Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Close

Tambang Pengangkutan Awam Naik Lagi, Jadi Apa Yang Turun?

3-12-2015 06:51 PM| Komen: 83




Artikel : TS LOO
Video : Firdausz & TS LOO





Kadar tambang bagi perkhidmatan LRT dan Monorel di sekitar Kuala Lumpur sekali lagi mengalami kenaikan berikutan keputusan Prasarana Malaysia Bhd menyemak semula struktur tambangnya yang berkuatkuasa 2 Disember 2015. 

Pertambahan kos pengangkutan itu berlaku ketika orang ramai baru saja dimaklumkan mengenai kenaikan kadar tol beberapa lebuh raya dalam negara.

Struktur tambang baru untuk LRT dan monorel menyaksikan kira-kira 79 peratus penumpang berdepan dengan peningkatan perbelanjaan untuk pengangkutan.

Sehubungan itu, wartawan Cari Infonet mendapatkan reaksi pengguna perkhidmatan transit aliran ringan (LRT), monorel dan komuter untuk mendengar sendiri apa kata pengguna terbabit. - CARI Infonet

Apa Reaksi Anda...

Bagus
16
Marah
14
Terkejut
24
Sedih
16
Lawak
11
Bosan
7
Komen: 83
Komen

Komen Terbaru

Quote alestorm 24-12-2015 12:38 AM
Hahaha. Macam sial... Terpaksa tahan konon bugima... Jadah apa erl, ktm, lrt, tol jadah semua naik dalam tempoh singkat... Pala buto la jib...

Lain-lain Komen

Quote L211 3-12-2015 10:58 PM
betul ckp abang.. gaji tak naik 2 .. gaji pak menteri n kuncu2 cerdik pandai tu naik.. bangsat giler
Quote rashiman 3-12-2015 11:23 PM
Edited by rashiman at 4-12-2015 08:35 AM
L211 replied at 3-12-2015 10:58 PM
betul ckp abang.. gaji tak naik 2 .. gaji pak menteri n kuncu2 cerdik pandai tu naik.. bangsat giler ...

Setiap tahun gaji pejawat awam naik.
ERL,LRT dan lebih sepuluh tahun baru nak naik.

Kalau aku jadi pengusaha pengangkutan, tak sanggup nak berniaga
jika harga tambang kena kekal selama-lamanya.

Kerajaan terpaksa lulus kenaikan tambang ERL
ROBIATULADAWIYAH ABD RASHAD
                                                                 2 Disember 2015                                 


                                             








ERL


                                                                                                                                                                          KUALA LUMPUR - Kerajaan terpaksa meluluskan kenaikan tambang oleh Express Rail Link (ERL) susulan penangguhan yang telah dibuat selama 14 tahun, kata Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Aziz Kaprawi.
        Beliau berkata, kos operasi ERL meningkat dua kali ganda punca kenapa pihak terbabit menaikkan tambang sebanyak RM20 daripada harga asal.
        "Pada dasarnya kementerian telah bersetuju beri kebenaran selepas 14 tahun permohonan mereka tidak diluluskan kerajaan.
        "Selama 14 tahun harga tiket itu harga lama dan kos operasi meningkat," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, hari ini.
[ARTIKEL BERKAITAN: Tambang naik lagi, Syed Hamid Albar patut undur]
        Mulai 1 Januari 2016 penumpang ERL perlu membayar sebanyak RM55 bagi perjalanan sehala antara KL Sentral dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
        Kenyataan itu menyebut semakan tambang terkini tersebut telah diluluskan kerajaan melalui Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) berdasarkan Seksyen 120 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.
        Kenaikan itu dianggap terlalu tinggi, disamping kos sara hidup yang semakin membebankan.
        Menurut Aziz, selama 14 tahun kerajaan sudah mempertahankan daripada kenaikan itu berlakukan bagaimanapun kini, mereka terpaksa meluluskannya.
        "ERL sudah tidak naik tambang selama 14 tahun, maka mereka tanggung kerugian, ini rasionalisasi yang dilakuan oleh ERL.
        "Bagaimanapun, ada pakej yang disediakan untuk penumpang bagi mendapatkan harga yang lebih murah sehingga diskaun 40 peratus," katanya.
        Bagaimanapun, Aziz berkata, pihak sedia bertemu dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam (SPAD) untuk berbincang mengenai kenaikan itu.


Quote kemaruk 3-12-2015 11:28 PM
sebab tu bangkem pernah kata

orang yang makan gaji ni rugi

kalau kos hidup meningkat, korang takleh buat ape2

peniaga kalu, kalau kos meningkat, dorang boleh naikkan harga jualan

korang yg makan gaji boleh ke naikkan gaji korang sesuka hati???

xleh kan kan kan????

pastu fefeeling ikut sunnah nabi bagai kan kan kannnn??
Quote dodolgemok 4-12-2015 07:39 AM
Itu diaa macai2 sudah masuk memberi sepatah dua kata. Terpancar sinar nur najib pada muka macai laknat sekor2. Mohon merepot dlm neraka tingkat 7. Aku doakan najib dan penyokong2 setia dia mati dlm keadaan hina dan miskin
Quote realmz 4-12-2015 08:23 AM
nih buat aku sayang najib muah muah sape ada no. akaun dia, bole derma singgit dua lepas karipap n kangkung.. d saat aku tak mampu beli spenda sumer ko naikkan...
Quote mrseller 4-12-2015 08:59 AM
Seme bende naik..lanjiao pulak tak naik sbb takde mood memikirkan kos idup.stress.
Quote clasko 4-12-2015 03:35 PM
jilat la selagi bole jilat dekkem  eh?
Quote Lone_Ranger19 4-12-2015 09:40 PM
Lps ni tatau apa lagi naik!!
Quote AHMADVW 4-12-2015 10:15 PM
najibselepasdansebelumpru13.jpg
Quote dabai 4-12-2015 11:23 PM
Nanti ada la insan2 yg akan kata, "kalau tak mampu bayar, boleh kayuh basikal sendiri".
Quote rashiman 4-12-2015 11:37 PM
Lone_Ranger19 replied at 4-12-2015 09:40 PM
Lps ni tatau apa lagi naik!!

BR1M naik..., Gaji pejawat awam 2 kali kenaikkan gaji pada 2016....
Quote vandergooh 5-12-2015 12:01 AM
Akak berdoa pada Allah sangat2 turunkan bala seazab- azabnya pada yg masih menyokong umno dan tegakkan kezaliman kerajaan pada rakyat.. amin.. amin.. ya rabbal alamin...
Quote aechae 5-12-2015 12:12 AM
penjawat awam  yg akn 2x kenaikan gaji pn bising... cer btau org bodoh,mna yg x merungut sbb harga naik sume ni? blk2 ungkit br1m mcm sume org otomatik dpt....


Quote ultra78 5-12-2015 12:27 AM
Itulah masa ekonomi bagus tak mahu naikkan tambang. Bila dah sakit baru nak naikkan tambang




Quote rashiman 5-12-2015 12:35 AM
aechae replied at 5-12-2015 12:12 AM
penjawat awam  yg akn 2x kenaikan gaji pn bising... cer btau org bodoh,mna yg x merungut sbb harga n ...

memanglah kalau boleh, kita tak mahu harga naik, jika boleh biarlah dia kekal selama-lamanya, biar gaji aje yg naik setiap tahun.
Tapi tak adil juga bagi pengusaha2 pengangkutan awam, kerajaan jugak dah cuba mengatasi dan menghalang kenaikkan harga sehingga
dah berbelas tahun tiada kenaikkan tambang. Tapi sampai bila kerajaan mampu menghalang dan sampai bila pengusaha2 pengangkutan
awam mampu bertahan.
Cuba kita sama-sama fikirkan, anggaplah kamu sebagai pemimpin atau pemerintah, bagaimana cara nak mengatasi agar pengguna tidak rasa
terbeban dan pengusaha tidak mengalami kerugian.

Quote Skuau 5-12-2015 01:02 AM
dodolgemok replied at 4-12-2015 07:39 AM
Itu diaa macai2 sudah masuk memberi sepatah dua kata. Terpancar sinar nur najib pada muka macai lakn ...

Sesamer musle x baik doakn saudara seagama 'mati'... tau.......
Quote Atifan 5-12-2015 01:10 AM
hrga rm50 tahun 2015. dh mcm nilai rm10 tahun 2000
Quote rashiman 5-12-2015 01:20 AM
Skuau replied at 5-12-2015 01:02 AM
Sesamer musle x baik doakn saudara seagama 'mati'... tau.......

Buat apa nak doakan perkara2 yg tak baik, cuma tak sependapat,
Masing2 mengemukakan pendapat, terserah kpd diri masing2 atau pembaca
Yg lain sama ada nak menerima atau menyokong pendapat yg dikemukakan.
Quote dodolgemok 5-12-2015 01:40 AM
Skuau replied at 5-12-2015 01:02 AM
Sesamer musle x baik doakn saudara seagama 'mati'... tau.......

Aku doakan najib mati dgan seksa dan hina sebab dia telah menyebabkan kesengsaraan yg dahsyat kpd ramai org. Moga tuhan bayar cash pada najib dan menteri2 zalim!

Lihat semua komen(83)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.108303s Gzip On
To Top