Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Close

Tak Fasih Bahasa Melayu, Batalkan Sahaja Kewarganegaraan?

16-2-2017 12:15 PM| Komen: 121


                            Artikel Oleh Vincent Loo | Video Oleh Tan Zhen Sheng | Suntingan Visual Oleh Tan Zhen Sheng l Suara Latar Oleh Vincent Loo

Menjadi suatu yang malang bagi negara ini apabila memiliki warganegara yang tidak fasih bahkan ada yang langsung tidak tahu berbahasa Melayu.

Kewujudan anak muda Malaysia yang langsung tidak tahu berbahasa Melayu walaupun lahir dan membesar di Malaysia, adalah realiti yang betul-betul berlaku.
  
Baru-baru ini, pendakwah bebas, Profesor Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah mencadangkan rakyat Malaysia yang tidak tahu berbahasa Melayu tidak layak tinggal di negara ini.

Sejauhmana kewajaran tentang cadangan itu dan dimana silapnya?- CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
18
Marah
21
Terkejut
19
Sedih
22
Lawak
15
Bosan
11
Komen: 120
Komen

Komen Terbaru

Quote waran71 27-2-2017 12:11 PM
betul juga kata ridzuan ni...tanya dia balik..dia masih ingat tak bahasa ibunda dia........itupun dia boleh tolak tepi..nak cakap banyak apasal..........kalau orang melayu kat negara orang putih tu kalau tak pandai cakap bhs dia orang..boleh buat samala macam cadang yang berhormat ridzuan ni.....

nak cakap semua warganegara perlu faham dan tahu cara bercakap dlm bhs melayu tak apa la..ni suka2 je nak lucutkan kewargenegaraan...macam la negara ni awak seorang punya ke?

saya hormat orang yang menghormati orang lain.......... jangan sebab lidah tak bertulang..boleh cakap sebarangan sebab ni hanya menunjukkan mentaliti sendiri!

mungkin dulu2 ramai yang tak pandai cakap bhs melayu...sekarang ramai yang dah pandai cakap melayu...so tak perlu la nak ungit hal begini.

Lain-lain Komen

Quote aetis-1 16-2-2017 12:17 PM
nape sume yang ditemu bual muke iras bangla sume
Quote highcastle 16-2-2017 12:17 PM
Rasa dah ada thread ni.......
Quote axl_bach 16-2-2017 12:22 PM
Setuju, tanpa mengira kasta dan strata status sosial sesiapa yg sudah lama menetap di Malaysia tp masih tidak fasih berbahasa KEBANGSAAN memang wajar dipertimbangkan utk dipersoalkan taraf kewarganegaraan mereka....
Quote S|_BUTA 16-2-2017 12:39 PM
Semua warga malaysia paham la walau tak sempurna. Cuma ada yang galak sangat nak berlakon tak faham langsung
Quote AbukRokok 16-2-2017 01:03 PM
betul..batalkan saja
hantar balik ke Tongsan dan Tamil Elam

tapi Tongsan pula kini galak menerokai Malaysia
so mungkin yang dihalau itu akan kembali ke Malaysia...duduk di Forest city... TRX atau Melaka sbg chinese expert
Quote PongKang 16-2-2017 01:12 PM
yg pura2 xfasih cakap melayu gi mana? if tgk ig ramai meleis yg mengada2 cakap pelat2... gedik! walhal sekolah kebangsaan parit chokro, sg renggam.. lol
Quote vanillaninja 16-2-2017 01:17 PM
PongKang replied at 16-2-2017 05:12 AM
yg pura2 xfasih cakap melayu gi mana? if tgk ig ramai meleis yg mengada2 cakap pelat2... gedik! walh ...

Tergelak i baca comment uols ni ya ampun
Quote dauswq 16-2-2017 01:19 PM
axl_bach replied at 16-2-2017 12:22 PM
Setuju, tanpa mengira kasta dan strata status sosial sesiapa yg sudah lama menetap di Malaysia tp ma ...

tumpang tanya,
fasih berbahasa melayu ini maknanya tak reti cakap melayu langsung atau tak reti ikut longat marhaen majoriti malay speaker?

cthnya:

Ah Kiong: lu mau matikah?

atau

Ah Kiong: kau nak mati ke?

atau

Ah Kiong: engkau nak mampus?

ape beza pula dgn longat utara/kelate dan seumpamanya bila menyebut gini?


mekanisme untuk tentukan kefasihan perlu memahami linguistik dan evolusi bahasa melayu tak kiralah orang yang cakapnya majoriti marhaen melayu, atau segelintir cina atau india yang asimilasikan dalam pertuturan harian mereka..

ianya tak de beza dengan bahasa pasar melayu kalau kita menidakkan kefasihan berdasarkan longat cina/india tak sama dengan ape yang majoriti marhaen melayu cakap dalam seharian...


kefasihan berbahasa melyu diwajibkan pada mereka yang langsung tak reti cakap bahasa kebangsaan, yang mane dia tak langsung fahami dan reti berkomunikasi dalam bahasa tersebut. cthnya, kau ckp melayu dia tetap balas hokkien. Maknanya, bahasa pengantaran tak wujud antara kedua-duanya.





Quote herrhughie 16-2-2017 01:25 PM
selagi timbulnya statement mcm ni, semakin kuat azam saya akan menjatuhkan martabat bm....i will show to the world how sucks this particular language is...nothing worth to learn about this low class language
Quote herrhughie 16-2-2017 01:28 PM
why malay language sounds like english?

because it is copy from various languages, it has very weak cultural background...
Quote irwansuhadi 16-2-2017 02:11 PM
ini semua salah najib!!!! hahaha....
Quote Emperor95 16-2-2017 02:18 PM
Setuju.
Quote Modngengade 16-2-2017 02:24 PM
herrhughie replied at 16-2-2017 05:28 AM
why malay language sounds like english?

because it is copy from various languages, it has very we ...

ni salah sekor jinjang yg wajib di tarik kewarganegaraannya.....apa kata forumer lain?

Quote axl_bach 16-2-2017 02:25 PM
dauswq replied at 16-2-2017 01:19 PM
tumpang tanya,
fasih berbahasa melayu ini maknanya tak reti cakap melayu langsung atau tak reti i ...

As long as sesiapa pun bleh faham maksud si pencakap pun dah bagus.... x perlu pandai bahasa standard....

Berapa ramai yg so called warganegara yg hidup berpuluh2 tahun di Malaysia yg langsung x pandai berbahasa KEBANGSAAN.....

Quote axl_bach 16-2-2017 02:26 PM
herrhughie replied at 16-2-2017 01:25 PM
selagi timbulnya statement mcm ni, semakin kuat azam saya akan menjatuhkan martabat bm....i will sho ...

Ko nih mmg x abis2 bodoh... it's not about BM, it's about BAHASA KEBANGSAAN...... baca perlembagaanlah ahso
Quote axl_bach 16-2-2017 02:27 PM
Modngengade replied at 16-2-2017 02:24 PM
ni salah sekor jinjang yg wajib di tarik kewarganegaraannya.....apa kata forumer lain?

Setuju......
Quote Modngengade 16-2-2017 02:30 PM
herrhughie replied at 16-2-2017 05:28 AM
why malay language sounds like english?

because it is copy from various languages, it has very we ...

ko ni jelmaan cmf-herhughies kebangga penang yer....aku sarankan kau buka tered pasal penang byk2 yer sebab itu signature kau

Quote herrhughie 16-2-2017 03:05 PM
Modngengade replied at 16-2-2017 02:24 PM
ni salah sekor jinjang yg wajib di tarik kewarganegaraannya.....apa kata forumer lain?

u are most welcomed. if u can. hahahaha
Quote herrhughie 16-2-2017 03:06 PM
Modngengade replied at 16-2-2017 02:30 PM
ko ni jelmaan cmf-herhughies kebangga penang yer....aku sarankan kau buka tered pasal penang byk2  ...

stupid ketuanan mentality is always my favourite target

Lihat semua komen(121)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.041184s Gzip On
To Top