CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Kampung Baru Cina: UMNO Tolak Cadangan Nga Kor Ming

10-2-2024 10:36 AM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 30534| Komen: 35

Description: PETALING JAYA – UMNO menolak sekeras-kerasnya cadangan Menteri Perumahan Kerajaan Tempatan (KPKT), Nga Kor Ming bagi mencalonkan kampung-kampung baru Cina di Selangor sebagai Tapak Warisan Dunia UNES ...


PETALING JAYA – UMNO menolak sekeras-kerasnya cadangan Menteri Perumahan Kerajaan Tempatan (KPKT), Nga Kor Ming bagi mencalonkan kampung-kampung baru Cina di Selangor sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO.

Setiusaha Agung UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, walaupun tujuannya adalah untuk memperkasakan sektor pelancongan negara, tetapi UMNO berpandangan implikasi terhadap cadangan ini terlalu besar dan menyentuh kedudukan Melayu-Bumiputera secara tidak langsung.

“Apabila sesebuah kawasan itu diiktiraf sebagai tapak warisan dunia, maka secara automatik penduduk yang menghuni kawasan tersebut akan dianggap sebagai orang asal dan segala aspek berkaitan pendidikan, budaya dan bahasa akan turut diperakukan.

“Ini sudah tentulah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf hanya Bumiputera sebagai penduduk asal dengan hak keistimewaan tertentu.


“Nga Kor Ming mesti memahami bahawa isu tanah adalah isu maruah dan kedaulatan yang tiada tolak ansur bagi orang Melayu,” jelasnya hari ini.

Tambah Asyraf, cadangan seumpama tersebut hanya akan merosakkan keharmonian Kerajaan Perpaduan, mencetuskan polemik tidak perlu dikalangan rakyat, bahkan tidak selari dengan dasar Malaysia Madani yang dipelopori Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“UMNO kekal dengan prinsip sebagai benteng Melayu-Bumiputera dalam kerajaan.

“Kami tidak akan sesekali membenarkan sebarang isu yang menggangu-gugat kesejahteraan rakyat dan membelakangkan hak setiap kaum yang telah dipaterikan dalam perlembagaan,” tegasnya. 


Sumber – KOSMO! ONLINE.

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Samerosie 10-2-2024 10:48 AM
Rasa nya tak payah lah political kan. Why no also submit kampung2 melayu juga.  At the end semua dapat ganjaran.  Selagi ada sultan2 melayu dan agong rasanya tak payahlah risau.
Quote nusaraya 10-2-2024 11:11 AM
Edited by nusaraya at 10-2-2024 11:17 AM

Aneh Betol ... Mengapa UMNO menolak usulan "bagus" ini ...

Bukankah jika disetujui atau dirasmikan oleh UNESCO .. maka Malaysia nantinya akan menjadi satu-satunya negara di Alam Melayu yang mempunyai Kampong China yang diakui ebagai warisan dunia oleh UNESCO ...

Benefit lainnya adalah kesempatan bagi Malaysia untuk juga menyatakan bahwa Malaysia juga bagian dari Tamadun Alam Benua China sehingga boleh klaim semua hak milik China adalah juga hak milik Malaysia .... Mengapa ?  karena Malaysia dan China sudah serampan dan serumpun ...

Nanti setelah Kampong China mendapatkan pengakuan rasmi UNESCO ... Jangan lupa juga usulkan lagi  Kampong India, Kampong Bangla atau Kampong Rohingya untuk juga mendapatkan status Warisan Dunia UNESCO ....Hehehehe


Quote jiwasemangat 10-2-2024 11:35 AM
Lepas ni boleh jerr.. jadikan kampung Jawa, kampung Bugis, kampung Banjar, kampung Batak, kampung Dayak, kampung orang Sunda..dan banyak lagi ..semuanya boleh masukkan dlm senarai Unesco..
Quote kemaruk 10-2-2024 11:41 AM
Lama tak nampak pyropura
Quote ipes2 10-2-2024 11:43 AM
Kampung2 baru, bukan Kampung Baru ya?
Boleh kah kg saya ini dimasukkan kedalam UNESCO list juga?
Quote jejai 10-2-2024 01:08 PM
Nampak sangat tak sebulu dari dulu tapi demi pangkat dan kuasa sanggup cenolot ngn dap.kalau betul berjuang untuk melayu keluarla jangan dok semeja ngan dap
Quote Decaffeinated 10-2-2024 01:29 PM
mana komen aku smalam. eh itu thread lain eh?

babi betul la forum cari sekarang. editor pun berebut2 buka thread dengan beruk peliharaan sendiri.

lepas ni adalah beruk yang koyak serang aku balik. Takutnye

Quote ajinomotonosuga 10-2-2024 03:48 PM
ngader umnok ni...klo tak buat isu sure sapa pun tatau umno dah mampos...ciannn

bio ler apek tu nk kg baru ke tokong ke jamban cina ke jadi warisan sedunia..kan luak punnnnn...

satu melesia maaa...lu boleh gua pun boleh maaa

xong xi fa chai to chinese ppl wish u all happy dragon year...grrrrrrr
Quote otai_g 10-2-2024 05:25 PM
nusaraya replied at 10-2-2024 11:11 AM
Aneh Betol ... Mengapa UMNO menolak usulan "bagus" ini ...

Bukankah jika disetujui atau dirasmikan  ...

Ya bener om. Apa yg om ngobrolkan sememagnya amat bener sekali. Tiada apa yg blh diharapkan lg dgn pemimpin maling ini yg sanggup menjual tanah air Dan bangsanya sendiri. Indonesia yg tanahnya jauh lbh bsr pun ngak ada kampung tiongkok Dan rohingnya
Quote TOPwind 10-2-2024 08:05 PM
KG Pogorono krono Merono tak mau dicadangkan ke?
Quote TOPwind 10-2-2024 08:06 PM
Tanjung Keling

boleh  juga di Unescokan sebagai warisan

memperingati Mereka datangh dari Sana/
Quote Skuau 10-2-2024 10:55 PM
Edited by Skuau at 10-2-2024 10:57 PM

"Saiya kampung BUKIT MALUT pon mau abang...sini kampung lama pon suda duduk...bini pon sini worang"-Rohingya Malut Bukit,Langkawi,Kedah,MALAYSIA....ada..
Quote Skuau 10-2-2024 10:59 PM
jejai replied at 10-2-2024 01:08 PM
Nampak sangat tak sebulu dari dulu tapi demi pangkat dan kuasa sanggup cenolot ngn dap.kalau betul b ...

DEMI KUASA...khadam pon khadam la......
Quote Skuau 10-2-2024 11:03 PM
Edited by Skuau at 10-2-2024 11:05 PM
nusaraya replied at 10-2-2024 11:11 AM
Aneh Betol ... Mengapa UMNO menolak usulan "bagus" ini ...

Bukankah jika disetujui atau dirasmikan  ...


benar banget pak..di malezia udah ada KAMPUNG JAWA....mereka inila generasi pertama indon yg membawa ASAM JAWA  ke malezia...Melayu tolong jangan mengklaim...
Quote esbok 11-2-2024 10:24 AM
Saya bangkang. Atas kriteria apa layak dipanggil warisan.Tapi dia ci na, tentulah propose kampung ci na. Ci na mulut manis dia bodek dulu kaum majoriti.
Quote firstlurv 12-2-2024 08:53 PM
Apa la nak jadi dengan malaysia....
Quote sharlenetexas 12-2-2024 08:59 PM
nusaraya replied at 10-2-2024 11:11 AM
Aneh Betol ... Mengapa UMNO menolak usulan "bagus" ini ...

Bukankah jika disetujui atau dirasmikan  ...

Ko kampung indon kat indonesia sana.
Dasar kaki provok. Berapa sen upah ko dapat?

Quote sharlenetexas 12-2-2024 09:00 PM
Skuau replied at 10-2-2024 11:03 PM
benar banget pak..di malezia udah ada KAMPUNG JAWA....mereka inila generasi pertama indon yg memba ...

Weols panggil tamarind.

Quote DeLuna85 12-2-2024 10:52 PM
Sikit2 la dia nak buat. Sikit2 dia rampas. Nanti ubah sejarah pula kata penduduk asal adalah bangsa tu.

Lihat semua komen(35)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-7-2024 02:57 PM GMT+8 , Processed in 0.245999 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top