015 04:27 PM
xdpt lah sultan sultan nak feeling supreme lagi dpt mengeluarkan seseorang dari jurang yg paling dalam
Quote AbukRokok 17-11-2015 04:28 PM
chinta89 replied at 17-11-2015 03:10 PM
isu ni tgh panassss skg. 1mdb dh jd berita sejuk beku.

iya sis.... madey dah kalah...pembangkang dah kalah
kemenangan milik umno + PAS. but we will not forget  

Quote oneders 17-11-2015 04:41 PM
pada ku, jika itu hudud, dah tak perlu nak bahaskan lagi.
Quote chinta89 17-11-2015 05:10 PM
AbukRokok replied at 17-11-2015 04:28 PM
iya sis.... madey dah kalah...pembangkang dah kalah
kemenangan milik umno + PAS. but we will not  ...

hidup 1mdb! kata pengikut najib..
Quote raunna 18-11-2015 08:22 AM
KALAULAH kes dadah dan kes senjata api tak ada hukuman mati...aku nak.
Quote dibs 18-11-2015 09:40 AM
kalau pmbunuh, perogol smua x dibagi hukuman mati n pnjara seumur hidup je, tak ke beban lagi nk tngung mkn minum puak2 ni??klau pesalah yg patut kena hkuman mati, ditukar kpd pnjara seumur hidup family dia nk tngung smpai ma...pus aku stuju jah..ni klau kena hukum masa umur 20-an , mybe 40-50an still idup lagi, bpe lama lah nk kena tngung tu
Quote JohnPuteh 18-11-2015 10:01 AM
well mcm aku bagi cadangan hari tu..hukuman mati ni mcm xberbaloi..haruslah hukuman mati dimansuhkan dah di gantikan hukuman gantung separuh mati..agak2 dah nyawa nyawa ikan lepaskan balik..bila dah ok gantung lagi sampai nyawa nyawa ikan..agak mcm zalim kan..tp adil bagi waris mangsa
Quote uniq61 24-11-2015 11:38 AM
TAK KENA BATANG HIDUNG DIA...
Quote _______ 27-11-2015 12:27 AM
alasan demi alasan demi alasannnn demi alasannn
Quote senahsanasini 27-11-2015 07:18 AM
Perlaksanaan ditentukan kabinet.
Quote abangbikerz 27-11-2015 09:08 AM
oneders replied at 17-11-2015 04:41 PM
pada ku, jika itu hudud, dah tak perlu nak bahaskan lagi.

Suci dan syumul kaedahnye hudud yer
Quote Sazida 27-11-2015 10:36 PM
Hukum hudud yang halalan toyyiban xpulak buat. Kalau hudud ptong tangan bg yg mencuri ikut kpd nisbah yg dia curi yg diharuskan potong tgn., berzina pula direjam sampai mati. Nahh, nape xnk buat? Sbb syg nyawa? Pk balik, Allah punya hukuman sebaik2 hukuman. Tp kita je yg xbuat., alasan nyawa xboleh ditukar ganti,, kalau dibuat konpem kes jenayah kurang.. Polis tak susah, rakyat pn xterbeban tggung biawak hidup kt penjara tuh., duit kerajaan pun dari rakyt jugak. Pk la
Quote L211 28-11-2015 02:43 PM
nak tukar laa hukuman.. sebab depa ni ramai yg ada kes rasuah.. tau plak takut mati.. buat hudud je laa tak payah nk kesian sgt laa..
Quote tokwan_jantan 29-11-2015 11:50 AM
hukum jenayah dlm Islam ada tiga - hukum qisas, hukum hudud dan hukum takzir... bukan hukum hudud satu2nya... jadi kena faham tiga2 ni!

Lihat semua komen(18)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.231939s Gzip On
To Top