Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Close

Edisi Cinta Bahasa: Betul Ke Orang Melayu Sekarang Tak Minat Cakap Melayu?

13-1-2017 12:20 PM|Oleh: Myra Rozi| Komen: 64

 Artikel Oleh Myra Rozi | Video Oleh Danny Ng | Suntingan Visual Oleh Danny Ng l Suara Latar Oleh Myra Rozi


Semakin hari, semakin ramai generasi muda Melayu sudah tidak fasih bercakap dalam bahasa ibunda ini. Sedih melihat pewaris bangsa kita sendiri menjadi penyebab hilangnya keindahan dan kedaulatan bahasa kebangsaan ini.

Tiadanya salahnya untuk mempelajari bahasa asing, namun bahasa Melayu perlulah diberikan keutamaan. Adakah kita mahu melihat Melayu hilang di dunia? -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
27
Marah
30
Terkejut
16
Sedih
13
Lawak
29
Bosan
24
Komen: 64
Komen

Komen Terbaru

Quote Meiizu 1-2-2017 12:12 PM
Edited by Meiizu at 1-2-2017 12:15 PM
iniaroonz replied at 26-1-2017 08:24 AM
hahaah....mak2 especially....kat kedai mamak kemain lagi fefelin urban...marah anak2 depa cakap ompu ...

hahahaa nampaknya aku laa mak2 tak urban
dah le makan2 duk kl ckp melayu
siap ada slang utaqha baq hang
10th duk kl pun utagha pelat

"meihh duk sini"
"dok laa diam2"
"jatuh nanti!!!"

anak sedara aku yg 3thn tu confuse jugekk
dia sebut "ayaq mater"

Lain-lain Komen

Quote S|_BUTA 13-1-2017 12:42 PM
Apa ko mrengek ni nyok ?
Quote oppol 13-1-2017 12:48 PM
S|_BUTA replied at 13-1-2017 12:42 PM
Apa ko mrengek ni nyok ?

Baru nak tag kau...
Quote addamnor 13-1-2017 01:30 PM
Cikki journalist itu pon kemain accent bahasa melayu engkau diction kelaut
Quote xAthenax 13-1-2017 01:39 PM
LOL you are no better lah
Quote RED 666 13-1-2017 01:42 PM
Org melayu stok urban je yg biasanya x minat ckap bm ni, kalau cakap pun rojak cmpur english
Quote krustykrab 13-1-2017 01:45 PM
Aku kalau isu2 camni mesti terkenangkn x bos
Quote buragazz 13-1-2017 01:50 PM
Aku gelihati tgk si Coco PPRT bercakap...

Yang video dia memperkenalkan Foundation tapi sebab nak tunjuk sangat slank mat saleh celup tu jadi "Fandasyen" pastu dia ulas sikit la macam2 ada dalam ni termasuk nak sebut Concealer jadi counselor kau... hadooii... kesian...
Quote kentel 13-1-2017 02:18 PM

Quote jiwarasa 13-1-2017 03:20 PM
seksyen 2 shah alam ke tu tt. rindu ABC frado
Quote Apai90 13-1-2017 03:22 PM
Biasala..  Stok2 yg rasa "I sound stupid when I speak in Malay"
Quote insulin 13-1-2017 03:23 PM
Tak juga. Aku memang berbahasa Melayu pada tiap2 hari.
Quote pulauturtle 13-1-2017 03:26 PM
bhs melayu tak international, tulah yg kurang org minat
Quote hest 13-1-2017 03:29 PM
APA KATA DANNY NG?
Quote renko 13-1-2017 03:29 PM
stok geng coco bingai la tu
Quote ChildrenOfBodom 13-1-2017 03:40 PM
ala kalau ampa tu melayu tonyok laknat hidung penyek caprut belachan cakap pi BI Boston accent pong still nampak belachan busuk...

toksah la dok perasan bila cakap bi seketui dua dgn slang mengada2 dah boleh perbaik keturunan jd kokeshen hidung manchung

mat dang cakap bm pelet ganu pong still tak nmpk belachan.... sbb kebelachanan bkn terletak pada bhasa tp terletak pada genetik laknat kamu itteww..,.

Quote BoogieChild 13-1-2017 04:22 PM
Apa ni? wartawan pun tak tahu beza slang dan accent.

slang
slaNG/
noun
1.
a type of language that consists of words and phrases that are regarded as very informal, are more common in speech than writing, and are typically restricted to a particular context or group of people.
"grass is slang for marijuana"

synonyms:        informal language, colloquialisms, patois, argot, cant, jargon
"the street slang was a bit rough for his uptown ears"
verbinformal.

accent
noun
ˈakˌsent/
1.
a distinctive mode of pronunciation of a language, especially one associated with a particular nation, locality, or social class.
"a strong German accent"
synonyms:        pronunciation, intonation, enunciation, articulation, inflection, tone, modulation, cadence, timbre, manner of speaking, delivery;  
Quote pulauturtle 13-1-2017 04:26 PM
bm akan lenyap pada masa depan
Quote WhiskeyScotch 13-1-2017 04:35 PM
Kita banyak guna bahasa rojak. Lots of MIX bak kata COCOs.
Quote Wanieesyah 13-1-2017 09:40 PM
addamnor replied at 13-1-2017 01:30 PM
Cikki journalist itu pon kemain accent bahasa melayu engkau diction kelaut

Dia punya sebutan pun ke laut..

Lihat semua komen(64)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.070900s Gzip On
To Top